Tektronix 465B met intermitterend probleempje: 'geen sweep' na een uurtje 'opwarmen'.

Voortbordurend op deze post in "Je mooiste meetapparatuur".

Ik heb een Tektronix 465B. Ik ben daar blij mee, want het is de 'oscilloscoop der oscilloscopen' uit de jaren '80 / 90, de 'scope is dus iets ouder dan ik zelf ben. En optisch in zeer goede toestand.

Het probleem er mee is dat als de 'scope ongeveer een uurtje aan staat, "de sweep wegvalt". Ik weet niet of het met opwarming te maken heeft, maar ik vermoed het. Met koud weer (in een koudere kamer) kreeg ik het niet gereproduceerd. Met warm(er) weer gaat het wellicht sneller. Ik zou dat met een haarföhn misschien kunnen testen, of door de 'scope bij de verwarming te zetten (maar die is nu nog uit).

Met "de sweep valt weg" bedoel ik dat er geen trace zichtbaar is, op een miniem klein stukje aan de linkerkant van het scherm na, dus het begin van de sweep. Het indrukken van de "beam finder" knop geeft op zo'n moment niet de hele beam, wel wordt het beginstukje van de beam helderder en verplaatst naar waar je het begin van de beam verwacht bij het indrukken van de "beam finder" knop.

De 'scope is op dat moment getriggerd op een signaal (zeg CH1 of line) en de trigger LED licht op. Ook wanneer "de sweep wegvalt". Trigger mode staat dan op NORM of AUTO.

Haal ik het signaal weg (of kies ik een trigger bron die geen signaal heeft, zeg EXT of EXT/10 of CH2 als het signaal op CH1 is aangeboden, danwel CH1 als het signaal op CH2 is aangeboden), dan gaat de trigger LED uit. In NORM is er dan uiteraard ook geen sweep. In AUTO echter is er wél een sweep, in deze situatie.

Op de gate-A uitgang aan de achterkant verschijnt normaal een puls als er een sweep is. Die valt gelijktijdig weg als de sweep wegvalt. Dus voordat de 'scope is opgewarmd en alles werkt is die uitgang er, en als de trace wegvalt is daar alleen nog een heeeel kort pulsje overeenkomend met het begin van de trace, maar het signaal is eigenlijk weg.

Met heen-en-weer draaien van de time/div knop is er soms weer een trace zichtbaar te krijgen. (Dus niet op 1 bepaalde stand altijd, maar af en toe, alsof er iets af en toe even op zijn plek trilt door het klikken van de knop).

Dus ik denk dat er iets missmurft in het 'horizontale' gedeelte: sweep generator of daarvoor. Mogelijk iets dat 'bijna' los zit en na opwarming losraakt maar na "rammelen" door draaien aan de time/div weer contact maakt. Ergens vóór de A-GATE uitgang (op de achterkant, maar ik bedoel ervoor in de signaalweg, niet problem exist between backplate and front), en ergens waar de normale trigger verschilt van de auto-trigger. Ik denk dus ergens rond Q7254, Q7256, U7375 of wat er verder voor zit (Q7182, Q7181, het A-sweep-fast-blanking signaal van <8>, etc.)

Na uitzetten en afkoelen en opnieuw aanzetten functioneert alles ook weer.

Ik heb van de Tekwiki het "Troubleshooting Your Oscilloscope: Getting Down to Basics" - document, alsmede de user-en service manual. Ook heb ik wat naar Zenwizzard studios op youtube zitten kijken, waar hij een 465 repareert / kalibreert. Nog niet alles gezien. Wel een filmpje waarin hij op een probleem met IC voetjes wijst: Een bepaald type voetje klemt de IC pootjes aan de zijkanten in plaats van op de platte kant, en dat maakt slechter contact.

Ook de TekWiki heeft daar een pagina over, met o.a. de informatie die Tektronix hierover aan hun medewerkers beschikbaar stelde.

