Op vrijdag 30 augustus 2024 20:21:45 schreef Paulinha_B:
[...]Om wat aan wat te binden?
Zie afbeelding.
Op de plaats van de clip een tyrap.
De clip dient eigenlijk alleen maar om het ongewild indrukken van het kraagje te voorkomen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
O, en ik dacht juist dat het de bedoeling was om het kraagje WEL in te drukken... Dat heb ik dan ook gedaan, en het werkt toch netjes..?
Wat is eigenlijk de functie van dat kraagje? Dat heb ik me al vaker afgevraagd.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 30 augustus 2024 20:34:05 schreef Paulinha_B:
O, en ik dacht juist dat het de bedoeling was om het kraagje WEL in te drukken... Dat heb ik dan ook gedaan, en het werkt toch netjes..?
Wat is eigenlijk de functie van dat kraagje? Dat heb ik me al vaker afgevraagd.
Bij het er in schuiven kan je het kraagje iets indrukken, dan gaat het makkelijker.
De meeste hebben gewoon een veer dat ie vanzelf omhoog komt als je er niet aanzit. Die clip is alleen voor als je echt HEEL zeker wil zijn dat het niet perongeluk los komt. Is altijd een heel gedoe om los te krijgen, dus ik geloof er niet zo in dat het perongeluk kan gebeuren.
Paulinha_B
Honourable Member
Nu de printer terug zijn ding doet ben ik begonnen met de achterstand in halen. Eerste van de lijst: een zelfgetekende drager voor C13-netentree, grondoppervlakte zo'n 6x7 cm, ongeveer. Het print wel, maar terwijl de basisplaat nog print komt ze aan drie van de vier hoeken een millimeter of twee omhoog van het bed.
Wat kan de oorzaak zijn? Ik verdenk de calibratie van het bed, maar het kunnen ook de temperaturen zijn.
PLA-filament van 1,6 mm, (een restje dat ik eerst op wil hebben alvorens permanent op PETG over te gaan); spuitkop 0,4 mm, allemaal redelijk standaard. Temperaturen 40 (bed) 200 (spuitkop), eerste laag resp. 45/210. Laagdikte eerste = 0,3 mm, volgende 0,25.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
40 graden is wel erg koud...
Wat voor materiaal bed heb je? (i.v.m. de hechting, kan zijn dat je wat hechtspray of tape nodig hebt voor betere hechting.
Ik gebruik alle lagen even dik (0.2 of 0.25mm dik, afhankelijk van de gewenste kwaliteit)
Ik gebruik ook altijd PETG, makkelijk verwerkbaar en is watervast (PLA lost op in water)
Paulinha_B
Honourable Member
Dank voor de tip! Ik lanceer zodadelijk een nieuwe "run" met wat hogere bedtemperaturen. En ik zal ook opnieuw sliceren met wat dunnere lagen.
Toch begrijp ik het niet goed: was er niet een tijd dat PLA populair was, juist omdat er helemaal geen verwarmd bed voor nodig was? Of is het PLA van vandaag niet meer het PLA van toen?
Gebruik je iets van hechtingsmiddel? Prit (zelf geen voorstander van) of 3dlac bv (zelf heel tevreden over). Ik print meestal pet of abs maar gebruik ook voor pla 3dlac. Heb eigenlijk nooit last van loskomende printe (behalve nylon)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor bijna alle filament geldt dat geen bedverwarming de kans op loskomen van het werkstuk veel groter maakt...
(en 40 graden is maar 3 graden meer als de lichaamstemperatuur, dus heel laag. Hoe verder het filament afkoelt, hoe verder het krimpt)
Wat voor bed gebruik je? (aluminium, glas?)
Met 'kaal' glas of aluminium heb je wat nodig voor goede hechting, zoals 3d hechtspray, abs juice, of iets dergelijks...
Je kunt ook een PEI oppervlak erop plakken, dat hecht ongelooflijk goed.
