Op maandag 9 juni 2025 17:50:45 schreef henri62:
Wie weet er wat een SOT-23 met opdruk BR is?
Zie het topic hier: Powersupply schakeling, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
De vraag is of het wel een BCW60 is. Is Zetex maar ik betwijfel of een Italiaans design dat gebruikt heeft.

Buiten wat exoten kom ik ook op een BCW60BR.

Op woensdag 11 juni 2025 21:06:36 schreef rob040:
Even een blik in de SM en dit zou hem kunnen zijn:
[bijlage]

Die trafo heeft 2 wikkelingen van dun draad die naar buiten toe zijn uitgevoerd
En de 2 wikkelingen secundair van dik draad zitten uitwendig parallel geschakeld. Het lijkt er erg veel op! Zo'n 4822 nummer is dat te herleiden naar het nummer op de trafo zelf?

dan zit die a en b in de primaire intern doorverbonden.

Doorverbonden wikkelingen klinkt plausibel, dat deden ze vaker bij deze constructie. Dus misschien inderdaad een luidsprekertrafo uit een K8. Dat verklaart in elk geval waarom er geen zekering in zit.

Op woensdag 11 juni 2025 20:39:17 schreef henri62:
Ergens op hun V&A.
-edit- hier: https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=3581&start=15
Volgens mij ben jij daar toch ook actief op?

Klopt! Dankje, er stond een spatie tussen vandaar dat mijn zoektocht niet werkte.

Ik snapte de opmerking niet helemaal, maar er staat daar letterlijk

Luidsprekertrafo 3122 108 34093 code PT 202 met luidpspreker-aansluitingsplaatje en orig
kabel en plug, komt uit een sloop K12-chassis KTV ( 06-1980 )

Dat is in elk geval een heel stellige vermelding van de herkomst... Maar... Die datumcode is niet plausibel voor een K12 en in elke geval niet voor eentje uit 1980. Dat zou betekenen dat het een oudere trafo is die later in dat toestel ingebouwd is, en dat klopt dan weer met die K8 waar 1971 en 1972 ook plausibele productiedata voor zijn. Eerste gebruik rond 1969 zou betekenen dat hij ook in de K7 kan hebben gezeten.

Dan moet dit de trafo zijn in het Philips K8 KTV chassis. Ik heb geen foto kunnen vinden van de trafo met het nummer erop vermeld. En toch handig van ondergetekende een trafo ergens uitslopen tig decennia geleden en niet vermelden waaruit the sucker komt <not>, en kudo's voor de uitvinders van het Internet. ~~copy to transistorforum.nl~~

https://obsoletetellyemuseum.blogspot.com/2012/03/philips-x26k171-roya… van Frank Sharp. Hulde!

Ze zitten in serie met de pluspool op een pcb tje uit een 9,6 volt Ni-MH laptop accu.

Het is vermoedelijk een 100mΩ weerstand voor de laad/ontlaadstroommeting.
In dit geval 2 parallel dus 50mΩ. ik meet dat in beide richtingen.

Wat is dit voor codering/fabrikaat? 100mΩF ?

F is tolerantie van 1%

Zijn er beeldverscherpers of AI die dit kan lezen? De pic komt van Frank Sharp's website.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (24%)]

Op donderdag 12 juni 2025 11:06:57 schreef flash2b:
F is tolerantie van 1%

En voor een stroommeting is die extra nauwkeurigheid wel zo fijn!

Op de top van een airco compressor zat dit ding. Wat is het, een PTC of wat anders?

Waarschijnlijk de temperatuur beveiliging (Clixon).

Een startrelais kan het ook nog zijn, maar zijn meestal wat meer vierkant en die zit over de aansluitpinnen van de compressor geschoven. Die zie ik hier niet.

Effe doormeten, bij bijna 0 ohm is het een temp-clixon. Bij ca 12-33 ohm een start relais.

Bij oneindig -> is naar de eeuwige jachtvelden :(

Er zit een bimetaal in, dus schijnbaar een clixon-achtig iets.

Ik was aan het kijken, omdat de compressor in mijn vacuumpomp plotseling een witte wolk rook losliet en daarna moeizaam opstartte. (niet gezien wat er rookte)
Er zitten eigenlijk maar 2 'rookbare' onderdelen in: een 15uF motorC en dat zwarte doosje. Ik denk dus dat de condensator te ver heen is.
(motor start soms wel, soms niet, of na een tijdje...)

Condensator meet nog goed (15.18uF) maar ik merkte wel dat de fastons erg 'wijd' waren en iets geschroeid, even wat plat geknepen en hopen dat 't dat was...

