Anoniem
De stroom loopt niet door de condensator maar bijna volledig door de diode.
Als de fet gesloten is dan word er energie opgeslagen in de spoel en de stroom door de spoel zal toenemen.
Als de Fet open gaat dan word alle energie door de spoel geleverd en de stroom van de spoel zal afnemen. Als de spoel energie levert kan je dat even als een trafo wikkeling beschouwen en de linker van van de spoel is dan -. Via de Diode zit de - van de spoel aan de massa. De diode zit daar dus niet voor niets maar is een belangrijk onderdeel in de werking van deze schakeling.De condensator levert ook wel een klein deel van de energie en dus de stroom maar is meer om de spanning vlak te houden.
Oke dat klinkt logisch.
Ik vind je een beetje moeilijk te volgen Asje. Klopt het nu niet wat Benleentje zegt?
Komt het er nou op neer dat er 5A door de GND gaat er 45A/50
A door de rest? Als de converter 45A op de ingang heeft en 50A op de uitgang?
Zo niet, is het mogelijk dat iemand mij kan laten zien hoe het dan wel loopt?
Als de Orion XS een PWM laadstroomregelaar is, hoe kan hij dan van een lage ingangspanning een hoge ingangspanning maken?
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (50%)]
Op dinsdag 16 juli 2024 20:09:52 schreef InHogereSferen:
[...]
Klopt het nu niet wat Benleentje zegt?
Jawel, dat klopt. Zijn twee berichten net na elkaar. Ik had dat bericht niet gezien.
Als de Orion XS een PWM laadstroomregelaar is, hoe kan hij dan van een lage ingangspanning een hoge ingangspanning maken?
De Orion XS zou een Cuk regelaar of boost regelaar kunnen zijn als hij de dc spanning verhoogt. Gezien ingangspannings specificatie en uitgang specificatie is dat het meest voor de hand liggende in 9-17V out 10-17V. Alleen ik weet dat niet zekers. Ik heb er niet in gekeken. Of het schema gezien.
Het is alleen nooit een buck-boost.
benleentje
Golden Member
Asje zegt het net even iets uitgebreider.
Er zijn 2 energie stromen de van de condensator en die van de spoel. Maar de spoel zou het grootste deel moeten doen en zijn aandeel kan allen via de diode.
Eigenlijk zelfs 3 stromen. Als accu 1 hoger is dan accu 2 dan levert de fet via de spoel direct energie. En dan doet de condensator en diode niets.
Komt het er nou op neer dat er 5A door de GND gaat er 45A/50
A door de rest?
Welke GND er zijn er 3.
Op het moment dat de spoel zijn energie afgeeft dan loopt de volle stroom vanaf de spoel via accu2 door de diode terug naar de spoel.
Op het moment dat fet in geleiding is loopt de stroom via de fet door de spoel naar de accu en loopt de stroom door de gnd van accu1.
JE originele vraag was
Is deze 16mm² dan gebaseerd op ongeveer 2x 50A? Want ik vind 16mm² voor 50A best aan de veilige kant?
Nee er loopt nergens 2x 50A. Alleen vanwege het principe van de geschakelde voeding zijn er 2 energiestromen.
De draaddikte word nooit enkel en alleen door de stroom bepaald maar ook door de lengte van de draad. Als de gnd aansluitingen heel kort zijn zou 10mm2 ook nog mogen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (53%)]
Anoniem
De Orion XS zou een Cuk regelaar of boost regelaar kunnen zijn als hij de dc spanning verhoogt. Gezien ingangspannings specificatie en uitgang specificatie is dat het meest voor de hand liggende in 9-17V out 10-17V. Alleen ik weet dat niet zekers. Ik heb er niet in gekeken. Of het schema gezien.
Het is alleen nooit een buck-boost.
Een Cuk ken ik niet, maar hoezo zou het geen buckboost kunnen zijn? Hij kan toch ook van een hogere spanning een lagere spanning maken?
