100% tevreden nu.
Ik heb het de ceramische C-tje (C-3) (op eerder advies) wat volgens het schema een waarde zou moeten hebben van 68pF uitgesoldeerd en gemeten met een maar even geleende meter en meet 79pF. Naar mijns inziens was de capaciteit te hoog geworden maar een lagere vervanger kon ik niet vinden maar vond wel een C-trimmer gemeten van 10 tot 85pF regelbaar en die heb ik in de plaats gezet van C-3 weliswaar aan de soldeerzijde en nu is de rechterkant van de cirkel in 'n enorm berijk te regelen wat heel mooi is i.p.v. steeds maar (als je ze voorhanden hebt) andere C's in en weer uit te solderen wat de print niet ten goede komt.
Meten heb ik verder (nog) niet gedaan daar ik het resultaat prima vind zo.
Heren, ik wil een ieder hartelijk bedanken met name Bobosje.... en Nonius die moeite ook nam het stof even van de ouwe trouwe Toshiba MS-DOS laptop af te blazen en een EPROM-software op te starten om ook eventueel mijn Eprom uit te kunnen lezen maar dat bleek niet nodig.
In totaal zijn er zo 15 mensen met mijn probleem bezig geweest allemaal met waardevolle tips waarvan ik ook een hoop heb geleerd.
Ik zal nog wel even kijken ondanks dat het testbeeld naar het zin is of de oscillator staat afgesteld op 14.9795MHz. Ik begreep dat ik op een verkeerd punt zat te meten.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zondag 13 april 2025 13:36:12 schreef nonius:
Heb me als kind al zitten afvragen hoe zo'n testbeeld toch eigenlijk gemaakt werd, ook die ronde cirkel, maar nu is het me (voor een deel) duidelijker, dankzij de door u geplaatste foto van het 'mislukte' testbeeld, met de vervangende defecte 7474.
En het grappige is dat het in luchtvaart-beeldbuis-spul net zo werkt
De eerste keer dat ik een scherm had met volledig 'ingeklapte' rechterhelft (die dan een giga-helderwitte streep op het fosfor toont (snel uitschakelen!)) had ik (natuurlijk) geen idee waar te beginnen.
Maar al snel bedacht ik dat ik me voor kon stellen dat alles vanuit 0 geredeneerd werd en je dus een plus en min waarde had.
De min-kant van de schakeling werkte, bij de plus-kant ging wat mis. Het was even zoeken, maar uiteindelijk de fout wel gevonden.
Het is dat 'het testbeeld' zoals je dat vroeger altijd voor de start van Nederland 1, 2 (en later) 3 zag tegenwoordig amper nog voorkomt, want het was vroeger iets wat echt iedereen herkende. Mijn moeder heeft in de jaren '80 voor mijn vader een trui gebreid met het PM5544 testbeeld er in verwerkt (ja, dat heeft wel wat rekenwerk wat betreft het aantal steken en benodigde kleuren gekost).
In de jaren '80 en '90 is hij zeer regelmatig toch met wel enige bewondering en aanzien aangesproken door mensen: 'Bent u van de TV/werkt u bij de TV?' Tja, het had toen echt nog iets mysterieus en ongrijpbaars.
Nu is het testbeeld meer iets voor technici onderling, ik gok dat het gros van de mensen het niet eens herkent en het EBU of SMTPE testbeeld is saai vergeleken met de 5544 
Ja, en toen een fout in de colour encoder.
Ik deed het spul weer aan om iemand te laten zien toen een rommelend beeld met rare kleuren verscheen en het aan/uit infdicatielampje heel flauw brandde. Ik deed de PM 5545 colour encoder uit en weer aan en het lampje brandde weer op volle sterkte met weer een strak beeld maar zwart/wit 
De burst amplitude is regelbaar met een regelaar op het front wat getoonde beelden laten zien met lineselector op line 127 die over de kleurblokken van het testbeeld loopt.
De trap verraad al dat het grijswaardes zijn en geen kleur wat uiteraard op de kleuren monitor ook is te zien. Het enige verschil in de twee getoonde beelden is de aan en afwezigheid van de colorburst die met de regelaar weg te draaien is.
Ik zal nu ECHT een extenderboard moeten gaan maken voor metingen.
nonius
set SCE to AUX.
Mijn onderbuikgevoel zegt elco's, of tantaalelco's, indien aanwezig.... te beginnen misschien met de insteekkaarten voor de kleurensignalen te controleren.
Zou kunnen dat een elco kortsluiting veroorzaakte en één van de voedingsspanningen omlaag trok, waardoor het power-lampje zwak brandde. De aanwijzing van het flauwe power-lampje duidt er heel sterk op dat de voeding eventjes niet goed werkte, mogelijk door een (tijdelijke) kortsluiting.
Heel aanneembaar Nonius, allemaal nazien ja. Voorlopig weer werk, het zijn apparaten die zomaar stuk gaan. Met geen mogelijkheid de kleur weer terug te krijgen, ik zal de voedingsspanningen ook nazien. Ik heb gelukkig alle docu’s en schema’s.
