Op woensdag 17 december 2025 00:08:48 schreef kris van damme:
wat je kan doen is een dempweerstandje (of meerdere) (4,7k) over de MF trillingskringen te plaatsen, kwestie vh het geheel wat te temperen. (=de oscillatie te onderdrukken) al was het maar om te bewijzen dat het oscilleert.
Heb ik gedaan, een instelpotmeterje van 5K over R67. Daar kan ik inderdaad de eerste MF trap mee temperen, zodanig dat er echt beeldinhoud komt. En B14 gloeit niet. Alleen de totale afwezigheid van sync.
m.a.w. een fladderend beeld.
Nog wat scopebeelden bij deze situatie::
Rooster ECH83 (B11) onder, schermrooster boven:
.
.
.
Rooster ECH83 (B11) onder, anode boven:
Op het rooster van B11 (ECH83) lijkt het signaal nog wat, op de anode is het een beetje een rommeltje volgens mij.
Zeggen deze beelden iets?
Als die roosters e.d. hoog ohmig zijn dan kan soms een 1:10 probe de boel ook al beïnvloeden. Als ik hier wel eens mf of hf meet dan heeft een probe ook al invloed. Voor de afbeeldingen in het schema zou een 1:10 voldoende moeten zijn. Reparatie werkplaatsen en TD's met actieve probes waren er toen niet zoveel, dus moest het met een gewone 1:10 meetbaar zijn.
Ow enne als je pulsen meet met sync aan de onderkant ff trigg op - zetten.
Voor die bovenste meting (kan. a?) zou + goed zijn alleen zit de syncpuls te diep of komt er niet hoog genoeg boven uit.
Ik zou dan proberen op kan. b en sync op - proberen te triggeren.
Ik heb het chassis er maar weer even uitgehaald; vanmorgen wilde ik testen maar nu komt er ineens helemaal geen beeld meer (wel wit scherm).
Het ding doet waar hij precies zin in heeft..
En heb de grote buiselco maar meteen vervangen door een exemplaar wat er beter uit zag. En ook goed werkt.
Maar ik zag in het chassis ineens nóg een buiselco weggestopt. In het schema en de layout wordt deze niet vermeld.
Het is een bipolarie buiselco, heb ik nog nooit gezien.. Die zit aan de ene kant tussen de dioden X1 en X2 van de voeding en aan de andere kant verdwijnt het met een lange draad 'ergens' in het draadjescircuit van de netspanningskeuze-rotonde zo te zien,. ben ik nog niet achter, dat wordt aan het draadje trekken en kijken waar het heengaat. Is nog wel lastig omdat de draden strak in bundeltjes zijn samengevoegd. Kom ik nog wel achter.
Alleen: wat is dit voor een ding? En waarvoor wordt zoiets gebruikt? En tussen beide diodes in.
Heel raar (voor mij althans).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 19 december 2025 02:03:18 schreef maartenbakker:
Voor de 110/127V standen als spanningsverdubbelaar.
Ik vermoedde al zoiets. Die zou ik er dus eventueel uit kunnen laten bij onze netspanning.
Apart dat deze component niet in het schema of lay-out staat vermeld.
Omdat er in deze TV mogelijke ontkoppelproblemen zijn (oscillerende FM, slechte sync) heb ik de buiselco's even onder de loep genomen. Stuk voor stuk opgeladen via een brugcel naar lichtnet en serieweerstand van 47 k.
Allemaal houden ze hun spanning wel lang vast bij uitschakelen netspanning.
Mag ik hieruit concluderen dat deze redelijk goed zijn? Ik kan ze natuurlijk vervangen, maar elco's met hoge werkspanning zijn niet goedkoop. En als het niet nodig is..
Maar daarentegen zijn ze natuurlijk al wel 60 jaar oud...
het is vooral hun interne weerstand die belangrijk is voor een goede ontkoppeling.
Ik kom er later op terug, en ook op de andere puntjes (de oscillogrammen) maar ben nog onderweg.. (toer door europa en de UK..)
btw, het kan uiteraard dat je met verscheidene foutjes geplaagd zit.. (MF oscillatie en een sync probleem)
Ja, het is een hardnekkig probleem. Of problemen.
Terwijl dit toestel er fysiek het 'netst' uitzag van wat ik tot nu toe had.
