rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 4 september 2024 21:46:11 schreef Roches:
Ik print hier toch echt wel met PETG op een glazen Ender5-plus bed.Geen enkel probleem, doe er wel wat 3D-LAC op.
VEEL en zeker weten OVERAL. een kennis zag mij de 3DLAC spuiten en vond het nogal overdreven.... Er missen nu iets van 4 stukken glas die ergens aan een 3Dprint ding zitten....
Besluit hier is bijna rond:
Of een Ender 5 ivm stabiliteit en dan 2e hands na demo voor max 200 euro.. dan kan ik kijken of ik het wat vind en ermee om kan gaan
Of een bambu lab met AMS voor ca 900 euro nieuw
Echter ik kwam deze tegen;
https://www.troostwijkauctions.com/nl/l/creality-sn-nb-288-3d-printer-…
Een Creality sn nb 288
En daar kan ik niets van vinden wat het is, of hoe het werkt...
Als 2ehands een optie is, dan niet beter kijken naar een 2ehands Prusa?
Zijn zeer betrouwbaar (heb er een stuk of 8 gehad). Vind ze alleen de nieuwprijs niet meer waard aangezien de Bambu Lab in de zelfde prijsrange zit nieuw
Duurder zullen ze idd iets zijn. €200 zal idd net niet lukken.
En waarom is een kubusframe een must?
Op donderdag 5 september 2024 09:16:37 schreef rew:
[...]VEEL en zeker weten OVERAL. een kennis zag mij de 3DLAC spuiten en vond het nogal overdreven.... Er missen nu iets van 4 stukken glas die ergens aan een 3Dprint ding zitten....
Als in wel LAC op een glasplaat of niet ?
Kubus, omdat je die stabieler kan krijgen en die makkelijker dicht te zetten is...
Mijn vrouw en kids hebben pleurispoekies
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik zit nog steeds over input shaping / pressure advance te denken.
Wat ik tot nog toe vind wordt dat gedaan in de printer-firmware zelf. Weet iemand hier of er ook slicers zijn die het op de computer alvast uitrekenen zodat de printer zelf alleen domweg gcode hoeft uit te voeren in plaats van onderweg ook nog rekening te houden met presure advance en input shaping?
Ja, de gcode wordt dan specifiek voor een individuele machine ipv voor alle machines van dat type, maar dat vind ik niet erg.
Er is geen feedback tijdens het printen, dan kun je ‘t toch ook van tevoren (bij het slicen) al bepalen dat de extruder nét voor er minder nodig is al een tandje terug moet, en nèt voor er meer nodig is een tandje extra (pressure advance). Of dat je nèt voor de bocht alvast de motor wat vertraagt zodat de beweging niet doorschiet en dat je voorkomt dat ‘resonantiefrequentie-van-machine’ in je bewegingen zit (input shaping)?
Op zondag 8 september 2024 10:19:44 schreef High met Henk:
Kubus, omdat je die stabieler kan krijgen en die makkelijker dicht te zetten is...Mijn vrouw en kids hebben pleurispoekies
Dat klinkt niet best https://www.longfonds.nl/longziekten/pleuritis/oorzaken
Ik ken mensen die niet tegen paarden kunnen en dan allergisch reageren, zelfs zo dat ze in ademnood raken.
Geen pleuritis
Pleurispoekie = een uitermate irritante soort katachtige die vooral bij mij de neiging hebben op schoot te gaan zitten en hun scheermessen in mijn benen te zetten
Daarnaast hebben de exemplaren van mijn vrouw en kids de neiging overal te komen waar dit NIET de bedoeling is. Denk daarbij dat ze achter alles aangaan wat beweegt, dus dat maakt een 3D printer een gewild object om ook daar mee te kijken wat scheermessen uit kunnen halen, of erin te kruipen, want is zo lekker warm.
Misschien kun je hier wat mee. Heb ooit zelf iets ontworpen toen ik 6 prusa’s had met die goedkope ikea kastjes. Zelfde idee:
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor tekenen en maken van .STL files kun je OpenScad gebruiken, als slicer Creality slicer...
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Zelf gebruik ik UltiMaker Cura als slicer.
https://ultimaker.com/nl/software/ultimaker-cura/
(Ik heb een Ender 3 pro)
Kant en klare ontwerpen kun je hier o.a. vinden: https://www.thingiverse.com/
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
welke software heb ik nodig?