Volgens mij is het hetzelfde als een Orion TS800, en daar staat letterlijk Buck Boost op?
Het verschil tussen deze 2 is dat de ene geïsoleerd is en de andere niet. Maakt dit het dan een buck boost?
benleentje
Golden Member
Jouw getoonde schema is een buck converter. Het werkt alleen als accu1 altijd een hogere spanning heeft dan accu2. Ga maar na wat er gebeurt als accu1 = 12V is en accu2 = 24V
Een Cuk ken ik niet, maar hoezo zou het geen buckboost kunnen zijn?
Volgens mij is Cuk ook buckboost.
Een buckboost heeft 2x een fet en 2x een diode. Daar zullen dan ook wel weer variaties op bestaan en met een afwijkende naam.
Beide fets zijn altijd tegelijk aan of uit. Dus als de fets aan staan word er energie in de spoel opgeslagen.
Nee een Orion TS800 is een ook geïsoleerde ongeisoleerde converter.
De output(s) zijn zwevend. Ten opzichte van GND.
Tenzij 1 van de 2 outputs aan de GND gekoppeld wordt. Er zijn ook 4 connectoren bij deze lader.
EDIT ik heb Victron Orion Tr en TS door elkaar gehaald helaas.
In de Tr familie zijn nogal wat geïsoleerde dc converters.
De TS familie lijken voor als nog allemaal ongeïsoleerd te zijn. En in Nederland gemaakt.
Een buck boost is in principe ongeïsoleerd.
Daarbij de meest simpele Buck boost inverteert de uitgangs spanning.
Geen common GND.
De Orion XS is waarschijnlijk een Boost converter alleen 100% zeker is dat niet. Deze heeft ook een common GND. 3 connectoren.
EDIT
Een cuk kan net als een buck boost de dc spanning zowel up als down converteren.
Het verschil is dat de cuk een common gnd converter is en een buck boost juist niet.
[Bericht gewijzigd door asje op (16%)]
Anoniem
Welke GND er zijn er 3.
De GND die ik aan heb gegeven in mijn schema? De enige GND aansluiting op de Orion TS waar we het over hadden??
JE originele vraag was
Is deze 16mm² dan gebaseerd op ongeveer 2x 50A? Want ik vind 16mm² voor 50A best aan de veilige kant?
Nee er loopt nergens 2x 50A. Alleen vanwege het principe van de geschakelde voeding zijn er 2 energiestromen.
De draaddikte word nooit enkel en alleen door de stroom bepaald maar ook door de lengte van de draad. Als de gnd aansluitingen heel kort zijn zou 10mm2 ook nog mogen.
Ja dit was me al een tijdje duidelijk.
Op het moment dat de spoel zijn energie afgeeft dan loopt de volle stroom vanaf de spoel via accu2 door de diode terug naar de spoel.
Op het moment dat fet in geleiding is loopt de stroom via de fet door de spoel naar de accu en loopt de stroom door de gnd van accu1.
Zoals getekend in mijn schema dus? Alleen is die 5A geen 5A maar gewoon de volle 50A??
Want dat rijmt weer niet met:
Nee, door de GND van de DCDC loopt het VERSCHIL van Iin en Iout.
Nu er van "ongeveer 12" naar "ongeveer 12" wordt ge-dcdc-ed, is dat "ongeveer nul". Maar je kan het merken als er een serieus spanningsverschil is. (een 3V is niet geheel ondenkbaar -> een kwart van de laadstroom).
Stel je hebt een (ideale) 12V -> 5V DCDC die 60W aan het converteren is, dan loopt er op de input 5A, met de pijl in de GND VAN de DCDC vandaan, en aan de uitgang loopt er 12A met de pijl naar de DCDC toe. Je kan buiten de DCDC 5A doorlussen en dan loopt er dus 7A door de GND de DCDC IN.
Nee,
Er gaat nagenoeg geen stroom naar de GND aansluiting van de converter.
