2) DE TL047 quad Op Amp schijnt niet het probleem te zijn in de Thai Tracer. De BD139 (in NPN bedrijf) cq de BD140 (in PNP bedrijf) worden heet voor Ic's > 0.3A van de DUT

Dat bedoelde ik ook, die L165 power opamp als vervanger voor die twee uitgangstransistors. NIET als vervanger voor de TL084 :)

De L165 kan +/-18V voedingsspanning aan (het Elektuur ontwerp gebruikt +/-14V), en 3A aansturen. Nadeel is dat de L165 ondertussen obsolete is, maar met enig zoekwerk naar moderne power-opamps zal er vast wel een geschikte, moderne variant boven water komen.

Denk dat het vrij eenvoudig moet zijn een L165 o.i.d. in dat ontwerp te fröbelen, aangestuurd door de TL084 (A3). Monteren op een koelblok en denk dat dan de modificatie voltooid is, als je enige extra wens/eis is om met grotere collector-stromen te kunnen meten.

@Swake

Bedankt voor de Cellar Circuit en HAMEG bijdragen

Overigens is die DX400 diode ook verkrijgbaar bij:

- Display Electronics

https://display-elektronica.nl/DX400

- ELV zelf (€ 0.97 /stuk)

https://de.elv.com/p/diode-dx400-extrem-niedriger-sperrstrom-P005631/?…

-Equivalent i,e. de BAS33

https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_dx400.html

- Nog meer Alternatieven:

https://www.mikrocontroller.net/topic/570926

@ Nonius,

Bedankt voor de uitleg mbt de Power Op Amp L165.

Maar ik wilde die goed werkende Thai/Elektuur Tracer maar zeer marginaal ombouwen, omdat hij nu goed werkt zij het dat de BD139 (NPN meting), resp. de BD140 (PNP meting) te heet worden.

Vandaar dat ik eerst een paartje met zelfde VCEO, maar hogere IC, P dissipation en gelijkwaardige hFE ga proberen icm met grotere koelplaatjes.

Geplande exemplaren:
BD441 / BD442 ( zelfde vormfactor als BD139/BD140)
BD911 / BD912 TO220, maar past ook op het Thai PCB

In beide gevallen met een groter koelplaatje.

(Koeling van de BD139/140 dmv een schaar verlengde de afschakeltijd nl al met een factor 3! Dus dat is een bewezen werkende route!

++++++++++++++++

Conclusies van mijn rondvraag mbt de Electroplus CTL503 Transistor Tracer

A) De Electroplus CTL 503 tracer is vrij duur gegeven de features.
Werking wellicht onzeker, maar dit kan getest worden (omruilgarantie).
Documentatie is slecht maar niet zo'n probleem; Bovendien is de bouwer goed toegankelijk: ik heb onlangs met hem gesproken).

B) Voor de prijs van de CTL503 kun je ook een leuke Chinese SDR Radio (Malahit DSP2 ) kopen.
Dat is een andere tak van sport en past in het het advies van onze regering!

C) Als volgend is door mij gepland : Project 106 van ESP (bijlage 1)
- omdat de "Blackdog" meting zeer betrouwbaar is gebleken
- Project 106 redelijk goedkoop is, omdat ik de meetinstrumenten en de labvoedingen toch al heb.
- Project 106 gemakkelijk gebouwd kan worden (gaatjesprint, geen microcontroller, moeilijke firmware e.d. ; ik ben een simpel mens).

05 hFE Tester for NPN Power Transistors.pdf

D) En eventueel later nog de ELV Tracer bouwen
(het meest uitgerijpt, best gedocumenteerd en garandeerd bewezen analoog design).

(MBT de ELV PCB's: Ik denk dat opschonen van de folies met MS Paint de kortste klap is).
Dan checken met PSD in Dordt of dat acceptabel is om een print te maken.
https://www.psd.nl/

Bedankt allemaal voor de vele suggesties!

Begrepen, Redguuz. Ik kan me voorstellen dat je de printplaat zo min mogelijk wilt wijzigen. Dat is juist een reden waarom ik zo graag op gaatjesprint werk, je kunt dan makkelijk van ontwerp veranderen en dan is het toevoegen van bijv. een L165 geen enkel probleem. Elk van m'n bouwsels is sowieso een one-off prototype.