Ik heb de transistors en de IC's op het "trigger en sweep" bord (7) voorzichtigjes eens in hun voetjes heen-en weer gewiebeld, maar het probleem blijft: Het eerste uur werkt de 'scope prima, maar daarna valt de sweep weg.

Ik heb de voedingsspanningen van de 'scope gemeten, na het aanzetten. Dus voordat het probleem optreed.
De DC waarde is binnen de in de servicemanual genoemde toleranties. Ik heb geen rimpelmeting met een 2e oscilloscope gedaan. Met een multimeter op VAC loopt de meetwaarde heel langzaam terug naar 4mVrms en wellicht lager als ik nog meer geduld beoefen - maar ik denk dat als ik die rimpel wil meten ik dat met een 2e 'scope moet doen (mijn rigol, dan, dus).

Anyway. Dit topic bevat niet echt een vraag, maar is meer bedoeld om de reparatie af te splitsen van het mooie-meetapparatuur topic. Levert allen uw commentaar! (Misschien kan ik later wat filmpjes plaatsen ter verduidelijking hoe het probleem er uit ziet en hoe de 'scope in die situatie op het bedienen van diverse knoppen reageert.)

Als de transistors ook in voetjes zitten zoals bij de 7000 serie dan kun je de meeste problem,en oplossen door die er allemaal een paar keer in en uit te halen.

Maar als het pas na een uur gebeurd in combinatie met warmte dan is er waarschijnlijk niet echt een onderdeel kapot (Op mogelijk een elco/tantaal na) maar zou ik eerst naar rotte soldeerverbindingen, connectors, voetjes zoeken. En blijkbaar heeft het te maken met de sweep dus vooral in dat deel zoeken.

Bij 5xx series scopen komt dit voor bij potted hoogspanning trafo's. Die schijnen vocht aan te trekken, dan wordt de trace korter maar ik geloof niet dat dit bij de 465 voor komt.

Kijk ook naar draden aan potmeters, dat heb ik een paar keer bij Teks gehad. Ze zaten vast maar het koperdraad was helemaal zwart geworden.

Volgens mij zaten er in een 465 ook geen germanium torren meer (ivm whiskers) Ik heb er heel lang geleden ooit 1x een gerepareerd dus veel ervaring heb ik hier niet mee. Daar waren het gewoon rotte voedings elco's.

Vandaag heb ik de transistors op het A4 interface board ook eens 'gewiebeld' in hun voetjes. Niet allemaal, maar ongeveer tussen 6 en 10 en E en M. En niet volledig er uit ook*. Vervolgens heb ik de 'scope een paar uur (4 uur en 20 minuten) aan laten staan met de kap er af. Daarbij bleef de 'scope keurig functioneren, MAARRRR

Zodra de kap er weer op zat, viel na minder dan 50 minuten de trace weer weg... op het begin na. Dus we zijn er nog niet... Sweep valt nog steeds weg. (Of unblanking werkt niet, of ... maar in elk geval zie ik geen trace.)

Verder zag ik dat C4304 aan 1 pootje een beetje gecorrodeerd was.

Dit is een 3uF 150VDC "gesinterd tantaal / nat tantaal" condensator, van sprague type 109D305x0150C2. Die is nog steeds te koop, voor 68,46 bij Mouser. De variant met 10% tolerantie in plaats van 20, 109D305x9150C2, is iets goedkoper: 56,01. Bovendien is die op voorraad. Het is vast een hele goede condensator, maar het is gewoon een afvlakelcotje op de +55V-rail... Dus het mag denk ik wel een goedkoper alternatief zijn, eventueel van 3.3 u (valt binnen die 20% tolerantie). Hij zit na de 'regelaar' (discreet opgebouwd), dus misschien niet met een al te lage ESR (de datasheet noemt een maximum ESR van 15 Ohm, en helaas geen minimum).

Maar ik heb geheel geen 3u of 3u3 elcotjes liggen, blijkt, dus ik kan iets passends uitkiezen en bestellen. Op EEVblog wordt er wat over gesproken en kiest men verschillende aluminum elektrolyten van 4.7 uF. Blijkbaar is het niet heel kritisch, al wordt ook daar genoemd dat de ESR niet te laag mag zijn.