Paulinha_B
Honourable Member
Nee, ik had eigenlijk zelfs nooit gehoord van het bestaan van hechtingsmiddel... Eerst maar eens proberen met hogere temperaturen en dunnere lagen, zoals aanbevolen. Daarna kan ik dat hechtingsmiddel wel eens proberen.
NB het bed is een "compatible" van Ali, in twee lagen die intiem aan elkaar hechten. Er staat "Ender" op maar dat betekent niet veel, naar ik begrijp.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
PLA of PETG is gewoon afhankelijk van het gebruik. Iets wat niet veelvuldig nat wordt, kan in PLA. Het is niet zo dat het na enkele keren wat water weg is. PETG kan er wat beter tegen. Wil je het gebruiken in hogere temperaturen is PETG ook in het voordeel. Maar ook dat is niet oneindig. Dan moet je eerder naar ABS.
Wat PLA onderdelen geprint voor de caravan en die houden het al meer dan 2 jaar vol.
Trekken van de hoeken is een hechtingsprobleem maar ook ongelijk afkoelen. Met afgeronde hoeken heb je dat wat minder. Een behuizing en die op 25°C en een bed op 60°C werkt voor mij het beste met PLA en PETG. PLA op 201°C (zelfs kleur afhankelijk anders en toch zelfde merk) PETG op 230°C. Voor wat grotere zaken ook 3dlac.
Niet alle printers meten de temperatuur op een zelfde wijze en op dezelfde plaats. Een filament dat het bij de ene doet op 200°C kan bij een ander 210°C vragen.
Paulinha_B
Honourable Member
Maar PETG is ook sterker dan PLA, naar ik begijp?
Overigens welbedankt voor de tip voor afgeronde hoeken, @BFBK, eigenlijk ligt dat voor de hand maar uit mezelf was ik er niet toe gekomen... Wel wat werk in openscad, maar niet onoverkomeljk.
En naar dat hechtmiddel moet ik toch eens uitkijken, de job is nu terug aan het lopen met flink hogere bedtemperaturen en het lukt al heel wat beter, maar nog steeds krullen de hoeken op.
buckfast_beekeeper
Of PETG sterker is als PLA? Ik weet het niet direct. Hangt ook af van wat je tekent. Ik verschiet er telkens van hoe sterk iets uit de printer komt. Meestal gebruik ik 4 routes als minimum wanddikte en verder 20% of 30% honingraat vulling. Zodra de bodem zowat een cm dik is, kan de bed temperatuur omlaag.
Mijn caravan zijn zwakke punt is de tafel bevestiging in de slaapstand. Daarom printte ik deze steunen in PLA. De schuine kanten zijn 5mm. Daar durf ik toch gewoon gaan opstaan en dat zal niet kraken. De slaapstand is er alleen veel stabieler door geworden.
Het gaat ook niet voortdurend nat worden. Dat is dus ook geen probleem.
Ik denk dat het probleem van PLA eerder de max temperatuur is die het kan hebben. PLA wordt als zacht bij 50 of 60 graden terwijl PETG dat pas rond de 75 / 80 heeft.
50 lijkt genoeg maar heb ooit kasten gemaakt die in de zon hingen (achter een raam) en begonnen te vervormen.
PLA is iets brosser dan PETG
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Precies. PETG is "taai". buigt meer voordat het echt breekt.
Ik heb besloten "ik doe alleen PETG tot ik eea door heb".
Het zou haast net zo makkelijk printen als PLA en haast zo sterk zijn als ABS. Dat leek me een prima compromis. Ik wordt langzaam-maar-zeker makkelijker met het wisselen van filament. Vroeger kreeg ik het voor mekaar om dan zo hard te duwen/trekken dat m'n Z-as aan 1 of twee kanten ging lopen zodat ik dan de leveling overnieuw moest doen. Laatst een print met ongeveer 10x filamentwissel. Gewoon: "omdat ik toch aanwezig ben" heb ik er een restje van een paar meter ingedaan, wisselen als het op is enz. Maar dan ook wisselen naar een grote rol als ik weg moest om te slapen en weer een restje opmaken als ik weer wakker was. Blijkt dat ik nu een paar verschillende kleuren zwart in m'n ding heb, maar goed. Ik vind dat niet erg.