Maar ik vraag me af of je juist geen vervangingstransistors met een hogere hFE zou moeten gebruiken (i.p.v. met gelijke hFE), aangezien je een hogere collectorstroom wilt aansturen. Maar mogelijk komt er genoeg stuurstroom uit de TL084 (A3) om ook de nieuwe, zwaardere torren voldoende uit te sturen, dat weet ik niet. En daar kom je vanzelf snel genoeg achter :)

Een ding wat ik overigens zelf wel erg zou missen bij die Elektuur/Thai-curve tracer is dat het maar één kanaal is. Met twee, omschakelbare, kanalen, kun je makkelijk twee verschillende torren vergelijken. Hoeft niet gecompliceerd te zijn, een NE555 met relais kan automatisch omschakelen tussen kanaal A en B, met een extra schakelaar voor manual override naar ch. A of B. Zoiets heb ik in m'n recent gereedgekomen signature-analyzer gebouwd. Een dergelijke schakeling moet vrij simpel achter de Elektuur/Thai-curve tracer te plaatsen zijn. Maar da's pas de volgende stap, dan moet eerst de tracer zelf voldoen aan je wensen/eisen.

Hi Nonius,

Wederom hartelijk dank voor je zeer gewaardeerd advies.

Ik heb natuurlijk 2 opties (dit was ook de vraag van Kruimel)

1) of de schakeling meer robuust maken (zorgen dat de eindtransistoren (vervangers van BD139/140) minder heet worden.
2) of de schakeling een groter IC bereik geven

=> IK wil enkel de tester meer robuust maken, dus optie 1);

Rekenvoorbeeld:

De huidige BD139/140 hebben een VCEO = 80V, Ic max = 1 A Pt = 12.5 W, hFE-~ 160

De huidige Thai Tracer levert max Ib = 2.23 mA. Dit is een fixed output in de hoogste trace).

=> voor een moderne ON SEMI 2N3773 met Ic = 0.375A (hFE = 168) moet er door de BD139/140 dus 0.375 A geleverd worden

=> voor een moderne ON SEMI 2N3055 met Ic = 0.55A Hfe = 246 moet er door de BD139/140 dus 0.55 A geleverd worden

=> Zou deze 2N3055 een ouderwetse 1960's RCA Homotaxial zijn met een hFE van 40 (ipv de bovenstaande moderne ON SEMI epitaxial met hoge hFE van 240) dan zou de IC slechts 2.23 x 40 = 89.2 mA zijn.

Dit geeft meteen aan waarom de BD139/140 zo heet worden: het oorspronkelijke Hi Power Thai design was waarschijnlijk berekend op ouderwetse power transistoren, die een veel lagere hFE hadden, dus een veel lagere IC.

Ik wil nu met een potentere paartje(bv BD441/442, VCE =80V Ic max = 2.5A Pt = 30W, hFE= 160 plus een betere koeling , de Thai Tracer meer robuust maken (eigenlijk de huidige prestaties laten leveren, zonder dat de power torretjes excessief heet worden).

(DE BD139/140 hebben een Vceo =80V Icmax = 1A Pt= 12.5 W hFE= 160)

Ik ga dat "sterkere" paartje BD441/442 er in zetten en het gewoon proberen.
(Ik laat t.z.t. weten of deze strategie gewerkt heeft).

Ik had er nog niet aan gedacht om de tracer te kunnen schakelen tussen 2 DUT's, zoals jij voorstelt.
Ik moet dit nog op me laten inwerken wanneer ik die Thai Tracer in een kastje ga inbouwen.
Kan ik die DUT's niet simpelweg met een 3 voudige omschakelaar omschakelen (of gaat er iets kapot dan?).

Bedankt voor al je suggesties!!!

Op dinsdag 14 januari 2025 10:21:00 schreef redguuz:
Sorry to say , maar je het mijn eerste mail niet (goed) gelezen.

1) [...]

Deze tracer heb ik al rond Kerst 2023 gebouwd.
Zie
- mijn foto's van mijn tracer/de opstelling ,
- de foto's Traces van diverse tranistoren (2N3773 (ON en Fake Toshiba's) , MJ11294, 2N3055 getest
- en de vergelijking met de Blackdog methode en de PeakTech DCA55

Alles besproken in Ref.1, in de aanhef van deze thread.

OK, fair enough, die had ik misschien wat te snel gescanned, wat (me) nog wel gebeurt als er al een hoop posts zijn. Hopelijk had je nog wel wat aan (de rest van) mijn bijdrage.

Hi Kruimel,

Je reakties, waar je heel veel tijd aan besteedt, worden zeer gewaardeerd!
Er zitten altijd pareltjes tussen, alleen moet ik de post soms wel 3X herlezen om ze te zien.
En soms snap ik het pas, als ik meer kennis of ervaring heb opgedaan.

Dank!

