Op vrijdag 1 augustus 2025 08:58:02 schreef OXO:
Gewoon uitvoeren zoals je 2 kennissen het hebben gedaan volgens schets 2.
Alle mogelijke explosies en rampen die je verzint weerleggen kost ons enkel teveel onbegrepen tekst inkloppen.
Neem wel dioden zoals bv SB840, 1N5822, STPS3150... dat zijn Schottky's.
Zet ook nog een schakelaartje in de +12V zodat je kunt kiezen tussen "Origineel" en "Gepimpt" >:)

Thnx OXO
Gepimpte schakelaar en de betreffende diodes ga ik meenemen ;-)

Wat verschilt er zo aan schottky’s diodes tov de 10a10 gelijkrichter diodes?

Dat de verlichting feller gaat branden is nogal logisch, doordat je een externe source aankoppelt met een hogere bronspanning (uiteraard, anders had je het ding niet nodig) krijgt ook je interne verlichting te maken met de hogere bronspanning en gaat weer op normaal niveau branden.
Door de te lage spanning vd originele bron valt het je op.
Anders had het je niet eens opgevallen.

Overigens, neem de kreten van oma niet al te serieus.
Ook ik pimpte vroeger mijn autootje, zie verhaal over de Audi 50.
Alleen wist -ik- vooruit wat ik deed. (bijna 50A aan verlichting met alles aan buiten de rest vd auto, dus een zwaardere dynamo benodigd bv)
En verbaas ik me soms over het gemak waarmee sommige mensen denken in te kunnen grijpen in het systeem.

Schottky’s zijn sneller in schakelen.

Op vrijdag 1 augustus 2025 08:34:14 schreef revado:
[...]

En dan de raampjes open met een armpje er uit om die 3 kW luidkeels de omgeving in te blazen...
Beïnvloedt de stroomlijn en DAT remt af :)

Goh, ja die Audi 50, buurtje uit de flat had er een, een knalgele.
Veel plezier mee beleefd tijdens de "testritten" ( als 15 jarige ;) ).

Dat de achterlichten niet gewoon mee branden met de dagrijverlichting heb ik nooit begrepen.
Na een discussie hier op het forum daar eens op gelet, ik dacht dat ze standaard mee branden op alle auto's, maar nee hoor.
Maar een paar merken doen dat wel goed.
In een tunnel vaak een auto zonder achterlichten, dan is voor de DRL wel aan , en de dashboard verlichting ook, de bestuurder weet het dus niet eens...
Onbegrijpelijk, en ik denk dat TS het daarom wil, en dan snap ik hem wel.

Klopt inderdaad.
Het verhoogt de veiligheid en daarnaast smoelt het ook goed.
In een oudere auto “vroegah” zonder drl’s, reed ik altijd overdag met dimlichten.
Dit omdat ik zelf eens heb meegemaakt dat bij een kruising een andere auto maar moeilijk zichtbaar was, zonder dimlichten aan.
Nu bij modernere auto’s als je de dimlichten aan doet, dimt ook de navigatie console. En laat ik die nu net erg belangrijk vinden.

Op vrijdag 1 augustus 2025 09:51:08 schreef Jinny:
Dat de verlichting feller gaat branden is nogal logisch, doordat je een externe source aankoppelt met een hogere bronspanning (uiteraard, anders had je het ding niet nodig) krijgt ook je interne verlichting te maken met de hogere bronspanning en gaat weer op normaal niveau branden.
Door de te lage spanning vd originele bron valt het je op.
Anders had het je niet eens opgevallen.

Overigens, neem de kreten van oma niet al te serieus.
Ook ik pimpte vroeger mijn autootje, zie verhaal over de Audi 50.
Alleen wist -ik- vooruit wat ik deed. (bijna 50A aan verlichting met alles aan buiten de rest vd auto, dus een zwaardere dynamo benodigd bv)
En verbaas ik me soms over het gemak waarmee sommige mensen denken in te kunnen grijpen in het systeem.

Schottky’s zijn sneller in schakelen.

Dit klinkt inderdaad logisch!

