Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb tot nu toe altijd "zonder dopsleutel" nozzles gekocht. Waar heb jij "met dopsleutel" gekocht?
Ik denk dat dit de dopsleutel zonder nozzles is?
@Arco hieronder: Thanks!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Klopt,
Deze had ik: https://nl.aliexpress.com/item/1005008222168544.html
Arco
Special Member
Voor de standaard Ender 3 kan het nog (veel) goedkoper... : https://nl.aliexpress.com/item/1005009249432068.html

rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Tijd terug kreeg ik een voorstel van Ali voor een nozzle van 1mm voor 12 euro cent. Besteld en echt ideaal voor grote objecten. Ervoor altijd standaard met een 0.2 nozzle geprint. De 1mm is echt een aanrader voor grotere projecten en stevigere prints (mits het kan in het voorwerp uiteraard)
Arco
Special Member
Arco
Special Member
Eerste K1Max print goed geslaagd (filament spool holder) en drie maal sneller klaar als de Ender 5S1) 
Er zit ook een 'spaghetti detector' op (de camera 'ziet' dat wat zich op het bed vormt niet overeen komt met wat er gevraagd is)
Weet niet of dat betrouwbaar werkt, en ik hoop daar ook niet achter te komen...
Men noemt 't AI, maar daar heeht het weinig mee van doen.
(AI noem ik dat als de printer uit eigen beweging spontaan zelfbedachte beeldjes gaat printen...
)
picsels
Volgend project: 7-seg gaming displays; dan dec-1982 labvoeding afmaken, dan funcgen met ad9833 afmaken, dan...
Op woensdag 27 augustus 2025 19:23:48 schreef Arco Men noemt 't AI, maar daar heeht het weinig mee van doen.
(AI noem ik dat als de printer uit eigen beweging spontaan zelfbedachte beeldjes gaat printen...) [bijlage]
[conspiracy mode]Het team in Silicon Valley kijkt met je mee, dus die kunnen de printer stopzetten
[/conspiracy mode]
Wel een mooie kast!
Arco
Special Member
Bij sommige 3d objects is de top erg 'grof' (alsof er een kam overheen is gehaald)
Voor de maatvoering: object is 11mm breed. Duidelijk sporen van de voorbijkomende nozzle, maar wat veroorzaakt het meestal?
(bij zoeken worden tientallen oorzaken genoemd, dat schiet niet echt op...)
Filament is XPETG, 250° nozzle, 70° bed, infill 50% (veranderen veranderd weinig), 5 top layers.
Arco
Special Member
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je hebt wat "overextrusion". Er is meer plastic aanwezig dan dat er "past". Dit kan komen door filament wat 1.8 mm diameter is ipv 1.75mm... Maar dat geloof ik niet. Tegenwoordig hebben ze dat heel goed in de gaten dat de klanten dat soort variaties absoluut niet waarderen.
Extrusion multiplier kan je op 0.98 oid proberen te zetten.
Het zou ook kunnen dat er waterdamp belletjes in het gedeponeerde plastic zitten: je hebt wat water in je filament gekregen.
Ik heb een filamentdroger gekocht. Die zet ik dan op 6 uur op 50 graden oid en dat helpt. Als je wil kijken of dat het is, gewone oven op 50 graden werkt dan ook. Als je oven niet onder de 100 gaat (of zoiets), dan heeft ie mogelijk een "bordenwarmer" stand. Die is ook 50.
Arco
Special Member
Arco
Special Member
Is dat rode 'iets' de support?
Ik zou het als 2 delen printen en dan met messing/groef in elkaar laten passen, wel zo simpel, geen support nodig...
Op donderdag 18 september 2025 12:35:09 schreef Arco:
Is dat rode 'iets' de support?
Ik zou het als 2 delen printen en dan met messing/groef in elkaar laten passen, wel zo simpel, geen support nodig...
Het rode deel (vlak) is de aanhechting van de support die dan recht naar beneden naar de buildplate gaat (blauw)
Hm, het hele ding is maar 20mm in t vierkant, vlakken zijn 3mm
ThaTweety
A little knowledge is a dangerous thing.
Voor een vlak deel zou ik zelf een pauze via de slicer invoegen en er op dat moment schilderstape tussen plakken. Voor complexe vormen is dat helaas minder goed uit te voeren.
Nadeel is wel dat je er op dat moment bij moet zijn. Maar bij een dergelijk kleine print lijkt me dat geen issue.
[Bericht gewijzigd door ThaTweety op (25%)]
Op donderdag 18 september 2025 12:13:44 schreef bprosman:
Weet iemand met welke paramete ik moet spelen om de support wat "losser" aan het te printen object te krijgen ?. Ik had dit geprint en de support is bijna niet van het vlakke deel los te krijgen.
[bijlage]
Veel hangt ook af van de stand waarin je het object gaat printen.