@Swake

Er arriveerden nog heel wat posts nadat ik de mijne al geplaatst had.
Maar jouw posts werden wel VOOR mijn post geplaatst??
Daarom lieek het of ik jouw posts niet (goed) had gelezen; dat was niet zo!

Daarom:
Sorry voor overbodige opmerkingen (die jij al gemaakt had) en ook jouw leads ga ik nalezen.

Zelfde opmerkingen voor Nonius, BPRosman en de andere auteurs.

Hi,

Even tussen door...

of de schakeling meer robuust maken (zorgen dat de eindtransistoren (vervangers van BD139/140) minder heet worden.

Als transitoren te heet worden, dan gebruik je in principe te weinig koeling!
Natuurlijk moet je met de max. dissipatie rekening houden van deze transistoren, je zal daar wat aan moeten gaan rekenen.
Welke hoeveelheid energie zal gedissipeerd moeten worden bij ongunstige hFE van een Power transistor.

Groet,
Bram

Bedankt Blackdog

Nog hartelijk dank voor het delen van jouw meetmethode. Hij werkt prima.
Geeft reproduceerbare resultaten, die vaak spot on zijn met de specs van de fabrikant (onlangs nog bepaald op twee ON SEMI MJ11032G 's).

Project 106 van ESP gebruikt ook jouw meetmethodiek, zij het semi-automatisch.

Jouw opmerking mbt betere koeling is natuurlijk volkomen terecht,
maar dit had ik al opgepakt:
zie

Ik wil nu met een potenter paartje(bv BD441/442, VCE =80V Ic max = 2.5A Pt = 30W, hFE= 160 plus een betere koeling , de Thai Tracer meer robuust maken (eigenlijk de huidige prestaties laten leveren, zonder dat de power torretjes excessief heet worden).

Kruimel, jezelf en Sine hebben het dimensioneren van de koeling al in vele threads uit de doeken gedaan!

Neemt niet weg dat dat BD441/BD442 paartje een lagere interne thermische overgangsweestand hebben en dus inherent beter koelen naar het koellichaam dan een BD139/140.
Als je naar de foto van de printplaat kijkt, zie je dat ik een schaar als extra koeling op het koellichaam van de BD139 had geplaatst.

En dit verbeterde de performance van de Tracer aanzienlijk (de schakeling schakelde zich af pas na ca. 4 minuten ipv al na 30 sec).

Dus idd een koelingsprobleem!

En dit verbeterde de performance van de Tracer aanzienlijk (de schakeling schakelde zich af pas na ca. 4 minuten ipv al na 30 sec).

Heb ik iets gemist? In het schema zie ik nergens een thermische beveiliging zitten, die af zou kunnen schakelen. Waar zit die dan ergens?

Is het niet de (lab-)voeding die afschakelt?

Ik denk trouwens dat een klein ventilatortje, op de koelblokken gericht, behoorlijk wat zoden aan de dijk kan zetten om de transistors koel te houden.

Kan ik die DUT's niet simpelweg met een 3 voudige omschakelaar omschakelen (of gaat er iets kapot dan?).

Als de schakelaar de te schakelen stromen aan kan zal er niets kapot gaan, neem ik aan. Maar ik wilde ook de optie van automatisch omschakelen hebben, zodat ik m'n handen vrij heb voor andere dingen; het domme werk (omschakelen) laat ik met alle plezier over aan de electronica. Die omschakelfunctie zit ook in Huntron-trackers e.d.

Maar als voor u de auto-omschakelfunctie niet nodig/gewenst is, zie ik geen enkele reden om hem te implementeren. Da's het leuke van zelfbouw, je kunt het apparaat helemaal aanpassen aan de eigen behoeftes en wensen. One size doesn't fit all!

Hi Nonius,

1) Hierbij (bijlage 1 en 2) wordt uitgelegd hoe de beveiliging van T1 en T2 werkt in het Elektuur design.

2) De uitwerking in de Thai Tracer (Bijlage 3): Hier worden geen speciale BAT58 Schottky dioden gebruikt maar simpele 1N4148 's.

3) Een typisch voorbeeld van de performance van een "moderne ON SEMI "MJ21194G" eindtor in Bijlage 4.
Ic = 0.215A en de beveiliging slaat NIET aan.

4) Zie eerdere mails voor soortgelijke curves voor een
moderne ON SEMI 2N3773G ( Ic = 0.375 A )
en
een moderne ON SEMI 2N3055G (Ic = 0.55 A).

De laatste TOR (2N3055G) heeft een Ic (0.55A) die over de treshold van 0.40 A ligt, maar de beveiliging slaat pas na ca. 30 seconden aan!