Ik heb gezocht op de schottky’s maar kan de juiste niet vinden op conrad.nl (van eerdere post)
Daarnaast ben ik wel technisch aangelegd, maar weet echt niet welk type in deze situatie veilig/duurzaam is.
De gelijkrichter 10a10 werd gebruikt door mijn kennissen, juist vanwege de zwaarte en daardoor niet gekoeld hoefde te worden. In eerdere tests werd ook schottky’s gebruikt, maar voorzien van een koelblokje.
Als ik zonder koelblokje wil werken, welke schottkey raad je me aan? Ik heb beperkte ruimte in het zekeringskast.

https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/zoeken/1n5822?GROUPINDEX=0&sea…
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/schottkydiode_8_a_40_v_axi…&
Over een Schottky valt maar 0,3V ipv 0,7V... dus minder verlies.
Trouwens de boordspanning zelf varieert wel meer dan 0,7V.
En 0,3V x 0,5A = 0,15W dus in de verste verte geen paniek over te warm worden, zelfs niet bij Tamb van 80 °C

Op vrijdag 1 augustus 2025 10:44:42 schreef OXO:
En 0,3V x 0,5A = 0,15W dus in de verste verte geen paniek over te warm worden, zelfs niet bij Tamb van 80 °C

Top!
Thnx OXO :-)

Op vrijdag 1 augustus 2025 09:04:49 schreef Shaped:
.

In het algemeen:
Ik verbaas me wat over enkele reacties van andere members op het forum.
Op een forum zoals deze zouden juist reparatie vragen, of hobby-/project vragen zoals de mijne gesteld kunnen worden.
Een beoordeling of mening over het project die een aantal members zo bijzonder vrijwillig wil geven (al dan niet met lichte kracht termen of botte opmerkingen) voegt niets toe, anders dan dat het meer zegt over de persoon zelf.

We proberen alleen maar te helpen en jou te behoeden voor onnodige kosten..(o.a. bekeuringen en zo). Maar als je het toch beter weet, ga gerust je gang, maar op mijn advies hoef je dan niet te rekenen.

Vraag eens bij:

https://vagcoding.nl/
of
https://obdcoding.nl/

Ik weet niet of TS een VAG heeft maar in dat geval heb je ook nog :
https://www.vagcomlimburg.nl/contact/

Dat het kan, wat je vraagt, hangt compleet van je wagen af. Sommige zijn heel kritisch in hun elektrisch verbruik en controle van de lampen. Ontdekt de ECU dat de lampen aan zijn, terwijl dat niet zo kan zijn volgens zijn eigen wil, zou het best kunnen dat die foutmeldingen gaat genereren.

2 voorbeelden van mijn eigen wagen. Ik heb een aanhangwagen met LED verlichting. De ECU vindt dat niet fijn. Ga ik remmen, dan gaan de remlichten knipperen. Blijkbaar detecteert de ECU een te laag verbruik. Kastje ertussen gezet om de ECU te misleiden, wat zeker niet de bedoeling was, en de lampen werken normaal. Maar van de energie efficiëntie blijft dus niks over. Ook in de andere richting is de ECU heel kritisch. Mijn caravan heeft nog gewone lampen. Met de originele, veel te lange, draad was er geen probleem. Na een dommigheid, bijna doorgesleten kabel, heb ik deze vervangen door een veel kortere. Een probleem met de mistachterlichten. Volgens de ECU verbruikten de 2 21W lampen nu teveel en werden na enkele seconden uitgeschakeld. Ondertussen is de linkse lamp verwijderd en is er weer geen probleem meer. Hoe slechts 1 meter draad het verschil kan maken.

@Ginny, in een NSU prinz 6V een 12V radio aangesloten (met een 6=>12V omvormer) met een 50W cassettespeler eveneens op 12V. Als de auto stil stond waren de koplampen mijn discobar. Ze dimden en branden helderder op het ritme van de muziek. Wel omgekeerd. Luide muziek amper licht. Zwakke muziek veel licht. In mijn Scorpio had ik 100W lampen in de verstralers. Alles aan was 320W. Ik kan je verzekeren dat tegenliggers snel waren hun grootlicht uit te doen zodra ik de mijne aan deed. Het uitschakelen van de airco kon je wel degelijk voelen. Mijn huidige auto heeft een alternator van 150A. Blijkt voldoende te zijn.

