Hallo allemaal,

Even los van alles,
ik heb nu de voeding van mijn KG zendertje EL84 – 807 voor de EF183/4 en QQE03/12 losgehaald.
.
Die voeding geeft 350Volt onbelast ( ik denk 325Volt belast? )
.
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…

Ik heb op de plaats van 6K8 naar pin 7 QQE even 18K gezet.
.
En in de voedingslijn tussen de ingang die op schema 247 Volt is –
En dan krijg je die weerstand van 5K6 naar de EF80 die heb ik 10K gemaakt voorlopig.
.
Kan de QQE op de Anode 325Volt hebben? OF, moet ik er nog een flinke weerstand tussen zetten –
dan neem ik denk iets van 4 X 47K 5Watt voor of zo?
Kan ook 4X 33K 5W of… noem maar watt?
( ik denk is misschien dat NOG WAT VEEL? Misschien 4 X 22K 5W is = 5K5 20Watt? )

Heb per ongeluk ;) nog een keertje geklikt op deze snoepjes en heb ze nu binnen:
https://m.media-amazon.com/images/I/719brxKK2KL._AC_UF1000,1000_QL80_.…

Wat kan die QQE verdragen of beter gezegd wat vind ie lekker?
( ik ga nu niet verder, en hoop dat 1 van jullie iets durft te schatten? Want zekerheid kan zo niet begrijp ik ook nog wel! )
ik hang natuurlijk nooit iemand ergens aan op! O-)

VrGr Rob

Die spanning kan makkelijk op de anode,door je schermroosterspanning hoger of lager te maken laat je m stroom trekken.

Hallo Saturnus,

Hoowww ik vergeet nog te vermelden heb het mij even makkelijk gehouden!
Op de spoel stonden 2X 10 en 2X 1K,
ik heb daar twee smoorspoeltjes met dan 2 X 15K naar de min mag dat ook? (hoe ik daar aan kom???)
kweet ut zelf niet eens meer? Ergens zo iets gezien op een of ander schema denk ik?
.
En de kathode weerstand van 120 ohm is nu dus 220 ohm.
.
Ennn ff kijke rooster weerstand op pin 7 was 18K naar de plus.
.
zo iets ongeveer en dat dan op 325Volt ongeveer strakjes morgen?

VrGr Rob
:z GA Slapen! :Z

Rob, even een losse tip tussendoor, misschien ken je hem al, maar er is een simpele manier om te checken of je meer of minder zelfinductie nodig hebt in een circuit met luchtspoelen *zonder* de spoelen bij te buigen of zelfs maar te hoeven aanraken:

Door er een staafje messing in te steken verlaag je de zelfinductie (op de foto gaat m'n luchtspoeltje van 140nH naar 120-100nH), terwijl je met een stukje ferrietkern de zelfinductie juist verhoogt (afhankelijk van hoever ik de kern erin steek kan ik de inductie verhogen tot 400nH... dus 3x zo veel). Zoals je ziet werkt het verhogen veel krachtiger dan het verlagen, maar in de praktijk werkt ook het licht verlagen van de zelfinductie met een stukje messing staaf erg goed.

Dit trucje heeft me in het verleden veel bijbuigen en experimenteren met spoelen bespaard. Ik had er een beetje een hekel aan wanneer ik een nette spoel had gewikkeld die er, na wat geëxperimenteer, vervolgens uitzag alsof hij was overreden door een vuilniswagen.

Voor een klein stukje messing is waarschijnlijk een losse stekkerpin van een oude 220V-stekker prima te gebruiken. Misschien wel best isoleren met een krimpkousje als je hem gaat gebruiken in buizencircuits met hoogspanning, en misschien ook best op een kort kunststof stukje lijmen voor wat extra veiligheid. Bij mijn Hirschmann banaanstekkers/meetsnoeren zijn de stekkerpinnen ook van messing, dus daarmee zou het ook moeten werken.

Linksboven op de foto een stukje ferriet (afkomstig uit een oude trimspoel), de andere stukjes zijn messing:

L = 140 nH zonder kern (luchtkern):

Met ferrietstaafje, geeft hogere zelfinductie (tot 400nH):

Met messingstaafje, geeft lagere zelfinductie (tot 100nH):

In de foto's raakt de kern de spoel, dat is uiteraard normaal niet de bedoeling, maar ik had niet genoeg handen vanwege de bediening van het fototoestel.

