Help een mede CO-er !
Omdat dit soort vragen regelmatig voorbijkomen is een eigen topic wel op zijn plaats. Dus gelieve dit soort verzoekjes te verzamelen in dit topic in plaats van het forum er mee vol te strooien.
Alles over verkrijgbaarheid van moeilijke onderdelen mag hier.
Als je een onderdeel gevonden hebt vermeld dit dan ook even zodat we niet onnodig voor je blijven zoeken.
Deel: 10
Vorige topic:
Deel 10
[Bericht gewijzigd door Sine op (95%)]
Heeft er iemand ervaring met zo een sensor ?
Ik zoek iets met een iets grotere openingshoek, deze is erg kritisch met afstellen en afgesteld krijgen.
Het gaat om een afstand van ca 3 meter met (passieve) reflector.
Het kleinste wat hij moet detecteren is "een mens", fietser of auto.
https://us.rs-online.com/product/telemecanique-sensors/xuk1arcnl2/7038…
[Bericht gewijzigd door bprosman op (10%)]
Een optische sensor met reflector (een retro reflectieve reflector) kan alleen een onderbreking van de lichtstraal (de reflectie) meten. Een grotere openingshoek is dus iets wat je juist niet wilt hebben. De ontwerper zal een smalle bundel nastreven.
Een grotere openingshoek zal elke reflectie als signaal zien, ook een wit papiertje. Dan is het een benaderingssensor. Het is maar wat je wilt meten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vaak voorkomend probleem is dat de reflector niet goed recht tegenover (haaks op) de lichtstraal zit, maar iets verschoven.
Je kunt dan richten wat je wilt, maar echt goed wordt 't nooit. (je kunt aan een kant ringetjes onder de reflector proberen om de hoek aan te passen)
Deze reflector is 80mm i.p.v. 50mm: https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/accessoires_voor_sensor_re…
[Bericht gewijzigd door Arco op (12%)]
Volgens mij zijn dat retroreflectors hierbij komt het niet zo precies wat de hoek betreft.
Zo een reflector kan rustig 20 graden schuin staan dan werken ze nog.
De grootte is veel belangrijker.
Gr.F_S
[Bericht gewijzigd door F_S op (34%)]
Een "echte" reflector werkt prima binnnen grofweg 90o, dus uitlijning zou helemaal niet kritisch moeten zijn.
Dat heet ... uitlijning van de reflector hoek. De sensor moet natuurlijk wel op de reflector gericht worden.
[Bericht gewijzigd door Sine op (29%)]
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Wat ik altijd heb gedaan is met mijn smartphone camera bepalen waar het midden van de reflector moet komen. Dat werkt meestal prima.
Op donderdag 11 september 2025 13:18:06 schreef Brightnoise:
(een retro reflectieve reflector)
Kortweg een retroreflector of retroflector.
Scheelt weer een paar gebroken tongen. 
Ik heb soortgelijke sensoren meer dan 30 jaar geleden gebruikt voor detectie op opritten, dat was telkens ook ongeveer 3-4 meter. Deze sensoren werken goed en betrouwbaar, ook buiten.
Waar je wel moet op letten is dat zowel de sensor als de reflector op een stevige ondergrond worden gemonteerd die met de loop van de tijd niet kan gaan bewegen. Dus even een paaltje in de grond slaan om de reflector erop te zetten is niet goed genoeg.
Op donderdag 11 september 2025 17:01:00 schreef Hensz:
[...]
Kortweg een retroreflector of retroflector.
Scheelt weer een paar gebroken tongen.
Retro design, retro reflector...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 11 september 2025 18:08:08 schreef McAwesome:
Dus even een paaltje in de grond slaan om de reflector erop te zetten is niet goed genoeg.
Wat moet je dan wel doen? Op een boom timmeren? 
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Nee, op je auto lijmen natuurlijk. Maar serieus, als je het paaltje diep genoeg plant dan gaat het wel natuurlijk. Maar geen paaltje "type satéprikker" nemen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 12 september 2025 12:09:56 schreef Arco:
Emmertje(s) cement om het paaltje gieten als anker...
Paaltjes en de kast waar t in zit zijn stevig genoeg. Het beugeltje binnenin kan steviger maar het ging er mij om dat daar heel weinig tolerantie in zit qua "richten", maar een grotere reflector is wel een idee. Ik ga er sowieso even een controlelampje op maken om te kijken of ik goed zit.
Op vrijdag 12 september 2025 12:09:56 schreef Arco:
Emmertje(s) cement om het paaltje gieten als anker...
