In de kringloop vond ik een bergje laatste generatie witte natriumdamplampen - SDW-TG 50w (en een 'losse ledjes' ledlampje dat waarschijnlijk ook al een beetje op leeftijd is).

Heeft iemand een driver voor SDW-TG 50's? Ik héb er eentje voor 100w, maar ik wil juist 50w lampjes hebben. Ze geven een zeer aangenaam licht, alleen is 100w gewoon wat teveel licht. Een compleet armatuur is ook welkom.

Bij de kringloop liggen er nog twee, als iemand er ook eentje wil, geef maar een gil. Ze zijn 'n euro per stuk.

Wat LEDs en kleurzweem betreft - dat verhaal is van alle tijden. Vroegah had je zowel vacuum als stikstof-atmosfeer gloeilampen. De vacuumlampen geven een aanzienlijk roder licht door de iets lagere gloeidraadtemperatuur. Ook longlife gloeilampen hebben dat. Als werklicht is dat tamelijk hinderlijk.
Bij de TL's heb je dat dus ook als je 'standaard' modellen neemt.
Ik heb een Ledvance ledlamp met een CRI van 94 of 95 of iets in die richting, en dat licht is gewoon prima. Ik heb geen behoefte aan gloeilampen met dat soort goede LEDs.
De ultra-efficiënte 210lm/w lampen van Philips hebben weer een CRI van 80, maar hebben een bijzonder sterke kleurzweem, sterker dan van TL buizen met een CRI van 82. Gering verschil in CRI, maar groot verschil in lichtkwaliteit.

@ Roland: Leuk, een Deluxe! Die hebben een erg goede CRI en aangename kleur. Ik heb daar twee gewone van.

Vandaag een paar armaturen vervangen door led in een ketelhuis.
De oude welbekende Philips bakken, grijze onderkant en witte deksel met oerdegelijke trafo's waren voorzien van een bekende metalen S10 starter die er waarschijnlijk al vanaf 1958 in heeft gezeten.
Maar er zitten ook 2 andere bij, van Neglin, ook een S10 ( en dat is geen zangeres ;) ).
Nooit gezien of van gehoord.
Maar ze lijken wel heel veel op de philips, aan de onderkant zie je geen verschil, alleen het kartelrandje is wat anders en de tekst ingeperst in de bovenkant.
En hoe oud is die Philips S10 met code D3?

Op zondag 23 maart 2025 16:19:41 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Prachtig! Goede tip, dank je wel.

e: Paar stukken in gelezen. Heel mooi. Veel discussies op CO zouden meteen beslist kunnen worden door even in dit boek te kijken! :)

oa de discussie over derde harmonische :-) . (dat boek van Zwikker staat hier fysiek, alsook de opvolger)

Op zaterdag 31 mei 2025 20:01:26 schreef Ledlover:
[bijlage]

Wat LEDs en kleurzweem betreft -

een lichtbron heeft geen kleurzweem, wel een kleurtemperatuur (en ook een CRI). Kleurzweem vind je bvb op foto's waarbij de witbalansinstelling van het toestel verkeerd was tov de kleurtemperatuur van de lichtbron.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (32%)]

Op zaterdag 7 juni 2025 00:07:52 schreef revado:
Vandaag een paar armaturen vervangen door led in een ketelhuis.
De oude welbekende Philips bakken, grijze onderkant en witte deksel met oerdegelijke trafo's waren voorzien van een bekende metalen S10 starter die er waarschijnlijk al vanaf 1958 in heeft gezeten.
Maar er zitten ook 2 andere bij, van Neglin, ook een S10 ( en dat is geen zangeres ;) ).
Nooit gezien of van gehoord.
Maar ze lijken wel heel veel op de philips, aan de onderkant zie je geen verschil, alleen het kartelrandje is wat anders en de tekst ingeperst in de bovenkant.
En hoe oud is die Philips S10 met code D3?

[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Ik zie D6 op starter staan, dus april 1966.
Gemaakt in Roosendaal.

Neglin is dacht ik een Duitse wederverkoper. Ik he er ook wel eens Philips autolampjes van gezien.