Ik gebruik(te) de speciaal voor dit doel te gebruiken stukjes trim gereedschap.
De rode is van Belzer type 5514, het andere merk weet ik niet meer.
Te hoge of te lage zelfinductie? Even zo'n uiteinde in of bij de spoel houden en je weet het.
Kan je ook natuurlijk ook gebruiken bij een in bedrijf zijnde schakeling.
Maar natuurlijk kan je óók zelf iets maken. Een plastic staafje of buisje (lege balpenstift) en dan een ferriet-kerntje en koper/messing stukje/boutje monteren.
Stukje krimpkous er over heen voor montage van beide "kerntjes" en klaar.
Werkt net zo goed en is véééél goedkoper.
ruud

Op vrijdag 6 december 2024 01:37:11 schreef nonius:
Met messingstaafje, geeft lagere zelfinductie (tot 100nH):

De lagere L komt hoogstwaarschijnlijk doordat het staafje de wikkeling raakt en de LCR meter van slag raakt.
De L zou nagenoeg gelijk moeten blijven (of iets groter worden) daar de µr van messing ongeveer gelijk is aan die van lucht.

In mijn toestellen-voor-onderdelen-uitelkaarhalende jeugd vond ik eens een forse spoelbus met daarin een ferrietkerntje dat al op een messing draadeindje was gemonteerd. De spoel was kapot, maar het kerntje-met-messing heb ik jarenlang als handig 'toverstokje' bij mijn trimgereedschapjes bewaard, tot het eens verloren is geraakt.

Het verlagen van de zelfinductie van de spoel waarin je het messing steekt, komt doordat er in het messing wervelstromen gaan lopen, die op de spoel het effect hebben van kortgesloten windingen.
Met andere woorden: de spoel wordt werkzaam verkleind.
Dat het messing is, is niet essentieel: zilver zou nog wat beter werken. :)

Natuurlijk ZOU je het staafje ook nog kunnen gebruiken om enkele windingen aan het uiteinde van de spoel kort te sluiten, maar dat is dus niet het gebruik dat wij hier bedoelen.

--

Wat kan die QQE verdragen of beter gezegd wat vind ie lekker?
( ik ga nu niet verder, en hoop dat 1 van jullie iets durft te schatten? Want zekerheid kan zo niet begrijp ik ook nog wel! )

De fabrieksgegevens van de QQE03-12 gaan tot 300 V.
Als eigenaar van de buis mag je daar gerust boven gaan, dan mag je helemaal zelf weten; maar daar zijn dus geen gegevens voor.

Philips heeft een aantal heel interessante pamfletten over het gebruik van de QQE-buizenreeks uitgegeven.
Dan zie je bijvoorbeeld dat je de voeding van het schermrooster juist niét moet ontkoppelen (de impedantie naar massa mag juist niet laag zijn).

Ook over de juiste in- en uitkoppeling lees je dan precies hoe dat het beste kan.
Maar ja, wie gelooft dat, als tien Klompenboeren het anders zeggen? :)

Hieronder een gedeelte van de brochure. Lees ook aan het eind het stukje over de gevolgen van het wegvallen van de sturing en wat ze daartegen doen.

Wist niet dat er zelfs 'echte' tooltjes voor bestonden. En dan nog wel van Belzer! Ik gebruik zo'n tune-tooltje niet meer dagelijks (zelfs niet jaarlijks...) maar ga inderdaad toch maar eens een keertje een wat netter tooltje maken van een oude kunststof balpen en hier in het rekje met 'paraat gereedschap' zetten.

'Toverstafje' is inderdaad wel een toepasselijke naam ervoor. Sowieso is de grens tussen magie en RF erg vaag....

De lagere L komt hoogstwaarschijnlijk doordat het staafje de wikkeling raakt en de LCR meter van slag raakt. De L zou nagenoeg gelijk moeten blijven (of iets groter worden) daar de µr van messing ongeveer gelijk is aan die van lucht.

