Op donderdag 14 augustus 2025 14:01:44 schreef Lambiek:
[...]
De opstelling is misschien iets anders, maar de werking is het zelfde. En misschien iets lichtere componenten gebruikt.

Behoorlijk lichter. Zeker de TRIAC, daar zit bij mij een TOP3 ding op.

En om nog even terug te komen op spul uit China, er komt nu eenmaal veel daar vandaan. En daar zit goed spul bij, maar ook slecht. En ik heb nu eenmaal zeer slechte ervaring met spullen van Ali. Misschien wel slecht getroffen, ik weet het niet.

Dat is een kwestie van treffen (of beter .. missen) Amazon verkoopt exact hetzelfde spul als ali.

Op donderdag 14 augustus 2025 14:13:11 schreef Sine:
Behoorlijk lichter. Zeker de TRIAC, daar zit bij mij een TOP3 ding op.

Dat is al een stuk beter, die kan al beter zijn warmte kwijt.

Dat is een kwestie van treffen (of beter .. missen) Amazon verkoopt exact hetzelfde spul als ali.

Dan zal ik het altijd wel slecht getroffen hebben denk. :(

ik heb dus die 230V-110V transfo gekocht van amazon.
werkt prima
https://m.media-amazon.com/images/I/61Wo6ViI3NL._AC_SL1500_.jpg

links staat de boiler aan, rechts niet, een verbruik van 388W dus op fase1.
voor 35€ mijn probleem dus opgelost, en totaal geen netvervuiling.

nu kan er een slim stopcontact aan die op vaste tijden de boel aanzet OF als er 400W injectie is :-)

misschien nog een slimme schakeling maken dat ik de boiler zowel op 230V als op 110V kan zetten om dan te switchen tussen 1600W en 400W

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

Op donderdag 14 augustus 2025 12:33:09 schreef Sine:
[...]Amazon heeft ze overigens ook:
https://www.amazon.nl/Spanningsregelaar-snelheidsregelaar-elektromotor…

En dat is exact het ding wat ik heb

Ik heb deze nu ook besteld, en helaas zit hier ook weer een TRIAC in een zo'n kleine TO-220 behuizing in.
Maar deze blijft wel redelijk constant (ingesteld op ca. 300 Watt), en heb nog geen last gehad van stoor signalen.

De (2e) regelaar in een Aluminium kastje geplaatst, en dit natuurlijk van koelgaatje voorzien.

Versie 1 werkt nu, deze staat ingesteld op ca. 300 Watt.
Deze zal ik voorlopig testen, net als de software waarmee ik deze aanstuur.

Later wil ik nog een 2e Versie maken.
En deze wil ik dan zo maken dat ik via Wifi de regelaar van 0...100 % kan regelen.

Hiervoor heb ik al deze onderdelen binnen:

Het is erg lastig om geen nep spullen te bestellen, deze zat in dit doosje zonder merkteken erop, dus twijfel ik of dit geen nepper is.

En als 5 volt voeding deze module:

Voor de 1e testen er een Elko en 100nf Ctje erop gesoldeerd

Maar dan kom ik op het punt dat ik jullie hulp heel goed kan gebruiken, hoe kan ik een Wifi verbinding maken (en het liefst met een module die op 5 volt werkt) ?

Ik heb deze nu ook besteld, en helaas zit hier ook weer een TRIAC in een zo'n kleine TO-220 behuizing in.

Waarom zelf niet even een triac vermogensregelaar in elkaar prutsen? Het stelt weinig voor. En dan kunt u de triac gebruiken die u wilt, met een voldoende groot koellichaam.... dan weet u in elk geval zeker wat u heeft, in plaats van te vertrouwen op Chinese producten die naar een prijskaartje zijn gebouwd.

Op zaterdag 23 augustus 2025 13:39:00 schreef MMSoft:

Maar dan kom ik op het punt dat ik jullie hulp heel goed kan gebruiken, hoe kan ik een Wifi verbinding maken (en het liefst met een module die op 5 volt werkt) ?

ik gebruik hiervoor een ESP8266. met 1 output schakel ik een relais in of stuur ik een IR led aan.
zo kan ik ze webbased aansturen, of geautomatiseerd.
een esp8266 is eigenlijk een wifi kaart waar je een programma insteekt zoals een arduino (dezelfde code, hetzelfde programmerprogramma)

een ESP hangt aan mijn P1 poort en geeft de data op de wifi (webbased)
een 2de ESP hangt aan mijn boiler en stuurt de boiler aan of uit als er injectie is
een 3de ESP hangt met 6 relais aan mijn zelfbouw thuis accu. ook bij overschot zal die 100W, 200W en/of 400W lader inschakelen bij injectie of een 240W, 240W en/of 880W inverter inschakelen bij netverbruik.
een 4de ESP komt op mijn keukenboiler
een 5de ESP hangt aan mijn bureau en geeft op display het verbruik/injectie weer
een 6de ESP zal via een IR led mijn airco op koelen/warmen zetten met overschot en afhankelijk van de ingestelde temperatuur (groot tuinhuis waar citroenbomen overwinteren)

... en er komen nog wel meer ESP bij

er zijn ook smartplugs met zo een esp erin waar je andere firmware (tasmota?) kan insteken om via home assistant ofzo te gebruiken

Op zaterdag 23 augustus 2025 13:39:00 schreef MMSoft:
Het is erg lastig om geen nep spullen te bestellen, deze zat in dit doosje zonder merkteken erop, dus twijfel ik of dit geen nepper is.

