Op woensdag 16 april 2025 15:08:15 schreef rob007:
Hallo FET,

Ja potvers nu lees ik het pas! Jij had gewoon gelijk FET!
Bah soms baal ik zo van mijzelf! |:( Ik heb jou tekst waarschijnlijk wel gelezen maar niet begrijpend gelezen.
( En Arco die herhaalt het zels nog een keertje!!! ) erg he! En ik heb mijzelf er mee.

VrGr Rob

snel ff foto geschoten, tis niet mooi maar het werkte.
( dit blijft niet zo in elkaar zitten! )
.
Sorry maak in de haast ook nog fouten met het forum ook, nogmaals sorry daarvoor!

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op (28%)]

Leuk projectje weer! Maar de anodespoel is wel erg klein. Tijdje terug een proefje gedaan en mijn spoel had 12 (niet 16) windingen van 17 mm. Op 70 mhz.
Kreeg 6 watt uit een PL95 op 70 mhz. 240 volt-45 mA. 500mW input.

Het is wel belangrijk de instuur swr ca 1:1 te maken. Dat heb je optimale vermogensoverdracht De spanning wordt ca. 9x omhoog getransformeerd. Er moet minimaal -50 volt op het stuurrooster verschijnen. Zie het schema, geldt ook voor PL of EL95. PL84 maakte overigens 12 watt bij 235 volt.
Ook de neutrodynisatie c is nodig. Anders genereert de zaak heel gauw.

Succes !

Testopstelling

Hallo Bert Jan en ook Raaf,

je wint het WEER ruim Bert jan!

Ja 5,5 Winding met die 6C4 op de Anode en 7,5 windingen met die PL95 dus ja kan een fout in zitten hoor!
Ook bij die 6C4 staat GEEN trimmer over de kring maar vaste 10pF dus allemaal zeker niet ideaal dat klopt dus wel.
het komt ook ik wil er niet te veel spul in steken omdat ik er ook niet mee verder ga.
( anders moet ik met allemaal kleine stukjes print aan elkaar geplakt gaan zitten en das niks toch? )
.
Toen ik hiermee begon dacht ik om de HF transistortjes heen te kunnen komen zoals die 2N3866 2N2219A 2N3553 enz...
Maar moet eerlijk zeggen dat valt mij nog tegen! ik maak denkelijk ook te veel fouten. ( Soms domme fouten dat ik maak PFFFfffff )
Kword gewoon een ouwe . . . en er lukt ook niet zo veel meer zoals vroeger ( Kan ik er op zeggen, pech gehad? En KBen ook nonchalant kweet ut! )

Ik kom toch nog een keer terug op die vraag van de EF80 of zijn susjes of broertjes als het mag?
En als het mag verdenk ik Nonius en FET er van dat die het kunnen weten en vertellen, en sorry er zijn er waarschijnlijk meer!?
Alhoewel ik mij ook kan voorstellen dat jullie niets met die buisjes doen, wat kan die EF nu echt maximaal geven op zeg die 85MHz?
Kgeloof dat FET wel eens een antwoord gegeven heeft maar begreep nu niet of hij serieus was?
.
Een EL84 12 Watt zegt Bert Jan? Wil ik ook nog wel proberen!
Maar moet ik ff kijken voor een wat langere printplaat in plaats van stukjes van 100 X 100 MM .
Dan kan ik misschien eens 2 of 3 buisjes achter elkaar zetten of zo.
.
MAAR, ik moet even weg, moet even naar het buitenland dus ben ik even buiten beeld voor eventjes.
Allemaal VrGr Rob.

Op donderdag 17 april 2025 13:21:27 schreef rob007:
[...] Ik kom toch nog een keer terug op die vraag van de EF80 of zijn susjes of broertjes als het mag?
[...] Kgeloof dat FET wel eens een antwoord gegeven heeft maar begreep nu niet of hij serieus was?

Ik heb gezegd dat ik geen gegevens heb over de EF80 als power penthode.
En heb het ook even gehad over de capaciteiten (met tabelletje uit de datasheet) en de vermoedelijke stand (ongeveer) van de trimmer.
Dat was allebei serieus bedoeld.

Maar met die capaciteiten kom je toch een eind? Of doe gewoon als @Bert jan; die weet wel hoe hij ze moet temmen! :)

(Zijn schema is a.h.w. een balanstrap, maar zonder tweede buis; alleen de capaciteit die de tweede buis voorstelt. Een heel goed systeem.)