Misschien omdat men gewone 1N4148's heeft gebruikt ipv BAT85 Scottky's?

Nonius: Vraag aan jou:

Wat vind jij van het Elliott Sound Project (ESP) No. 106 (Bijlage 5?)

Opmerkingen/Aanmerkingen??

05 hFE Tester for NPN Power Transistors.pdf

nonius: Vraag aan jou: Wat vind jij van het Elliott Sound Project (ESP) No. 106 (Bijlage 5?) Opmerkingen/Aanmerkingen??

Ik ben verkocht! Het enige waar ik spijt van heb is dat ik het niet 30 jaar eerder heb gebouwd!

Zie deze thread over Action LED-lampen, waar ik ook de recent voltooide analog signature-analyzer (gebaseerd op het ontwerp van ESP #106) laat zien: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2561349#2561349 (overigens, in m'n verhaal, en op de frontplaat van het apparaat, staat foute info: er wordt niet met 0.2mA en 2mA getest, maar met 2mA en 20mA. Heb de labels op de frontplaat later gewijzigd. Mijn fout.)

Zoals daar uitgebreider beschreven heb ik wat extra functies toegevoegd (calibratie van de H-schaal van de scope, m.b.v. van wat zener-diodes), negatieve voltage-limiter, 4V en .7V volt. limiters (om gevoelige halfgeleiders te beschermen), een regelbare DC-voeding om de gate van thyristors en FETs aan te kunnen sturen, en een puls-functie op de DC-voeding, zodat ik ook relais kan testen op contactdender en overgangsweerstand), en een schakeling om automatisch om te schakelen van kanaal A en B (ca. 1.5Hz-tempo, niet instelbaar), met manual override om ch. A of B handmatig in te schakelen. Maar het hart van de schakeling is ESP #106, de twee tuimelschakelaartjes rechtsboven op de frontplaat :)

Het bevalt zo goed dat ik een tweede wil gaan maken, ingebouwd in een scope, met regelbare frequentie, meer en hogere testspanningen, en waarschijnlijk ook nog een stair-voltage generator, om ook van die mooie grafiekjes te kunnen tekenen zoals het Elektuur/Thai-apparaat.

Maar let wel, ik gebruik de mijne meer om apparatuur te herstellen (als signature analyzer, Huntron Tracker), niet om torren te matchen. En in alle bescheidenheid, mijn bouwsel is stukken beter dan de oude, originele Huntrons. Hij lijkt, qua eigenschappen, het meest op de Tracker 2000 (maar met een vaste 50 Hz frequentie). Maar m'n bouwsel kan in de verste verte niet tippen aan de Tracker 3200.

Desalniettemin, het is een grote aanwinst in m'n meetlab en zou hem nu al niet meer willen/kunnen missen. Voor wat het waard is.

NB: dank voor de toelichting over de Elektuur-schakeling, had ik nog niet gezien. Maar, dat is toch geen thermische beveiliging van de torren? Dat is gewoon een overstroom-beveiliging. Bij een thermische beveiliging denk ik aan een NTC (of diode) die thermisch verbonden is met het koelblok en een comparator aanstuurt om, bij te hoge temperatuur, de oscillator te stoppen. Ik snap daarom ook niet helemaal dat beter koelen (met een schaar...) het apparaat dan ook zoveel langer goed laat werken. Of kampen de BD139/140-torren op een gegeven moment met 'thermal runaway'?

Hoe dan ook, ik zou de schakeling toch ook eens uitproberen terwijl er een kleine ventilator op de koelblokjes blaast, zoals ik eerder schreef. Ik verwacht dat dat de koeling héél veel gaat verbeteren.

Overigens, ik meen te zien dat het Elektuur-ontwerp zowel 4 als 8 lijntjes op het scherm kan tekenen (omschakelbaar), terwijl het Thaise ontwerp dit niet kan. Of in elk geval, ik zie het zo 1-2-3 niet....

Op woensdag 15 januari 2025 13:10:38 schreef nonius:
[...]

Heb ik iets gemist? In het schema zie ik nergens een thermische beveiliging zitten, die af zou kunnen schakelen. Waar zit die dan ergens?

Ik denk dat de transistoren gewoon door hun beperkte stroomversterking de limiet van de opamps aanspreken. Anders kan het zeker dat een transistor overleeft als hij te heet wordt. Boven een graad of 200 krijg je in essentie een kortsluiting tussen de pinnen, maar als de stroom wordt beperkt is dat op zichzelf niet destructief.

