Op donderdag 21 augustus 2025 00:29:04 schreef Bavelt:
Extra info:
Het IP adres van de O!Play is 192.168.178.184. Als ik dat in de verkenner op mijn PC intik, kom ik in de O!play.
Maar daar kan ik de server-settings alleen inzien , ik zie daar geen mogelijkheid ze te wijzigen.
Daar staat bv Samba server settings, FTP settings. Maar alles staat op OFf en ik zie niet hoe ik die kan wijzigen.

Edit: het menu bestandbeheer heb ik inmiddels gevonden, dat zat wat verstopt. De koppeling met de PC werkt nog niet. Hij ziet het ding niet in het netwerk, terwijl hij wel een IP-adres heeft gekregen van de router.

Is dat dezelfde ip range als je router?

Je router moet dan lokaal ook op 192.168.178.xxx zitten. Het kan zijn dat die 192.168.178.184 is ingesteld door de vorige eigenaar. Of het apparaat is voor de verkoop teruggezet op de fabrieksinstellingen.

Het lijkt mij i.i.g. een wat eigenaardige ip range.

Meestal beperkt de 'netmask' het segment tot de 255 ip adressen binnen de xxx. Vanaf de lokale kant van de router kan er vaak niet tussen de verschillende segmenten gerout worden. Mede omdat van een thuis router de DHCP geen 65K aan IP adressen kan handelen.

Het adres komt vanuit de dhcp / mijn router. De startrange is 192.168.178

Het adres kreeg ik toen ik instellingen van het netwerk ging doen. Connection succesful

Er is geen vorige eigenaar. Het ding was splinternieuw en heb ik nog uit het cellofaan gehaald, nieuw in doos.

In de handleiding staat beschreven hoe je moet koppelen met Windows of andere OS'en. Je moet geen verbinding maken met de player, maar andersom. De player moet verbinding maken met een gedeelde map op je laptop of PC. Staat op pagina 2-14.

De Player ondersteund ook UPnP media:
O!Play HD2 ondersteunt UPnP. De muziek-, afbeeldings- en videobestanden op UPnP-mediaserver zullen automatisch worden gesorteerd. Controleer of Windows Media Player 11 is geïnstalleerd op uw computer als de UPnP-mediaserver

Het netwerkdeel zou ik vergeten. Grote kans dat dat ding alleen SMB1 doet.
Maar om nu allemaal antieke onveilige protocollen te willen inschakelen… ik zou m puur als usb/sd/cf mediaspeler gebruiken en de interne hdd via usb3 vullen.
Hoogstwaarschijnlijk is het, aangesloten via usb, gewoon een externe schijf en kopieer je daar alles heen.

Aangezien toch alles sd is is misschien gewoon op PAL Mpeg2 coderen het meest compatible, (en snel coderen) en hoef je je ook geen zorgen te maken over h264 dingen als profile en encoding levels

Op donderdag 21 augustus 2025 11:06:37 schreef DJSmiley:
Aangezien toch alles sd is is misschien gewoon op PAL Mpeg2 coderen het meest compatible, (en snel coderen) en hoef je je ook geen zorgen te maken over h264 dingen als profile en encoding levels

Dat probeer ik al de hele tijd te benadrukken.
Converteer de .mp4 naar DVD PAL SD MPEG-II met bijv. ShotCut en/of FFMPEG.

Als je op je systeem niet over de juiste codecs beschikt dan blijft het aanmodderen met .mp4.
FFMPEG heeft alle codecs aan boord en kan probleemloos de .mp4 naar DVD PAL SD MPEG-II converteren.

Gebruik DVD PAL SD MPEG-II.

Je komt idd in de buurt. Ik ben al de hele dag aan het prutsen. Netwerkprotocollen, SMB, etc. maar niets helpt.
Wat in de handleiding staat werkt gewoon niet.
Dat pad moet ik maar verlaten.

Kopieren van de externe USB schijf naar de interne HDD van de O!Play is me niet gelukt, ik kom niet verder dan 'verwijderen' of 'hernoemen'.

Wat ik wel aan de praat heb gekregen is om bestandsoverdracht via FTP / Filezilla te doen.
Die wil wel verbinding maken met het IP-adres.
Fraai is anders, maar het moet maar.