Arco
Special Member
Ik gebruik nu ook XPETG, werkt ook fijn (en heeft een matte finish)
https://www.3djake.nl/extrudr/xpetg/
ik vind PLA toch altijd nog het mooiste en fijnste printen.
PETG is altijd wat transparant (of ik heb gewoon nooit een goede kleur gevonden) en het print een beetje stringy bij mij.
Het nadeel van PETG vind ik ook om het project van mijn glazen buildplate af te krijgen. Dat zit soms zo muur vast, dus ik de gewoon stukjes glas uit mijn buildplate trok.
Maar is het voor buiten bijvoorbeeld pak ik wel petG of ABS, maar dat stinkt me te veel als het niet echt nodig is
Arco
Special Member
Neem een PEI build plate en je hebt weinig problemen.
(hecht prima, en na afkoelen van het bed laat het 'bouwsel' bijna vanzelf los...)
Arco
Special Member
Welk type?
Voor de meeste printers zijn die er wel...
Op woensdag 4 september 2024 15:31:48 schreef Stijnos:
PETG is altijd wat transparant (of ik heb gewoon nooit een goede kleur gevonden) en het print een beetje stringy bij mij.
Zwart is hier gewoon zwart en niks transparant (da's alleen bij transparant filament...
)
'Stringy' klinkt als een onjuiste nozzle temperatuur of verkeerde 'retraction' instellingen.
[Bericht gewijzigd door Arco op (80%)]
buckfast_beekeeper
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Ik print hier toch echt wel met PETG op een glazen Ender5-plus bed.
Geen enkel probleem, doe er wel wat 3D-LAC op.
Printen gaat op 210 graden nozzle en 70 graden bed, retraction met bowden was 4mm en nu met direct drive op 2mm. Vooral zorgen dat de eerste laag niet te hard op het bed gedrukt wordt.
Bed daarna goed laten afkoelen, en voorzichtig los wrikken op de smalle delen, niet proberen een vlak van 10x10cm in één keer los te trekken, dat kost je een glasplaat.... been there, done that...
Binnenkort maar eens TPU proberen, want dat was met bowden-tube niet aangeraden en heb ik dus ook nooit geprobeerd.
Arco
Special Member
Als je van een glasplaat overstapt naar PEI, wil je nooit meer terug... 
(ik heb beide gebruikt en was het gedoe met glasplaat + spray, stikkers of ABS juice meer dan zat...)
Bowden printers zijn niet geschikt voor flexibele filamenten als TPU doordat er veel te veel 'rek' in zit. (daarvoor heb je een direct drive nodig)
ik ook glasplaat. heb een aantal spiegels liggen om gewoon te swappen.
vind ik net handig om automatisch te werken.
ik kan een onderdelen laten printen. eens de print gedaan is, koelt de boel af en springt het onderdele van de spiegel.
via octoprint duw ik manueel het onderdeel van het bed en start de volgende print opdracht.
geen gedoe met lak, plakband of andere kleeg rommel.
heb wel gemerkt dat er verschillende soorten 'spiegel' zijn. op de ene houd het absoluut niet, en op de andere plakt het verschrikkelijk.
ik print quasi altijd met ABS. PETG vind ik te hard, versplinterd te snel. abs vind ik makkelijk en semi flexibel. ook voor verdere afwerking krijg je dat super glad (aceton).
om dat met PLA of PETG te doen, heb je van die nasty chemicalien nodig (MEK en... ben ff de naam krijg van het spul). niet dat aceton zo lief is