het ding werk fantastisch goed, ben nu bezig om het in een permanente kabel in te bouwen.

ik probeer ook de code te begrijpen, maar die ldmicro zegt me niks.

ik probeer namelijk een extra ding toe te voegen dat de deler enkel werkt als de schakelaar origineel NIET ingedrukt was.
ik probeer de code nu te begrijpen om het zelf uit te voeren.

spanning aan: OUT is gelijk aan IN. zelfde aantal pulsen.
druk je de schaelaar in: OUT = IN/2. halveer de pulsen.

Spanning aan en schakelaar is ingedrukt: OUT = IN. geen verandering als de schakelaar reeds dicht was. ook niet bij openen schakelaar en weer sluiten.

het mag dus enkel delen als: bij opstarten PIC moet de schakelaar los zijn en daarna gesloten wordt.
als de schakelaar dicht was, mag er niks gebeuren. schakelaar open en dicht mag niks veranderen. contact moet volledig uit om te herstarten van de pic met open schakelaar.
als de schakelaar dus ingedrukt was als de pic start, moet die in een oneindige loop komen dat die nooit veranderd van status en enkel INOUT = OUPUT blijven.

zijn er ook andere programmeertalen die meer bij basic of C aanleunen om pics te programmeren. ik ben heeeeeeeeeeeeel lang geleden al eens begonnen met pics, is me nooit gelukt en heb het laten vallen. met de komst van arduino lukte het me echter wel direct.
dus voor mij verstaanbare code (C) schrijven, daar een hex van maken, en die dan via pickit inladen?

k ga het eens moeten testen morgen.

maar probeer nu vooral die logica te begrijpen. gebruik je die grafische interface van ldmicro of werk je in tekstbestanden?

ik ben de hardware aan het inbouwen in een usb stekker. dat is gewoon een usb stekker dat de hall sensor met de rest verbind.
in die USB stekker zit ook een reed contact als schakelaar.
de vrouwelijke stekker heeft de voeding met de condensator erin zitten

als je een magneet op de usbstekker hangt (blijft plakken), dan worden de pulsen door de usb kabel gehalveerd.

als je echter die magneet vergeet, en de volgende keer weer de boel aanzet, gaat die default weer door 2delen. dat wil ik voorkomen nu.
de mangeet moet weg, contact aanzetten (pic start op zonder magneet), dan magneet terug plaatsen om de boel weer te laten halveren.
zet je contact aan met een magneet in de buurt, mag de pc absoluut niet gaan delen en ten alle tijde het signaal gewoon doorgeven. met en zonder magneet (=schakelaar).

ik wil vooral de logica erachter begrijpen, want ga ik de toekomst misschien nog verder uitbreiden (bv contact aanzetten, 5sec magneet erbij houden om de PIC op halveren te schakelen, daarna magneet weg en de 2deler blijft actief zolang het contact aan staat. blijft de magneet erbij, ook weer signaal gewoon doorgeven.

in toekomstige fase moet alles in een usb C connector geraken (moet flink klein worden dus, ook het reed contact)

Ik gebruik enkel de 'grafische' interface, ik zou niet weten hoe je met tekstbestanden moet werken.
Er zijn ook veel nadelen aan LDmicro, ik weet ze bijna allemaal te omzeilen omdat ik al meer dan 20j hiermee programmeer... maar moeilijk voor beginners in LDmicro.
Voor kleine projecten is dat voor mij ideaal, grote maak ik niet.

Moest ik u zijn zou ik Mikrobasic gebruiken, is gratis voor kleinere projecten ( ?4k als je dat klein kunt noemen)

heb mikroC voor pic uiteindelijk gekozen. leunt wat dichter aan bij de C++ van arduino

Op maandag 8 september 2025 20:07:02 schreef MGP:
Is dit wat je voor ogen had?

werkt prima. schakelaar dicht bij power on doet niks meer nu. alles origineel. dus bij vergeetachtigheid staat direct alles weer origineel

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Op woensdag 10 september 2025 09:11:53 schreef fcapri:
....
werkt prima.

Thx voor de feedback.

Het grootste voordeel bij LDmicro is de ingebouwde simulator, ik heb uw programmaatje gemaakt zonder zelf een pic te programmeren en was bijna 100% zeker dat het ging werken zoals ik het voor ogen had.
Natuurlijk kon ik uw uitleg verkeerd hebben begrepen.