Van de week een leuke reparatie gehad. Dit is een vrij prijzige hele mooie Hameg LCR meter. In 2016 heb ik de voeding gerepareerd. Hij kwam nu weer terug omdat ze per ongeluk de pluspool van 1000V op een van de kelvin-probes hebben gezet. Resultaat was dat hij nog gewoon werkte, de metingen waren prima maar alleen niet als ze de metingen deden waar ze hem voor hebben (zelfinductie en weerstand van de spoelen in electro motoren, de klant ontwikkeld motoren)

Eerst begonnen met het meten van diverse standaards of hij idd goed meet en dat deed hij. Toen wat met de menu's en mogelijkheden gespeeld en dat werkte ook totdat ik met de DC offset aan de gang ging. De scoop op de uitgang want het moest 1Vdc en 1Vrms AC zijn. Er bleek grofweg -8V te staan met daarop die 1Vac. En als ik +1V offset instelde dan werd het -7V.

Geen schema maar de fout was dus een DC offset. Met de scoop vanaf de Hi-source uitgang het signaal gevolgd. Toen kwam ik bij een analog switch waar er -8V op de uitgang stond maar +1Vdc op de ingang. Toen dat IC gedesoldeerd en nogmaals gemeten. De -8Vdc was nu 0V en +1Vdc was nog steeds +1Vdc. Nieuw IC besteld en in-gesoldeerd en het probleem was opgelost.

Duurde een stuk langer dan het lijkt uit de text want om "even" een signaal volgen moest ik eerst het circuit een stuk uittekenen, allerlei datasheets opzoeken en uitvogelen wat er nu precies gebeurd. Daarna meten. Het is smd dus ik probe niet uit de losse hand. Ik heb speciale probes met pogo pinnen
en zwanenhalzen (met magneet) die ik dan op een pinnetje zet, dan de meter aanzetten, juiste settings instellen en meten.

Maar het was kicken dat ik het alleen door gericht meten in 1x gevonden had. Soms lijkt een IC defect maar komt het foute signaal uit een IC ervoor of erna. En vaak zitten er meer dan 1 IC aan vast. Hier moest het in theorie uit het verdachte IC komen.

De meeste reparaties bestaan uit PCB's die niet aankunnen of alleen na een hele boel dingen er op aan te sluiten "gedeeltelijk" aan gaan (schakelaars, voedingen, load, functie generator, potmeters, sensors etc etc) Dat is een heel andere manier van werken waarbij ik onderdelen desoldeer en ze dan test (LCR meter, IC testers, breadboard, halfgeleider component testers, SMU, relais tester etc) Ook leuk werk maar het jammere is dat ik nooit na de reparatie 100% zeker ben. Dat hoor ik pas achteraf als het PCB aan board of in de machine is geïnstalleerd. In de praktijk echter hoor ik meestal niks en dan was het blijkbaar goed. Het aanzetten van een apparaat als deze meter en dan er achter komen dat hij weer werkt geeft meer voldoening.

Een deel van het PCB. Het signaal begon onder dat rechter blik (wat dus gedesoldeerd moest worden.

Das knap werk, zo zonder schema!

Ik heb een paar weken terug een DAC opgeblazen, omdat ik op een achterliggende op-amp (SMD) aan het meten was en uitschoot met de meetpin. Kwam er even -12V op de DAC uitgang te staan die met 3V3 gevoed werd.
Vond hij niet leuk en poef... :'(
Dus die speciale probes zijn best slim. :) Ik wist niet dat er zoiets was.

Ha Fred,

Mooie meter, en mooie reparatie. Zo hoort het! :-)
(rbeckers zou trots op je zijn...)

Groet! Gertjan.

https://www.eleshop.nl/sensepeek-6019-pcbite-kit-with-2x-sq200-200-mhz…
Dit zijn die probes. Ik heb de voorgangers. Die zijn kleiner en hebben pogo punten. Die magnetische PCB houders zijn ook erg goed.

Dat is het echte reparatiewerk.

@schema's: Die kom je niet zoveel meer tegen.