Alleen op de foto raakt het messing de spoel, bij normaal gebruik niet, dan hou ik hem er uiteraard los in. De zelfinductie daalt dan toch wel degelijk. Zo stond het ook beschreven in het tijdschrift waar ik de tip oorspronkelijk uit heb gehaald, decennia geleden. Het verlaginseffect met messing is wel beduidend kleiner dan het verhogingseffect van het ferriet, maar nog steeds zeer bruikbaar om te kijken of de spoelen hun optimale waarde hebben.

Hoe dan, ik zou Rob zeker aanraden om zoiets in elkaar te prutsen (of een echte Belzer aan de sint kerstman te vragen).

Hallo allemaal,

Ik heb het even kleine box wedstrijd met mijn lichaam!
( Ben ff aan het pijn lijden, maar das prive daar gaan we hut niet meer over hebben zo strakjes! )
Had dus even niet de kans om leuke dingetjus te doen!

Hallo Nonius,
Dankjewel voor jou TIP! Ik kon het ongeveer wel maar gebruik dat vrijwel nooit! (misschien toch eens meer WEL doen!)

Hallo FET,
Ik weet niet of ik eens iets gezegd hebt over klompenboer en of hij altijd gelijk heeft of wat dan ook?
Maar ik ken de beste man niet echt! En dus ook of wat hij aan schema’s op zijn site zet goed of slecht is daar weet ik niets van af.
In principe ben ik zoals denk vele, domweg zijn schema aan het namaken zonder echt de kennis te hebben van…
Wat wel, ik HOOP dat zijn schema ONGEVEER wel zou kunnen werken.
Met andere woorden als er strakjes Watt, uit komt vind ik het al leuk!
.
Die PDF heb het gedownload !
Over de QQE : ik dacht eerst even dat die smoorspoel juist WEL moest? ( Afbeelding A )
Jammer, ik weet niet meer waar die mooie butterfly trimmers zijn ( heb ze niet weggegooid maar waar… )
die QQE met een 4 trapper(rond de 2Watt) er voor deed het ZO verschrikkelijk mooi!
Kheb toen nog met Delft en DenHaag enz gesproken ( was rond de 104MHz )
waarom ik het opzij gegooid hebt???
Dit is HEEL ERG LANG GELEDEN! Kweet nog wel was er erg bang mee en voor!

Ik hoop morgen geen p..n meer te hebben en dat ik een QQE in de fik kan zetten! ;)
VrGr Rob

Ik hoop morgen geen pijn meer te hebben

Die zwarte pieten zijn verbazingwekkend sterk hè? Maar je hebt ze dan dus toch van je af weten te slaan en bent erin geslaagd uit de zak te blijven.

Op vrijdag 6 december 2024 23:07:56 schreef nonius:
[bijlage]

Wist niet dat er zelfs 'echte' tooltjes voor bestonden. En dan nog wel van Belzer! Ik gebruik zo'n tune-tooltje niet meer dagelijks (zelfs niet jaarlijks...) maar ga inderdaad toch maar eens een keertje een wat netter tooltje maken van een oude kunststof balpen en hier in het rekje met 'paraat gereedschap' zetten.
'Toverstafje' is inderdaad wel een toepasselijke naam ervoor. Sowieso is de grens tussen magie en RF erg vaag..
Hoe dan, ik zou Rob zeker aanraden om zoiets in elkaar te prutsen (of een echte Belzer aan de sint kerstman te vragen).

Nog even nagedacht over die "tover stokjes".
Ik heb bijna een jaar geleden op het NFOR forum een aantal trimsets aangeboden en verkocht.
Daar zaten zo'n paar van die "stokjes" bij.
Hierbij de foto die ik destijds bij die aanbieding had toegevoegd.
Die rode stippen zijn die "stokjes".
Door deze gereedschapjes te gebruiken voorkom je een hopeloos geknoei bij het toepassen en wijzigen van afgestemde (spoel)kringen.
En snap je ook meteen wat je moet doen. Meer of minder windingen/ de spoel samenknijpen of uit elkaar trekken :) .
ruud

Hallo allemaal,

Vandaag geen last gehad gelukkig, MAAR nu was de vrouw weer een beetje lastig! O-)
Kwil dit kwil dat doen… en ik er maar achter an huppelen want Tjahhhh zij is toch de baas!
( Die ouwe HEKS! ) ze wou kerst hier kerst daar enz… ZUCHT!
.
net HEEL ff kort geprutst, moet nu nog ff voor mijn werk iets doen en dan hoop ik die buisjes in de fik te kunnen zetten! Hoop dat ut wat word?
.
Misschien tot strakjes!
(strakjes komt ook de zoon nog met de kleinkids dus ff kijken hoe ut loopt)