@Kris: ik vermoed dat Ledlover doelt op een slechte kleurweergave (ondanks fatsoenlijke CRI) door pieken in het spectrum, heeft dat nog een bepaalde naam? Ledlover, bedoelde je dat inderdaad?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (50%)]

Zo ongeveer ja. Maar de kern van het verhaal is dat er méér data nodig is naast CRI en kleurtemperatuur om een lichtbron te specificeren, namelijk de positie van de lichtbron in de kleurendriehoek en de afwijking van het 'ideale' zwarte straler witpunt.

EDIT: even wat punten geplot van een paar lampen van Flips.

De positie van een straler in het bovenstaande diagram wordt aangegeven met de 'chromaticity coördinates'.
Die zijn in deze datasheet te vinden: https://www.assets.signify.com/is/content/Signify/Fiche_1442637_engb

In het zwart en in het blauw een 4000k en een 3000k 'ultra efficient' lamp van Philips. Ik heb de 3000k.
In het geel en in het roze een 4000k en een 2700k (3000 kon ik niet zo gauw vinden) 'standaard' ledlamp van Philips.
Allemaal hebben ze een CRI van 80 (een fractie slechter dan van moderne standaard TL buizen... beetje triest). Maar je ziet, dat de ultra efficient lampen verder van de ideale zwarte stralerlijn liggen, dan de gewone efficiënte lampen. Dat betekent dus dat er een kleurzweem is, althans zo zou ik het noemen. Welke kleur kan je zien in dat diagram. Kanttekening: het is door de grove schaalverdeling natuurlijk niet perfect geplot.

Dat witpunt kan warm en koud van kleur zijn. De verschillende mogelijke witpunten zijn met die lijn aangegeven in de bovenstaande afbeelding. Dat is wat je op je camera als witbalans kan instellen. Kanttekening: meer luxe camera's laten je ook daadwerkelijk die kleurcoördinaten van het witpunt instellen, maar de gebruikelijke doen dat niet.

Echter, de lichtbron kan ook van 'wit' afwijken. Ondanks een gemiddeld genomen goede kleurweergave en een identieke kleurtemperatuur, kan het zijn dat waar de straler zich bevindt, niet op die lijn van alle mogelijke temperaturen van 'wit' bevindt. In het geval van die ultra efficiënte lampen, kan het bijna niet anders dan dat als je die lamp in dat diagram zou 'plotten', dat ie ergens verschoven is richting geelgroen (EDIT: gedaan en in het diagram gezet, die van 4000k neigt dus duidelijk naar groen en die van 3000 naar geel).

Een bijzonder voorbeeld van deze afwijking is de Philips SON Comfort lamp. Dat is een hogedruknatriumlamp zoals je nog steeds op veel plekken als straatverlichting tegenkomt. Die oogt ook erg geel van kleur, de kleurtemperatuur is nagenoeg gelijk aan die van een normale SON lamp. Echter, de CRI is 60 (vergeleken met 20-25 voor een conventionele), vergelijkbaar met een goedkope TL buis. Maar de TL buis is veel witter dan de SON Comfort.

Ik heb al eens eerder geschreven over de Megaman 12 volt, 500 mA , (dus 6 watt) ledlampjes in onze liften.
Ze zijn in 2012 geplaatst bij de renovatie en zijn, op een na die na 2 weken uitviel, nooit gewisseld!
Alle jaren trouw gebrand, 24/7 ( vanwege de ups voor noodvoeding gaan ze niet uit na x tijd.
113.800 uur en ze werken nog steeds.
Maar de lichtopbrengst is flink minder en dat komt door de kunststof afdekraampjes.
Die vallen nu letterlijk langzaam uit elkaar dus 6 stuks in de eerste lift vervangen door philips 12 volt 4 watt.
Als het plastic er af is geven de leds nog bijna even veel licht, bijzonder! Dan is led wel zinvol geweest destijds.
Wie er een wil hebben voor verder onderzoek, ik heb er straks 18 :)
@lelover, ik bewaar er 2 voor jou.

De linker is een nieuwe reserve, ook uit 2012, als voorbeeld er naast.

Technology connections heeft een filmpje over 'induction lamps' : Fluorescentielampen zonder elektroden.

https://www.youtube.com/watch?v=SaKKzZRrPIg

Een soort TL buis, maar dan als secundaire wikkeling van een transformator.
Of, alternatief: een soort teslacoil middenin het gasgevulde gedeelte van de lamp.

Hij zou ook in het youtubefilmpjestopic kunnen, maar ik denk dat het hier beter past.