En, die condensator geeft niet het "sweep valt weg" probleem: Ik heb de rimpel op de voeding nagemeten toen de 'scope 4 uur aangestaan had (met open kap, waarbij de sweep niet wegviel, oke, maar meten met de kap dicht is lastig, dan moet ik draden solderen).

De DC voedingsspanningen zitten allen binnen spec en vrijwel gelijk aan de spanning direct na inschakelen. De rimpelspanning op de 55V en de 110V zijn lager dan wat als 'TYP' genoemd wordt in de service manual, op de andere rails iets hoger.

rail    koud         warm       rimpel (warm)
         (V)         (V)         mVpp
+110   111,1        111,5          17 
+55    55,01        55,05          3 
+15    14,99        14,99          3 
+5     4,993        4,993          3 
-8    -7,97         -7,97          3

"koud" wil zeggen: direct na inschakelen
"warm" wil zeggen: na (meer dan) een uur aangestaan te hebben

Er is wat hoger "gras" bij de rimpel meting, maar geen 50 Hz rimpel. Dus ik denk dat dat vooral wordt opgepikt door de aansluitdraad van de probe. (Rimpel gemeten met de rigol, 1ms/div, geen BWlimit, filter of averaging)

Nuja, andere dag verder.

Omdat het zonder kap allemaal wel blijft werken, denk ik dat het een warmte-gevoelig iets is.
Die 3u wil ik sowiso wel vervangen, maar ik denk niet dat dat het wegvallen van trace/sweep oplost.

*) https://youtu.be/vFTWsUoh1yQ?list=LL&t=937 hier zie je iemand een ferrietringetje rond een transistorpootje kwijtspelen. Daarom.

Lokaal blazen met een fohn of afkoelen met spray. Moet haast wel een elco zijn die staan er om bekend dit soort foutgedrag te vertonen.

Misschien eens met wat vriesspray aan de gang gaan om te kijken welke componenten of verbindingen thermisch-gevoelig zijn?

[Edit: Raaf12 was snellerder]

[Bericht gewijzigd door nonius op (12%)]

Vriesspray = een bus airduster van de Action op zijn kop, anders wordt het een dure hobby.

Dit is wel de relatief milieuvriendelijke maar zeer brandbare variant.

Overigens staan normale elco's erom bekend dat ze, indien versleten, KOUD buiten spec zijn en bij opwarming nog acceptabel kunnen gaan presteren. Dus precies andersom. Oftewel zeker geen eerste verdachten.

Tantaaltjes en halfgeleiders zijn wel typisch onderdelen die bij opwarming juist ellende kunnen geven.

Die transistorvoetjes is een van de slechtste uitvindingen ooit gedaan...

Ik heb een Telequipment D61a scoop gehad, die had ook (veel) van die voetjes.
Na een tijdje niet gebruikt moest je eerst even alle transistoren 'wiebelen' om een (enigszins) betrouwbare meting te kunnen doen...

Dat pootje is inderdaad wel zwart aan de buitenkant, maar als daar iets van zilver in zit is dat weer juist goed.

Maar omdat pootje gesoldeerd is denk ik niet dat dat een probleem is.

Hij zit na de 'regelaar' (discreet opgebouwd), dus misschien niet met een al te lage ESR (de datasheet noemt een maximum ESR van 15 Ohm, en helaas geen minimum).

Let op dat dit een van die uitzonderingen is die de ESR noemen en ook nog op de juiste frequentie (120 Hz) Als je dat met een ESR meter op 100 kHz gaat meten krijg je heel andere waarden, zeker als deze de impedantie meet ipv de ESR. Maar ik denk niet dat die condensator het probleem is.

Ik denk dat je met een föhn aan de gang moet. Ik ben geen fan van zo iets lomps als bevriezen omdat je daar onderdelen mee buiten hun max specs kunt forceren wat ze kan mollen, als de thermische schok dat al niet doet. Verwarmen (met regelbaar hot air station) kan veel gecontroleerder zonder buiten de SOA te gaan en bij jou lijkt het warmte gerelateerd.

