Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Ga even kijken of ik er nog 1 voor je heb (liggen te leggen) zoals ze in Rotjeknor zeggen 
[Bericht gewijzigd door Hubie op (33%)]
ZOOWww Das snel!
Hallo Hubie misschien heb ik er zelf ook nog ergens eentje maar dan moet ik echt flink graven!
MAAR… ik sta er zo van te kijken? Ik weet niet eens watt ik fout heb gedaan???
.
Deze had ik nieuw gekocht voor ik dacht maar 12 € kan dat?
VrGr Rob.
Ik begrijp er niks van? ik sta er ook van versteld? een buis die stuk gaat???
hoe kan dat nou?
[Bericht gewijzigd door rob007 op (15%)]
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Nee Baco niet, elders wel. tussen de 9 en 15€
MAAR zal eerst even kijken of ik zelf niet nog watt heb! ( ik heb er denk nog eentje!? )
MAAR moet eerlijk zeggen dit had ik ff niet verwacht?
en in ut aller ergste geval ben ik klaar!
kwil ook nog kijken voor een FM RX met buis... kbedoel kan het allemaal nog eens bekijken morgen maar stuk is stuk.
VrGr Rob
Eigenlijk de enige manier om een buis zo snel en 'ongemerkt' naar de knoppen te helpen (afgezien van de gloeidraad doorbranden!), is:
de anodespanning weghalen terwijl de schermroosterspanning blijft staan.
Dat is een fout die al knutselend nog wel eens gemaakt zou kunnen worden.
Ik gebruik vaak deze metertjes van AlieExpres, redelijk precies en stevig en kosten niets..
Lekker klein en met krokodillen klemmetjes makkelijk overal mee in serie te zetten.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005724788119.html?spm=a2g0o.product…
nonius
set SCE to AUX.
Weet je zeker dat die 9W RF op de gewenste frequentie was en dat de schakeling niet stond te oscilleren? Dus dat het eigenlijk een poweroscillator was geworden? In dat laatste geval kan het goed zijn dat door het nèt een beetje bijbuigen van een spoeltje of draadje of welke andere, op het eerste gezicht volstrekt irrelevante, verandering dan ook, de oscillatie stopt en de QQE alleen nog maar het gewenste RF signaal versterkt (de 2.5W RF die je nu ziet). Vooral het feit dat je zegt dat het niet helemaal netjes is opgebouwd (en ik vermoed ook geen schotjes tussen in-en uitgang) zou daar oorzaak van kunnen zijn.
Ik denk maar hardop.
Feit is wel dat je met steeds grotere vermogens begint te werken nu (van 0.5W naar 10W) en je hebt dus maar erg weinig terugkoppeling van de uitgang nodig om het zaakje te laten zingen. Zelfs de positie van je hand of lichaam t.o.v. de schakeling kan het verschil maken tussen versterking en oscillatie....
Die tip van de metertjes is ook een goede! Beter nog is een voeding waarbij elke uitgang z'n eigen metertje heeft. (met een QQE-06/40 had ik ooit een probleem waarbij de screengrid-meter vol de hoek in schoot. Naald was 120 graden verbogen....)
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Er is een grote kans op dat de buis stond te oscilleren.
Vooral dat bij een uitgedraaide trimmer, in de roosterkring, het vermogen maximaal was. Nu heb je iets veranderd en dat hoeft maar een klein dingetje te zijn, waardoor het oscilleren stopte.
Zoals FET al zei is het bijna onmogelijk een buis op te blazen, tenzij je hoogspanning op het stuurrooster zet.
Om erachter te komen wat er eigenlijk mis is met jouw opzet, zou ik gaan zoeken bij het begin of de trap die ervoor staat.
Die EF80 of 183, 184 dus. De anodekring van zes windingen daar een koppelspoel voor gebruiken en kijken op de powermeter of die iets van vermogen levert.
Als dat allemaal goed is ga je verder kijken naar de QQE en de insturing/koppeling met de EF80, de negatieve roosterspanning opmeten en die moet maximaal worden. Dan kijken naar de uitkoppeling en ja controleren of dat allemaal op dezelfde frequentie staat, dus niet op een frequentie welke hoger of lager is als 85MHz. Je komt er dan ook achter of de buis staat te oscilleren (door eventueel heel kort de insturing te onderbreken).
