flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Kan je ook de Load Devices tab laten zien... ?
Het lijkt dus geen firmware probleem te zijn, maar iets met TC of de config in TC.
Op dinsdag 28 oktober 2025 19:42:40 schreef flash2b:
Kan je ook de Load Devices tab laten zien... ?Het lijkt dus geen firmware probleem te zijn, maar iets met TC of de config in TC.
flash2b
Op dinsdag 28 oktober 2025 20:01:53 schreef flash2b:
Het tabblad naast remap bedoel ik. Load Devices
sorry verkeerde file gegeven:
Sorry ik heb iets verkeerd begrepen met de testen tussen 1.4 en 1.5
Ik moet herbeginnen...
Het zal voor morgen zijn. Ik moet starten met een vanaf de org file en die dan hier ter controle mee geven. Anders kunnen er teveel ongewenste wijzigingen die ik gedaan heb inzitten.
[Bericht gewijzigd door fotoopa op (50%)]
miedema
Golden Member
Op dinsdag 28 oktober 2025 15:44:11 schreef flash2b:
Het kan wel door deze metadef te gebruiken:#metadef #idString KORAD,KA3005PS,1.4 #name Korad KA3005PS #handle KA3005 #sections single #replaceText MaxVoltage 31 #replaceText MaxCurrent 5.1 #metadef #idString KORAD,KA3005PS,1.5 #name Korad KA3005PS #handle KA3005 #sections single #replaceText MaxVoltage 31 #replaceText MaxCurrent 5.1 #replaceText "3.3V 3.3" 2.2V 2.2 #replaceText "5V 5.0" 6V 6.0 #replaceText "9V 9.0" 10V 10.0 #replaceText "12V 12.0" 24V 24.0
Dit idee van flash2b is eigenlijk wel leuk.
Zo kun je op een andere manier al je huidige problemen omzeilen.
Nu heb je 2 identieke voedingen, waarbij TestController om een nu nog onbekende reden de besturing door elkaar haalt.
Met dit idee van flash2b ontstaan er 2 verschillende, unieke voedingen. Die elk hun eigen, unieke driver hebben.
Je krijgt dan een Korad KA3005PS-14 en een Korad KA3005PS-15.
Twee verschillende voedingen, beide met een eigen definitie. Die Testcontroller dus gewoon naast elkaar gebruikt, en je beide apart naar smaak kunt aanpassen.
Ik heb de code wat aangepast om het zo te laten werken:
#metadef
#idString KORAD,KA3005PS,1.4
#name Korad KA3005PS_14
#handle KA3005_14
#metadef
#idString KORAD,KA3005PS,1.5
#name Korad KA3005PS_15
#handle KA3005_15
Het hele #metadef gedoe maakt het begrijpen van de definitie lastiger.
je kunt er ook 2 definitie files van maken. Dan kun je alle #metadef's er uit gooien, en de aparte definities met bovenstaande kopjes beginnen. (de regel "#meta" erboven moet er dan ook uit)
Nadeel van dit soort aanpakken is natuurlijk dat je nu een eigen, zelfgemaakte definitie hebt. En dat als de oorspronkelijke definitie uitgebreid of verbeterd wordt je daar niet meer automatisch van profiteert...
groet, Gertjan.
flash2b
Op woensdag 29 oktober 2025 08:19:40 schreef miedema:
Je krijgt dan een Korad KA3005PS-14 en een Korad KA3005PS-15.
Twee verschillende voedingen. Die Testcontroller dus gewoon naast elkaar gebruikt, en je beide apart naar smaak kunt aanpassen.
Volgens mij mag je in de handle naam geen - (min) teken gebruiken. Ik heb dat gemerkt bij het maken van mijn Hameg definitie.
#name Korad KA3005PS-14 --> #name Korad KA3005PS_14
#name Korad KA3005PS-15 --> #name Korad KA3005PS_15
miedema
Golden Member
Ook Prima. Aangepast.
Het enige wat belangrijk is, is dat beiden een unieke naam hebben.
Ik zie anderen overigens wel dat min teken gebruiken. Bijvoorbeeld hier:
#metadef
#author KungFuJosh
#idString PENDULUM, CNT-90XL,
#name PENDULUM CNT-90XL
#handle CNT-90XLMogelijk een voorbeeld van iemand die wel #metadef's er bij verzint, maar ze niet getest heeft 
groet, Gertjan.
flash2b
Alle kleinkinderen zijn actief aan het spelen en Opa kan even terug werken met TestController.
Na jullie nieuwe aanwijzingen ben ik erin geslaagd een werkend geheel te hebben.
Ja alles werkt nu zoals het hoort.
Ik heb de namen gewijzig naar:
KA3005_POS
KA3005_NEG
Alle input velden zijn bij opstart ingevuld en je kan ze wijzigen en selectief gebruiken.