Op vrijdag 1 augustus 2025 12:24:52 schreef mel:
[...]We proberen alleen maar te helpen en jou te behoeden voor onnodige kosten..(o.a. bekeuringen en zo). Maar als je het toch beter weet, ga gerust je gang, maar op mijn advies hoef je dan niet te rekenen.

Advies zou zijn geweest als er in eerste instantie meegedacht wordt met de vraag (en daarop geantwoord wordt), en dat daarna de risico’s worden benoemd (zoals apk en boetes).
Alleen risico’s benoemen is niet ingaan op de vraag die gesteld wordt.

Op vrijdag 1 augustus 2025 12:49:56 schreef OXO:
[...]
Ik weet niet of TS een VAG heeft maar in dat geval heb je ook nog :
https://www.vagcomlimburg.nl/contact/

Ik heb met de vag winkels gebeld.
Inderdaad, die doen geen japanners (die ik dus heb)

Nummer drie ook gebeld, maar kreeg geen antwoord (voice mail).
Die heb ik een mail verstuurd.

Thnx OXO! Ik was zelf aan het googlen geweest, maar kon het zo niet vinden.
Zal mijn zoekopdracht verbreden en afwachten wat nr3 via mail meld.

Kijk ook eens in je instellingen? In mijn Vito is er een instelling die o.a. voor Zweden nodig is: altijd dimlicht aan. Die heb ik aangezet, veiliger en je hebt altijd licht aan, ideaal in donker weer, tunnels etc.

Op vrijdag 1 augustus 2025 14:32:38 schreef Shaped:
[...]

Op vrijdag 1 augustus 2025 11:35:05 schreef K7Jz:
Vraag eens bij:

https://vagcoding.nl/
of
https://obdcoding.nl/

Ik heb met de vag winkels gebeld.
Inderdaad, die doen geen japanners (die ik dus heb)

Nummer drie ook gebeld, maar kreeg geen antwoord (voice mail).
Die heb ik een mail verstuurd.

Thnx OXO en K7Jz!
was zelf aan het googlen geweest, maar kon het zo niet vinden.
Zal mijn zoekopdracht verbreden en afwachten wat nr3 via mail meld.

Op vrijdag 1 augustus 2025 13:02:04 schreef buckfast_beekeeper:
Dat het kan, wat je vraagt, hangt compleet van je wagen af. Sommige zijn heel kritisch in hun elektrisch verbruik en controle van de lampen. Ontdekt de ECU dat de lampen aan zijn, terwijl dat niet zo kan zijn volgens zijn eigen wil, zou het best kunnen dat die foutmeldingen gaat genereren.

2 voorbeelden van mijn eigen wagen. Ik heb een aanhangwagen met LED verlichting. De ECU vindt dat niet fijn. Ga ik remmen, dan gaan de remlichten knipperen. Blijkbaar detecteert de ECU een te laag verbruik. Kastje ertussen gezet om de ECU te misleiden, wat zeker niet de bedoeling was, en de lampen werken normaal. Maar van de energie efficiëntie blijft dus niks over. Ook in de andere richting is de ECU heel kritisch. Mijn caravan heeft nog gewone lampen. Met de originele, veel te lange, draad was er geen probleem. Na een dommigheid, bijna doorgesleten kabel, heb ik deze vervangen door een veel kortere. Een probleem met de mistachterlichten. Volgens de ECU verbruikten de 2 21W lampen nu teveel en werden na enkele seconden uitgeschakeld. Ondertussen is de linkse lamp verwijderd en is er weer geen probleem meer. Hoe slechts 1 meter draad het verschil kan maken.