Alleen de stroom die de converter zelf nodig heeft om te kunnen werken.
Door de GND aansluiting van de controller loopt sowieso niet veel stroom... (wel door de GND van de accu's.)
Anoniem
Jouw getoonde schema is een buck converter. Het werkt alleen als accu1 altijd een hogere spanning heeft dan accu2. Ga maar na wat er gebeurt als accu1 = 12V is en accu2 = 24V
Ja dat snap ik ook wel, maar ik ging in op Rew zijn uitleg over:
Nu er van "ongeveer 12" naar "ongeveer 12" wordt ge-dcdc-ed, is dat "ongeveer nul". Maar je kan het merken als er een serieus spanningsverschil is. (een 3V is niet geheel ondenkbaar -> een kwart van de laadstroom).
Stel je hebt een (ideale) 12V -> 5V DCDC die 60W aan het converteren is, dan loopt er op de input 5A, met de pijl in de GND VAN de DCDC vandaan, en aan de uitgang loopt er 12A met de pijl naar de DCDC toe. Je kan buiten de DCDC 5A doorlussen en dan loopt er dus 7A door de GND de DCDC IN.
En ik teken graag dingen uit, had geen zin om een hele ingewikkelde schema te tekenen als we het alleen over het 'buck' gedeelte hebben.
Nee een Orion TS800 is een geïsoleerde converter.
De output(s) zijn zwevend. Ten opzichte van GND. Tenzij 1 van de 2 aan elkaar gekoppeld wordt. Er zijn ook 4 connectoren bij deze lader.Een buck boost is in principe ongeïsoleerd.
Daarbij de meest simpele Buck boost inverteert de uitgangs spanning.
Geen common GND.
Oke, vreemd dat er op een TS800 LETTERLIJK Buck Boost op staat.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (10%)]
benleentje
Golden Member
De GND die ik aan heb gegeven in mijn schema? De engie GND aansluiting op de Orion TS??
Ja maar dat is onvolldig er zijn 3 gnd's. Van accu1, accu2 en de converter.
Dat klopt in ierder geval niet voor het schema wat jij me laat zien
Nee een Orion TS800 is een geïsoleerde converter.
Ach op die manier dan is net iets anders.
Een geisoleerde converter klinkt erg duur maar daarin is de spoel vervangen door een duurdere trafo.
Van een geïsoleerde converter is de ingang en uitgang dus volledig geschieden met elk een Eigen GND.
Nu kan je die 2 GND's wel weer aan elkaar koppelen en dan zijn de stromen daar tegen gesteld van elkaar.
Voor een geiosleerde converter klopt dat wel. Maar het is eigenlijk raar om een geisoleerde converter te maken en dan de GND's weer aan elkaar te koppelen.
Anoniem
Dat klopt in ierder geval niet voor het schema wat jij me laat zien
Dat ging over de Orion XS
Ja maar dat is onvolldig er zijn 3 gnd's. Van accu1, accu2 en de converter.
Over welke hebben we het nu echt al heel dit topic? 
Het wordt er allemaal niet duidelijker op zo.
Loopt er door de Orion XS converter die maar 1 GND aansluiting heeft nou gewoon de volle stroom of niet?
Gezien deze converter in ieder geval kan boosten moet de stroom dus wel door de gezamenlijke GND gaan heb ik net geleerd.
Rew, Arco en Paulinha_B zitten er dus naast? Blijkbaar is het dus zo simpel allemaal niet.
Loopt er door de Orion XS converter die maar 1 GND aansluiting heeft nou gewoon de volle stroom of niet?
Blijkbaar is het dus zo simpel allemaal niet.
Nee normaal gesproken loopt daar nooit de volle stroom.
Uitzondering en dat is als er een kortsluiting in het product zelf ontstaat. En aangezien dit een waarschijnlijk een boost regelaar is hoeft alleen de fet van de boost kortsluiting te maken en je hebt veel meer dan 50A lopen.