Op dinsdag 2 juli 2024 19:46:48 schreef fred101:
https://www.eleshop.nl/sensepeek-6019-pcbite-kit-with-2x-sq200-200-mhz…
Dit zijn die probes. Ik heb de voorgangers. Die zijn kleiner en hebben pogo punten. Die magnetische PCB houders zijn ook erg goed.

Dank voor de link, nu snap ik ook dat je eerst de meetopstelling maakt en dan spanning op de DUT en meten.
Wel een serieuze prijs zeg.

De probes alleen zijn niet duur: https://www.eleshop.nl/sensepeek-6014-sq200-200-mhz-handsfree-oscillos… (tenzij je Ali junk prijzen als "standaard" ziet) ;)

Zo, weer eens meer dan een halve dag aan het zoeken geweest naar een aantal fouten. Voor de "afwisseling" weer eens een Invertek E2 drive.

Probleem is: Display helemaal dood. (Kortom doet niks meer).

Het power board schema (ander board waar dit control board aan vast zit) had ik al eens gedeeltelijk reverse engineered dus op het display printje meette ik nog netjes 5.1V, moet dus in het CONTROL board zitten.

Dus de pint verbindingen allemaal los gesoldeerd en het voedings circuit reverse engineered. Er zit een LP2980IM5x-4.7 LDO op de 5.1 V die er 4.7V van maakt naar de CPU toe. Die was goed, maar op de CPU nada noppes geen spanning.

Dit was dus een printbreuk in een via, zie het rode cirkeltje rechts onder.
Toen moest alles weer in elkaar en miste ik het laatste digit van het display.

Dat was na veel tobben, display eraf solderen pinout uitzoeken en sporen volgen ook een via die onderbroken was (linker vertikale wire-wrap draadje). Ik kwam er ook achter dat de DP row ook onderbroken was, dat is het cirkeltje rechts waar DISP1 bij staat.

De rechtse draad heb ik er op moeten leggen omdat ik de pad van de switch zelf gesloopt had op het pcb, die moest eraf want ik kon de sporen anders niet volgen.

Nu nog een stuk schema tekenen van de stukken die ik reverse engineered heb.
Ik heb zeker nog een stuk of 10 drives liggen waar vanalles aan mankeerd, dus nog wel de moeite om het werk te bewaren.

Over bewaren gesproken, kunnen jullie nog herinneren dat ik deze post gestart ben: Reverse engineeren, waar laten jullie de schema's / gegevens? ?

Ik heb ondertussen wat github repos gemaakt om de schema's te borgen. Dat wordt allemaal public, ik kom daar tzt in het andere topic wel op terug.

Henri,

Zijn die Invertek drives zo slecht ?
Of is het meer een leeftijds dingetje of een specifieke serie.

Deze is uit 2014/2015 of zo. De eerste series hadden wel de nodig kwaaltjes. (Zowel de E2 als de P2 serie)
Er heb er al veel gerepareerd. Maar in de omgeving waar ze zitten (agrarisch) heeft het veel te lijden.

In dit geval niet, de vias zijn dichtgescreened met het antisoldeer master. Dus sprake van 'via rot' is er niet. De corrosie hier is alleen op sommige IC pootjes.

Het rare is ook dat sommige IC pootjes van andere apparaten volledig aangetast zijn (zwart) en andere componenten nog gewoon blinken. Dus er is een zeer groot verschil in packages kwa leadframe kwaliteit.

Heb ik hier ook gepost, er is een batch geweest waar de IGBT's niet goed waren, de NTC (of PTC?) intern ging gewoon fors verlopen dus gaven de drives hele lage temperaturen aan (-15 of zo bij 10 graden omgeving). Die heb ik ook een stuk of 5 "creatief" gerepareerd. Kon Invertek niks aan doen zijn Vincotech IGBT's dacht ik.

Ook inrush-current limiter weerstanden (ceramisch substraat) diverse stuk gehad. Nergens fatsoenlijk te koop, ik vervang ze door een ceramische powerweerstand.

De laatste E3 serie heb ik volgens mij nog geen defect in gezien. In de nieuwe productiehal komen ze niet meer in, we stappen daar over op Danfoss.
Niet dat ik die beter vertrouw, die heb ik ook al 3 kapot gehad, en daar hebben we er een stuk minder van in gebruik.
Zijn wel makkelijker te repareren. De controller is een losse print, niet alles in elkaar gesoldeerd.