Ik zou er hier voor kiezen om de 'achterkant' (van jouw plaatje) 'op de grond' te leggen. Dan heb je maar een heel klein stukje waar support voor nodig is.
Hoe je de support minder stevig kunt krijgen weet ik niet maar ik gebruik graag de 'tree-support'. Dat is i.h.a. makkelijk te verwijderen.
Ik gebruik Cura als slicer, de creality slicer is een afgeleide daarvan.
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Op donderdag 18 september 2025 12:13:44 schreef bprosman:
Weet iemand met welke paramete ik moet spelen om de support wat "losser" aan het te printen object te krijgen ?. Ik had dit geprint en de support is bijna niet van het vlakke deel los te krijgen.
Je zoekt de parameter "Support Z distance", zie onderstaande...
Arco
Special Member
Mijn 3d printer (K1 max) heeft enkele weken prima gewerkt, maar wil nu niet meer inloggen via WiFi.
Printer geeft een vinkje als zijnde 'ik ben ingelogd', wifi van Experiabox ziet hem, maar er komt geen ip nummer achter.
(dat zou moeten bij een succesvolle inlog. Inlog is ook op het bedoelde Wifipunt. Printer laat ook het opgehaalde statische IP adres zien)
Printer heeft een statisch IP adres. Creative Print ziet hem ook niet. Ping werkt ook niet.
Dit probleem schijnt veel voor te komen, maar ik heb nog niet een echt werkende oplossing gezien.
Het schijnt te gebeuren na uit en weer aanzetten. Iemand hier ervaring mee?
Ben nu even weg dus reactie kan even duren...
Arco
Special Member
In Openscad kun je met cylinder ook een conische figuur maken.
![]()
Kan dat met cube ook? (dus afmetingen bovenkant rechthoek verschillend van onderzijde, ik zie daar niets over)
Als je een circel maakt, kan je de variabele "$fn" gebruiken om het aantal segmenten waaruit de circle bestaat, te bepalen.
Kan je met "$fn=4" niets doen?
//edit Met de functie cube kan het ook dacht ik, verschillende parameters opgeven. Help file even lezen.
https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual/Primitive_Solids
Even doorscrollen naar beneden om te spelen met $fn
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
cylinder(d1=5,d2=13,h=8,$fn=4);
Werkt, maar geeft een geroteerde kubus en gecenterd als een cylinder, en de maten zijn niet wat je verwacht
translate([2.5,2.5,0]) rotate([0,0,45]) cylinder(d1=5,d2=5,h=8,$fn=4);
cube(5);
Dit verplaatst en roteert 'm om meer op een kubus te lijken, maar in vergelijking met de echte kubus zie je dat de maten anders zijn dan je verwacht
Het kan met een polyhedron, maar makkelijk is anders:
https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual/Primitive_Solids#po…
Ik denk dat je makkelijker een vierkant kunt lineair_extruden met een schaalfactor, maar ik heb dat ook maar zojuist geleerd:
https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual/2D_to_3D_Extrusion#…
linear_extrude(10,scale=[2,3]) square([8,5],center=true);
De center=true voorkomt dat je aan 1 kant rechte muren krijgt. Je extrude met dit voorbeeldje 10 omhoog en schaalt X maal 2 en Y maal 3 onderweg, beginnende met een 8 bij 5 rechthoek die je midden op de Z as prikt. Als je 'm niet centert krijg je rechte muren langs de XZ en YZ assen omdat de rechthoek dan in het positieve stuk van het XY vlak ligt.
Note that if scale is a vector, the resulting side walls may be nonplanar. Use twist=0 and the slices parameter to avoid asymmetry.
Dus dan maar:
linear_extrude(10,scale=[2,3], twist=0, slices=2) square([8,5],center=true);Al zie ik geen verschil en klaagt de renderer (F6) ook nergens over.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (12%)]
rew
Ik wilde een ding hebben waar je een printplaat in kan doen. Dan kan je een randje maken van 2mm waar ie inpast, maar dan is het steeds prutsen om hem er in te krijgen. Je wilt een vang-trechter en een wat hogere rand dat ie duidelijk op z'n plek blijft, maar op het onderste punt wel strak zit.
De geometrie rond de hoeken is dan tricky. Je moet twee kubussen kantelen, ze voorbij de hoek laten steken en dan hun intersectie aftrekken van het geheel. Heeft me heel wat tijd gekost om dat te vinden. 
Van de week bedacht ik me dat het veel handiger kan:
px = 140;
py = 60;
hh = 20;
d =- 5;
module up(h) translate ([0,0,h]) children ();
hull () {
up (.1) cube ([px, py, .2], center=true);
up (hh-.2) cube ([px+2*d, py+2*d, .2], center=true);
}
Arco
Special Member
Ik heb een paar keer gehad dat bij nader inzien het object beter andersom geprint kon worden, (top <-> bodem)
Is er een simpele manier in Openscad om een compleet ontwerp 'om te flippen"?