Vele wegen leiden naar Rome... De mijne is
* tekenen in openscad
* met openscad er een stl van maken
* van stl naar gcode met slic3r
De twee laatste stappen heb ik gescript:
#!/bin/bash
# temperatures are set for PLA
for F in files/*.scad ; do
echo handling $F
FILE=$(basename $F | sed -e 's/\.scad$//')
openscad -o files/${FILE}.stl files/${FILE}.scad
slic3r --notes --gcode-comments \
--filament-diameter=1.75 --nozzle-diameter=0.40 \
--retract-length=4 --retract-speed=50 \
--retract-lift=1.00 --wipe \
--temperature=210 --first-layer-temperature=220 \
--bed-temperature=60 --first-layer-bed-temperature=70 \
--first-layer-height=0.25 --layer-height=0.25 \
--perimeters=3 --solid-layers=3 \
--print-center=120,125 \
--brim-width=0 \
--skirts=3 \
--duplicate=1 \
files/${FILE}.stl
done
Bemerk dat de ingestelde temperaturen hoger zijn dan meestal aanbevolen, ik heb ze met schade en schande vastgelegd voor mijn Creality 5. En tussen haakjes: het levellen van het bed is in mijn ervaring heel kritisch, voor deze printer, en ik vind er geen goede metodiek voor, het blijft bij "trial and error"; de klassieke truc met het blad papier is alhier niet afdoende, of misschien ontbreekt het me aan Fingerspitzengefuehl 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 15 september 2024 21:10:56 schreef High met Henk:
Nu de vraag: welke software heb ik nodig?
Iets van een slicer?
Ik gebruikte eerst slic3r (“slic3r is nicer”), maar nu prusaslicer. Is een soort opvolger (deels dezelfde source). Heeft ook profielen voor printers en filamenten, dus die ender 5 plus staat er vast in.
Om te ontwerpen veel openscad, soms een beetje spelen met freecad. Ook ooit blender, maar nooit weer: da’s er gewoon niet voor bedoeld.
Bestaande ontwerpen van thingiverse of printables. Printables vind ik vlotter reageren en een fijnere zoekfunctie hebben.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (11%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zelf gebruik ik UltiMaker Cura als slicer.
Creality slicer is een voor Creality printers geoptimaliseerde versie van de Cura slicer...
Op zondag 15 september 2024 22:05:47 schreef Paulinha_B:
[...]
Vele wegen leiden naar Rome... De mijne is* tekenen in openscad
* met openscad er een stl van maken
* van stl naar gcode met slic3rDe twee laatste stappen heb ik gescript:
#!/bin/bash # temperatures are set for PLA for F in files/*.scad ; do echo handling $F FILE=$(basename $F | sed -e 's/\.scad$//') openscad -o files/${FILE}.stl files/${FILE}.scad slic3r --notes --gcode-comments \ --filament-diameter=1.75 --nozzle-diameter=0.40 \ --retract-length=4 --retract-speed=50 \ --retract-lift=1.00 --wipe \ --temperature=210 --first-layer-temperature=220 \ --bed-temperature=60 --first-layer-bed-temperature=70 \ --first-layer-height=0.25 --layer-height=0.25 \ --perimeters=3 --solid-layers=3 \ --print-center=120,125 \ --brim-width=0 \ --skirts=3 \ --duplicate=1 \ files/${FILE}.stl doneBemerk dat de ingestelde temperaturen hoger zijn dan meestal aanbevolen, ik heb ze met schade en schande vastgelegd voor mijn Creality 5. En tussen haakjes: het levellen van het bed is in mijn ervaring heel kritisch, voor deze printer, en ik vind er geen goede metodiek voor, het blijft bij "trial and error"; de klassieke truc met het blad papier is alhier niet afdoende, of misschien ontbreekt het me aan Fingerspitzengefuehl
de stappen snap ik nu,
echter wat je met die code doet: geen idee, waar dat ergens zou moeten staan???
en dat bed.. Tja, die is een beetje typisch met de spindel EN de geleiders aan dezelfde kant en in dezelfde lijn. Dan KAN niet goed gaan Bed gaat hangen.
Eigenlijk moet aan de andere kant gewoon ook een spindel en aan de zijkanten nog geleiders. Was het eerste wat mij opviel eigenlijk dat die constructie gewoon compleet ruk is.
MAa rik moet nu nog filament gaan kopen. Waar moet ik daarop letten??
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op zondag 15 september 2024 21:10:56 schreef High met Henk:
De enige schade
Een blaadje van de ventilator af
Ik zou wel de ventilator vervangen. Dit kan extra trilling geven in de print kop, dit zie je terug in je resultaat.