-edit-
Hier is de repo waar het deel schema in staat. (Ik heb nog meer, maar mijn tijd is nu effe op)

https://github.com/rev-enge/invertek

Henri,
Dank voor je toelichting.

Was hier nieuwsgierig naar omdat dit merk door mij geplaatst wordt als ik de vrije keuze heb.

En eigenlijk weingig problemen heb ondervonden, maar ik zit niet in de agrarische sector.

Heb je ze soms in/bij een gaswasser of mestverwerking zitten ?
Grote kans op corrosieve gassen.

Op zondag 28 juli 2024 10:33:00 schreef HD13:
Heb je ze soms in/bij een gaswasser of mestverwerking zitten ?

Inderdaad, wel in een kast die op overdruk wordt gehouden door een grote fan box en een heel buizen systeem wat ik er na een paar jaar aangelegd heb. In het begin hadden we kast airco's maar die waren na 1 jaar al stuk.
Totaal 5,6 meter breed aan rittal kasten op 2 locaties in dezelfde hal.

En nog een kleinere RVS kast met 4 drives, die is altijd hermetisch dicht (voor de buitenlucht) en daar heb ik nog geen issues ondervonden.

Ik moet nog even kijken hoeveel drives ik nog heb liggen en wat de defecten precies zijn en een poging wagen of ze nog op te lappen zijn, anders gaan ze de scrap stapel op. Ik kan er zo een heel topic mee vullen.

-edit- Net allemaal opgegraven, 10 stuks totaal. (2 niet meegeteld, zijn total loss, igbt / primair ontploft)

Wat is het resultaat als men een USB-C kabel d'r indrukt op gevoel.

Bij Ali opzoek gegaan naar een nieuwe connector en besteld (voor de zekerheid 4), maar ging niet passen (de pinnen maakten geen verbinding met de eilandjes, niet vragen hoe ik d'r achter ben gekomen :D).
Links de aangepaste connector en rechts de originele:

Met een kleine en smalle houtvijl (bewust geen metaalvijl gepakt > logische redenen ;)) bezig geweest, denk dat ik niet hoef te zeggen wat ik heb gedaan.

Resultaat hieronder:

Knap dat je die er weer op hebt gekregen.
Omdat die connectors 24 pootjes hebben (ex bevestiging, die komen er nog bij) is dat handmatig solderen bijna onmogelijk.
En hier heb je nog de handycap dat die vlak naast iets anders zit wat je makkelijk kunt verstoken.

Heb je dat met een hetelucht boutje gedaan?

Op zondag 28 juli 2024 10:33:00 schreef HD13:
Was hier nieuwsgierig naar omdat dit merk door mij geplaatst wordt als ik de vrije keuze heb.

Helemaal geen slecht merk. De mensen achter dit merk zijn ex Control Techniques, en die hebben de techniek van die tijd gewoon meegenomen. Alleen weinig echte ontwikkeling, daar hebben ze de mensen en fondsen niet voor. Als je dus iets zoek wat er in de verte op lijkt maar dan met wat extra opties weet je waar je terecht kunt.

Op dinsdag 30 juli 2024 08:38:00 schreef GJ_:
[...]Helemaal geen slecht merk. De mensen achter dit merk zijn ex Control Techniques, en die hebben de techniek van die tijd gewoon meegenomen. Alleen weinig echte ontwikkeling, daar hebben ze de mensen en fondsen niet voor. Als je dus iets zoek wat er in de verte op lijkt maar dan met wat extra opties weet je waar je terecht kunt.

Voor zover ik het wist is het een merk dat ooit assemsbleerde voor derde partijen, en uiteindelijk zelf de markt op is gegaan.
Wist niet dat de kennis bij Control Techniques vandaan kwam.
Zit Control Techniques in de Schneider groep ?