Dit zijn vreselijk moeilijk te vinden problemen. Ik heb ooit een meetversterker op de bench gehad die soms een fout gaf. was al 2x bij de fabrikant geweest. Ik kwam er per ongeluk achter dat het gebeurde als ik de rechter hoek van de kast optilde (omdat mijn potlood er onder rolde) terwijl alle pcb's op 1 heel kleintje na er uit waren (maar nog wel aangesloten) Bleek op dat kleine PCBtje waar alleen een bandkabel heen ging, ze vergeten waren 1 draadje van die bandkabel vast te solderen. Ik was heel wat uur verder voor ik dat vond. Heb ook een Philips voeding gehad waar een transistor 1 vergeten pootje had, een Tek 535A waar een weerstand aan 1 kant ook niet was vast gesoldeerd en een Tek SA waar ze een onderdeel compleet vergeten waren (dat ding had vanaf nieuw nooit 100% goed gewerkt).

Die laatste kwam bij mij weg meen ik..

@Lucky Luke: geen inhoudelijke reactie, maar kudos voor de gestructureerde aanpak en “vastlegging” van je probleem. Als hobbymatig hersteller van analoge electronica (en liefhebber van de artikelen van wijlen Robert A. Pease) lees ik belangstellend mee!

De busjes 'perslucht' van de action zijn letterlijk busjes aanstekergas met een spuitmondje er op. Wees je daar van bewust als je er mee aan de slag gaat.

Butaan/propaan is een uitstekend koudemiddel (propaan zit in mijn airconditioner en koelkast geloof ik) maar ik zou daar NOOIT mee gaan rondspuiten in werkende elektrische apparatuur.

Ik zou eerder een CO2 fietspompje modificeren met een spuitmondje.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (11%)]

Rond de pootjes van transistor M102 zie ik een ring, voor mij een teken dat er een slecht contact kan zijn.
Dus doorsolderen, mss op meer plaatsen

Als de kap erop zit heb je dus het probleem. Je zou dan kunnen kijken waar de luchtcirculatie wat minder is en er daar iets warm word.

Of je met de kap erop kunnen wachten tot het probleem er is en dan met de föhn in de koude stand delen gericht kunnen gaan afkoelen. En eventueel o de föhn een soort van Nozzle maken om nog gerichter te kunnen koelen.

Ik ben geen fan van zo iets lomps als bevriezen omdat je daar onderdelen mee buiten hun max specs kunt forceren wat ze kan mollen, als de thermische schok dat al niet doet.

Tsja, enig gezond verstand en werken met beleid wordt wel verwacht :) 't Is niet omdat het 'vriesspray' heet dat je zaken ook maar gelijk moet gaan bevriezen. Ik gebruik het om af te koelen. Is een kwestie van dosering.

Maar dat is eigenlijk bij alle foutzoekprocedures zo: je doet dingen die *ver* buiten het normale gebruiksspectrum vallen en daarmee risico op extra schade geven. Vandaar dat het nog belangrijker is om verstandig te werk te gaan wanneer de kast open is.

Overigens, als het mogelijk een mechanisch probleem is: mijn favoriete reparatiegereedschapje is een verfkwast en/of penseel, om allerlei componenten en verbindingen mee te toucheren. Electrisch veilig en de haartjes zijn flexibel zodat ze ook op lastigere plekjes druk kunnen uitoefenen. Werkt vooral uitmuntend bij audioapparatuur (directe audio feedback over gevoelige plekjes), maar ook bij andere apparaten met intermitterende problemen heb ik er succes mee gehad.

Een thermische camera kan ook erg behulpzaam zijn, maar als Lucky Luke die had zou hij hem al wel gebruikt hebben hier, denk ik.

En vergeten soldeerverbindingen bij hand-geassembleerde apparatuur....tsja, dat was geen zeldzaamheid. De laatste keer bij mij was een Philips platenspeler met een ongesoldeerd draadje aan de DIN-connector. Daar kwam ik pas achter na genereus 'kwasten' in het apparaat.