Hallo allemaal,
ikga zoow ff in het hokje kijken, laat ik het voor de duidelijk zeggen IK DENK, dat de buis stuk is weet het niet 100% zeker.
MAAR, ben bang van wel.
.
Hallo Saturnus en ook Richard nee ik had er geen meter bij tussen, ben bang dat ik dat/die ook had gemist hoor!
Kzal ur wel voor gaan kijken een metertjehoeveeel mA is slim? En is dat dan voor EN de EF EN de QQE? Of… ( hoeveel mA dan? )
.
FET ik kreeg geen seintje niks? Kzal ook kijken of er niet iets is losgeraakt…?
.
Nonius nee ik keek alleen naar de meter maar of het op de goeie frequentie was moet ik eerlijk zeggen nee.
Je zou zomaar gelijk kunnen hebben ja… Martin / Nonius dat ie is gaan oscilleren en dat ie dan…
en ja moet bij het begin beginnen met kijken naar wat het doet.
.
Als laatste nog even dit:
ik vind het jammer dat dit gebeurt want ik heb/had de buisjes hoog zitten.
Buis is oud/ouderwets maar juist daarvoor ook weer degelijk! ( ouderwetse degelijkheid! )
MAAR, moet natuuuurlijk in de spiegel blijven kijken! Deze sukkel heeft van alles gedaan om hem stuk te maken!
MAAR, toch vind het jammer! Ik dacht een buis verslijt, MAAR GAAT NIET STUK! ( foutju bedankt! )
.
En als laatste even: als ik nog die andere buis vind zal ik daar toch weer ff mee kijken!
( eigenwijs die Rob, kweet ut! Leert nergens van/niks!)
.
LOL modus an!
En huilend ging hij weer naar zijn hokje, zonder HF vermogen zonder ouderwetse degelijkheid… 
NIK van dat alles, verdrietig
ging hij op zoek, zou die knutselende sukkel nog een buisje vinden… ?
LEES MEE, IN DEEL TWEE, VAN DIE VERVELENDE NIET WERKENDE QQEE! 

VrGr Rob
Martin V
Beste Rob,
ik zou zo snel de moet niet opgeven, want je haalde er toch een flink vermogen uit.
En ook al was dat mogelijk het gevolg van oscilleren, dan nog kan die buis geheel goed zijn. Dus daar hoeft het niet aan te liggen, vermogen kan die leveren. En een beetje tegenslag hoort erbij in deze hobby. Ik heb ook wel eens dat ik onmogelijk kan verklaren waarom iets wel goed werkte en daarna opeens helemaal niet! Later kom ik dan uiteindelijk uit op een antwoord waarom iets niet werkt. Gewoon doorzetten een beetje tegenslag hoort erbij.
Hallo Martin,
Dat laatste stukje was voor de LOL hoor! Dus nee komt goed! Kmoet ff kijken voor un buisje!
Kzal ur even een smilie bij zetten, bij dat verhaaltje 
VrGr Rob
Ik gebruik zelf meestal die 100mA metertjes voor buis prutseltjes, meer heb je toch meestal niet nodig bij power penthodes, voor pre-amp of stuurtrapjes gebruik ik het niet, alleen waar de stromen hoog kunnen oplopen.
Ik zie dat de QQE iets meer dan 100Ma kan dus zou ik de 200mA nemen.
Voordeel van zo'n analoog metertje is dat ze een geluidssignaal afgeven bij een te hoge stroom, je hoort ze in de hoek knallen.. 
Hallo allemaal,
Richard die metertjes zijn besteld, voor dat geld kun je het niet laten.
Nou Kheb me de pest gezocht(Wat un boel rommel heb ik zeg!
) maar… kan de QQE niet vinden,
het liefste haal ik nu een QQE ergens zelf ff op maar woon niet in de buurt van een winkeltje die hem heeft.
Ben ook te gierig om verzendkosten te betalen dus, ik moet het nu wel even opzij leggen.