Ik meen dat Philips Roosendaal daar vroeger ook mee bezig is geweest. Een goede kennis die daar op ontwikkeling heeft gezeten spreekt er regelmatig over met me (*). En de problemen ermee (te warme elco's in de voet/basis vormden blijkbaar een groot probleem). En heeft nog wat RF-apparatuur in de shack staan die ooit voor ontwikkeling en testen van die lampen werden gebruikt.

Ook kan ik me herinneren dat we er in de plant in Turnhout een demonstratiemodel van hadden hangen. En dat wij (als makers van Wolfram en Molybdeen draden, spiralen en electrodes) die electrode-loze lampen toch eigenlijk een minder geslaagd idee vonden ;)

Maar wat ik me er vooral nog van kan herinneren zijn de verhalen van medewerkers over de bitterheid toen het project werd gestopt.

Er zat schijnbaar ook een dunne metaalfilm aan de binnenkant van de glazen ballon om EMC-problemen te reduceren.

(* het andere vaste onderwerp zijn de automotive LED-achterlichten)

De Philips QL lamp.
Die is gewoon in productie geweest alleen heel duur.
Wij hadden op de doorgaande weg , boven de vrije trambaan, ook armaturen met QL lampen.
Hebben er heel lang gezeten voor er zo nodig led op moest.
Nu is de staat niet meer mooi verlicht, ik mis iets in dat led licht van bepaalde straatverlichting.

Hier is er nog een te koop met de bijbehorende onderdelen:

https://voorraad.dbl-verlichting.nl/products/ql-85w-830-lamp?srsltid=A…

Dat is geen Philips. Het lijkt erop dat de ontwikkeling onder eigen label is voortgezet. Wellicht een van de vele kleine bedrijfjes op de High Tech campus.

EDIT: in mei 2011 gevestigd aan de Philipsweg 1 in Maarheeze. Op hun website stond toen:

QL Company B.V. is a brand new company focussing on the supply of advanced lamp systems to the professional lighting industry. Recently QL Company has acquired the induction lighting (QL) activities of Philips Lighting. We are excited to continue the manufacturing, marketing and sales of QL quality lighting systems around the world.

The transfer is scheduled for June 6th. We will proceed with the Philips activity on the same location with a well-motivated team and together with you we are able to realize beautiful, long lasting lighting solutions.

En op de Lightfair in de VS introduceerden ze hun QL lampen op de stand van Nedap.

In 2019 bestonden ze nog, toen was er ook sprake van LED lampen en stond er

From our small town "Vessem" in the Netherlands (EU), QL Company advises worldwide sustainable and energy-efficient lighting solutions for the Professional Btb market.

Originally, QL Company is the manufacturer and supplier of the unique QL Induction Lighting.

This product line was developed by Philips Lighting in 1991 and is still very popular with features such as an ultra long lifetime and highest reliability.

Nowadays, QL Company also recommends high quality QL LED solutions.

Ook staat er een afbeelding van een Philips Trueforce LED-lamp, die dus wellicht aangeleverd werd door QL Company,

Zie de bijlage voor meer info over QL producten.

Toch wel Philips (eerst).
Ik ken ze uit de oudere lichtgidsen en die lampen in de staatverlichting waren 100% philips, die met een streepje over de ballon.
Daarna zal het onder een andere naam verder zijn gegaan.
Hier een leuk filmpje over zo'n ding ( en deze is Philips en heeft dat streepje ook).

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=_hjwO-36tbY

Ja, ik lees nu dat Philips al in 1991 begon. Achteraf wist ik dat wel, ik heb bij Marcel (tvmuseum) prototypes gezien.

Kennelijk heeft Philips in die 20 jaar dus wel commerciële modellen gehad en daar pas in 2011 afscheid van genomen.

In elk geval zijn de lampen in de link van QL Company, dat triggerde mijn opmerking dat het geen Philips was.

Die 85 watt QL lamp in het linkje naar die winkel is niet keer te koop.
Die is binnenkort aan mijn verzameling toegevoegd O-)

Edit:
Deze armaturen zaten bij ons op de doorgaande weg , foto van de site van Sander,( Santaarnpaal).
Die site is het bezoeken ook waard!

@Ledlover: die witte natriumdamplampen bij die kringloop zullen inmiddels wel weg zijn (ik lees dit topic nu pas). Zo niet, dan heb ik wel interesse;-)

Ik zal een grabbel in de bak doen als ik er weer ben.