Hallo allemaal,

Dankjewel FET voor jou antwoord!
Ik zou bijna zeggen Bert Jan doe jij het eens? Maar nee ik zal zelf nog eens proberen.

Ik moet strakjes pakken en van af morgen ochtend ben ik ff weg, MAAR
word vervolgt!

VrGr Rob

Nog even over die EF80, EF184 dan. Zijn niet echt zendbuisjes. Je zou er ca. 2 watt uit kunnen halen, +- gelijk aan de maximale dissipatie.
De interne capaciteiten zijn iets kleiner dan bij een EL of PL.

Goede reis Rob ! Veel plezier!

Hallo Bert Jan, allemaal,

Ben er weer.
Heb eerst nog wat aan het prutsen geweest met de middelst trap de EF :
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…

op pin 2 naar links staan bij mij 47K en dan 330pF met ook naar de min 4P7 en 4WDG-D 10MM – 0,8MM Draad.
.
De 12K is bij mij 10K – 470R is bij mij 100R en 176V is bij mij 220V .
En ik denk dat ik ongeveer 200mW instuur en ik krijg er 500mW uit .
Een goeie EF80 of EF183 of zo maakt niet veel verschil.

Valt me echt tegen om er ook maar iets meer uit te krijgen, zit ook te denken wat doe ik toch fout?

VrGr Rob

Op maandag 21 april 2025 16:15:20 schreef rob007:
Hallo Bert Jan,
Valt me echt tegen om er ook maar iets meer uit te krijgen, zit ook te denken wat doe ik toch fout?

VrGr Rob

Hoe koppel je uit? Dat staat niet in jou schema. Neem drie windingen over dezelfde diameter en daarvandaan een trimmer naar de massa, de andere kant van de spoel gaat op de 50 ohm uitgang. Dit kun je ook doen aan de kant van het rooster, dus ook een afgestemde parallelkring met een koppelspoel. Dit scheelt echt een hoop stuurvermogen. Wanneer alles juist werkt, zal er tussen de 2 en 3 Watt uit moeten komen.

Hallo Martin,
ja normaal maak ik 2 windingen om die spoel van de Anode vandaan maar nu heb ik het gehouden zoals je naar de volgende trap gaat dus naar die QQE03/12.
Dus ik doe de spoel van 7 windingen tegen de spoel van 6,5 Windingen
Maar ik kan mij niet voorstellen dat daar die fout in zit?
Ik heb de kant van de QQE met 1 kant aan de min gedaan.
En de QQE zit er zelf niet in en ook die 10K weerstanden die zitten los.

( Op de foto: dat blauwe draadje gaat naar SMA sekker, de uitgang )

Kan mij niet voorstellen dat nu 2 windingen met die toltrimmer er meer uit gaan gooien?
( Bij die andere buisjes 6C4 en PL95 had ik dan 2 windingen geïsoleerd koperdraad om de spoel )

( Heb ook nog buisjes gewisseld om te kijken welke misschien beter zou zijn maar ja je hebt slechte en goeie maar.... )

VrGr Rob

Bij de uitgang is 6,5 winding is echt teveel. Die levert een hele hoge impedantie aan de qqe. Met 50 ohm belasting is het nu haast een kortsluiting.
Wat Martin ook schreef 2 a 3 windingen om anodespoel heen en een trimmer naar massa.

Hallo ook Bert Jan,

Oke dan zal ik dat ook nog ff proberen! ( MAAR niet nu want heb nu ff geen tijd meer! )
Als ff ik de kans krijg…
.
Maar voor de QQE03/12 is die spoel dan wel goed?
Dan is die spoel 8 Windingen maar dan zit ie niet aan de massa maar aan de roosters.

HOOWWwwwww en dan doe ik die 2 windingen aan de kant van de trimmer/Anode he? eens?
En dezelfde wikkelrichting zoals gewoon, Zoals foto van 6C4.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/124218

VrGr Rob

Hallo allemaal,

Met vijven en zessen kreeg ik er 1 Watt uit!
Nog steeds op 220Volt en met 3 windingen om de spoel met een tol trimmer.
De Anode had ik eerst nog met 220R maar ik kreeg er meer uit met 100R dus dat gedaan.
Schema is vrijwel het zelfde op die uitgang na dan.
Denk dat als je van de 220V iets omhoog gaat dat je nog wel watt meer krijg maar och…
.
EN ik had EF80 en EF183 en 184 er was verschil tussen de een en ander maar ook dat is minimaal.
Het varieerde van 500mW veel rond de 700mW en de beste buisjes 1Watt.
Als ik het ook niet verkeerd heb zou het moeten kloppen de EF183 gaf het meeste, daar staat 200V bij :
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ef183.html

De EF80 250V :
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ef80.html

Nogmaals heb er een paar liggen en het varieerde van buis naar buis.