Het komt wel, alleen wanneer is nu eventjes de vraag dus even geduld A.U.B. ? ( Kmoet ff kijkun maar... )
.
Kwam trouwens een andere boel buisjes tegen waarvan ik zelf niet meer wist dak zu had!
Gaan wu strakus heel ff wat andurs doen!
VrGr Rob.
Klik ik daarnet op kopen komt er in eenst BTW bij! ( Dat kan ik niet uitstaan! Dan haak ik af! )
Verzendkosten ALA maar later BTW er bij zetten haat ik
. Moet maar ff wachten dan.
.
Denk het niet maar zal de sturing ook nog eerst even moeten controleren ( TOR werd ook HEET! )
Martin V
Rob, het leuke van opruimen is dat je dingen tegenkomt waarvan je al lang al bent vergeten dat je ze hebt. Het lijkt op Sinterklaas..nou die is net geweest.
Ik zou graag met jullie mee willen doen, met bouwen en experimenteren, maar ik zit midden in een verhuizing waardoor dat niet gaat. De uiteindelijke verhuizing plan ik op de eerste week van januari en tegen de tijd dat ik het één en ander op orde heb zal zo beetje eind januari begin februari van het nieuwe jaar zijn. Maar ik ga er wel op vooruit, ik krijg een redelijke grote werkruimte, speciaal voor elektronica. Mijn bureau wordt een dubbele welke ik voor het raam zet, zodat ik werk in daglicht. Ik vertelde jullie dat ik een paar mooie VHF buizen had gekocht, de 2E24 bij de Baco en daarvan wil ik graag een eindtrapje maken (20Watt per buis). Rob de QQE03/12 kun je ook nog kopen bij Reichelt, kost niet duur, maar de verzendkosten komen er wel bij. (6,95)
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/elektronenbuis_beeldbuis_n…
Maar dit zijn nieuwe buizen, old stock, oude voorraad, dan weet je zeker dat je een goede ongebruikte nieuwe buis hebt.
Rob je kunt het niet geloven maar de QQE04/20 hebben ze ook voor een weggeef prijs; 3euro90!
Daar heb ik er gelijk maar twee van gekocht. Rob ik zou voor de 04/20 gaan die kan bijna 50Watt leveren maar kan ook op een lagere spanning natuurlijk, dan levert het wat minder.
De 06/40 hebben ze daar ook voor weinig. Ach ja het is allemaal obsolete, maar voor de buizen liefhebber maakt dat niets uit!
Wat ik vaak doe als ik geen Ampère meter bij de hand heb is de spanning meten over een shunt weerstand in serie met de belasting. Calculator erbij en de wet van ohm toepassen, dan weet ik ook wat de stroom is.
De stroom meters uit China daar heb ik er een aantal van besteld en dan heb ik het over model 44C2, dit zijn grote paneel meters van 80x100mm. Op Alieexpress kosten die maar een paar euro, ik gebruik er ééntje in mijn tweemeter zelfgebouwde ontvanger als signaal sterkte meter (dit wordt een zendontvanger later). Prachtig zo grote meter!
https://nl.aliexpress.com/item/1005005655052753.html?spm=a2g0o.product…
Hallo Martin,
Ja nou ik had het laatste dus nog niet gelezen anders had ik misschien ook nog andere buisjes gekocht.
MAAR, laat ik nu eerst maar eens die 03/12 laten praten! Ik kan wel van alles willen maar er draait niks en het gaat alleen maar mis.

heb lopen zoeken naar die andere QQE maar… inderdaad leek het wel sinterklaas want kwam alle andere buisjes wel tegen en ook voetjes en noem maar op…
De metertjes nu van Ebay gekocht( of het wat is, we zien het wel) bij AliExpress kon ff niet kopen, moet mijzelf weer ff aanmelden daar.
.
Even proberen beetje de boel op oorde te krijgen hier!
Buisje komt er an, dus ff tot zo ver…
VrGr Rob.
Kzit er eerlijk gezegd ook aan te denken/twijfelen om die EF80/EF183 er af te halen en dan de EL95 er op te zetten.