Met dunne niet gezekerde kabels heb je risico op verschroeide kabels.
-Je zou een e.g. 2.5mm2 kabel met 5A afzekering kunnen kiezen. In ieder geval niet zonder een zekering. Zo dicht mogelijk bij de Orion XS.
-Of dezelfde kabel pakken als dat er tussen de 2 nul polen van de accu's ligt.
Net wat je hebt liggen of het makkelijkste vind.
Die Orion TS800 wordt in Nederland gemaakt zag ik. 
benleentje
Golden Member
Over welke hebben we het nu echt al heel dit topic?
En ik teken graag dingen uit, had geen zin om een hele ingewikkelde schema te tekenen als we het alleen over het 'buck' gedeelte hebben.
Jij kwam eerder in dit topic meteen schema aan. Dus daar basseer ik mijn laatste antwoorden op. Maar het gaat ook over een orion converter.
Nee daar niet maaar in het schema waar je eerder mee aan kwam zetten daar loop in de helft van de tijd de stroom de zijn GND.
Oke, vreemd dat er op een TS800 LETTERLIJK Buck Boost op staat.
IK snap soms ook niet altijd wat ze nu precies bedoelen. Het principe schema van buckboost met enkel een spoel is anders dan wanneer er een trafo inzit. Maar in beide gevallen doet het hetzelfde. BuckBoost kan ook nog met een negatieve spanning aan de uitgang en dat is weer een iets ander schema.
Maar buckboost is toch voornamelijk dat de spanning niet alleen omlaag kan maar ook omhoog.
Anoniem
Oke, ik heb een nieuw schema getekend. Simplistische versie van een Boost converter.
Want, ik heb hier net geleerd dat de Orion XS geen buck-boost converter is, maar een boost converter. En het maakt me eigenlijk ook niet uit, ik wil graag weten of mijn schema/ het verhaal klopt.
Zoals je in het schema ziet is de boost converter de accu met 45A aan het laden, de spanning van Vout is hoger dan Vin, dus laten we zeggen dat er vanaf de 1e accu 50A loopt.
Dit schema heeft net als de Orion XS een gemeenschappelijke GND.
Volgens mij loopt er door de GND draad nu 50A.
Nee daar niet maaar in het schema waar je eerder mee aan kwam zetten daar loop in de helft van de tijd de stroom de zijn GND.
Waarom zou dit bij de Orion XS dan niet zo zijn??
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dit schema is het princiepe schema van een BOOST converter.
Als (zoals "buck" impliceert) de ingangsspanning hoger is dan de uitgangsspanning, dan kan dat schema niet voorkomen dat de uitgang omhoog getrokken wordt tot de ingangsspanning minus een diodedrop. De spoel geleidt gewoon.
Combineer je deze met je eerdere tekening, dan krijg je het schema wat benleentje zojuist gepost heeft.
In dat schema kan je de diodes nog vervangen door mosfets. Enerzijds, stuur je die gewoon niet aan, dan is de parasitaire diode gewoon diode. Anderzijds, als je hem als de diode geleidt AANzet, dan worden de verliezen lager.
Hier ben ik vandaag mee bezig:
Hier met de gate drivers getekend.
Anoniem
Dit schema is het princiepe schema van een BOOST converter.
Dat klopt:
ik heb een nieuw schema getekend. Simplistische versie van een Boost converter.
In de meeste gevallen zal de spanning van de Orion XS ook hoger zijn aan de uitgang, de dynamo van een Euro 6 geeft namelijk maar heel af en toe 14,4V-14,7V. Meestal alleen tijdens het remmen of gas los. Vandaar dat de (buck)boost converter eigenlijk ook wel noodzakelijk is voor een 2e accu.
Maar nu ben ik nog steeds heel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag over mijn nieuw getekende schema en de GND van de Orion XS:
Dit schema heeft net als de Orion XS een gemeenschappelijke GND.
Volgens mij loopt er door de GND draad nu 50A.