[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]

Een klixon, meestal zit er ook een stukje weerstandsdraad in wat in serie staat met het contact.
Als de motor niet aanloopt,bv bij een nog hoge gasdruk , zal de stroom te hoog zijn en het weerstandsdraad wordt heet, klixon uit.
Na een paar minuten afkoelen klikt hij weer in voor een volgende poging.

Maar die clixon kan ook nog thermisch aan b.v. de motor zitten zodat als je het systeem te zwaar belast de boel uitgaat ipv kapot-.

Dan is die extra weerstandsdraad slim, maar als de klixon zelf op de motor zit, mogelijk niet eens nodig.

't Is een gewone clixon zo te zien die direct boven op de compressor zit.
Normaal zal 'ie niet snel heet worden, 't is een blok staal van ruim 20 kilo...

Vacuum haalt 'ie binnen 10 seconden en 200psi ook. (hij zal de 600psi ook wel halen, maar bij 200 ploppen de slangen los... :) )

Staat er aan de zijkant niet op voor welk motorvermogen ( 1/3 pk of iets dergelijks) hij is?
Ik ken ze niet anders als met zo'n elementje er in tegen verbranden van de wikkelingen als de compressor.
Zoals deze van ome A.

Dit onderdeel heeft als opdruk 21, het heeft 6 pootjes en is 1x1,5mm.

Zie het stukje schema wat ik opgetekend heb. Er zitten er 2 op het PCB en beide meten anders door (diode overgangen)

De schakelaar in het bovenste deel-schema is de "start pomp" schakelaar (de pomp start niet, de mosfets zijn goed) Maar de schakelaar zelf en uP ingang werkt want kort drukken zet het spul aan (vanuit standby),lang drukken zou de pomp moeten aanzetten maar die gaat niet aan. (is zo ver ik weet industrieel spul) Ik heb de pomp niet maar die wordt met PWM bestuurd en er gebeurd niks op de pomp connector en niks op de gates. (Ook niet als ik een weerstand als load gebruik)

Waar refereer je naar?
Ik heb hier zitten zoeken, maar kon niets vinden, ook geen schema....

Ik zie ook niets... :+

Je hebt het over pootjes, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk met 1x1.5mm... (zal wel een DFNxx of LFNxx zijn?)

Het is SMD met 6 pootjes, de afmeting is het huisje zelf. Het is denk ik SOT363 https://blog.mbedded.ninja/pcb-design/component-packages/sot-363-compo…

Oeps zie ik nu pas, tekening vergeten.

Ik vond een IC met 8 diodes erin. Maar die is het niet want dan zit die 24V van bovenste IC (pin 4) op de kathode, daarnaast klopt er verder ook niets van met wat ik dan meet. Ook belangrijk, de silkscreen noemt het Q dus het zou een transistor of fet moeten zijn. (ze noemen alle diodes ZD dus hoever die Q klopt durf ik niet te garanderen))

[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]

Zou het een paartje FETS kunnen zijn? Al dan niet complementair?

De SOT363 is (relatief) een stuk groter: geen 1*1.5mm, maar 1.5*2.1mm...
Het kan een FDG6321C zijn P/N dual mosfet in SC-70/6 behuizing...

Beste,

Onze niko touchscreen blijft steeds in een soort reboot. Garantie verlopen en is een duur ding. Ik heb wat kennis van elektronica maar ben echt beginnen maar wel leergierig :).

Als ik het scherm openmaak merk ik dat een choke zeer warm tot gloeiend heet wordt en ook verbrand ruikt. Ik heb geen schema’s wat debuggen lastiger maakt. De ene kant van de choke staat op 24V wat ook de voeding is van het scherm. De andere kant hangt op 0V ( de source van de mosfet)

Ik heb snel een amateuristisch schema getekend van de componenten rond de choke maar er is er eentje waarvan ik niet de datasheet vindt. Opschrift is 942 LGSN N095. Smd component met links en recht 5 pinnen en boven en onder 4. Hebben jullie een idee om welke component dit gaat?

Alvast mijn dank
Kenny

Niet elektronica gerelateerd maar misschien weet iemand toch wat dit zijn ? Ik dacht zelf aan terugslagklepjes.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (13%)]

Dit is een tracker tag die zichtbaar is in een app op de telefoon of computer via Find My... ect. Is er voor iPhone en Android.

Dat zwarte ding zit op de 4 hoeken vastgesoldeerd wat zou dat voor onderdeel zijn?

Gevonden, het is een buzzer.