Die EL doet en kan meer dan die EF ( ga daar denk ook nog even mee expirimenteren, tlicht er nog dus…
Leuk! met opnames:
http://www.hansmini.nl/piraat.html
Martin V
Ja ook hier is de QQE04/20 gearriveerd, gisteren om half acht ging de bel.
Leuk buisje die had ik nog nooit gezien, het zit een beetje tussen een QQE03/12 en een 06/40, klein maar toch groot genoeg.
Ook al zou ik er niets mee doen want die buis ontbrak aan mijn verzameling, de 03/12 had ik al en ook de 06/40, staan in de kast.
Die 04/20 ga ik die pas in het nieuwe jaar gebruiken want alles staat op zijn kop hier in verband met de geplande verhuizing. Maar belangrijker is dat ik die buis alvast heb.
Kzit er eerlijk gezegd ook aan te denken/twijfelen om die EF80/EF183 er af te halen en dan de EL95 er op te zetten.
Die EL doet en kan meer dan die EF ( ga daar denk ook nog even mee expirimenteren, tlicht er nog dus…
Het is beter om er een EL95 in te zetten, zoals je zelf ook al zei.
Ook al stuur je die in met een klein vermogen er vast komt meer uit als een paar honderd milliwatt, enige Watts daar kun je vanuit gaan.
Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Op dinsdag 10 december 2024 19:50:11 schreef rob007:
Hallo allemaal,Nou Kheb me de pest gezocht(Wat un boel rommel heb ik zeg!
) maar… kan de QQE niet vinden,
Klik ik daarnet op kopen komt er in eenst BTW bij! ( Dat kan ik niet uitstaan! Dan haak ik af! )
Verzendkosten ALA maar later BTW er bij zetten haat ik. Moet maar ff wachten dan.
Rob, heb hier nog een 6 tal QQE03/12's, wil er wel 2 naar je opsturen zonder kosten voor jou als je geïnteresseerd bent?
Geen idee wat de status is van die oude / gebruikte? dingen, maar mocht je interesse hebben hoor ik het wel.
Hallo DDSFM,
Ik moet eerlijk zijn en zeggen ik heb er in middels al wel weer twee hoor! 
Hij doet nu zonder te persen 6Watt! ( hij krijgt ook niet veel ingestuurd! )
MAAR,ik zeg nooit ergens nee tegen,
als je er te veel hebt(kan natuurlijk nooit)
Maar ben wel altijd nieuwsgierig wat doet die andere buis vergeleken met…
Zeg je ik kan ze missen ja dan altijd graag, dan de informatie die je moet hebben?
radiorob007@hotmail.com is mijn E-mail adres maar als je de jouwe wilt geven is ook goed?
.
Ik denk dan ook dat ik… een nieuwe TOPIC zal aanmaken?
Met als Topic Onderwerp ??? HF Buisjes Buisjes Praat Buisje HF ik denk deze? HF Buisjes Praat
Dit omdat je dan wat breder kunt gaan dan alleen trap of oscillator? Ik zeg maar watt!
.
Tot zo ver eventjes, en als laatste nog dit! Om nu weer te schrijven iedereen een gelukkig nieuw jaar fijne jaarwisseling en bla bla blaa…
Ik wens TEN ALLE TIJDEN JULLIE / IEDEREEN ALLE GOEDS en in GOEDE GEZONDHEID TOE!!!
XXX Rob ( kusje er op?
)
Op de een of andere manier kom ik altijd terug op experimentjes die ik heb gedaan.
En het moet gezegd worden het is voor 95% dat ik een fout maak zodat het niet werkt ( ik weet het!
)
vele mensen hier van jullie hebben het mij al gezegd, laatst ook Nonius nog. ( maar luisteren of GOED lezen HO MAAR! )
Jullie geven mij dan ook op mijn donder, soms ook kwaad dat ik niet luister.
Sorry voor dat eigenwijze beste mensen dat zit er bij mij ingebakken! 
MAAR, wat wou ik nu vertellen is kwam ik van een buis ontvangertje per ongeluk weer terug op een buis trap.
