Ik vermoed dat elke rij een telefoonaansluiting is en dat er een soort doorverbinder strip ingedrukt was als het nummer actief was.

Radio distributie, heeft de PTT dat gedaan?

EDIT: Blijkbaar wel: https://community.kpn.com/de-huiskamer-5/oude-ptt-kastjes-in-amsterdam…

Inderdaad een kastje van de DRO (DRaadOmroep), toen (rond de jaren '50) wisten ze nog hoe je bijna onverwoestbare kastjes maakte... ;)

Op maandag 31 maart 2025 13:51:02 schreef Arco:
Inderdaad een kastje van de DRO (draadomroep), toen (rond de jaren '50) wisten ze nog hoe je bijna onverwoestbare kastjes maakte... ;)

ik weet van een gepensioneerd bouwvakker dat die draadomroep een rijgsysteem was. die had de draad op de gevel eens afgeknipt bij een verbouwing en 3 dagen later kwamen van de ptt monteurs aan de deuren omdat er mensen geen ontvangst meer hadden ineens.

Rijgsysteem was beperkt, want er ging nogal wat vermogen in zitten. (iedere gebruiker had in principe alleen een losse luidspreker in huis die aangestuurd moest worden)
Daarvoor stonden in lokale kabelverdelers versterkers van 30...300W
Zie blz 757 (blz 31 van pdf): https://archive.org/download/radio-bulletin-1960-1965/Radio_Bulletin_1…

Op maandag 31 maart 2025 12:41:27 schreef Benadski:
[bijlage]

Laatst nog een foto gemaakt van een kastje in Voorburg, lijkt er heel erg op dus ik denk dat het telefoon is geweest?

Waar in Voorburg? Was het soms op de hoek van 'Vreugd en 'Rust'? Daar was indertijd de telefooncentrale (Oosteinde 21) Nu zit er de muziekvereniging.

Ik denk dat het een relais-kastje is geweest. Geen elektromagnetisch relais, maar in de betekenis, die PTT er aan gaf voor verdeelkastjes.

Centrale intrigeerde, je kon buiten het geluid van de stappenrelais horen!
Te rechterzijde, in het park, zat ik op de lagere school...

Nee, niet bij Vreugd en Rust @Tidak Ada, maar hiero: https://maps.app.goo.gl/nQrKCLRkYWzE2RLcA

Op dinsdag 1 april 2025 11:32:53 schreef Tidak Ada:
[...]
Ik denk dat het een relais-kastje is geweest. Geen elektromagnetisch relais, maar in de betekenis, die PTT er aan gaf voor verdeelkastjes.

Nee,

't Is zonder meer een DRO verdeler...

Op maandag 31 maart 2025 13:51:02 schreef Arco:
.. (rond de jaren '50) wisten ze nog hoe je bijna onverwoestbare kastjes maakte... ;)

In studententermen heet dat "brasvast". Toen de verwarming bij studentenvereniging Virgiel vervangen moest worden werd de opdracht gegeven aan een loodgietersbedrijf. Wel goed aan de muur schroeven, want er moeten 6 studenten op kunnen dansen.

Bij de oplevering werd dat getest. Nope. Niet goed. Doe maar over. "we dachten niet dat jullie dat echt gingen testen". Wel dus.

Blijft dat zoiets een relaiskastje genoemd werd, dus NIET een elektromechanisch relais, maar gewoon een bedradingsknooppuntenplek.

Het woord 'relais' heeft meerdere betekenissen. Zelfs een paardenwisselpost, een tussenstandplaats voor bergbeklimmers, enz., enz. ! en dus ook een bedradings post bij de PTT/DRO.
edit:
Het woord 'relais' (fr.) betekent dan ook 'wissel; rustplaats'

Die draadomroep werd ook door de PTT beheerd, zoals te zien is aan de letters PTT op de keuzeschaklelaar en de luidsprekerbehuizing:

Aanduiding 'relaiskastje' heb ik nog nooit horen gebruiken...
(het klopt wel: 'relay' (engels) is 'verdelen' / 'verleggen')

Ik ben het te weten gekomen, decennia geleden, toen ik mijn vaste telfoon liet aan leggen. Op de factuur stond 'relais' en ik maar zoeken waar ze dat ding verstopt hadden. Bleek het zo'n rond verdeeldoosje van PTT te zijn, warain een strip met (ik dacht 8) schroefjes zat. Eigenlijk een kroonsteenstrip in een behuizinkje.