VrGr Rob

Hallo allemaal,

Niet te geloven, Rond de 5,5Watt! :o _/-\o_
.
De EF138 krijgt 210… 205Volt. ( ben het er nog niet echt mee eens, vind hem maar weinig doen! (TE weinig :X ))
De QQE krijgt 305Volt, En op pootje 7 staat iets van 205Volt. ( Ontkoppeld met 1nF??? dat is/is dat goed? )
( De voeding zakt dus wel omlaag!)
.
vraagje,
De Tol trimmer die op/over pootje 1 en 3 staat die staat helemaal uit? ( dus laten we zeggen ongeveer 0 pF )
En ik heb nu zomaar wat gedaan met die weerstanden van 1 en 3 ik heb een lang frietkraaltje met 2 wdg 0,3MM gedaan op 1 en 3 en na die kraaltjes staat er 2 X 15K naar de min.
ik kan het volgens schema ook weer terug doen 2X 10K en 2X 1K ontkoppeld met 3N3 maar…
.
Ondanks alles vind ik het zelf toch niet slecht! toch? :)

VrGr Rob

Op zaterdag 7 december 2024 21:30:52 schreef rob007:
De QQE krijgt 305Volt, En op pootje 7 staat iets van 205Volt. ( Ontkoppeld met 1nF??? dat is/is dat goed? )

Daar heeft FET al antwoord op gegeven, paar posten terug, wel lezen he.. :)

Hallo Richard,
Ja ja dat van de hoeveelheid volt 300 MAAR dat ontkoppelen heb ik daar dan overheen gelezen?
Ik heb die PDF bekeken en daar staan 2 voorbeelden die FET ook laat zien A en B
A met de smoorspoel is fout en B met ALLEEN de weerstand is goed
In het schema staat inderdaad die weerstand maar daar staat toch OOK NOG die 1nF condensator?
Dus als ik het PDF aanhoud GEEN 1nF maar in het schema WEL.
( ik raak toch een beetje van de wijs? Wel 1nF of GEEN 1nF )

VrGr Rob

HOOWWwwww wacht nu zie ik dat voorbeeld:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/70008/forum-post
MET 1nF dus.
( hier word trouwens ook EEN(1X dus) smoorspoel gebruikt op die L2 die IK, nu 2 keer heb! )
ik moet daar zelf denk mee gaan experimenteren!
Dat van alles twee keer lijkt mij fout? ( maar wie ben ik? )

En op pootje 7 staat iets van 205Volt. ( Ontkoppeld met 1nF??? dat is/is dat goed? )

In het QQE-03/12 datablad/application note van Philips, dat FET eerder heeft gepost, adviseert men om *geen* ontkoppelcondensator te gebruiken. (dat was trouwens ook een leermomentje voor mij). De reden heeft te maken met (risico op) parasitaire oscillaties.

Dus als ik het PDF aanhoud GEEN 1nF maar in het schema WEL. ( ik raak toch een beetje van de wijs? Wel 1nF of GEEN 1nF )

Ik zou niet van de wijs raken maar eens kijken in welke informatiebronnen ik meer vertrouwen stel: de ingenieurs van Philips of iemand op het internet die zich 'klompenboer' noemt....

Philips citerend: 'As a rule the use of an unbypassed dropping resistor gives the best results.' Daar lijkt me geen woord Spaans tussen te staan.

(Dergelijke datasheets en application notes van de fabrikant zijn goud waard; ik kende deze van Philips niet maar heb er vroeger wel een flink aantal van Varian/Eimac doorgeworsteld die me netjes werden toegezonden door die firma (was van voor het internettijdperk). Dat waren zeer leerzame documenten!)

[EDIT: Vreemd wel, als ik me goed herinner heb ik een SK-600 buisvoet-met-schoorsteen van Varian/Eimac voor de 4CX250 buis, waar de screen-ontkoppelcondensatoren een integraal onderdeel van de buisvoet zijn. De 4CX250 is net als de QQE-03/12 een tetrode. Ik meen me te herinneren dat het juist ontkoppelen van het screen daar belangrijk was. Net toch maar even de datasheet opgesnord en inderdaad, m'n geheugen liet me niet in de steek v.w.b. screen-ontkoppeling in die buisvoet. Frappant, lijkt me in tegenspraak met wat Phlips zegt, maar in Rob's geval (QQE-03/12) zou ik toch vertrouwen op wat Philips adviseert voor haar eigen product.]