De combinatie koelkast - haardroger kan ook effectief zijn, maar ik twijfel of de scope in de koelkast past.

Of met een straalkachel erbij om het heet te stoken tijdens het openen van de kast. Ik blijf erbij dat het vermoedelijk een rotte elco is. We wachten af....

Ik ben wel benieuwd naar je redenatie achter de rotte elco. Ik heb ze vaak genoeg gezien dat ik denk dat ik het meeste wel gezien heb, maar jij ongetwijfeld ook.

Yep, ik een tijdje kapotte onderdelen opgespaard maar toen de jampotjes met rot spul teveel werd weggedaan.

Als ik het probleem kan oproepen met de kast er af, kan ik er tenminste bij om eventueel te kunnen meten. En met wat mazzel geeft het me wat informatie over in welke hoek ik moet zoeken (welk deelcircuit op warmte reageert).

Ik ben dus even gaan rondblazen met mijn heteluchtstation. (Het issue reageert op opwarming, ik weet niet of het op afkoelen reageert. Ik heb ook geen koudespray. De oscilloscope past denk ik wel rechtop in de koelkast, als ik daar een plank uit haal. Niet getest).

Heteluchtstation op zijn koudst ingesteld. Dat is alsnog 100 graden, dus alsnog voorzichtig, een beetje extra afstand gehouden. In eerste instantie had ik een paperclip als afstandshoudertje, maar die heb ik er af gehaald omdat ik niet per ongeluk met een (via de hotair) geaarde paperclip iets wilde raken.

Rond de condensator op de eerdere foto's (C4303) geen reactie. Op een aantal andere plekken (rond de connectors op het interface board (4), ongeveer G tot M 6 tot 10) ook geen reactie.

Maar op het sweep & trigger board (7) rond U7375 met gebakken lucht rondblazen leidde ertoe dat de sweep wegviel, precies zoals ook na een uur opwarmen met de kast dicht!

Ik kan het probleem nu dus naar wens oproepen, dat helpt.

Ik weet dan alsnog niet of het het ICvoetje is, het IC zelf, of 1 van de onderdelen om het IC heen, danwel 1 van de solderingen van de onderdelen in deze omgeving...

Ik ben nog een stapje verder gegaan: naast dat IC (ten zuiden, zegmaar, want er onder is ambigue) zit een andere tantaalcondensator: C7471. Een 10uF 20V 10% (Sprague 150D106X9020B2)

Tsja, als de verdenking is dat het een rotte condensator kan zijn, is die toch wel verdacht. Volgens het schema doet 'ie iets met sweep reset timing, dat klinkt plausibel.

Dus die heb ik losgesoldeerd (dat kan gelukkig zonder de hele print er uit te halen. Tek heeft reparatie-training films, die op youtube zijn beland. Goed, daarin breken ze ook hele potmeters van printen en andere dingen die ik niet zou durven nadoen, maar een C bovenlangs lossolderen kan er nog mee door, en de CRT-veiligheids-cartoon is goed gemaakt - want goed onthoudbaar door grappigheid.).

En buiten de print getest: Hij is netjes 10 uF, en bij verwarmen loopt dat lichtjes op. De Ohmmeter blijft op 'geen geleiding' staan. Dat is niet hoopgevend, hij lijkt gewoon goed.

Toch vervangen, door een blauw druppeltantaaltje 10u/35V. Waarvan ik ook niet weet of het goed is.

Het circuit léék daarna minder föhngevoelig, maar dat is wishfull thinking: ik had de tijdbasis nog op 1ms/div staan en bij terugschakelen naar 0.5ms/div was de sweep weg.

Dus ik heb de originele C7471 weer teruggeplaatst en het druppeltantaaltje eens buiten circuit aan de tand (tant? :+ ) gevoeld en ook die loopt bij opwarmen lichtjes in waarde op.

Dus, het zal iets anders zijn. Mogelijk het IC voetje, maar om dat te vervangen moet de print er wel uit...