Ja, interne vaktaal van telefoontechnici dus :S

Het woord kastje e.d. laten ze gewoon weg. Kortweg relais dus.
Ik gebruikte het woord alleen maar voor de duidelijkheid.
Het eigenlijke relais is dus alleen die strip met schroefjes.

Ik dacht eigenlijk dat het woord relais van Franse oorsprong is.

[Tidak Ada] Die draadomroep werd ook door de PTT beheerd, zoals te zien is aan de letters PTT op de keuzeschaklelaar en de luidsprekerbehuizing

In de begintijd van de draadomroep, vóór de oorlog, waren er veel particuliere bedrijven die, elk in hun eigen regio of stad, een draadomroep opzetten en uitbaatten. Ik meen dat al die bedrijfjes aan het begin van de oorlog genationaliseerd werden en het geheel onder verwantwoordelijkheid van de PTT kwam te staan, waarna het PTT is gebleven.

Dat verhaal heb ik tenminste ooit eens gelezen, ik meen in het boek '100 jaar telefoon 1881-1981'.

Het feit dat dat kastje het 70-80 jaar heeft volgehouden in de binnenstad van Amsterdam is toch wel indrukwekkend. Da's pas hufterproof!

En in het Engels is een 'relay race' een estafette. Dacht trouwens dat 'relayeren' meer te vertalen is als 'doorgeven' dan als 'verdelen'.

Op dinsdag 1 april 2025 16:58:48 schreef Tidak Ada:
Ik ben het te weten gekomen, decennia geleden, toen ik mijn vaste telfoon liet aan leggen. Op de factuur stond 'relais' en ik maar zoeken waar ze dat ding verstopt hadden. Bleek het zo'n rond verdeeldoosje van PTT te zijn, warrin een strip met (ik dacht 8) schroefjes zat. Eigenlijk een kroonsteenstrip imn een behuizinkje.

Wat jij bedoelt is een aansluitdoosje, ofwel rozet (latere waren rechthoekig)

https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/91614_binnen_1.jpg

Relaiskasten van PTT waren ook echte relaiskasten en zaten steevast in de bekende hoge Ericsson kast...

https://www.circuitsonline.net/forum/file/33066/forum-post-1.5x

Op dinsdag 1 april 2025 18:15:59 schreef Arco:
[...]
Wat jij bedoelt is een aansluitdoosje, ofwel rozet (latere waren rechthoekig)

[afbeelding]

Relaiskasten van PTT waren ook echte relaiskasten en zaten steevast in de bekende hoge Ericsson kast...

[afbeelding]

En dat ding heet(te) bij PTT dan weer een ROK, een Relais Omschakel Kast.
Als je een van de telefoons opneemt is de andere uitgeschakeld, wil je overschakelen dan de andere opnemen en de eerste neerleggen, "klik" omgeschakeld.

Van het woord relais voor een aansluitdoosje heb ik nog nooit gehoord, en ik heb toch heel erg veel met PTT/ KPN spul gewerkt.
Ik heb ergens nog wel een naamlijstnummer boek liggen.

Wat PTT wel deed was printplaten steevast prentplaten noemen, en dat is toch heel wat anders :)

Op dinsdag 1 april 2025 11:32:53 schreef Tidak Ada:
[...]
Waar in Voorburg? Was het soms op de hoek van 'Vreugd en 'Rust'? Daar was indertijd de telefooncentrale (Oosteinde 21) Nu zit er de muziekvereniging.

[bijlage]

Centrale intrigeerde, je kon buiten het geluid van de stappenrelais horen!
Te rechterzijde, in het park, zat ik op de lagere school...

Ik ken alleen de telefooncentrale in Voorburg aan de Prinsen Irenelaan, die is van 1962 en is nog deels in gebruik en een monument.
Dan zal het Oosteinde van daarvoor zijn.