Ik koop zelf altijd m'n filament bij 123-3D. Weet niet of het de goedkoopste is, ook geen aandelen. Maar daar ooit begonnen en blijven hangen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Die code staat in een uitvoerbaar script, dat ik "slice" heb genoemd 
De eigenlijke bestanden staan dan in een subdir "files".
karel@wiske:/d_home/users/karel/ontwerp/3dprint/model/ard_uno_lcd$ ll
total 12
drwxr-xr-x 3 karel users 55 Sep 11 13:12 ./
drwxr-xr-x 35 karel users 4096 Sep 11 08:24 ../
-rw-r--r-- 1 karel users 111 Sep 11 08:25 ard_uno_lcd.txt
drwxr-xr-x 2 karel users 78 Sep 16 09:07 files/
-rwxr-xr-x 1 karel users 884 Sep 11 10:35 slice*
karel@wiske:/d_home/users/karel/ontwerp/3dprint/model/ard_uno_lcd$ ll files
total 3772
drwxr-xr-x 2 karel users 78 Sep 16 09:07 ./
drwxr-xr-x 3 karel users 55 Sep 11 13:12 ../
-rw-r--r-- 1 karel users 1645307 Sep 12 10:12 ard_uno_lcd.gcode
-rw-r--r-- 1 karel users 3979 Sep 12 10:11 ard_uno_lcd.scad
-rw-r--r-- 1 karel users 2208128 Sep 12 10:12 ard_uno_lcd.stl
Uitvoering geeft dan zoiets:
karel@wiske:/d_home/users/karel/ontwerp/3dprint/model/ard_uno_lcd$ ./slice
handling files/ard_uno_lcd.scad
Geometries in cache: 55
Geometry cache size in bytes: 1354872
CGAL Polyhedrons in cache: 8
CGAL cache size in bytes: 21654432
Total rendering time: 0:00:29.996
Top level object is a 3D object:
Simple: yes
Vertices: 6826
Halfedges: 20480
Edges: 10240
Halffacets: 6860
Facets: 3430
Volumes: 2
=> Infilling layers
=> Processing triangulated mesh
=> Preparing infill
=> Generating skirt
=> Generating brim
=> Exporting G-code to files/ard_uno_lcd.gcode
Done. Process took 0 minutes and 4.734 seconds
Filament required: 8593.7mm (20.7cm3)
aha dat is dus een slicer script. Ik ben weer even terug bij Windows nu, omdat ik niet altijd tijd had voor linux bij te werken. dus even kijken hoe dat script ergens te openen en evt later te bewerken bij de creality slicer in windows
terug naar het filmanet vraag stukje:
welke diameter en wat is makkelijker materiaal voor een NOOB?
je hebt PLA, PETG, ABS.
uiteindelijk wil ik iig niet met PLA werken, omdat ik weet dat dat niet buiten gebruikt kan worden (lost langzaam op)
ABS had daarom mijn voorkeur, maar geen idee wat PETG is, maar om nu te beginnen en wat dingen van printable te maken, zla het niet uitmaken denk ik??
marcob
Ik gebruik altijd PETG filament, dat is voor de meeste projecten voldoende. Het is sterker dan PLA, maar neemt genoegen met een lagere temperatuur dan ABS. Jouw printer gebruikt 1.75mm filament.
je hebt in Windows helemaal geen script nodig.
Je maakt een tekening in ontwerp in tekenprogramma of download een ontwerp. Deze sla je op als STL file. De STL file open je in je slicer en slaat deze op als gcode file. De gcode file gebruikt je printer om het ontwerp te printen.
hardbass
PE2BAS
PLA is in mijn ervaring het makkelijkste te printen. Ook is het wel buiten te gebruiken, maar je moet wel opletten. De donkere kleuren worden warm en kan het plastic zacht worden. Dit gebeurt ook op het dashboard van je auto bijvoorbeeld.
PETG is moeilijker te printen, maar ook niet onmogelijk. Voordeel is dat dit buiten beter geschikt is. Ik heb het zelf nog niet gehad dat dit zacht is geworden en is gaan vervormen door de zon.
ABS heb ik nooit mee geprint, ik heb begrepen dat er dampen van komen die niet gezond zijn. Ook heb je dan een behuizing nodig voor je printer omdat de kamer warm moet zijn. Daarnaast zie ik geen voordeel TOV PETG.
Nylon, ooit eens geprobeerd, maar dat wilde voor geen meter. Ik vermoed dat het plastic vocht had opgenomen. Je kunt met allerlei droog oplossingen aan de gang gaan, maar daar had ik geen zin in 
Hier trouwens nog een leuk overzichtje:
https://www.123-3d.nl/page/alles-over-3d-filament.html
Als beginner, ik zou gaan voor PLA. Dat werkt eigenlijk altijd zonder gezeur en kan je eerst wat ervaring op doen met printen voordat je naar de exotischere materialen gaat. Het leuke van printen gaat er snel af als het constant mislukt.
[Bericht gewijzigd door hardbass op (11%)]
Arco
Special Member