Ik heb ervoor gekozen om de voeding uit te zetten als je een preset waarde selecteerd. Dit is zonder remote ook zo voorzien bij de voedingen. Je kunt zo de nieuwe waarde eerst zien en dan actief aan zetten.
De invul velden geven bij SET de nieuwe waarde aan de voeding maar wijzigen niet de on/off toestand. Dit is ook zoals ik het wou hebben.
Tot heden hebben ze wel nog steeds dezelfde preset lijst met dezelfde waardes. Daar heb ik nog niet verder naar gezien. Velden bijplaatsen gaat wel maar dan steeds op beide voedingen gelijk. Voorlopg vind ik dit goed.
Ik ga nu eerst wat extra testen maken met param sweep en metingen met de SDM3055.
In ieder geval hartelijk bedankt voor de vele inputs!
Frans.
miedema
Golden Member
Update definitie voor de HP / Agilent 3458A
De Agilent 3458A van Blackdog was weer een tijd bij mij te gast (dank je Bram!!)
Als je er intensief mee in de weer bent in TestController, dan vallen er dingen op die je wilt verbeteren 
Verder is er natuurlijk voortschrijdend TestController inzicht, dus ook dat is meegenomen.
Verbeterd in deze versie:
- Veel kortere opstart tijd. (time outs na ID commando opgelost door init string aan ID? command mee te geven)
- Beter / ergonomischer mode menu.
- Verbeterde Delay instelling. (uitgebreid met blanco veld = -1 (= return to automatic (default) value))
- Delay functie toegevoegd aan DCV setup menu.
Die "Delay" (wachttijd na de trigger voordat de meting begint) is nodig om bij stappen van de bron te wachten tot alle apparaten de stap gemaakt hebben, en de meetopstelling weer stabiel is. Denk naast timingsverschillen van apparaten ook aan dingen als diëlectische absorptie in de bekabeling.
In Testcontroller is de noodzaak voor delay inmiddels grotendeels ondervangen door de nieuwe "Log sync" functie in de Paramsweeper. (die gebruik ik nu eigenlijk standaard.)
Je vindt het geüpdate configuratiebestand hier: AgilentHP3458A.zip
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
TestController definitie voor de Hameg HM8134 en HM8135 RF generatoren
Het bijzondere van de HM8135 RF synthesizer is dat hij frequenties kan genereren vanaf 1Hz, t/m 3GHz. (De meeste RF generatoren beginnen bij 9...10kHz)
Dat betekend dus dat je in één keer kunt sweepen van 1Hz tot 3GHz! (HM 8134 tot 1024MHz)
Tel daarbij op het enorme bereik in uitgangsspanning van 40nV tot 1V, of -135dBm t/m +13dBm (Dat is dan weer niet ongebruikelijk voor een RF generator)
Al met al zeer de moeite waard voor een TestController driver waard!
De HM8135 heeft een moderne SCPI commandoset. Maar het aantal commando's is wel beperkt. Ik heb dat hier en daar moeten aanvullen om te kunnen doen wat ik wilde.
Zo is een "interessante" eigenschap dat, als je de uitgangsspanning in Volts opvraagt, er wel een getal uitkomt, maar geen eenheid. Afhankelijk van het niveau kan die eenheid nV, uV, mV of Volt zijn.... Erg onhandig dus.
Gelukkig is de uitlezing in dBm wel correct. Dus de oplossing was een #pgm# (TC mini-programmaatje) waar ik eerst het uitgangsniveau in dBm opvraag, waarna ik het antwoord in Volt kan interpreteren, en het correcte uitgangsniveau in volt kan bepalen.
Een plaatje met een toepassing:

klik op plaatje voor versie op volle resolutie
Dit is een frequentiecurve van m'n Fluke 8920A, een True RMS meter, die door z'n thermische RMS omzetter "true RMS" is tot boven 20MHz. De frequentiecurve is gemeten in één sweep, van 3Hz tot 100MHz. De 9820A is een gevoelige meter, dus ook de mooie uitgangsverzwakker van de HM8135 kwam van pas.
En nee, niet gemeten met FM modulatie aan... 
Voor de liefhebbers hier een PDF met m'n Fluke 8920A frequentiemetingen van alle bereiken t/m 2V: Fluke 8920A frequency curves.pdf.
Deze generator is ook verkocht als HM8135-X (met OCXO), en onder de Rohde & Schwarz naam. Helaas heb ik geen idee wat die antwoorden op *idn?, dus heb ik ze niet kunnen ondersteunen in deze definitie.
Maar als iemand zo'n generator heeft, en mij het *idn? antwoord wil vertellen?
Je vind de TestController definitie voor de Hameg HM8134 en HM8135 hier: HamegHM8135.zip.