Ook nieuw voor mij het datablad van Philips.
Ik ontkoppel altijd wel en met de 03-12 geen last gehad van oscillaties, de 06-40 wil eerder gaan gillen.
En idd voor de cx buizen heb je buisvoeten met de condensatoren er al in, een stabiele G2 spanning is daar ook gewenst.
Een leerzaam topic.
Klompenboer is trouwens niet de auteur van het schema, ik denk dat dat iemand uit Groningen is.
En ook onder de "piraat" zenderbouwers bevinden zich ingenieurs.

[Bericht gewijzigd door saturnus op (22%)]

Goedemorgen allemaal,

Hallo Nonius dat is wat ik zelf eerder ook al geschreven heb ik ken klompenboertje niet eens.
Er zijn verschillende bronnen zoals saturnus ook al schrijft want dit is ook GEEN klompenboertje:
Maar DIT leek mij ook een bron waar je je aan vast kon houden en vandaar de verwarring.
MAAR, GEEN ontkoppeling dus okeej dankjewel!
.
( ik zal het nog maar eens schrijven: ik ben van de club met dyslexie en begrijpend lezen is bij mij OOK een dingetje,
ik moet soms 3 keer iets lezen voordat ik het 1 EEN X KEER begrijp en dan nog… )
.
Dus jah… MAAR als FET iets schrijft wil ik het soms nog wel eens moeilijk om te begrijpen.
Ondanks dat ik FET veelal wel aan neem dat hij een kloppend verhaal schrijft,
dat gevoel heb ik bij jou eerlijk gezecht ook wel. ( was dat nu? Een veer? )
Trouwens?
Jou laatste stukje schrijven kom je zelf ook met die twijfel? Of zie ik dat verkeerd? LOL
( Niet dat ik NIET eigenwijs ben want… )
.
MAAR,
nog steeds ben ik het niet erg eens met die EF80 of 183 of 184 en nu achter af ik kon mij ook iets voorhalen,
ik heb ergens wel eens een schema gezien met een EL in plaats EF in een FRM? Kan dat?
En hier kwam ik even geleden ook deze tegen van Arco ook weer tegen:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/70020/forum-post-1.5x
en:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/70021/forum-post-1.5x
Ik heb zo goed ik kon dat schema er ook uit afgekeken ( Tis niet veel anders dan met de EF )
https://www.circuitsonline.net/forum/view/154306#highlight=qqe
.
MAAR, laat ik duidelijk zijn! Het is geen klaagschrijven hier boven.
En Bert Jan schreef eerder ook al VERLOOPJE? :
https://www.circuitsonline.net/forum/file/119000/forum-post-1.5x
.
Nogmaals erg blij met 5,5Watt maar ga er nog wel mee experimenteren,
Een foto kunnen jullie wel op je buik schrijven!
( ik heb alle wetten weer overschreden die er zijn... Ik kijk wel uit! ;) )

VrGr Rob

Waar is Arco en Henk ook eigenlijk? Ik hoop dat het goed met ze gaat!?
Mensen als je dit leest, maak eens geluid? al het beste!
.
( Ben zo ff weg, mijn Zusje 70 Jaar... Tis Feest tralala... )

Op zondag 8 december 2024 03:54:33 schreef nonius:
[EDIT: Vreemd wel, als ik me goed herinner heb ik een SK-600 buisvoet-met-schoorsteen van Varian/Eimac voor de 4CX250 buis, waar de screen-ontkoppelcondensatoren een integraal onderdeel van de buisvoet zijn.

De 4CX250 in zijn familieleden zijn hierin totaal niet vergelijkbaar met de QQE-serie buizen.

De 4CX'en hebben een tamelijk hoge µg2g1 en bovendien kan hun schermroosterstroom onder sommige omstandigheden negatief worden. Het scherm moet daar dus wel ontkoppeld worden, maar dan ook onmiddellijk bij de buis zelf. Niét met een losse condensator, zo van een pen van het buisvoetje ergens naar het chassis; dat zou al een veel te hoge impedantie zijn voor de CX.
De ontkoppeling kan dus alleen goed met de voet waar hij ingebouwd zit.