Nonius schreef:

Ik snap daarom ook niet helemaal dat beter koelen (met een schaar...) het apparaat dan ook zoveel langer goed laat werken. Of kampen de BD139/140-torren op een gegeven moment met 'thermal runaway'?

"Thermal Runaway", dat denk ik ook, Nonius

Vandaar dat ik 'zwaardere torren ' (BD441/442) en grotere koelplaatjes ga proberen (terwijl ik weer eenn 2N3055G (c = 0.55 A) test).

Overigens, ik meen te zien dat het Elektuur-ontwerp zowel 4 als 8 lijntjes op het scherm kan tekenen (omschakelbaar), terwijl het Thaise ontwerp dit niet kan. Of in elk geval, ik zie het zo 1-2-3 niet....

Het Thai ontwerp kan dat nu niet, maar je kunt die schakelaar ook daar toevoegen.

Kruimel schreef:

Boven een graad of 200 krijg je in essentie een kortsluiting tussen de pinnen, maar als de stroom wordt beperkt is dat op zichzelf niet destructief

Ik hoop morgenavond te rapporteren hoe een BD441/442 met meer koeling zich gedraagt icm een 2N3055G.

Maar als het minder wordt als je de opamp koelt is het toch geen probleem van de transistoren? :? Wel raar, want het artikel beschrijft de werking van het ding en ik snap niet exact hoe dit gebeurt. Hitte in de Schottky's? Die lekken meer stroom bij verwarming en dan neemt de spanningsval af. Truth be told: eerste instantie had ik dit deel van de werking van de schakeling niet herkend.

In elk geval denk ik dat je het iets te simpel ziet: de opamp kan misschien eens 5 of 10mA leveren zonder al te veel spanningsval, en een zwaardere transistor zal echt niet zo veel versterking hebben. Dan kan je gaan prutsen met darlingtons, maar eigenlijk moet je gewoon de hele A3+transistortrap verzwaren met een zwaardere opamp zoals de eerder genoemde L165. De frequentie is laag dus een simpele chip is zat. Ik zie niet heel veel marge voor verruiming op de print alleen. Het ontwerp zelf is echter simpel zat om een variant eens op een gaatjesprint te bouwen. Misschien kan je zelfs ergens een los versterker printje kopen en aansluiten.

PS Een beetje ontkoppeling op de print kan ook geen kwaad trouwens. Als de stroom te groot wordt ontregel je de chip anders ook.

Zojuist deed ik een nieuw inzicht op toen ik het ontwerp op de KruimelSim neurologische computer aan het simuleren was: je gebruikt maar één van de transistoren tegelijk per DUT, dus als je beide koelblokjes zou verbinden of vervangen met een enkel (groter) exemplaar zou het hitteprobleem moeten afnemen. Die trap hoeft ook geen instelstroom te hebben omdat hij geen nuldoorgang in het signaal heeft. Je kunt daar dus ook darlingtons gebruiken. Je zit alleen met de pinouts van de TO-126 behuizing, maar als je TO-220 transistoren aan de onderkant soldeert dan kan je ze de "handige" kant op buigen voor een groter koelblok onder de print. D13 en D14 kunnen dan misschien gewone silicium diodes worden zodat de beveiliging later aanspreekt. Daar wordt hij niet "robuuster" van natuurlijk... ;)

: je gebruikt maar één van de transistoren tegelijk per DUT, dus als je beide koelblokjes zou verbinden of vervangen met een enkel (groter) exemplaar zou het hitteprobleem moeten afnemen.

Bij de BD139 en BD140 zijn de collectors verbonden met het metalen plaatje aan de achterzijde, dus als de beide torren op één koelbloek worden gemonteerd (zonder een vorm van electrische isolatie) dan ontstaat er kortsluiting tussen de +14 en -14V lijnen.

Als de emitters van die torren met het metalen plaatje waren verbonden dan zou de oplossing wel mogelijk zijn geweest. Mogelijk hebben de andere transistors die Redguuz op het oog heeft, wel de mogelijkheid om beide torren op één koelblok te monteren?

Maar als het minder wordt als je de opamp koelt is het toch geen probleem van de transistoren?

Zoals ik het begrepen had heeft hij provisorisch de torren gekoeld (door er het blad van een schaar tegen te drukken), en heeft hij de opamp niet gekoeld. Daarom denk ik dat een op de koelblokken gericht klein ventilatortje een wereld van verschil gaat maken. (welk effect heeft dat grofweg op de thermische weerstand (K/W) van koelblok naar omgeving? Een halvering, of zelfs beter? Gokje van mijn kant, maar in die orde-grootte schat ik het. De koelblokjes vind ik (gevoelsmatig, zonder ze door te rekenen) sowieso verdraaid klein. Zelf gebruik ik altijd zo groot mogelijk, afhankelijk van wat er in de rommelbakjes nog rondzwerft aan koellichamen.

