De Wrytech PDVS 2 mini v2 definitie zit gewoon in de nieuwe distributie :-)
HKJ is wel vaker wat kort door de bocht met z'n lijstje toevoegen / aanpassingen....

Maar dankzij al die #metadefs is er nu meteen een hele lijst met definities door flash2b :-)

groet, Gertjan.

Kan vanuit hier niks downloaden, vandaar dat ik het vroeg. De lijst op pagina 1 van het topic op EEVBlog is ook nog niet aangepast.

TestController definitie voor de Siglent SDG1022X Plus, SDG1032X Plus and SDG1062X Plus.

Ik heb de definitie voor de Siglent SDG generatoren uitgebreid met #metadefs voor de nieuwe zwarte Plus modellen.

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/SDG1000Plus/IMG_4486_Siglent_SDG1062X_Plus_front-600pix.jpg

Meeste werk was het testen van alle functionaliteit in deze prachtige en uitgebreide definitie :-). (deze definitie is een prachtig voorbeeld voor zelf te maken ARB definities!)

Alle functionaliteit van deze uitgebreide definite werkt ook voor de nieuwe Plus generatoren. Een compliment voor Siglent die er kennelijk zorg aan besteed om de commando's voor hun generatoren consistent en compatibel te houden!
Ik heb getest met een SDG1062X Plus, V1P.1.1.1.42R2 en TestController v2.64. (Met dank aan blackdog!)

Eigenaren van zo'n Plus generator vinden de definitie alvast hier: SiglentSDGxxxxX.zip

groet, Gertjan.

Klopt het dat output 1 bij de BNC blauw is maar op het scherm groen? Bij de niet Plus modellen was output 1 groen namelijk. Lijkt me een bug in de firmware.

Verder leuk dat deze nu ook kunnen worden bediend.

Ha flash2b,

De generator is al weer van gister, maar m'n foto is van vandaag :-).

Dus, ja het klopt: bij de BNC is CH1 blauw, maar op het scherm groen.....
Op de foto's van Siglent zelf is CH1 op het scherm óók blauw. Dus ik denk inderdaad dat het een firmware foutje is :-).

Eigenlijk is het een universele code onder meet apparatuur dat CH1=blauw, CH2=geel.
Ik heb het CH1=groen van Siglent bij voorgaande generatoren daarom altijd een beetje raar gevonden. Kennelijk zij inmiddels ook, en hebben dat nu rechtgetrokken.

Maar via een firmware update is het groen er kennelijk toch weer ingeslopen :-).
(Mogelijk bewust. B.v. om toch bij alle generatoren een uniforme interface te houden, of na klachten van gebruikers die meer generatoren hebben..)

groet! Gertjan.

Bij scopes is het:

Agilent/Keysight is het Geel, Groen, Blauw en Magenta,
Rigol is het Geel, Licht Blauw, Magenta en Donker Blauw.
Siglent is het Geel, Magenta, Licbtblauw en Groen.

Bij Arb:

Agilent/Keysight is Geel en Groen
Rigol is Licht blauw en Geel
Siglent 1042x is Groen en Geel

Kennelijk nemen ze bij Siglent nu dus de Rigol "standaard" over. Er is volgens mij geen algemene standaard.

Het is wel een mooi ding die SDG1062X Plus, ikzelf heb een SDG2042X maar moet me erin verdiepen wat het verschil nou is. (afgezien van de max sine wave output dan).

Ha flash2b,

Eigenlijk off-topic, maar hier toch nog een paar plaatjes voor jou.

Mysterie opgelost. Siglent heeft aan je gedacht :-). En voor de kleurtjes een system menu item gemaakt.

UI Style Classical:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/SDG1000Plus/IMG_4489__Siglent_SDG1062X_-_UI_style_Classical-600pix.jpg

UI Style Normal:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/SDG1000Plus/IMG_4490__Siglent_SDG1062X_-_UI_style_Normal-600pix.jpg

Overigens, als ik naar de meetplank voor mijn neus kijk, dan zie ik een Rigol ARB met CH1=geel, CH2=blauw. En mijn Hameg HMO scope idem dito.
Hoewel dus minder universeel dan ik dacht, hier in huis is dat standaard.
Behalve dan dat nu die Siglent geel en blauw weer net andersom heeft :-).

groet! Gertjan.

Ondersteuning voor Math functies voor de Yokogawa definitie (in dit topic beschreven).