De tweede uitdaging: ik lees dat de codec die gebruikt wordt in mijn .mp4 bestand niet wordt ondersteund door de Player. Daarvoor moet ik de bestanden blijkbaar converteren naar MpEg-2. Ik heb al diverse tools gedownload en geprobeerd, maar nog geen eentje tegengekomen waarmee ik naar MPeg-2 kan.
(XmediaCode verschillende versies, Handbrake, ffmpeg, etc)

Welk tool zou dat wel kunnen?

Op donderdag 21 augustus 2025 12:18:48 schreef Bobosje:
[...]

Dat probeer ik al de hele tijd te benadrukken.
Converteer de .mp4 naar DVD PAL SD MPEG-II met bijv. ShotCut en/of FFMPEG.

Als je op je system niet over de juiste codecs bechikt dan blijft het aanmodderen met .mp4.
FFMPEG heeft alle codecs aan boord en kan probleemloos de .mp4 naar DVD PAL SD MPEG-II converteren.

Gebruik DVD PAL SD MPEG-II.

Je schrijft Gebruik DVD PAL SD MPEG-II.

Hoe kan ik dat vertalen naar een goede command-line?

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (11%)]

Inderdaad, de kans is inderdaad groot dat het enkel SMB1, je zou het tijdelijk aanzetten.
De Media player kan ook als Samba of FTP server functioneren, kun je in het menu aanzetten zie ik.

Edit: dat had je zelf al gezien :)

Op donderdag 21 augustus 2025 12:24:16 schreef Bavelt:
[...]
Misschien toch maar ffmpeg gebruiken? Dat is wel en DOS-achtig tool met alleen command line begreep ik

Ja FFMPEG werkt met een command line in een Windows CMD (Command) window en vergt helaas wat kennis en command line parameters.

Handbrake gebruiken als gui rondom ffmpeg.

Daarmee kun je ook een mpeg2 preset gebruiken, alleen even het eindbestand hernoemen naar .mpg

Maar nu is het wel gelukt!
Niet echt gebruikersvriendelijk met een heleboel parameters.

Maar wat een gedoe allemaal. Wat ik nu heb is:
- Een Asus O!Player HD2 met ingebouwde harde schijf
- Een PC met de video fragmenten
- Programma ffMPEG om de bestanden te converteren naar een voor de player afspeelbaar formaat.
- Ik gebruikte het commando:
PS C:\film> bin\ffmpeg -i dorp.mp4 -c:v mpeg2video -b:v 4000k -c:a mp2 -b:a 192k "C:\film\dorp1.mpg"
- Filezilla FTP om de bestanden van de PC naar de Player te transporteren
- En daar het ding afspelen. Dat loopt nu door, alhoewel het geluid niet echt geweldig is.

Maar misschien kunnen de instellingen anders (beter).

Op donderdag 21 augustus 2025 12:49:16 schreef DJSmiley:
Handbrake gebruiken als gui rondom ffmpeg.

Daarmee kun je ook een mpeg2 preset gebruiken, alleen even het eindbestand hernoemen naar .mpg

Handbrake geeft geen MPEG2 meer in zijn keuzelijst.

Op donderdag 21 augustus 2025 12:24:54 schreef marcob:
Inderdaad, de kans is inderdaad groot dat het enkel SMB1, je zou het tijdelijk aanzetten.
De Media player kan ook als Samba of FTP server functioneren, kun je in het menu aanzetten zie ik.

Edit: dat had je zelf al gezien :)

Maar waarom die Samba niet werkt is me een raadsel.
Bestandsdeling is ingeschakeld op de PC, de Asus O!Play heeft een IP adres gekregen, maar de PC ziet hem niet. Firewall maar even uitgeschakeld, helpt ook niet.

Op donderdag 21 augustus 2025 12:54:04 schreef Bavelt:
[...]
Maar waarom die Samba niet werkt is me een raadsel.
Bestandsdeling is ingeschakeld op de PC, de Asus O!Play heeft een IP adres gekregen, maar de PC ziet hem niet. Firewall maar even uitgeschakeld, helpt ook niet.

Zoals eerder aangegeven door DJSmiley, de kans is groot dat de player enkel SMB1 ondersteund, terwijl je laptop enkel SMB2 en/of SMB3. Dit omdat SMB1 niet meer veilig is, maar kun je (op eigen risico) wel aanzetten.