@Ginny, in een NSU prinz 6V een 12V radio aangesloten (met een 6=>12V omvormer) met een 50W cassettespeler eveneens op 12V. Als de auto stil stond waren de koplampen mijn discobar. Ze dimden en branden helderder op het ritme van de muziek. Wel omgekeerd. Luide muziek amper licht. Zwakke muziek veel licht. In mijn Scorpio had ik 100W lampen in de verstralers. Alles aan was 320W. Ik kan je verzekeren dat tegenliggers snel waren hun grootlicht uit te doen zodra ik de mijne aan deed. Het uitschakelen van de airco kon je wel degelijk voelen. Mijn huidige auto heeft een alternator van 150A. Blijkt voldoende te zijn.

Wel grappige dingen die je hebt meegemaakt, maar ten tijde van denk je er anders over ;-)
Laat ik voorop stellen, dat ik niet met andermans veren wil pronken, en de twee die het al hebben uitgevoerd op hun auto, zijn aardige techneutjes.
Ze rijden er al geruime tijd mee, en tot dusverre geen weerklank gehoord.
Maar ik ben het zeker met je eens, dat ik liever een software matige oplossing zoek.

K7Jz en OXO hebben beide bedrijven gevonden die de canbus code kunnen aanpassen (kunnen beter googlen dan ik blijkbaar) :S

Op vrijdag 1 augustus 2025 13:02:04 schreef buckfast_beekeeper:

Wel grappige dingen die je hebt meegemaakt, maar ten tijde van denk je er anders over ;-)
Laat ik voorop stellen, dat ik niet met andermans veren wil pronken, en de twee die het al hebben uitgevoerd op hun auto, zijn aardige techneutjes.
Ze rijden er al geruime tijd mee, en tot dusverre geen weerklank gehoord.
Maar ik ben het zeker met je eens, dat ik liever een software matige oplossing zoek, dan een hardwarematige, juist om de problemen die je schetst te voorkomen.

K7Jz en OXO hebben beide bedrijven gevonden die de canbus code kunnen aanpassen (kunnen beter googlen dan ik blijkbaar) :S[/quote]

[Bericht gewijzigd door Shaped op (56%)]

Op vrijdag 1 augustus 2025 14:35:13 schreef Hoeben:
Kijk ook eens in je instellingen? In mijn Vito is er een instelling die o.a. voor Zweden nodig is: altijd dimlicht aan. Die heb ik aangezet, veiliger en je hebt altijd licht aan, ideaal in donker weer, tunnels etc.

Ik heb een Vgate pro obd2 lezer.
Die heb ik zojuist aangesloten en kijken of ik instellingen kon vinden, vwb verlichting.
Helaas niets (doeltreffends) kunnen vinden.
Wel goed idee trouwens! _/-\o_

Simpele vraag, wat voor een auto heb je?
Japanner naar ik begrijp, maar wat voor een? (merk type motor)
Dan kan er soms wat gerichter antwoord gegeven worden.

Op vrijdag 1 augustus 2025 14:59:58 schreef Jinny:
Simpele vraag, wat voor een auto heb je?
Japanner naar ik begrijp, maar wat voor een? (merk type motor)
Dan kan er soms wat gerichter antwoord gegeven worden.

Ik zou mijn auto eerst inruilen op een andere, maar om diverse redenen eerst gelaten.
Het idee is nu om de auto de eerst komende jaren nog te houden, omdat ik simpelweg geen andere geschikte auto kon vinden.
Mede daarom ook dit topic, want ik vind mijn nissan qashqai (bj 2020 tekna plus) met opties goed gevuld (vaak beter dan andere merken van hetzelfde bj), maar het kan nu hier en daar wel wat beter (denk aan de achter drl’s). En nu dat ik besloten heb de auto eerst te houden, mag ook wel wat gemoderniseerd worden.

Ik heb het lijstje nu bijna klaar en zoals je vermoedelijk al door hebt, ik vind ik het ook wel leuk om te doen :-)

Op vrijdag 1 augustus 2025 10:44:42 schreef OXO:

Ik lees nog wel op internet dat een skottky een relatief hoge inverse stroom/spanning heeft tov een normale pn diode.
Dat betekent dat in mijn geval de bcm van “nul” terugslag, naar “iets” van een terugslag krijgt qua stroom/spanning.
Is een pn diode toch niet verstandiger in dit geval?
Het eea schijnt wel op te lossen te zijn door er een weerstand achter de schottky diode te plaatsen…?