Op dinsdag 1 april 2025 18:37:29 schreef revado:
[...]

Je had ook andere, bijv. voor een drielinginstallatie of externe (230v) hoorn...

[...]

Als je een van de telefoons opneemt is de andere uitgeschakeld, wil je overschakelen dan de andere opnemen en de eerste neerleggen, "klik" omgeschakeld.

Van het woord relais voor een aansluitdoosje heb ik nog nooit gehoord, en ik heb toch heel erg veel met PTT/ KPN spul gewerkt.
Ik heb ergens nog wel een naamlijstnummer boek liggen.

Wat PTT wel deed was printplaten steevast prentplaten noemen, en dat is toch heel wat anders :)

die ROK hingen bij een vorig werkgever nog diverse, en waren nog in gebruik ook. toen er problemen kwamen door verzopen grondkabels begonnen de problemen met overgaan van de bel door de hogere spanning, door die relaiskast en 1 toestel ( W65 ) af te koppelen werkte het nog een tijdje gewoon.

[...]

Dat was ooit ook buiten de PTT een gangbare benaming. Ik weet niet helemaal zeker meer of ik die bij Philips, Van der Heem of Amroh tegenkwam.

Een andere dergelijke term die inmiddels uitgeburgerd is, was 'freem' voor 'frame'.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Zal wel Amroh zijn geweest, want ik ken die benaming ook wel uit Radio Bulletin.

Ik vond zelf die benaming voor relais ook vreemd, maar werd blijkbaar wel gebruikt bij een drieling systeem en dan was het een relais.
Ik heb later zelf de installatie afgeblroken bij een verhuizing en heb de toestellen megenomen voor mijn nieuwe huis, waar ze kerug door een man van de PTT werden aangesloten.

Relais is overigens ook een rust- of steunpunt in de francofone wereld.
Er bestaat bijvoorbeeld ook een horeca organisatie met de naam 'Relais et Chateaux'. Daar duidt relais ook op een tent waar je rustig kunt genieten :9~

De kast bij een drielinginstallatie is ook een relaiskast: zonder kan 't niet werken...

Dan begtrijp ik niet hoe het bij mij wel werkte, maar ik had echt 3 toestellen en een zo'n rond ding en kon een beller overzetten op een ander toestel. Was dat dat witte knopje daar niet voor?

Ik heb hier een schakeling met twee UF840L mosfets
Het is een KlikAan ACM-100 die er in 1 keer mee stopte.
1 van de mosfets is defect

Er zat echter iets op gelijmd maar ik kan niet uitvinden wat het is
Heb er een foto van gemaakt en met Google Lens geprobeerd het dingetje te vinden maar geen succes
Heeft iemand hier enig idee wat het is?

Ik dacht zelf aan een temperatuur sensor o.i.d.

Nu kosten die KlikAan dingen niet veel maar het is voor mij meer een sport om het te repareren, we gooien al genoeg weg....

Is een temperatuurzekering van 130°C.
https://nl.aliexpress.com/item/1885673278.html

https://m.media-amazon.com/images/I/51dfI7CXDYL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]

Op zaterdag 5 april 2025 11:41:20 schreef Arco:
Is een temperatuurzekering van 130°C.
https://nl.aliexpress.com/item/1885673278.html

[afbeelding]

Dat is snel :) Dank je wel.
Wilde hem er al uit solderen om te meten maar dit is sneller _/-\o_
Ik vervang de 2 mosfets, de zekering en een elco want het hele spul is al zo'n jaar of 14 oud.
Hopen dat we hem dan weer aan de praat hebben voor die paar dubbeltjes, blijft een leuke hobby.
Nogmaals bedankt voor de snelle reactie O-) .

Kwam ook vaak voor dat de condensator van de serievoeding 'op' was ('senseo syndroom', geen capaciteit genoeg meer)
Is meestal een grote rechthoekige witte/gele/rode of blauwe x2 condensator van 0.22uF - 0.68uF.

De ontvangers wilden ook wel van frequentie verlopen soms...