Moet het geen houten paaltje zijn want dat rot precies boven de cement af.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 12 september 2025 13:05:26 schreef bprosman:
[...]
Moet het geen houten paaltje zijn want dat rot precies boven de cement af.
en echt een paaltje nemen, liefst beton, geen plank. die hebben de neiging om krom te trekken en dan raakt de reflector uit bereik. weleens gezien bij boeren met een brede oprit dat het systeem met bel niet geheel storingsvrij was gemaakt.
Op vrijdag 12 september 2025 19:34:17 schreef testman:
[...]en echt een paaltje nemen, liefst beton, geen plank. die hebben de neiging om krom te trekken en dan raakt de reflector uit bereik. weleens gezien bij boeren met een brede oprit dat het systeem met bel niet geheel storingsvrij was gemaakt.
Voor de paardensport heb ik jarenlang sensors van Sick gebruikt. Reikwijdte van 30 meter op een reflecror van ca 10x20 cm. Beide stonden op een fotostatief en richten was binnen een paar tellen geregeld. Op de zend/ontvanger zat een led om de spiegel te zoeken. Dat was echt geen heel secuur werkje, m.a.w. je kon de zender/ontvanger gewoon nog een beetje draaien eer de led uit ging.
Nadeel van Sick, er hangt een prijskaartje aan, maar ze zijn robuust en betrouwbaar.
Op vrijdag 12 september 2025 19:34:17 schreef testman:
[...]en echt een paaltje nemen, liefst beton, geen plank. die hebben de neiging om krom te trekken en dan raakt de reflector uit bereik. weleens gezien bij boeren met een brede oprit dat het systeem met bel niet geheel storingsvrij was gemaakt.
Het is een RVS paal in beton.
Op zaterdag 13 september 2025 08:54:03 schreef bprosman:
[...]
Het is een RVS paal in beton.
Hier een foto van het paaltje, lampje er bij gemaakt maakt het "richten" al wel een stuk gemakkelijker :
Reflector is ca 5*5cm
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die reflectoren zijn leuk als er spinrag over hangt, of een regendruppel blijft hangen. beiden dit jaar al vaker gehad. spinrag heb je met een kapje erover juist weer meer last van.
heb die dingen ook gebruikt gehad waar er een ledje op de voorkant zat, kon je ook zien dat de sensor goed gericht was op de reflector. ook al eens gebruikt om een gasheater uit te schakelen als de overheaddeur open staat, in serie met de thermostaat gezet, ook een relaiscontact aan het licht, anders stookt het nog op vakantiedagen.
[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op maandag 22 september 2025 10:46:59 schreef fatbeard:
reinigen?
Flink vaak heen-en-weer schakelen met een scheutje 'spul' (WD-40, kruipolie, of een echte contact cleaner).
Het voordeel van kruipolie is dat het de volgende regenbui misschien wat water weghoudt.
Stuk is het toch al, en deze manier van schoonmaken is vrij makkelijk in situ te proberen: als het licht het weer doet is 'ie schoon 
(Bij ali vind ik vooral stuurgemonteerde schakelaars voor verlichting (en toeter) op motor (of scooter), als ik zoek op bike light switch - nou nog een grootlichtschakelaar waarmee je naar fatbikes kunt seinen
)
Ik vrees dat de makkelijkste manier om aan een exact dat schakelaartje te komen is om er een achterlicht bij te kopen, of als het gratis moet om even te struinen wat er aan zwerfvuil op de grond ligt bij een onbemenste stationsfietsenstalling - met wat mazzel zitten daar bruikbare restanten van exact dat achterlicht bij, al zal het schakelaartje dan ook onder regen geleden hebben.
--
De pinnen die bprosman in vorig deel zocht (en vond, het is opgelost) kwam ik nu ook tegen bij Reichelt. Wago 243-131 (EAN/GTIN 4017332269667)
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Flink vaak heen-en-weer schakelen met een scheutje 'spul' (WD-40, kruipolie, of een echte contact cleaner).
Dat is precies wat ik gedaan heb voor mijn achterlicht, ook de batterijveertjes ontdaan van niet-geleidende aanslag en in contactvet gezet. Zag er verder nog wel redelijk uit...
Hele ding zo goed als het ging ontdaan van vuil, spinnenwebben en schimmel: als nieuw.
Oja, ook de niet-gebruikte bevestigingsgaten afgedicht.
Kan ik weer min-of-meer veilig door het donker zonder miss Piggy style handopleggingen...