Een vriend van me heeft zo'n 40A ding opengemaakt en dan zit er een BTA16 in. Dat haalt niet echt 40A.... (En zowiezo: 40A * 2V = 80W. Dat heeft een forse koelvin nodig. Nu heb je met 9A slechts 18W dus het zou kunnen werken).

Op zaterdag 23 augustus 2025 19:03:53 schreef rew:
Een vriend van me heeft zo'n 40A ding opengemaakt en dan zit er een BTA16 in. Dat haalt niet echt 40A....

Wat zit er nog meer in rew, ben eigelijk wel benieuwd.

Echte A-merk solid state relais of triac regelaars kan je toch gewoon in de reguliere europese vakhandel kopen?

Ze worden ook gebruikt aangeboden. Heb ze regelmatig op radiomarkten gezien, ze zijn dan preventief vervangen geweest. Ik heb daar meer vertrouwen in dan in nieuwe ali meuk.

Op zaterdag 23 augustus 2025 19:03:53 schreef rew:
[...]Een vriend van me heeft zo'n 40A ding opengemaakt en dan zit er een BTA16 in.

Een 40A SSR? (Zo'n ali Fotek ding)

Of echt deze vermogensregelaar? Dat maakt nogal wat uit in het verhaal.

Een aantal maanden geleden ben ik ook bezig geweest met een warmwater accu.
Deze werkt nu netjes.
Ik dacht dit ook met een LCSSR-1VD40A te doen.
De meet resultaten vielen me tegen zie de foto's

Je hebt een werkelijk regelgebied van 4-10V

Dat lijkt me prima bruikbaar toch? En het ding werkt als een dimmer (faseaansnijding) dus dat is per definitie al niet lineair.
Als die rechter kolom je verwachting was ... zo gaan deze natuurlijk niet werken.

Als je dat wilt dan zul je naar een module moeten kijken die periodesturing doet, maar als je je aansturing daar op inricht moet dit prima werkbaar zijn. (met een opzoektabel, of een closed-loop regelaar die naar het gewenste vermogen regelt. Dat laatste is het mooist, want het eea is ook afhankelijk van de netspanning)

Hallo Sine,

Als op de SSR 0...10V staat dan verwacht ik dat hij tussen 0...4V ook nog wat doet.
De warmwater accu besturing bestaat uit een LOGO8 met een analoge uitgang tussen 0....10V. => 0....230Vac
Hiermee wilde ik dmv die SSR de verwarmingselement aansturen.
Dit lukte dus niet met dit SSR.
Ik ging er vanuit dat het verloop lineair was.

Op zondag 24 augustus 2025 14:36:03 schreef henk8032:
...
Ik dacht dit ook met een LCSSR-1VD40A te doen.
De meet resultaten vielen me tegen zie de foto's

Die regelaars zijn niet lineair, de 5V versie begint bij 1.4V, waarschijnlijk een optocoupleringang en als je dat weet kun je de stuurschakeling aanpassen.
Aangestuurd door een controller werken ze prima en voor die prijs kun je moeilijk iets anders maken.

Op zondag 24 augustus 2025 15:04:17 schreef henk8032:
...
Dit lukte dus niet met dit SSR.

Wat gebruik je nu?

[Bericht gewijzigd door MGP op (15%)]

Hallo Sine, MGP,

Ik had natuurlijk een tabel kunnen maken.
Hieronder heb een tweetal foto's geplaats.
Deze SSR is een stuk duurder, ik had geen vertrouwen meer in die CLSSR.

Dat is inderdaad een mooie ... maar ook een prijzige oplossing voor dit probleem.

Dat doe je denk ik alleen maar als je die modules al hebt.

Op zondag 24 augustus 2025 16:51:49 schreef henk8032:
Foto-2
[bijlage]

Ik heb exact dezelfde boiler, maar bij mij werkt het SSR 0 tot 5VDC wel goed. Ik kan gewoon van 0 tot 230VAC regelen met een 2kW element.

Dat werkt ook, maar niet lineair. 1V =! 10% van het vermogen.

Op zondag 24 augustus 2025 21:31:13 schreef Sine:
Dat werkt ook, maar niet lineair. 1V =! 10% van het vermogen.

Dat kun je lineair maken, ik stuur het aan via pwm. Het pwm signaal wordt omgezet naar analoog en via het pwm signaal kun je het prima lineair maken. Ik maak stappen van 50 Watt.

Natuurlijk kan dat, met die logo had dat ook gekund, zeker met de terugkoppeling die er nu in zit. Dan maak je een PI-regelaar die je een vermogen meegeeft.

Op zaterdag 23 augustus 2025 16:39:50 schreef fcapri:
[...]

ik gebruik hiervoor een ESP8266...

Helaas werkt deze op 3,3 volt en ik zou graag met 5 volt werken.

Zo goed als zeker ga ik ook een PIC controller gebruiken, dus zijn er bijvoorbeeld Wifi modules die (gemakkelijk) samen kunnen werken met een PIC controller ?

Ook zou ik graag de Netstroom kunnen meten, heeft iemand daar een goede oplossing voor ?

Omdat het geheel in een Aluminium kastje komt te zitten wordt het gebruik van Wifi wel erg lastig vermoed ik, hoe zou ik dat op kunnen lossen ?