Heb ik gedaan. Help niet.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (26%)]

VIa de browser ziet hij hem wel:

Maar in de Windows verkenner komt hij niet voor, daar had ik het verwacht bij 'Netwerk'.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (48%)]

Kan zijn dat je hem moet vinden via:

\\192.168.178.200

Dat geeft: "Je bestand kan niet worden geopend".

Maar tik ik 192.168.178.200 (zonder backslashes) dan kom ik in het Asus O!Play menu.

Het ding is er wel, maar niet zichtbaar in het netwerk of bestandsdeling.

Nee, geen forward slash en niet in de internet explorer.
Maar in de Windows verkenner en \\ 192.168.178.200 (dus twee keer backward slash)

Kan zijn dat je de ftp (of sftp) poort expliciet moet opgeven.

Dus 192.168.178.200:21

De windows verkenner gebruikt nog steeds standaard poort 80 (http) als er niets opgegeven wordt.

Op donderdag 21 augustus 2025 18:05:13 schreef marcob:
Nee, geen forward slash en niet in de internet explorer.
Maar in de Windows verkenner en \\ 192.168.178.200 (dus twee keer backward slash)

Bedoelde ik ook. Schreef het verkeerd Ik deed het inderdaad met de windows verkenner

\\192.168.178.200 geeft de foutmelding

Ik heb het nu voor elkaar. Met hulp van AI.
Om het ding te laten praten met de PC via het netwerk moest er in Windows een system-file worden aangepast en zo'n beetje alles wat riekt naar firewall uitschakelen, in Windows en de router.

Dan komt de Asus-player tevoorschijn en kan ik bestanden uitwisselen.

De hele wereld zal dan wel kunnen meekijken,maar het zij zo...

Ook wel een voorbeeld hoe snel het allemaal gaat. De ASUS-servers waarmee je 'online' firmware zou kunnen ophalen vanaf de player, zijn down.
De ASUS website heeft in haar ondersteuning al afscheid genomen van hun eigen product en moet je de firmware bij elkaar sprokkelen van andere site's.
Deze Player houdt eigenlijk ook niet van Windows10, 'te nieuw', die op zijn beurt ook al op de drempel staat te worden uitgefaseerd.

En dan vertel ik aan de genodigden (ook op hoge leeftijd) zie hier de beelden op mijn TV van 68 jaar oud.... :)

Het lastige vind ik wel dat je in de Asus o!Player HD2 in het "NAS- scherm moet zitten om te kunnen communiceren met het ding. ofwel via Samba dan wel ftp. maar wanneer je het scherm verlaat, gaat alles weer uit.
Ik heb geen firmware kunnen ontdekken die ervoor zorgt dat bv Ftp 'always on' is.
Dat betekent dat je altijd een (hdmi) schermpje bij de hand moet hebben om te kunnen zien in welk menu je zit.
Wat kan hiervoor een oplossing zijn?

Op donderdag 21 augustus 2025 18:53:36 schreef Bavelt:
Ook wel een voorbeeld hoe snel het allemaal gaat. De ASUS-servers waarmee je 'online' firmware zou kunnen ophalen vanaf de player, zijn down.
De ASUS website heeft in haar ondersteuning al afscheid genomen van hun eigen product en moet je de firmware bij elkaar sprokkelen van andere site's.
Deze Player houdt eigenlijk ook niet van Windows10, 'te nieuw', die op zijn beurt ook al op de drempel staat te worden uitgefaseerd.

PC gebaseerde videoplayers.. je blijft er mee bezig en je bent nooit klaar :-) Ik houd er niet van en verkies indien mogelijk hardware oplossingen, indien mogelijk.

Om oa de buizentv's van beeld te voorzien kocht ik jaren geleden een kleine mp4 recorder/player. de HDMI out daarvan gaat naar een HDMI - composiet convertor en klaar is Kees. (en het werkt altijd)

Op woensdag 20 augustus 2025 11:02:16 schreef rew:
Een raspberry kan je gewoon een SD kaartje van 128Gb in doen. Daar passen zat films op als het DVD kwaliteit of nog minder mag zijn (DVD heeft een hogere resolutie dan wat een CRT scherm aankan, dus je kan met de codering met minder bitjes toe dan wat "DVD" voorschrijft.

mijn ervaring spreekt dat tegen. een zwart-wit CRT heeft er echt geen moeite mee om de hoogste resolutie van een DVD weer te geven.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (22%)]