Dan kan je gaan prutsen met darlingtons, maar eigenlijk moet je gewoon de hele A3+transistortrap verzwaren met een zwaardere opamp zoals de eerder genoemde L165

Moet A3 ook vervangen worden dan? Ik ging er van uit de L165 aangestuurd kon worden vanuit pin 1 van A3 (TL084/074), en dat alleen de transistors (BD139/140) verwijderd hoefden te worden omdat de L165 hun taak overneemt.

D13 en D14 kunnen dan misschien gewone silicium diodes worden zodat de beveiliging later aanspreekt.

De overstroombeveiliging van het Thai-ontwerp spreekt al later aan dan die van het Elektuur-ontwerp: Elektuur gebruikt BAT85's, Schottky-diodes met een forward-voltage van ca. 0.25-0.3V, terwijl Thai-ontwerp 1N4148's gebruikt, met een Vf van ca. 0.65-0.7V; Elektuur gaat dus al bij 300mA de stroom begrenzen, terwijl het Thai-ontwerp dit bij ca. 700mA gaat doen.

Je hebt gelijk wat betreft die collectors, ik had hier toevallig een reeks van deze transistoren met een geïsoleerde achterkant, maar dat is niet heel alledaags en nauwelijks gedocumenteerd. Je zult anders moeten isoleren of een TO-220F transistorpaar gebruiken zoals de 2SC4793/2SA1837.

Ik zie nu dat er onder de schaar een koelblokje hoort, het leek er op dat de schaar op de opamp gedrukt was. Het feit dat het helpt doet me denken dat de warmte invloed heeft op de stroom begrenzing, en dat zou betekenen dat de transistors de diodes opwarmt en het punt van afschakelen verlaagt.

Als je de L165 toepast zoals je suggereert dan zal de schakeling pas fatsoenlijk werken als je C5 bij de L165 aansluit en diens non-inverterende ingang direct aan massa. De oplossing met de vermogensopamp is intern beveiligd, maar past niet lekker op het printje. Met een setje TO220(F) moet je een mechanische oplossing voor het koelplaatje/-blok onder de print aanpakken. Je moet maar even kijken wat je het best uit komt en wat je hebt liggen.

Je kunt ook een TDA2030 of LM675 of andere zwaar-achtige opamps gebruiken, keuze zat in dit bereik van spanning en stroom.

End of Thread (Wat mij betreft, tenminste).
+++++++++++++

Hi Kruimel & Nonius,

Mijn "Thaitracer" is nu gedebottlenecked en kan nu meten (zonder onderbreking) tot
Ic = 800 mA (@ Vce= 9V en Ib = 2.23 mA?) -> hFE = ca. 350.

Spoiler

Het waren de 1N4148 beveiligingsdioden (D13, D14) (Thai vervanger van de Elektuur Skottky BAT85) die te heet worden.
Deze
(zitten nl pal naast het koellichaam van de BD441).
Ik vond dit uit door op de BD441 te blazen. (en dan koelen met je duim !)

Als je deze dioden vervolgens met FREEZE spray inspuit, start de tracer weer en werkt gedurende ca 2 minuten.
Deze procedure kan herhaald woden.

Voorgestelde Remedie: 2x2 BAT85 in serie ipv 2 x 1N4148 en de torren gescheiden van de print op een TO20 koelplaatje monteren, zodat deze D13, D14 dioden koeler kunnen blijven.

Je had dus gelijk Kruimel:

Ik zie nu dat er onder de schaar een koelblokje hoort, het leek er op dat de schaar op de opamp gedrukt was. Het feit dat het helpt doet me denken dat de warmte invloed heeft op de stroom begrenzing, en dat zou betekenen dat de transistors de diodes opwarmt en het punt van afschakelen verlaagt

Kruimel, ik had jouw bijdragen niet gelezen en was onafhankelijk (al experimenterend) tot dezelfde conclusie gekomen!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Wat heb ik vervolgens allemaal gedaan:

1) Het BD139/140 paartje vervangen door een sterker BD441/BD442
2) Vervolgens weer Testen: De BD441 (BD139 vervanger ) wordt nog erg heet met het oorspronkelijke koellichaam (met de ON SEMI 2N3773, die de grootste Ic vraagt,van alle onderzochte TO3 transistoren).
3) Vervolgens het kleine BD139 koellichaam vervangen door een aanzienlijk groter (TO20) koellichaam).
De transistor BD441 wordt nu slechts warm
Het koellicham wordt nu niet veel warmer dan handwarm;
4) Toch slaat de tracer af na ca 3 minuten 25" (getimed).