Omdat ik mijn beide nieuwe netwerk enabled RS232 interfaces toch nog moest stress testen, heb mijn huidige Yokogawa defintie uitgebreid met de math functies die deze meter ondersteund.

Op de meter ziet dat er zo uit:

In TestController ziet dat er zo uit:

Bij deze meter kan je zelf de constanten voor deze functies aanpassen. De comparator is ook te gebruiken om dingen aan te sturen, dus ik moet nog op zoek naar een 14p centronics-like male stekker.

Ik zal deze definitie delen op EEVBlog.

Ik ben nog op zoek naar een memory module (IC Card) voor mijn meter om ook nog de laatste aangeboden functies te kunnen ondersteunen. Wish me luck dat ik er ooit een vind...... :)

Ha flash2b,

Een mooie uitbreiding voor je Yokogawa definitie!
Ik denk dat je netwerk - RS232 interfaces nu wel uitgebreid getest zijn ;-)

De dB functie is zeer uitgebreid en universeel. Alleen ben ik bang dat het nu voor veel gebruikers te ingewikkeld is om te gebruiken. (Yokogawa bedenkt zijn meters voor engineers...)

Wat denk je er van om voor de dB functie een keuze met radiotoetsen te maken voor de meest gebruikte dB settings.
De laatste radiotoets is dan "Custom". Als je die kiest, dan komen de huidige Constant KC en Constant KD regels te tevoorschijn.
Je kunt die verbergen, en aan/uit zetten met :visible: en :enable:. Ik heb dat ook gedaan in m'n Rigol DG1000Z definitie:

#cmdSetup number Amplitude Ampli_1
:enable: Ampli_1.Amplitude_unit=="VRMS"
:visible: Ampli_1.Amplitude_unit=="VRMS"
:read: :SOUR1:VOLT?
:write: :SOUR1:VOLT #

De op dat moment beschikbare variabelen kun je opvragen door op die plek een tijdelijke regel op te nemen:

:enable: displayVar(split(getVarList(1),"\n"));"

.
Ik heb gezocht naar een 14p Centronics connector, maar niet gevonden. Iets om morgen op de Lichtmis naar uit te kijken :-)

groet! Gertjan.

Zoals ik het nu heb gemaakt, is zoals het wordt aangeboden door de beschikbare Yokogawa commando's, m.u.v. de "Reset All Constants".

Die laatste heb ik er bij gemaakt, omdat je gemakkelijk een fout maakt en dan de berekening niet meer werkt.

Ik had al een een preset functie in mijn hoofd:

• Percentage (voor SC)
  • dB (Power) (voor dB)
  • db (Amplitude) (voor dB)
  • Logic 3.3V (voor CO)
  • Logic TTL (voor CO)
  • Logic RS232 (voor CO)

Een radio button dB (Power), db (Amplitude), Custom zou dan iid erg handig zijn.

Voor dBm ook een paar veel voorkomende referentieweerstanden?
Bijvoorbeeld: 50Ω, 75Ω en 600Ω. (of alleen 50Ω en 600Ω)
dBV is gelijk aan dBm met 1000Ω referentie

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op (13%)]

Nieuwe versie van TestController is uit, versie 2.77:

https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…

In deze versie zit ook de Siglent SDG102xX Plus definitie van Miedema en er zijn tal van extra features toegevoegd aan het programma.

De update voor de Yokogawa staat online: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…

Presets (zoals hierboven beschreven) zitten er nog niet in, maar wel een aantal bug fixes.

In de TestController definitie voor Hameg HM8112-1 System Multimeter van flash2b zat ook een ongeteste #metadef voor de Prema 5000:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/IMG_4555__Prema_5000-600pix.jpg

Dankzij mijn Lichtmis aanschaf heb ik die nu kunnen testen. Werkt feilloos!

groet, Gertjan.

Net heb ik het frequentie bereik van zowel mijn Yokogawa 7552 als 7562 bepaald conform instellingen op: https://lygte-info.dk/info/DMMFrequencyResponse%20UK.html#Setup

Dit heb ik gemaakt met de (door miedema geliefde ;) ) Param sweeper popup van TestController. Instructies waren wederom sumier, maar wel gelukt uiteindelijk. De 7562 is wat breedbandiger als de 7552 dus het ingangcircuit zal niet hetzelfde zijn denk ik.

Nog een leuke, de Lineariteit van het 10V DC bereik:

Beide meters staan op 100ms integratie tijd dus 5.5digit output.