Ik had zitten prutsen met die EL/PL95 maar ook met een 6C4 waarvan ik in de tekst hier:
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6c4.html
Dacht te begrijpen tot wel 2,5Watt op 150MHz.
En kreeg het TOEN niet werkend, hoe ik er op terug ben gevallen weet ik niet meer precies maar nu vond ik de fout!
De voelding over de weerstand in de plus daar storte heel de voeding op in, en bij alle domme geluk deed ik dat ff meten.
Ik geloof ergens rond de 80Volt deed ik meten waar het 250Volt mocht wezen. ( Die R was 1 X 10K )
Ik heb dezelfde waarde nu 3 X over elkaar en nu geeft die 6C4 1,25 Watt zonder echt moeite er voor gedaan te hebben.
Dus achter af toch nog succes!
En om maar een voorbeeld te geven lees ik hier terug dan lees ik dingen waar ik de vorige keer gewoon overheen gelezen heb.
Allemaal van die dingetjes… zucht!
VrGr Rob
( nu dit gedaan te hebben ga ik ook nog eens kijken naar die PL95 die werkte dacht ik ook niet. )
Nog ff gekeken met die 6C4 over de Anode staan 2 X 150R naar min 75R
Als je er 1 X 150R doet gaat de HF omlaag.
Over de spoel naar plus staat 10nF naar de min ik heb ff gekeken met 1nF ook hier werd de uitgang door gehalveerd zo niet zelfs nog minder HF.
nonius
set SCE to AUX.
Mooi dat je het toch nog werkend hebt gekregen! Als je na een paar dagen/weken/maanden/jaren nog eens opnieuw naar het project kijkt, met een frisse blik, zie je soms direct de fout.
En ach, m'n record wat betreft het opnieuw een oud project toch nog werkend te krijgen is ca. 20 jaar. Dat was een weersatelliet-ontvanger op 137MHz. Reden dat ik hem destijds niet aan de praat kreeg was dat ik een draadbrugje op de print vergeten was, waardoor de MF-versterker geen voeding kreeg..... Het zijn altijd van die onbenulligheden, waar je jezelf achteraf wel voor het hoofd kunt slaan dat je je daardoor beet hebt laten nemen....
Hallo Nonius iedereen,
Het zijn ( DENK IK!? ) twee verschillende buisjes die 6C4 en in mijn geval PL95 -
MAAR ik kreeg er nu toch ook rond de 1 Watt uit. ( of het 100% goed 1 watt is… ? ) ik zag 1 watt op de meter.
Maar die 6C4 lijkt het beter te (willen) doen ( DENK IK! )
Wat ik ga doen is TOCH weer nog een keer proberen met de EF80 of EF184(3) want daar had ik moeite mee.
Of er moet iemand zijn die zegt Rob doe geen moeite die EF doet dat niet of minder makkelijk? Iemand... ?
.
En eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig wat dan die EL84 kan? ( heb ook nog EL86 )
Maar als ik dat doe moet ik denk de transformator verwisselen want die had denk al moeite met die 6C4 en PL95.
( Tis maar een klein transformatortje ) kzal kijken voor foto, MAAR niet gelijk gaan schelden dat ut er nie uit ziet A.U.B.?
( dat kan ik zelf ook wel zien! )
ff tot zo ver…
VrGr Rob
Op maandag 14 april 2025 17:33:49 schreef rob007:
[...] nu vond ik de fout! De voeding over de weerstand in de plus daar stortte heel de voeding op in, en bij alle domme geluk deed ik dat ff meten.
Ik geloof ergens rond de 80Volt deed ik meten waar het 250Volt mocht wezen. ( Die R was 1 X 10K )
Op pagina 1 van deze thread, vierde reply, vonden we 10 k ook al erg hoog voor in de anodevoeding. 
Hallo FET,
Ja potvers nu lees ik het pas! Jij had gewoon gelijk FET!
Bah soms baal ik zo van mijzelf!
Ik heb jou tekst waarschijnlijk wel gelezen maar niet begrijpend gelezen.
( En Arco die herhaalt het zels nog een keertje!!! ) erg he! En ik heb mijzelf er mee.
VrGr Rob