(NB de IC's TL074 en CD4024 zijn niet warm, dus OK.)

Vervolgens op de BD441 (NPN) geblazen: De Thai tracer start weer eventjes (er wordt dan enkel een punt in de XY plot getoond, geen kurven), zoals beschreven in de Elektuur publikatie 12-1989.
Er is dus dus blijkbaar ergens een koelingsprobleem.

Freeze spray uit de kast gehaald en de oorzaak ligt duidelijk
- NIET aan de 2 IC's (TL074 en CD4024) en
- ook NIET aan de NPN BD441 transistor
- (maar wel aan D13, D14, 1N4148 die pal naast het warme koellichaam van de NPN BD441 transistor gemonteerd zijn).

Vervolgens heb ik een hele serie torren getest:

- (OnSemi 2N3055 #1 en #2, al eerder getest, nieuw ex Mouser ) en
- RCA Homotaxial (1960's) 2N3055, NOS Italie.
- OnSemi 2N3773, (nieuw ex Mouser) #1, #22, #3, oo al eerder getest
- Toshiba 2N3773 3X, (Wild variërende hFE 's , ik ben me nog niet zeker of dit FAKES zijn, maar ik vertrouw ze helemaal niet. Ook eerder getest.
- RCA 2N3442 original Homotaxial (2X), NOS Finland, identieke hFE metingen; Lijkt dus origineel (ook zichtbaar aan ingeslagen nummers op het huis)
- Mospec? 2N3442: (2x) zeer verschillende hFE 's, fuzzy traces, waarschijnlijk ook FAKES, maar niet zeker.

- Thomson BUX22 (4X), gebruikt ex Army -> hFE's bijna gelijk.
Duidelijk 2 matched pairs). 2x2 koellichamen, elk paar met een ijzerdraadje gekoppeld.

Conclusies:

- De Thai Tracer is dus uitstekend geschikt om twijfelachtige of FAKE transistors te identificeren.
- Is ook goed bruikbaar voor hFE matching van Power Torren, bij hogere Ic's waartoe bv de PeakTech DCA75 niet toe in staat is.

- De tracer voldoet aan mijn eisen, als amateur bouwer/reparateur.

So far, so good, dus.

Echter

Ik zie nu structueel hogere hFE 's voor de eerder gemeten ONSEMI 2N3055 's en de ON SEMI 2N3773 's.

Het is dus duidelijk dat de absoluut gemeten hFE's met de BD441 niet meer kloppen.

De hFE gemeten met de BD139 lag exact op dezelfde hFE vs Vce (met iB als parameter) curve:
gemeten met de precieze Blackdog methode.
Voor de 2N3055, MJ11032G en MJ21194 waren deze Blackdog metingen identiek aan de ON SEMI datasheets (alle 3 typen: recent gefabriceerde ON SEMI's).

Ik denk dus dat de tracer opnieuw gekalibreerd moet worden voor het BD441/442, paartje, wat de oorspronkelijke BD139/140 paartje heeft vervangen.

Verdere actie:

A1) Ik ga optioneel terug naar het BD139 /140 paartje, maar monteer deze op een zwevend TO20 koelplaatje., gescheiden van de PCB.
(De BD139/140 gaven nl absoluut correcte hFE resultaten (en het koelingsprobleem is zo opgelost).

0f
A2) Ik recalibreer de tester totdat de hFE overeenkomt met de Blackdog (en ON SEMI datasheet voor de 2N3055G en 2n3773G ) metingen.

B) IK ga (optioneel) de "Thai" 1N4148 dioden (D13 / D14) vervangen door elk 2x BAT85 in serie.
De beveiliging treedt dan in werking bij Ic = ca. 800 mA

C) Misschien kan iemand mij adviseren (als ik de BD441/442 blijf gebruiken), hoe ik dan de hFE kan recalibreren (versterking Op Amp A3 aanpassen?)

@ Nonius:

Ik hoop dat je hiermee, je voordeel kunt doen.
De Thai trcer is een mooie Ad On voor jouw instrument.

Petje af voor dat mooie meetinstrument wat je gebouwd hebt!
Had jij ESP Project No. 106 onafhankelijk gevonden?

Ik moet nog eens rustig nalezen wat jouw instrument allemaal kan doen.

En verder:

Iedereen bedankt voor alle suggesties!

Samenvattend kan ik dus zonder de ElectroPus CTL503 leven.
en
heb ik "zelf" gebouwd ('Hint Hint' Mel :-) ).