Oh, en voor de goede orde. De Param sweeper stuurt mijn Siglent SDG20242X aan die het uitgangsignaal maakt wat beide meters meten. Je hebt dus altijd een meetinstrument nodig die output kan realiseren zoals en voeding, AWG of een actieve load.

Ha flash2b,

Mooie metingen. En goed voorbeelden van wat je met de Param sweeper kunt doen.

Je Yokogawa's zijn dus recht tot 100kHz. Netjes voor een DMM. Wat daarboven gebeurt vind ik eigenlijk (voor een DMM) minder belangrijk. Je wilt tenslotte gewoon je uitlezing kunnen vertrouwen, en niet de afval van de meter hoeven te verrekenen.

.
Bij een lineariteit meting zou ik ook een Math curve mee plotten met het verschil tussen input en output. Die 2 schuine lijnen zijn zo grof, dat je een afwijking niet zichtbaar krijgt. (Tenzij er iets écht mis is, natuurlijk :-))

Je krijgt dan zo iets:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/Agilent-34401A-linearity-+10V-600pix.png
klik op plaatje voor originele grootte

Dit is een lineariteit meting van m'n Agilent 34401A op het 10V bereik.
Zowel de groene als roze curve geven het verschil tussen aangelegde, en uitgelezen spanning.

De groene is domweg het verschil tussen die 2.
De lijn is recht, en daar gaat het hier om (= de lineariteit). Dat hij niet horizontaal loopt, maar schuin komt omdat de meter op 10V 9ppm te hoog stond.
(Stond, want vandaag heb ik hem opnieuw gekalibreerd :-))

De paarse lijn is ook het verschil, maar nu in ppm. Daardoor zie net weer andere dingen. De lijn loopt nu wél horizontaal, omdat het verschil procentueel over de hele range gelijk blijft. Ook zie je grotere slingeringen bij 0V, je ziet dat de ADC daar op z'n slechtst is. (Normaliter zou je daar ook in het 1V bereik gebruiken)

Die mooie rechte lijnen zijn overigens kenmerkend voor een goede 6,5 digit meter. Bij m'n 5,5 digit meters zijn ze aanmerkelijk minder strak.

.

De Param sweeper heeft voor dit soort metingen overigens recent een flinke verbetering gekregen. De "Log sync":

https://www.miedema.dyndns.org/co/2025/Param-Sweeper-V2.77-600pix.png

Als je "Log sync" aanvinkt, dan wordt de sweeper (het sturen van de stappen) gesynchroniseerd met het triggeren van de metingen (het log sub-systeem).
Verder wordt de trigger voor een nieuwe meting nu in het midden van de steptijd geplaatst. (Normaal is dat aan het begin.)

Er zij nu dus een paar voordelen:
- De metingen worden synchroon gedaan, en gegarandeerd in de bijbehorende step. Essentieel voor een lineariteitsmeting!
- Omdat er wat tijd tussen een nieuwe step en de meting zit, is er wat tijd waarin de meetopstelling kan stabiliseren voor er gemeten wordt.

Wel betekend dit dat je langzamer zal moeten sweepen. Zeg dat je meet met 100NLPC. Een meting duurt dan minimaal 2 seconden. De steptime moet je dan dus op minimaal 5 seconden zetten. (2,5sec vóór de meting en 2,5 sec erna, waarin dan net die 100NLPC meting gedaan kan worden)

Happy sweeping! :-)
Gertjan.

Mijn Yokogawa's werken niet met NPLC, maar met integratie tijd en sampling interval.

1 NPLC is 20ms (50Hz) of 16.67ms (60Hz).

Als ik 6.5digit wil meten dan zet ik de integratie tijd op 2000ms en de sampling tijd op 500ms.

Is dit samen, dus 2.5s nou 125 NPLC ?????

Andere meters, andere bewoordingen :-)

NPLC (Number of Power Line Cycles) is de integratie tijd, dus 100NPLC is identiek aan "integratietijd 2000ms".

"Integratietijd" en "sample tijd" klinkt voor mij als overlappende begrippen. Om te weten wat Yokogawa daar precies mee bedoeld zul je dus in het manual moeten duiken.

Terug naar TestController en Param sweeper.
Voor het gemak zou ik die 2 tijden bij elkaar optellen, en kiezen voor een steptime van 6 seconden. Wat langer is meestal stabieler.