Al bij al ja 1Watt en het kan waarschijnlijk beter ( ik heb ook GEEN NEGATIEF zoals Bert Jan )
had neem ik aan ook nog uit gemaakt!?
En dat schijnt ook beter te zijn voor de buis? Kan dat? Voor als de HF weg valt of zo iets? ( Graag antwoord? )

de 6C4 was dus de lekkerste maar neem aan dat dat ook wel zo moest zijn???

VrGr Rob

Negatief zul je echt wel hebben.. Dat doet de insturing. Deze hoort tussen de -10 en -25 volt te zijn. Op de 100 k weerstand kun je dat meten. Zie plaatje.
De 6c4 zal inderdaad het beste werken. Datasheet zegt 0,35 w in en 5,5 watt uit. (Bij 250V) Verder is mijn advies normale trimmers met een knop te gebruiken. Werkt gewoon fijner én soms heb je gewoon meer pf's nodig .succes !

Hallo Bert Jan,

Negatief:
jaaa op die manier, alleen is de weerstand van 470R nu bij mij 100R dus is het misschien net wat anders?
.
Zat me te bedenken gestel twee keer 6C4 achter elkaar HEEL RUSTIG DRAAIEND en dan in een QQE03/12?
En anders iets van 6C4 met een EL84 enz… Maar die EF… sorry heb er totaal HELEMAAL GEEN pet van op.
.
trimmer met draaiknop, ik weet niet wat ik nog heb liggen ik moet kijken daarvoor.
.
( dankjewel voor antwoorden! )

VrGr Rob

Hallo Bert Jan nog ff ?

Gebruik jij wel echte negatief?

En heeft dat inderdaad een voordeel? ( zoals het niet stuk kunnen maken van je buis bij GEEN input? )
Of… ?

Misschien maak ik ook nog even die EL84 trap… ik twijfel, kijk wel ff.(nieuwsgierig wat er uit komt bij 200mW in? )

Die EF80 en 183 en 184 vind ik erg tegen vallen wat dat betreft ( MAAR is mijn mening omdat ik ze niet beter draaiende krijg!!! )

VrGr Rob

De weerstand met de kathode zorgt automatisch dat de roosterspanning negatief is. Dat is bij alle buizen zo ook de EL84 en de QQE03/12.
Voor de ECC85 is die 150 ohm, zo rond die waarde zal die ook ongeveer bij de EL84 zijn. Wel voor HF ontkoppelen die kathode weerstand.
Wanneer nu om wat voor reden de HF spanning wegvalt, kun je de buis niet opblazen en zo blijft die beschermt.

Klopt. Nee, bij praktisch alle buizen gebruik ik geen extern negatief.
Zolang er genoeg insturing is, kun je ook gerust de kathode aan massa leggen. Roosterspanning wel checken natuurlijk. Minstens -10v bij een EF.
Omdat de maximale anodestroom officieel 10 mA is, krijg je er nooit meer dan 1 a 1,5 watt uit.

Alleen bij de PL84 gebruikte ik extern negatief. Dat is in principe een 170 volt buis. Maar je kunt er gerust 250 volt op zetten , zolang het negatief voldoende is. (Ca -60v) en de dissipatie niet wordt overschreden. Door dat externe negatief, kun je die buis ook verder in klasse C zetten.
Geeft een hoger rendement. 18 watt kwam er uit op 70 mhz.

He rob ik lees wel meer hoor maar dit gaat me boven mijn petje dus kan niet helpen met input.

Doe ut weer eens fout! Sorry!

[Bericht gewijzigd door rob007 op (97%)]

Hallo Martin, Bert Jan en natuurlijk Benleentje,

Dankjewel voor jou uitleg, de Anode weerstand zorgt daar dus voor.
ik ben begonnen met die EL84 ( kon ut niet laten! ) ben nieuwsgierig wat een EL84 doet vergeleken met die EF . . .
Had tot nu toe dit schema: https://www.circuitsonline.net/forum/file/124225

ff aangehouden maar dan mis je die 100… 150R natuurlijk(had hem al aan de min gezet) maar komt goed.