Het waren de 1N4148 beveiligingsdioden (D13, D14) (Thai vervanger van de Elektuur Skottky BAT85) die te heet worden. Deze (zitten nl pal naast het koellichaam van de BD441).

Dat was precies wat Kruimel al vermoedde. Frappant, want om eerlijk te zijn had ik zelf niet verwacht dat dat zoveel invloed kon hebben op die 1N4148's.... Mooi dat het uiteindelijk opgelost is, dankzij systematisch foutzoeken.

Had jij ESP Project No. 106 onafhankelijk gevonden?

Ja, en ca. 15 jaar geleden ook al nagebouwd: de twee tuimelschakelaartjes (met weerstanden aan de achterzijde) en het kleine trafootje. Probleem was dat ik het destijds nooit netjes ingebouwd had, het lag los op de werkbank te slingeren. Regelmatig brak er een draadje af. Soms meerdere draadjes. Op een gegeven moment wist ik niet meer waar de draadjes teruggemonteerd moesten worden, wat het schema was of waar het ontwerp vandaan kwam....

.... tot u een paar maanden geleden in een andere thread melding maakte van enkele curve-tracers, ik op een link van u klikte (die van ESP #106) en plots het schema en ontwerp terugzag van m'n curvetracertje. Toen kon ik hem weer herstellen en daarna is het balletje aan het rollen gegaan en heb ik hem uiteindelijk wat uitgebreid en ingebouwd in een kastje.

Dus ja, ooit onafhankelijk gevonden, maar daarna weer uit het oog verloren tot u me er weer attent op maakte :) Waarvoor mijn grote dank.

Hi Nonius,

Bedankt voor de info.

Nog wat feedback met betrekking tot mijn "Thai Tracer":

1) Een paartje BD441/442 gemonteerd i.p.v. de oorspronkelijke BD139/140 : Fig. 01
2) Deze zijn sterker en geven goede overeenkomst met de "Blackdog methode".: Fig. 03
(Vce = 4V, Ib = 2.23 mA Ic = 650 mA hFE = 291

De Thai Tracer kan dus gemakkelijk gebruikt worden voor het matchen van torren.

3) NB Andere (hoger geplaatste) koellichamen zijn gemonteerd.
De Tracer slaat nu niet meer af (gemeten tot 10 minuten) voor 2N3773 met een IC van 650 mA, De meeste Power torren hebben een lagere hFe dus lagere Ic.

(Normaliter is 1 minuut genoeg voor het maken van een foto).

Deze Thai Tracer voldoet nu helemaal aan mijn eisen.

Volgende projectje : No. 106 van Elliott Sound Projects

@ Nonius: Had jij een TL431 als V reference gebruikt in jouw Project 106?

@ Nonius: Had jij een TL431 als V reference gebruikt in jouw Project 106?

Nee, in mijn bouwsel komt geen TL431 voor. In het originele ontwerp #106 sowieso niet, en ook niet in m'n eigen toevoegingen. Voor het calibreren van de horizontale schaal van de oscilloscoop gebruik ik gewoon een zenerdiode die, met een schakelaartje, rechtstreeks over de ingangen van kanaal A wordt geschakeld. Voor het 8.5V bereik gebruik ik een (geselecteerde) zener van nominaal 8.2V, die in werkelijkheid 8.05V is; en voor de 45V-schaal gebruik ik een zenerdiode van 39V in serie met een 1N4148, voor een totaal van 39.7V (= 40V).

De regelbare voeding is opgebouwd met een LM317.

Ik zal dit weekend de schema's digitaliseren en in deze thread uploaden, dan kun je zien wat ik heb gedaan. Maar haal je niet teveel in het hoofd, het is allemaal erg bot c.q. op z'n Jan-Boeren-fluitjes. Weinig gesofisticeerd of elegant, maar het werkt.

Hi Nonius,

Ik vroeg het omdat de TL431 als een alternatief voor de LED wordt genoemd, maar men geeft al aan dat de verbetering van de voltage stabilisatie niet echt nodig is.

Zie het probleem al: wat ik heb gebouwd is project nr. 119 (component signature analyzer), NIET 106 (hFE tester voor NPN power transistors). Mijn fout.

Had net de schema's ingescand maar zal ze hier niet posten, is immers niet meer relevant. Ik blijf de thread verder wel met belangstelling volgen.

Hi Nonius,

Bedankt!
Als ik "Elliott Sound Projects : Project 106" gebouwd heb, zal ik een nieuwe thread beginnen om e.e.a. te bespreken.