Als de steptijd te kort is kun je dat ook zien in je tabel. De tijden zijn dan niet keurig met de steptijd oplopend, maar (soms) ook langer. Ook kun je dan soms onregelmatigheden in je meting terug zien (zoals een waarde die eigenlijk nog bij de vorige step thuis hoort.

groet, Gertjan.

Een integratie tijd van 2000ms kan ik niet instellen, max is 500ms. In de manual wordt het wel goed uitgelegd dus ik kom er wel uit.

Dat klopt er zal ook een onregelmatigheid in mijn meeting rond 4.5V.

Ik ga deze meeting overnieuw met jouw aanbevelingen.

Op vrijdag 17 oktober 2025 09:33:06 schreef flash2b:
Als ik 6.5digit wil meten dan zet ik de integratie tijd op 2000ms en de sampling tijd op 500ms.

Terug van de kapper, en op de fiets nog wat na gepeinsd. :-)

Ik denk dat de Yokogawa dan metingen doet van 500ms, en dan 4 metingen middelt om tot een totale integratietijd van 2sec te komen.

Edit: Nog een nagekomen gedachte:
Met "Auto Zero" aan, doen sommige meters eerst een nul meting, en daarna de echte meting. De meettijd is dan dus 2x zo lang als dat je denkt....

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op (18%)]

Dat laatste heb je gelijk in. Dit heb ik uit de manual van de 7562 gehaald:

Ze noemen hierboven het "Measurement Interval" maar ze bedoelen "Sample Interval" (SI) zoals ook wordt genoemd en het OP en IN de meter heet.

Bij mij stond de Auto Zero aan maar ik kan dus 1015ms ipv 2000ms gebruiken. In NPLC 'taal' is het dan 50,75 NPLC's.

Het middelen kan ook maar staat er los van.

Ik denk er trouwens aan om de logica van deze drie variabelen in bovenstaande tabel in mijn definitie te coderen op de radio button van "Integration Time" (IT).

Ben weer aan het sweepen. Ik moet zeggen het is niet het meest stabiele stukje software binnen TestController.

Maar efin:

Alles ingesteld met extra langzame stapjes, maar nog wel artifacten (bij -10 en 3) in de grafiek. Vooral aan het begin lukt het me niet om een stabiele uitlezing te doen. Jammer.

Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan.

Weer een poging met mijn 7562 gedaan:

De blauwe lijn is het verschil. De trend van de lijn is bijna verticaal ;)

Meter stond op IT=500ms, SI=1015ms
TC stond op: Prepare before / after: 5s / 5s met log sync: on

De output stond al op -10V alvorens de sweep begon (TC idle: -10) om het start artefact iig te onderdrukken.

Ook mijn 7552 (5.5digit) gedaan:

Meter stond op IT=100ms, SI=215ms
TC stond op: Prepare before / after: 3s / 3s met log sync: on

Kennelijk had ik de 7562 meting nog langzamer moeten doen, want de 7552-grafiek ziet er beter uit als de eerder geplaatste 7562-grafiek.

Nog maar een keer de 7562 (6.5digit) gedaan (sweep duur: 8:30):

TC stond op: Prepare before / after: 5s / 5s met log sync: on, maar nu met step time op 2.5s.

Aangezien de SI=1015ms (net iets meer als 1 sec) is en de step time eerst op 1s (exact 1 sec) stond, denk ik dat daar de artefacten vandaan komen. Nu is het al een stuk beter, maar nog niet foutloos.

Laatste sweep van -5 naar +5, 100 stapjes (sweep duur 5:30) maar nu met de meter Null Setting enabled.

Eindelijk zoals het hoort. _/-\o_

Ha flash2b,

Je metingen laten goed zien dat je je gereedschap gewoon moet gebruiken om ervaring op te doen, het beter te begrijpen, en er handig in te worden.

TC stond op: Prepare before / after: 5s / 5s met log sync: on

Dat "Prepare before / after" is de tijd voor het begin van de sweep, en na het einde van de sweep. Het heeft dus geen invloed op de timing tijdens de sweep.
Ik denk dat je vooral je sweepstep te krap had ingesteld. maar daar ben je kennelijk inmiddels zelf ook achter :-)

En ja, nauwkeurig meten kost meer tijd. Als je dan een sweep met veel metingen doet, dan gaat dat lang duren.
Meer reden dus om van te voren te bedenken wat precies het doel in van je meting. Kun je ook met een kortere integratietijd toe, dan wordt je meting evenredig sneller. En hoeveel meetpunten heb je nodig om te zien wat je wilt zien?

groet, Gertjan.