Misschien ken je dit filmpje al, daar leggen ze alles uit.
https://youtu.be/3Bm5TaXRC1w

Met excuus aan de topicstarter want dit is inderdaad geen reactie op de eigenlijke vraag, evenmin als mijn eerdere reactie. Toch kan ik dit niet laten: die hele dagrijlichtenhistorie raakt toch kant noch wal? Als ik van mijn Euro-6 Ducato het contact op zet, dan zijn die voorste DRL gelijk van de partij, en vreten stroom, terwijl ik misschien alleen maar de radio wil horen.
Ik heb al een keer de startbatterij al te leeg laten lopen door een boeiende opera op de radio, terwijl ik die DRL volstrekt niet nodig had.

Als ik tijdens het rijden wil gezien worden, dan zet ik wel dimlicht op (in Vlaanderen: kruislicht) en dan ben ik zowel vooraan als achteraan beter zichtbaar. Welke meerwaarde bieden die dagrijlichten? Niet moeilijk dat mensen ermee in de war zijn.

Op zaterdag 2 augustus 2025 00:38:26 schreef Paulinha_B:
Met excuus aan de topicstarter want dit is inderdaad geen reactie op de eigenlijke vraag, evenmin als mijn eerdere reactie. Toch kan ik dit niet laten: die hele dagrijlichtenhistorie raakt toch kant noch wal? Als ik van mijn Euro-6 Ducato het contact op zet, dan zijn die voorste DRL gelijk van de partij, en vreten stroom, terwijl ik misschien alleen maar de radio wil horen.
Ik heb al een keer de startbatterij al te leeg laten lopen door een boeiende opera op de radio, terwijl ik die DRL volstrekt niet nodig had.

Als ik tijdens het rijden wil gezien worden, dan zet ik wel dimlicht op (in Vlaanderen: kruislicht) en dan ben ik zowel vooraan als achteraan beter zichtbaar. Welke meerwaarde bieden die dagrijlichten? Niet moeilijk dat mensen ermee in de war zijn.

Ik denk dat de voorgloei installatie dan ook flink mee gaat helpen om de accu leeg te trekken.
Die gloeipitten lusten best wel wat stroom, 15 ampere per stuk is niet ongebruikelijk, en bij niet iedere auto schakelen ze echt af na x tijd maar regelen terug in vermogen tot de motor gestart wordt en dan nog even daarna.
Een moderne diesel kan je zo starten als het niet echt stevig vriest, maar de gloei installatie gaat wel degelijk aan met nagloeien en dergelijke.

Op zaterdag 2 augustus 2025 00:38:26 schreef Paulinha_B:
Met excuus aan de topicstarter want dit is inderdaad geen reactie op de eigenlijke vraag, evenmin als mijn eerdere reactie.

Thnx en verder prima Paulina_B :-)

Ik begrijp dat drl verlichting de nodige vragen kan oproepen.
Drl’s hebben de insteek om overdag beter zichtbaar te zijn, zonder veel energie te verbruiken.
Blijkbaar verbruikt led dimlicht (kruislicht) nog steeds meer dan de drl’s voor daglicht (althans, die aaname heb ik dan maar).

Ca 20 jaar geleden, reed ik ook altijd met dimlichten aan. Maar vermoedelijk heeft me dat aan benzine (lees stroom) meer gekost, dan dat het nu zal doen met led drl’s

Op zaterdag 2 augustus 2025 00:38:20 schreef revado:
Misschien ken je dit filmpje al, daar leggen ze alles uit.
https://youtu.be/3Bm5TaXRC1w

Naast aliexpress en ebay, is dat filmpje inderdaad input geweest :-)
Daar gebruiken ze de 10a10 pn diode (al zo las ik van het forum).