En is dit überhaupt het problematische type IC voetje? Het is geen C95. Maar wel het type dat te zien is in de video.

Anyway, dat wordt een andere dag verder zoeken, maar ik weet nu in elk geval welk deel van het circuit op opwarming reageert. En dat het waarschijnlijk niet C7471 is. ("Waarschijnlijk" want het druppeltantaaltje komt ook maar uit een laatje. Wel nieuw, maar ik heb geen idee welk type of hoe oud).

Op zondag 21 september 2025 17:29:23 schreef maartenbakker:
Ik ben wel benieuwd naar je redenatie achter de rotte elco. Ik heb ze vaak genoeg gezien dat ik denk dat ik het meeste wel gezien heb, maar jij ongetwijfeld ook.

Ik denk dat je dit aan Raaf12 vraagt, maar: Die specifieke C4304 wordt door eerder genoemde zenwizzard als potentieel problematisch aangeduid als 'ie gaat lekken, en in mijn 'scope lijkt dat lekken begonnen te zijn. (dat is dus de 3u onder de kabelboom, niet de 10u ten zuiden van u7375-het-sweep-IC)

Vooral de soldering van de condensator zelf is aangetast: het tin is grijs en dof / gecorrodeerd, en het steekt uit langs het pootje. Het is ook ietwat brokkelig.

Op zondag 21 september 2025 08:42:26 schreef fred101:
Maar ik denk niet dat die condensator het probleem is.

Eens, maar alsnog wil ik 'm vervangen, vanwege die corrosie.

Op zondag 21 september 2025 10:24:22 schreef Waters:
Rond de pootjes van transistor M102 zie ik een ring, voor mij een teken dat er een slecht contact kan zijn.
Dus doorsolderen, mss op meer plaatsen

Noted. Nog niet gedaan. Die tor zit in de +55V regulator, en de +55V rail is (voorlopig) in orde. (de andere zit in de +15, die ook OK is)

Op zondag 21 september 2025 10:00:21 schreef Ledlover:
De busjes 'perslucht' van de action zijn letterlijk busjes aanstekergas met een spuitmondje er op. Wees je daar van bewust als je er mee aan de slag gaat.

Heel erg offtopic: Ik vind het maf dat ik niet zelf een airco met propaan mag (her)vullen, maar het wel als spuitbus mag gebruiken om kruimels uit mijn toetsenbord te blazen. Dát is nou milieuverspilling onnodige milieubelasting.

En dank je wel voor het compliment @FastFolkert. Ik ben een collegeblok gaan hanteren voor project-notities, en dat bevalt. Een soort lab notes.

Aanstekergas gaat nog wel qua broeikasequivalent (niet ideaal, vandaar dat ik meestal de koelkast gebruik).. Tot voor een paar jaar mocht er nog R134a in die busjes zitten. één busje daarvan leegspuiten was ongeveer vergelijkbaar met een autorit naar Barcelona. Dan weet ik wel wat ik liever doe als ik toch het milieu moet vervuilen :)

Waarschijnlijk is het niet onderhavig aan regelgeving omdat het gewoon een "lege" spuitbus is met alleen maar normaal drijfgas erin en geen "payload". Je kunt ook nog spuitbussen krijgen waar juist geen drijfgas in zit maar alleen aanstekergas. De inhoud is precies hetzelfde ;-)

Mogelijk dat de uitspraak van RAAF dan toch op tantaaltjes gebaseerd is. Dat is een van de weinige elco-achtige condensatoren die in de regel zijn mankementen juist vertoont als hij opwarmt, in plaats van andersom.

Al geprobeerd het IC in het verdachte IC-voetje een paar keer te re-seaten?

Maar het feit dat het symptoom nu naar behoefte kan worden gereproduceerd wilt zeggen dat het probleem al voor 90% is opgelost :)

Heel erg offtopic: Ik vind het maf dat ik niet zelf een airco met propaan mag (her)vullen,

Ik gebruik hier een paar 'karweiflesjes' voor loodgieterssoldeerwerk em verbouwingswerkzaamheden. En die vul ik gewoon bij vanuit een grote propaantank. Heeft in het verleden altijd gemogen en mag bij mijn weten nog steeds. Daarvoor zijn speciale vulpijpjes in de (officiële) handel verkrijgbaar.