De QQE reageert totaal anders op zijn schermrooster. Van zichzelf is de buis vrij rustig, ook door de lagere µg2g1, en de nadelen van ontkoppeling met losse onderdelen zijn daardoor veel gróter dan een eventueel voordeel.
De conclusie hiér was dus: laat dan maar, dat is nog eenvoudiger ook.

Dit soort dingen heeft niet iemand zomaar bedacht, maar dat is ook uitgebreid uitgeprobeerd. Ze schrijven dat niet zómaar. Niet bij Philips of Mullard, en niet bij Eimac of Varian.

Hallo allemaal,

Als ik C3 los haal dan zakt het HF ietsjes terug.
(LET OP!!! heb ik niet de poging gedaan om het terug te krijgen door te trimmen!) want wie weet…
.
Los van dit alles zat ik nu net even rond de 8 Watt (Tmoet nie gekker worru! :) )
ik had op pootje 1 en 3 twee keer 15K met een ferriet buisje met 2 windingen,
ik heb die 2 X ferriet vervangen voor 2 X 5K6 en dat deed het omhoog. ( Leuk! Stukje bij beetje… )
.
MAAR, Los hiervan mensen help mij nu eens? Ik ben het ook niet eens met die spoel en trimmer,
kijken jullie eens mee?
het gaat om die spoel op pootje 1 en 3 van de QQE, die trimmer staat helemaal uit!
Eerlijk het is dan GEEN folie trimmer 1-18pF maar een Tol trimmer, maar dan nog…
volgens mij klopt die spoel dan toch niet!? Kzat te denken 1 of 2 windingen minder van die spoel?
Dus geen 8 windingen – 8MM Diameter – 1MM maar… zeg 6windingen?
MAAR Jah… als je dan de ene spoel doet misschien ook de andere waar mee word in gekoppelt???
.
Ik heb nu op pootje 8 van de EF 22K staan en moest 12K zijn, kheb wel 10K maar wil nog ff wachten op wat zware weerstanden van 12 en 15K die zijn onder weg… hoop dat dat ook nog watt uit maakt???
.
Niet gek he!? 8 Watt ;)
.
VrGr Rob

Op zondag 8 december 2024 19:23:10 schreef rob007:
Hallo allemaal,
Als ik C3 los haal dan zakt het HF ietsjes terug.

Mét C3 zit de buis dichter tegen zelf-oscilleren aan.
De schakeling zal dan dus meer versterken, maar is minder stabiel.

Het is net als met de teruggekoppelde ontvanger.
Heel gevoelig... maar nog iéts meer en hij gaat gillen.

Ik zou die spoel gewoon wat kleiner nemen, ik vindt 8 windingen wel veel.
Zou er 6 windingen in doen over 10mm dat zie je wel vaker, als dat nog te groot is 5 windingen.
Vijf windingen is beter als zes want het midden zit dan mooi op twee en halve winding voor de gezamenlijke roosterweerstand.

Dank voor de uitleg over het verschil tussen de 4CX250 en QQE-03/12, FET! Ik heb veel vertrouwen in wat zowel Philips als Varian schreven over hun eigen producten en begon al een beetje te verdenken dat de buizen verschillende karakteristieken hadden. Ik kon me nog heel vaag iets herinneren dat er iets 'raars' was met 'de' karakteristiek van de 4CX250 (een stukje negatief-verlopende curve, met bijbehorend risico op oscillaties? Pin me er niet op vast.) Maar nogmaals, het is voor mij allemaal al weer heel lang geleden en ik ben geen electronicus van opleiding (heb wel m'n eerste studie in de stad van Rob gedaan trouwens, in dat hoge gebouw langs de Maas in Kralingen. Tentamens in de Ahoy.)