Op donderdag 10 juli 2025 01:22:59 schreef wtt:
@Ledlover: die witte natriumdamplampen bij die kringloop zullen inmiddels wel weg zijn (ik lees dit topic nu pas). Zo niet, dan heb ik wel interesse;-)

Als ze er niet meer zijn en een CDO-TT 70 is ook goed heb ik nog wel een gebruikte liggen.
Wij wisselen ze ongeveer om de 5 jaar uit op de parkeerplaats als er toevallig een hoogwerker is.

Op woensdag 9 juli 2025 23:53:09 schreef maartenbakker:
Ja, ik lees nu dat Philips al in 1991 begon. Achteraf wist ik dat wel, ik heb bij Marcel (tvmuseum) prototypes gezien.

Deze zijn allemaal gevonden bij Philips, demo transparant tot gekleurde.

Die doorzichtige zal een beste hoop UV uitstralen...
Wat heb jij er veel Marcel, ik moet nodig eens bij je komen kijken!

Die doorzichtige is veilig, geen UV straling. Is voor demonstratie doeleinde gemaakt.

Deze heb ik ook liggen, een Philips S-HPV Electrodeless Compact Fluorescent.
Volgens mij nooit verder gekomen als een prototype. Dezelfde principe als de QL lamp.

Op donderdag 10 juli 2025 01:22:59 schreef wtt:

Voor de kapitale som van €1 heb ik 'm voor je opgehaald. Moest even goed graven, hij lag onderin de lampenbak. Mail me even hoe je het verder af wil handelen.

Deze kwam ik een tijdje terug op marktplaats tegen. Er zaten geen TL's meer in, en ik MOEST hem hebben. Het is een Norka armatuur, dat merk zei me zo niets... Normaal heb je met twee 20W buizen één 40W VSA, maar er zitten vier VSA's in. Ik wist niet wat ik zag. Ze staan per twee in serie en het zijn eigenlijk twee enkele 20W TL bakjes.

Ik kon er niets over vinden, maar de firma bestaat nog. Dus ik dacht, ik stuur ze gewoon een mailtje. En waarlijk, ik kreeg antwoord. Het is een Norka Freudenstadt. Het ontwerp is van 1958 en ze zijn tot de jaren 60 gemaakt. Ze hebben bij Norka een klein museum ingericht en daar hebben ze de 2x 40W hangen :)

Ik zou nog eens periode correcte starters en TL's er in willen hebben. Maar ach, hij doet het ook leuk zo :)

Wat een prachtig stuk techniek!
Logisch dat je die wil hebben.
Welke buizen en starters wil je er in hebben?
Er zitten dikke T8 buizen in , die horen er ook in.
Ik heb een doos splinternieuwe TL-M 20 liggen , dus met startstrip.
Als je 2 nieuwe buizen wil hebben kan ik je daar wel aan helpen.

De QL lamp met driver en coil is opok al een week binnen, maar nog geen tijd gehad om hem op te tuigen.
Foto's volgen nog uiteraard !

Op donderdag 24 juli 2025 23:33:58 schreef revado:
Wat een prachtig stuk techniek! Logisch dat je die wil hebben. Welke buizen en starters wil je er in hebben?
Er zitten dikke T8 buizen in , die horen er ook in. Ik heb een doos splinternieuwe TL-M 20 liggen , dus met startstrip. Als je 2 nieuwe buizen wil hebben kan ik je daar wel aan helpen.

Thanks :-) Wat ik leuk zou vinden zijn buizen uit die tijd. De T12 buizen die er nu in zitten zijn veel te nieuw. Maar ach, wie weet dat nu. En er zitten van die moderne plastic startertjes in, in die tijd had je van die mooie aluminium startertjes. Het flauwe met dit armatuur is dat je de eindkapjes niet ziet of het nu deze alu zijn of mooie oude messing kapjes. En de starters zitten ook verscholen in de behuizing. Maar toch he ;-)

Liefste zou ik T12 buizen in kleur 27 hebben. Maar van TVmuseum begreep ik al dat die lastig te vinden zijn. Nu is het vooral werklicht, maar weinig sfeerlicht...

Het lijkt er trouwens op dat in die middelste doos ooit een seriecondensator heeft gezeten. Wellicht is die in de jaren al eens capaciteitsloos geworden...