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Nog meer TestController nieuws.
Ik heb de configuration files voor de Keithley 199 DMM en de Rigol DG1000Z ARB geüpdate.
Meest kleine verbeteringen. Gemaakt na langdurig gebruik, en natuurlijk door voortschrijdende TestController kennis.
Zo start de Keithley 199 nu sneller op, en heeft een handiger en eleganter Mode Menu:

De Rigol DG1000Z heeft met name een betere afhandeling gekregen van output in Vpp, Vrms of dBm. Indertijd kreeg ik dat niet helemaal naar mijn zin. Later bleek dat te komen door een bug in de :invisible: tag....
Een nieuwe versie van TestController is nu elke dag te verwachten. Dus binnenkort in de nieuwe versie 
(Al m'n oudere links wijzen overigens ook altijd naar de laatste versies van mijn TC drivers)
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Er is weer een nieuwe versie van TestController: V2.88 is up
Release notes:
Lot of new definitions and a few updates to TC
Added: Hameg HMC8012 DMM (Thanks Gertjan)
Updated: Rigol DG1022Z, Rigol DG1032Z, Rigol DG1062Z arb generator (Thanks Gertjan)
Updated: Keithley 199 Bench DMM (Thanks Gertjan)
Changed: Adjusted tip text on Load devices filter input field.
Added: Hameg HM8134 and Hameg HM8135 RF generator (Thanks Gertjan)
Added: Advantest R6581, Advantest R6581T and Advantest R6581D DMM (Thanks Hydron)
Updated: Agilent 3458A DMM (Thanks Gertjan)
Added/updated: Keithley DMM6500, Keithley DAQ6510 and Keithley DMM7510 DMM (Thanks KungFuJosh)
Added: Agilent 34410A and Agilent 34411A DMM (Thanks KungFuJosh)
Modified: Underscore handling, _ will be replace with space (as before), \_ will pass the _ in some cases.
Added: UNI-T UTL8511+, UNI-T UTL8512+ and UNI-T UTL8513+ Electronic load (Thanks homico)
Added: Batronix Magnova Oscilloscope, this is a very advanced driver (Thanks KungFuJosh)
Added: Vars from #scpiCmd and :setvar: is now present in visible and enable definitions
Added: AdvComboBox, AdvComboBoxHot combobox with color, icon and conditions for each item.
Added: Kollmorgen KED Servo Drive all models (Thanks gby)
Update: Yokogawa DMM's definition has been updated (Thanks flash2b)
The Magnova scope is the most complicated and largest definition ever made for TC, it makes it possible to remote control nearly all aspect of the scope and download screenshots. This was done by KungFuJosh.
During that definition a more advanced combobox was requested and I implemented it as AdvComboBox. The selections in that box can have different colors and be visible or not.
I did a text adjustment in the "filter" input on load devices page, mostly because I do not believe all people are aware how to use it and with about 700 devices in TC it is nearly mandatory to use when searching for a device.
groet, Gertjan.
flash2b
Regressie test is wel een dingetje voor TC, krijg gelijk een Java exception op mijn definitie terwijl 2.86 (beta, een versie eerder) wel werkte.
miedema
Golden Member
Op vrijdag 7 november 2025 13:45:34 schreef flash2b:
Regressie test is wel een dingetje voor TC, krijg gelijk een Java exception op mijn definitie terwijl 2.86 (beta, een versie eerder) wel werkte.
Ik denk niet dat je van HKJ kan verwachten dat hij 700 door derden geschreven device drivers gaat testen voor elke TestController release
.
(Nog los van het feit dat hij natuurlijk die meters etc. niet heeft staan....)
Enerzijds is dus zaak om je driver niet ingewikkelder (= kwetsbaarder) te maken dan nodig.
Anderzijds maar een bericht naar HKJ, zodat hij weet wat er aan de hand is, en het mogelijk op kan lossen.
groet!, Gertjan
flash2b
Dat laatste heb ik inmiddels gedaan. Kennelijk is de string parsing aangepast. Ik hoop dat het wordt opgelost of dat er een alternatief wordt aangeboden wat wel werkt.
flash2b
Het is gefixed !
V2.88 is up
There was a serious bug in V2.87 and somehow I missed it, everything is the same as 2.87, except the bug is hopefully fixed now.
flash2b
Support voor de Prema 5001 en Prema 6001 geïntegreerd in mijn bestaande Hameg 8112 definitie.
Door gebruik te maken van de handig Pop-up "Dummy Interface" van TC was het erg gemakkelijk.