Op dinsdag 2 juli 2024 21:39:01 schreef rob040:
[...]
Dank voor de link, nu snap ik ook dat je eerst de meetopstelling maakt en dan spanning op de DUT en meten.
Wel een serieuze prijs zeg.

das de prijs voor de hele kit, met basisplaat, zwanehalzen, probes en PCB-bites (printhouders). ben je zoet mee :-)

Op dinsdag 2 juli 2024 18:04:17 schreef fred101:
Van de week een leuke reparatie gehad. Dit is een vrij prijzige hele mooie Hameg LCR meter.

die Hameg gebruik ik ook 't is voor het eerst dat ik hem van binnen zie..

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (27%)]

Op dinsdag 30 juli 2024 10:57:31 schreef kris van damme:
das de prijs voor de hele kit, met basisplaat, zwanehalzen, probes en PCB-bites (printhouders). ben je zoet mee :-)

Ik vind het eerlijk gezegd nog meevallen, is wel een groot bedrag voor de kleinere hobbyist. (Die sensepeek probes dus)

Op dinsdag 30 juli 2024 08:26:30 schreef henri62:
Knap dat je die er weer op hebt gekregen.
Omdat die connectors 24 pootjes hebben (ex bevestiging, die komen er nog bij) is dat handmatig solderen bijna onmogelijk.
En hier heb je nog de handycap dat die vlak naast iets anders zit wat je makkelijk kunt verstoken.

Heb je dat met een hetelucht boutje gedaan?

Dankje, dit type nog niet eerder vervangen (USB-C laptop moederborden wel).

Handmatig solderen is niet mogelijk, je komt met de bout niet bij de pinnen en de bevestigingspinnen zitten ook in de weg.
Heb kapton tape en aluminium tape gebruikt, om de hitte weg te houden bij de andere zaken (met name plastic connectors).

Heb inderdaad een hetelucht bout gebruikt, gebruik deze met enige regelmaat.
Gebruik al bijna 8 jaar de AOYUE 852A++ Pro, werkt prima voor datgene waarvoor ik hem gebruik.

een Olympisch verhaaltje.. en een tip..

een cameracrew duwde een XLR stekker in de desbetreffende aansluiting, maar er zat geen release knop meer in... dan krijg je de stekker er niet meer uit, ze hebben met man en macht geprobeerd, resultaat kabel uit de XLR getrokken, maar de XLR zit er nog in.

komt het ding uiteindelijk naar het IBC, waar Japanners er twee uur over vergaderen en besluiten dat het ter plaatste niet oplosbaar is en de camera mee moet naar het thuisland.
Wat bij me de reactie ontlokt, komaan jongens, moet toch hier op te lossen zijn, met als antwoord : please solve..

even denken en toen spotte ik dit:

dat werd algauw dit:

en dan de volgende stap :

en 10 seconden later dit resultaat:

[...] waar Japanners er twee uur over vergaderen en besluiten dat het ter plaatste niet oplosbaar is [...]

Confucius says, "man saying it can't be done shouldn't interfere with man doing it." :)

Altijd leuk dat een mens z'n lockpick-kennis in de praktijk kan brengen!

Edit: en een flinke tik op de vingers van de persoon die aan de kabel trok i.p.v. de stekker!

Oei, ik had 2 weken terug ook een leuke:
Een plc met alleen een profibus DP kaart eraan. Hier een Vipa 2xx series.

Deed het niet goed en ze hadden geen spare aan boord. Ik had op het zustertje wel een spare cpu en profibus kaart, maar geen koppelstukje. Mag jij raden wat er kapot bleek?
Het koppelstukje!!

De oude PLC en profibus kaart met dubbelzijdig tape aan elkaar geplakt en even creatief met een stukje netwerkkabel.

En het werkt weer, nu konden ze uitpakken en klaar maken voor het werk. We zijn de haven in Lulea, Zweden aan het uitbaggeren..

Op dinsdag 30 juli 2024 23:08:57 schreef nonius:
[...]

Confucius says, "man saying it can't be done shouldn't interfere with man doing it." :)

Mark Twain verwoordde het als volgt : They did not know it was impossible so they did it

Hier in Parijs gebruik ik wel eens "à la guerre comme à la guerre"

@ Henk :een gelijkaardige ervaring, hoe minder middelen, hoe groter de inspiratie :-)