Jou laatste stukje schrijven kom je zelf ook met die twijfel? [...]Niet dat ik NIET eigenwijs ben want…

Inderdaad. Maar blijkbaar is de ene tetrode de andere dus niet. Dat is niet 'eigenwijs zijn', ik zou het eerder 'een onderzoekende geest' noemen ;)

Maar in mijn geval moet m'n wetenschappelijke nieuwsgierigheid het tegenwoordig steeds vaker afleggen tegen m'n luihuid: als de fabrikant zegt dat je het op manier X moet doen, dan doen we het zo, dan zal het wel goed zijn. Naar het aloude adagio, 'beter goed gejat dan slecht bedacht'.

Een foto kunnen jullie wel op je buik schrijven! ( ik heb alle wetten weer overschreden die er zijn... Ik kijk wel uit! )

Jammer. En ach, Rob, ik heb ook RF-bouwsels gemaakt waar het schaamrood me nu van op de wangen komt.... Sommige werkten zelfs ook nog!

Het 'probleem' van RF is dat een electronisch schema eigenlijk maar 10% van de nodige informatie geeft. De manier van opbouwen geeft veel meer en belangrijke info. Welke componenten gebruikt zijn, hoe ze opgesteld zijn (in-en uitgangsspoelen haaks op elkaar bijv, of met schotjes ertussen). Wat dat betreft zou een foto wel heel veel informatie over mogelijke 'verbeterpuntjes' kunnen geven.

(Beschouw het als naar de dokter gaan voor een medisch onderzoek, maar jezelf niet willen uitkleden. Tuurlijk, de dokter kan nog steeds een diagnose stellen, maar je maakt het hem wel een stuk moeilijker en de diagnoses worden waarschijnlijk ook minder goed c.q. relevant....)

Hallo allemaal,

Even een tussenstand. We hebben 9 Watt. ( denk als ik er voor ga met trimmen 10 er ook nog wel in zit maar… )
.
Martin ik heb 5,5 Winding op 9MM met 1MM gedaan ( die 9 was per ongeluk een foutje maar… och… )
De Tol trimmer staat mooi! ( denk 6 ook nog wel goed zal/zou zijn ) Prima Martin!
EN, ik heb nu dus niet een midden aftakken he! Ik heb zeg maar twee keer twee weerstanden 15K en 5K6 .
EN ik heb het niet ontkoppelt! Dus GEEN 3N3 2 X ik heb het trouwens een soort van anders om gedaan, 1K is bij mij 15K en 10K is bij mij 5K6 maar zonde die C(3N3) maakt dat neem aan niet uit.
.
Nonius zal nog wel foto schieten maar tis geen schoonheid weet al wel,
de eerste twee spoelen staan TE HOOG op hun pootjes(te lange pootjes)
ook ben ik gierig met knippen aan de pootjes van de onderdelen dus alles is TE LANG!
Kwaliteit van de onderdeeltjes… MWAAaaa gaat wel denk ik, alleen de weerstand tussen EF en QQE word te heet is 10K zou ik 2 X 22K voor moeten nemen maar vind dat die EF wel op zijn fl.kker mag krijgen. ( nu ik er aan denk, ik zal die buis eens wisselen! Kijken of dat nog… )
.
Nu heb ik door Martin die ene spoel verandert MAAR…
Ook de spoel die aan de EF aan pootje 7 zit is OOK zo groot?
Zou inderdaad bijna zeggen die zender is gemaakt voor een andere band of zoow 70 of NOG lager 50MHz?
7 windingen – 10MM Diameter – 1,7MM Draad? Waarvoor? Ik weet er niks van af maar heb er geen goed gevoel bij allemaal.
.
ff tot zo ver weer.
VrGr Rob
( ik lees het nog eens ff terug en het lijkt WEER op klagen! )
Ut is gewoon een klagert die Rob! heeft ie ZO VEEL WATT en dan nog... :+ ;)
(Gloof OOK dat ie ook doof is want hij blijft maar WATT zeggen! )
Kga nu ff dat EF buisje wisselen ff kijken watt ie doet!

Hallo allemaal,

HA ik geloof dat het feest is afgelopen,
ik denk dat ik de QQE0312 heb stuk gemaakt! :'(

Op de een of andere manier krijg ik er niet meer dan nog 2 a 2,5 Watt uit?
Kweet niet Watt ik gedaan heb, maar… ( Heb hem volgens mij ook nier rood gehad? :? )
Tis weg!

( Ben er nu maar mee gestopt want kreeg ut ook koud ook! )
Sorry maar tot zo ver dan maar.

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op (53%)]