Ga morgen ook de schakelaars eens nazien want er gebeuren vreemde dingen. Alles is zo aangesloten zoals het was. Het kristal is het niet want er is in ieder geval weer iets wat je kleur zou kunnen noemen.
Ik zou toch de druktoetsen aan de voorkant eens nakijken. Helemaal demonteren en van binnen poetsen met Tuner600 en een wattenstaafje.
Sowieso zijn alle kleine blauwe axiale Philips elcotjes uit die tijd behoorlijk verdacht. Die drogen compleet uit met de meest vreemde effecten.
met de VM700 valt het kristal makkelijk te verifiëren. duw op de knop vector, en als de burst stilstaat mag je er vanuitgaan dat het kristal ok is. (ik denk dat de VM700 eveneens de frequentie aangeeft?)
Ga ik allemaal eens nazien, ik heb tuner 600 en elko's ook maar nazien. Ik heb al eens geconstateerd dat een defect of verlopen onderdeel de hele boel in de war schopt.
Als ik gekoppeld in RGB modus heb verbonden is grid van testbeeld ook geheel weg. je hoeft alleen maar R, G of B alleen maar los te koppelen en grid van testbeeld komt terug naast natuurlijk dan die kleur niet mee doet zoals mijn laatste foto's laten zien waarbij 2e foto rood is los gekoppeld.
Als je de encoder er tussenuit haalt en sync. en de PM5544 RGB uitgangen direct verbindt met de monitor heb je dan wel goed beeld?
Nee, helemaal niets. Alleen nu de Y, R-Y en de B-Y aangesloten. Ook het front van de PM5544 heeft Y, R-Y en B-Y uitgang en daar ook niets. Monitor staat op RGB.
Dus als ik het goed begrijp dan doen de RGB uitgangen van de PM5544 het niet (leveren geen beeld op de monitor met de monitor in de stand "RGB input").
Hoe zit het met de PM5544 component (YUV) uitgangen als je die op je monitor aansluit (met de monitor in de stand "component YUV input"), leveren de YUV uitgangen ook geen beeld?
Je hebt in beide situaties misschien wel een aparte sync. verbinding naar de monitor nodig, doet de sync. verbinding het wel?
Ik zie op de PM5544 geen YUV uitgang, composiet bedoel je? die zit alleen op de colour encoder composiet uit (3x) en daar die rare beelden op.
Met YUV bedoel ik de Y, B-Y en R-Y outputs van de PM5544 en de overeenkomstige inputs op je monitor op de stand Y, B-Y en R-Y (als de monitor die ingangen heeft).
Had ik geen beeld op.
Ik ga zo de schakelcontecten eerst aanpakken. Voorlopig alleen nog maar aan het pianospelen geweest en ineens weer dit zwart/wit beeld.
De accolades en centrecross staan hier toevallig niet in het testbeeld (uitgeschakeld dus geen fout)
nonius
set SCE to AUX.
Mooi beeldje!
Tsja, het zijn vaak de simpele dingen.
(toch zou ik zelf in m'n achterhoofd houden dat de elco's mogelijk ook niet al te fris meer zijn, en dat er in de toekomst ook nog een paar de geest kunnen gaan geven. Maar da's voor later, en valt allemaal simpel te repareren.)
De hoeveelheid interconnects tussen de twee apparaten is trouwens indrukwekkend.... ik zou zelf gelijk door m'n voorraad BNC-kabels heen zijn.
Is er een kans dat we getracteerd gaan worden op een paar foto's van het volledige apparaat (of beide apparaten), voor en achter, en ook de binnenkant? Asking for a friend.... 
Ik zal voor de foto's zorgen heren, komen zo vanmiddag. Indedaad de Elco's kunnen ook een dingetje worden maar voorlopig....
Overigens deze 3 apparaten heb je in deze configuratie 8 BNC coaxkabels voor nodig.
Ik heb (een had ik al) foto's gemaakt voor de belangstellende.
Hier staat de set in bedrijf naast elkaar uitgekast en montagestrippen van de boards verwijderd.
Eerste foto toen ik de set net binnen had met daar onder die zwarte doos wat een RF modulator is. ik heb er 3 modulen bij voor E8 VHF, E12 VHF en E21 UHF.
Volgende foto's net even geschoten bij set in bedrijf.
Graag gedaan en wederom jullie weer dank voor de hulp.
Het was maar al te duidelijk hoe een slecht contact of meerdere een boel ellende kan veroorzaken die je voor onmogelijk houdt, je hebt de beelden gezien. De eerste gedachte gaat meteen uit naar een defect onderdeel. Zoals ik schreef zat ik met de toetsen te pianospelen en ineens weer perfect beeld zij het zwart/wit. Toen bleek een subcarrier schakelaar op extern te staan en na op intern zetten ineens ook kleur.
Ongelofelijk hoeveel boards (iets van 37) voor dat ene testbeeld als je weet dat mijn Rohde&Schwarz SGPF het zelfde doet en vele malen meer gehuisvest in een platte doos.