Waarom zou dit bij de Orion XS dan niet zo zijn??
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als ie de spanning ongeveer 10% omhoog moet doen en 50A aan de ingang doet, dan loopt er een stroom door de lus 1 in de aangegeven richting (UIT de plus van de accu), van 50A.
Aan de andere kant loopt er een stroom van ongeveer 45A de accu IN. Dus ook rechtsom. de richting van de pijlen over het draadje-naar-gnd van de DCDC zijn verschillend: je moet I1 - I2 doen.
Dus ongeveer 5A door de GND draad van de DCDC.
Ohja, anderen riepen: "Kirchhoff"... Dat is: De som van de stromen van iedere node is nul.
Dus kijk naar het knooppunt in de GND draad. 50 UIT, 45IN er mist nog "5 IN" dat moet dus door de derde draad (poot naar boven) lopen.
[Bericht gewijzigd door rew op (21%)]
Soms is meten ook gewoon een optie
Ik heb het net even getest: Ingangsspanning 9.8V, daarbij trekt de Orion 50A (dat is dus ook zn ingangslimiet, afgelezen op de voeding) waardoor de uitgang 'slechts' 35A is.
Op dat moment loopt er zo'n 12A door de GND. (en boost ie de 10V dus)
Bij een ingangsspanning van 15V loopt er -2.5A en komt er de volle 50A uit de Orion. (@ 13.7V)
Op dat moment levert de voeding 15V en zo'n 46A
Getest met een 60A regelbare voeding, Orion XS en een 230Ah LiFePO4 accu die halfvol is.
Je ziet dus ook dat (afgerond, de waardes schommelen altijd wat) het totaal altijd rond die 50A zit...
50A ingang, 35A uitgang, dan 12 via de GND (35+12=....)
46A ingang, 50A uitgang, dan 2.5 via de GND (46+2.5= ....)
In alle gevallen zal de stroom door de GND beperkt zijn en nooit hoger dan 50A, en in de praktijk eerder <10A, pas als de ingangsspanning ver afwijkt van de uitgang loopt deze stroom op. Maar desondanks zou ik die gewoon met minimaal 10mm2 uitvoeren en zelf gewoon de 16A hanteren die ook voor de in- en uitgang aangeraden wordt door Victron.
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (11%)]
Anoniem
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om te meten. Dat bevestigt inderdaad wat Rew zegt.
Helemaal in het begin van het topic vroeg ik:
Dus de stroom die er uit gaat en erin gaat heft elkaar dus juist op??
Waarop Arco zei dat niet zo was en er nagenoeg helemaal geen stroom door de GND van de convertor zou lopen.
Het had mij een hoop vragen gescheelt als ik wist dat dit dus wél zo was haha.
Aan de ene kant klinkt het logisch dat een positieve stroom en negatieve stroom elkaar opheft.
Aan de andere kant vind ik het vreemd, dus er gaat 50A heen en 45A terug, en dan loopt er 'maar' 5A door de kabel. Voor mijn gevoel zou er 95A door de gemeenschappelijke GND moeten lopen welke kant de stromen ook op gaan.
Maar goed, dat is mijn gebrek aan kennis.
Nee, een wiskundefoutje....
2 stromen in tegengestelde richting vereffenen elkaar dus
+50 + -45 = 5
Zou het +50 en -50A zijn, dan dus 0A.
Anoniem
Ik begrijp wel dat: +50 -45 = 5A
Maar voor mijn gevoel is het gewoon raar dat wanner 2 stromen in tegengestelde richting door een kabel gaan je deze elkaar dus vereffenen.
Stel je voor ik heb de volgende situatie zoals in mijn bijgevoegde schema.
Dan loopt er in het stuk waar de groene en blauwe pijlen beide lopen dus 0 ampere als ik het goed begrijp?
Ondanks dat deze draad enige weerstand heeft wordt er in deze draad dus totaal geen warmte ontwikkelt als beide stromen exact 10A zijn?