De vast geïnstalleerde airco's en auto-airco's gebruiken meestal geen propaan en díe mag je niet zelf vullen of aansluiten.
Het zijn specifiek de kleinere koeltoestellen zoals ijsklontjesmakers, koelkasten en mobiele AC's die propaan als koelmiddel gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (36%)]

Bij met een kleiner nozzletje verwarmen om nauwkeuriger de juiste plek te bepalen, bleek het toch echt U7375 zelf. Of het voetje. Ik hoopte dat het het voetje was. (Ik vond online nog een voorbeeld van een problematisch voetje, en dat was precies hetzelfde type.)

Ik heb dus het voetje vervangen.

Het oude voetje loskrijgen had wat voeten in de aarde. Litze kreeg niet alle soldeer weg. Desoldeernaalden hielpen, en uiteindelijk heb ik 1 helft van het voetje van de print geduwd. Dat was niet de bedoeling, maar daaruit bleek wel:

a) de contacten zitten los in het kunststof, en na verwijderen van het kunststof kon ik de contacten 1 voor 1 desolderen (handig voor de volgende)
b) Het is nu goed te zien dat de contacten inderdaad op de zijkant van het IC pootje klemmen, in plaats van op de platte kant. (Na inzoomen/klikken)

Ik heb als vervanging 'vergulde gedraaide pootjes' gebruikt, op een malletje (Kareltje-grabbag / uit "De Loods"). De IC pinnen zijn immers ook verguld, dus dat leek me erg mooi (gelijke metalen, ook al is dit grotendeels een digitaal IC). Die pootjes heb ik ook aan de bovenkant van de print gesoldeerd, zodat eventueel gemolde doormetaliseringen niet voor problemen zouden zorgen. (Aan de onderkant ben ik 1 pad-zonder-track kwijt, en 1 pad-met-track kwam los. Koper nog wel verbonden, maar los van de drager. Ik heb er een draadje over gelegd)

Uiteraard heb ik ook flink wat foto's gemaakt van tevoren hoe de connectors zaten, en in allerlei tussenstappen, en van de gelegenheid gebruik gemaakt nu de print er toch uit moest ook foto's te maken van wat zich er achter bevind:

Anyway, uiteindelijk is het dus geluk het IC voetje te vervangen. Vervolgens voorzichtig het IC verwarmd en de sweep bleef, maar dat was achteraf té voorzichtig (ik wilde niks stukbakken).

Want met de kap er weer op, viel na ongeveer 45 a 50 minuten aanstaan de sweep weg, op 0.5ms/div, zoals origineel ook. Als het IC voetje al een probleem was, was het dus niet het enige probleem...

Het is dus niet het IC voetje. Dan zou het het IC zelf kunnen zijn.

U7375 is een 155-0049-02.

Tijdens gebruik, ook als ik het IC niet verwarm, wordt het IC wel warm. Ik weet niet of dat normaal is.

Vóórdat ik het IC voetje verving heb ik eens gemeten op pin 1, dat is een ingangssignaal +TD in vanuit de trigger. Dit signaal valt óok weg als ik het IC verwarm! Ook als ik het op R7355 meet ipv rechtstreeks op de pin. En dat vind ik gek. Maar ik hoopte dat het somehow toch aan het voetje lag, want een vervangend IC vinden is waarschijnlijk lastig. (en als er elders een defect is wat evt. een defect IC veroorzaakt...)

Ook gek is het dat andere tijdbasisinstellingen langer blijven werken. Als ik van 0.5 naar 0.2 ms/div of 1ms/div schakel, werken die wel, totdat ook daar de sweep wegvalt. (Oké, dat heb ik na het vervangen van het voetje niet meer opnieuw getest).

"Operatie geslaagd, patiënt functioneel ongewijzigd".