Voor 85MHz nog TIPS??? ( ik sla dat stukje retour ff over, 470P – 40PTrim – 5PTrim )

Over Anode zet ik ff een vaste C van… 10pF 500V ( durf daar geen TolTrim. Daar te zetten! )
sluiting maken is zo gedaan!

Nu ff gestopt morgen misschien verder!

18Watt PFFffffff ben bang dat ik het weer ga verliezen Bert Jan!

Benleentje ja ik dacht schrijf ook naar jou in dat High Voltage want heb natuurlijk dat kratje van jou nog!
En niks moet hier, je leest het wel ik pruts er WATT op los! De jongens houden mij wel in de gaten dat zit wel goed.
( of het me nog eens gaat lukken wat ik TOEN had…? Ik stuurde met een 4 trapper 2Watt een QQE03/12 aan en dat werkte TOEN zo waanzinnig, en niet stuk te krijgen! )
Ben het kwijt geraakt en Joost mag weten waar… met goeie butterfly trimmers er in… weg! :'(

VrGr Rob

Op woensdag 23 april 2025 20:12:29 schreef rob007:
Hallo Martin, Bert Jan en natuurlijk Benleentje,

Dankjewel voor jou uitleg, de Anode weerstand zorgt daar dus voor.
ik ben begonnen met die EL84 ( kon ut niet laten! ) ben nieuwsgierig wat een EL84 doet vergeleken met die EF . . .

Nee geen anodeweerstand maar een kathodeweerstand in serie met de massa zorgt voor automatisch negatieve spanning op het rooster.
Die EL84 gaat stukken meer leveren als een EF80 of EF184, dit zijn geen zendbuizen maar middenfrequent ontvangstbuizen.

Ook moet de roosterspanning een flink stuk omhoog getransformeerd worden naar 10-20 Volt anders komt er niets uit. Bij 10 Volt direct op 50 ohm zit je al op 2 Watt insturing en bij 20 Volt op 8 Watt insturing, wil er iets uit kunnen komen. Een ingangskring is hier cruciaal wil je er iets van vermogen uit kunnen halen. Maar de ingangskring mag de uitgangskring niet kunnen zien, dus daar moet een schotje tussen komen.
En de afregeling van de anodekring kun je niet zomaar vervangen door een vaste capaciteit, daar moet gewoon een trimmer in.

Op woensdag 23 april 2025 19:41:59 schreef Bert jan:
Alleen bij de PL84 gebruikte ik extern negatief. Dat is in principe een 170 volt buis. Maar je kunt er gerust 250 volt op zetten , zolang het negatief voldoende is. (Ca -60v) en de dissipatie niet wordt overschreden. Door dat externe negatief, kun je die buis ook verder in klasse C zetten.
Geeft een hoger rendement. 18 watt kwam er uit op 70 MHz.

De EL/PL84 is gewoon een 250 Volt buis, ben je niet in de war met een EL86, dat is een 200 Volt buis. De EL84 is bijna nergens verkrijgbaar of tegen een astronomisch bedrag. Ik heb een paar weken geleden de EL86 gekocht voor maar 7 euro helemaal nieuw in de doos, even goed als een EL84 als ik de interne capaciteiten vergelijk met die van de EL84. En omdat die zo weinig kost koop ik er nog één of twee. Voor een QQE03/12 betaal je ook bijna niets meer, niemand wil die hebben.
De voorkeur waarop ik de EL84/PL84 of de EL86 zal instellen is simpel de gegevens uit de datasheet overnemen, dat is klasse A/B met ongeveer een negatief van 7,3 Volt en een kathodeweerstand van 135 ohm. De buis levert dan nog 6 Watt en dat is genoeg voor mij. Bij een hogere negatieve spanning stijgt het excitatievermogen en dat is voor mij een nadeel, maar goed voor iemand anders mogelijk niet.

Nee geen anodeweerstand maar een kathodeweerstand in serie met de massa zorgt voor automatisch negatieve spanning op het rooster.

1 van de weinige dingen die ik weet over een buis is die altijd iets lekt dus nooit 100% dicht is. De buis vormt als het ware in zichzelf een hoge weerstand en daarom kan je met weerstanden aan de anode, grid of kathode de buis instellen.

Je aangebrachte weerstanden en de weerstand van de buis zorgt dan dat er een spanning op de grid komt staan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (31%)]