Voor mijn gevoel zou het draad juist 2x zo warm moeten worden als wanneer er maar 1 lamp aan staat.
benleentje
Golden Member
Het is wel precies wat meneer Kirchhoff heeft onderzocht. Er is zelfs een Wet van Kirchhoff die stel dat in elk knooppunt van de schakeling de stroom nul is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitswetten_van_Kirchhoff
Als ik boven de linkeraccu daar boven de min aansluiting naar dit knooppunt kijkt dan zie ik.
Er gaat een groene pijl naar en weer weg van dit knooppunt.
HEt zelfde voor de blauwe pijlen er gaat er 1 naartoe en 1 weer weg.
De stroom daar is 0A.
Voor het knooppunt boven de linker accu geld hetzelfde.
Misschien dat het je help als je eerst naar de spanningen op diverse punten kijkt. Want uit de spanning volgt pas de stroom.
Als elk stukje draad precies gelijk weerstand heeft dan zou de spanning op de 2 knooppunten exact gelijk moeten zijn. Bij exact gelijke spanningen kan er geen stroom lopen.
Om de spanningen te bepalen zou je elke stukje draad even een weerstand kunnen geven.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Maar voor mijn gevoel is het gewoon raar dat wanner 2 stromen in tegengestelde richting door een kabel gaan je deze elkaar dus vereffenen.
Dat gebeurt ook niet. Door 1 geleider kan maar 1 stroom lopen.
De vereffening gebeurt in het knooppunt van drie.
Soms helpt het om het verhaal nauwkeurig te verwoorden. Kromtaal leidt tot verwarring en onbegrip.
Anoniem
Oke, en hoeveel ampere loopt er dan in het stuk tussen de knoopunten van drie in mijn schema?
Soms helpt het om het verhaal nauwkeurig te verwoorden. Kromtaal leidt tot verwarring en onbegrip.
Waar doel je op?
benleentje
Golden Member
Daarom ook dat ik zei kijk anders eerst naar de spanning.
Oke, en hoeveel ampere loopt er dan in het stuk tussen de knoopunten van drie in mijn schema?
Vul voor elke stukje draad een gelijk weerstand in en ga er eens mee rekenen.
Stroom is het gevolg van spanningsverschillen. Als er ergens dan 0A zou meten lopen zou er dus ook geen spanningsverschil mogen zijn.
Kromtaal leidt tot verwarring en onbegrip.
Denken dat er 2 stromen door een draad kunnen.
. Let op ik maak maar een grapje. Want we zitten allemaal wel eens in een verkeerde gedachte spiraal. En dan help het soms om een vergelijkbare situatie die je wel kent te gaan bekijken en dat te vergelijken met de situatie waar je op vast loopt.
Je kan ook heel simpel 1 stukje draad nemen en daar links en recht wat verzonnen spanning bij zetten. En dan vanuit de weerstand van de draad de stroom te bepalen. En dan een situatie met spanningen bedenken waarin er 2 stromen door 1 stuk draad kunnen lopen. Ik ben benieuwd.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]
Anoniem
Misschien dat het je help als je eerst naar de spanningen op diverse punten kijkt. Want uit de spanning volgt pas de stroom.
Als elk stukje draad precies gelijk weerstand heeft dan zou de spanning op de 2 knooppunten exact gelijk moeten zijn. Bij exact gelijke spanningen kan er geen stroom lopen.Om de spanningen te bepalen zou je elke stukje draad even een weerstand kunnen geven.
Goed punt. Stel de draden tussen minpolen en knooppunten zijn 0,1 ohm dan staat er over beide draden dus 1 volt.
Zou 1 draad een grotere weerstand hebben dan is de spanning niet meer gelijk. Maar dan zou de 10A geen 10A meer zijn maar iets minder dan 10A en loopt er dus wel een minimale stroom tussen de 2 knooppunten, namelijk het verschil tussen 10A en 'iets minder dan 10A' ?