Zie: https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-… als je hem wilt downloaden.
flash2b
Support voor de Prema 4001 en Prema 6000 geïntegreerd in mijn bestaande Hameg 8112 definitie en voorzien van dummy driver support.
https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…
Verder mijn Analogic DP100 + Rohde & Schwarz UDL45 definitie voorzien van dummy driver support.
https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…
De dummy driver is een soort simulator waarbij je binnen TC een definitie kan gebruiken/testen zonder dat je de meter aansluit of bezit. Als poort moet dan wel "dummy" worden gekozen en niet de normale poort.
Hieronder zie je 4 commando's met bijbehorende antwoorden die normaal gesproken uit de meter kunnen rollen. Het blijft een simulatie waarbij waarden pas veranderen als het antwoord wordt veranderd, maar geeft goed inzicht tijdens het coderen van de definitie maar ook om te zien hoe een TC werkt.
Om dit te kunnen gebruiken heb je wel TestController > v2.90 nodig, maar die zal begin volgende maand wel uitkomen. Is wel als beta te downloaden.
Documentatie (in draft, nog niet compleet) : https://lygte-info.dk/project/TestControllerDummy%20UK.html
miedema
Golden Member
Download locatie testversies TestController
Op het moment zit er een bug in de laatste release van Testcontroller, waardoor loggen met onder andere de Keitkley 199 niet meer werkt. Ik krijg mailtjes en telefoontjes met de vraag om een oplossing. 
Er is een vaste locatie waar HKJ de meest recente testversie van TC publiceert. Zo ook nu.
Dus voor iedereen die de laatste, nog niet officiële versie van TestController wil downloaden:
download laatste TestController testversie
Op het moment van schrijven is dat v2.90, en daarin is de log bug gefixed.
De download is alleen de .JAR file. Vervang de oude TestController.jar in de bestaande TestController installatie voor de nieuwe download. That's all...
groet, Gertjan.
miedema
Golden Member
Er is weer een nieuwe versie van TestController: V2.91 is up
Hiermee zit de fix voor de vervelende bug waardoor loggen met o.a. de Keithley 199 vast liep weer in de main release 
Geen reden meer dus om hiervoor de experimentele testversies te downloaden. 
Release notes:
TC could lock up, this version fixes that, it also add a couple of new devices and updates some. There is improvements to the dummy interface.
V2.91
Updated: Analogic DP100 & R&S UDL45 Multimeters (Thanks Flash2b)
Added: Rigol DHO914s Oscilloscope (Thanks Z Electronica UY)
Added: Prema 6000, Prema 4001 DMM (Thanks Flash2b)
Added: Dummy definitions can be integrated in device definitions.
Added: Load/save of dummy interface definitions.
Fixed: TC locked up sometimes when using setup menu and logging.
Added: Prema 5001, Prema 6001 DMM (Thanks Flash2b)
Updated: Hameg HM8112-1, Hameg HM8112-2, Prema 4000, Prema 5000 DMM (Thanks Flash2b)
Update: UNI-T UTL8511+, UNI-T UTL8512+ and UNI-T UTL8513+ Electronic load (Thanks homico)
Fixed: AdvComboBox now supports preview, even if the expressions fail.
Added: GW Instek PSB-2400H, GW Instek PSB-2400L, GW Instek PSB-2800H and GW Instek PSB-2800L Power supplies (Thanks gpy)
groet, gertjan.
flash2b
TestController definitie voor de BSide I8 series (I8305, I83010 en I84020) voedingen.
Deze voeding ondersteund Mobus_RTU over een seriële (RS232) verbinding via een VCP op windows door de ingebouwde CH340 driver
. Gelukkig heeft de fabrikant de technische interface beschrijving vrijgegeven, waarmee het mogelijk werd een werkende definitie te maken. Het is een handige voeding die veel vermogen kan leveren en welke voorzien is van OVP én OCP, dus perfect voor V/I experimenten zoals een curve tracer met een dikke stromen en hoge spanningen.
Modbus is weer eens wat anders als ASCII of SCPI, maar de werkwijze is zoals maken van een ASCII definitie dus elk Modbus commando wordt vertaald in een pseudo SCPI commando. Daarna is de beurt om het setup menu te maken en de logging in orde te brengen, hetzelfde als ook met andere definities gedaan moet worden. Het Mobus_RTU gebruikt een zéér efficiënt protocol en het is daarmee zéér snel, zelfs over een 9600 bps verbinding. Hierdoor kan logging ook een hoge snelheid aan, wat wel zo fijn is.
Hieronder is zowel het logging als het setup menu te zien wat ik gemaakt heb zichtbaar. Het test object is in dit geval een auto lamp, dus een ohmse belasting.
Momenteel is deze voeding (de I83010) nog in de aanbieding bij Banggood waar mijne ook vandaan is gekomen en ontvangen in 3 dagen vanuit een EU warehouse.
Zodra mijn definitie helemaal doorgetest is, zal ik hem op EEVBlog posten en wordt hij onderdeel van de almaar groeiende ondersteuning van apparaten door TestController.