Nu ik het chassis er weer even uit heb, ga ik maar even door met vervangen composiet weerstanden. Kan ik dat in ieder geval uitsluiten straks.
Inderdaad, syncproblemen en en oscillerende FM, met als bijverschijnsel een gloeiende EF184, waarbij ik hoop dat die het even uithoudt. Ik probeer dat gloeien zo kort mogelijk te houden (bv bij niet meten, antenne er even uit).
De syncscheider is denk ik eigenlijk wel goed, omdat ik met een UHF tuner en fratsen als hand er achter houden wél een stilstaand beeld kreeg.
Er gaat echt iets mis in dat HF-deel.
Voordat ik het chassis er weer even uithaalde kreeg ik niks meer, ook geen sneeuw zonder antenne.
Hij had er geen zin meer in.
Mét antenne zie je vaag het beeld (of je naar dichte mist kijkt)en staat die B14, EF184 weer te blozen.
@Kris, succes met de tour!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 19 december 2025 11:11:59 schreef Bavelt:
[...]
Ik vermoedde al zoiets. Die zou ik er dus eventueel uit kunnen laten bij onze netspanning.
Apart dat deze component niet in het schema of lay-out staat vermeld.
Waarschijnlijk is jouw schema niet geldig voor uitvoering /08.
Ontbreekt er misschien een afschermhuls van een buis? Elders een stukje afgeschermde kabel door een vorige reparateur vervangen door niet afgeschermd? Of simpelweg tijdens het repareren vergeten aan te koppelen?
Op vrijdag 19 december 2025 13:55:30 schreef Ledlover:
Ontbreekt er misschien een afschermhuls van een buis? Elders een stukje afgeschermde kabel door een vorige reparateur vervangen door niet afgeschermd? Of simpelweg tijdens het repareren vergeten aan te koppelen?
De afschermhulzen zitten er nog in.
de sync op de anode van B11 is nogal rommelig, maar je scoop triggert ook niet zuiver. Kan je triggering eens op - zetten en het overdoen?
Op vrijdag 19 december 2025 12:17:35 schreef Bavelt:
@Kris, succes met de tour!
Is gelukt... Parijs, Frankfurt,Biberach an der Riß, London en Manchester in 5 dagen 
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (45%)]
Ik kon weer even verder gaan.
Ik heb ritsen composiet weerstanden vervangen, de buiselco's ,de complete detector unit en de andere kanalenkiezer er weer in. En veel weerstanden gemeten (voor zover dat kan, vanwege 'in circuit' ).
Voor condensatoren hetzelfde verhaal.
De status nu:
- goed geluid
- beeld met voldoende contrast
- B14 bloost niet meer.
Maar: een zwabberend beeld, Totale sync weg.
Hierbij een meting op de anode van B11. Dat ziet er op zich niet eens zou heel erg uit, de hor. syncpulsen zie je wel duidelijk om de 64uS komen. Sync op -, H-mode.
15Vtt.
Alleen zijn ze geïnverteerd op wat ik in het schema zie staan. Maar wellicht hoort het toch zo?
En op de triode van B10t.
Duidelijk de syncpulsen. 64uS.
Zou volgens schema 70v tt moeten zijn, ik meet 40 Vtt. Kan misschien ook door de probe kunnen komen.
Maar met name in horizontale richting is dit onvoldoende om het beeld stil te krijgen.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (22%)]
In welk circuit had je de meeste defecte weerstanden? Ik denk toch dat er nog meer weerstanden het loodje bijna hebben gelegd, deze heeft er veel last van en mogelijk in vochtig plaatsje gestaan
Op zondag 21 december 2025 21:41:40 schreef Bavelt:
Ik kon weer even verder gaan.Hierbij een meting op de anode van B11. Dat ziet er op zich niet eens zou heel erg uit, de hor. syncpulsen zie je wel duidelijk om de 64uS komen. Sync op -, H-mode.
15Vtt.
Alleen zijn ze geïnverteerd op wat ik in het schema zie staan. Maar wellicht hoort het toch zo?[bijlage]
dat zit toch fout. Nu de scoop op -H staat krijgen we een duidelijker beeld. B11( heptode deel ) is normaal zodanig ingesteld dat enkel de sync erdoor komt, de video hoort afgesneden te zijn. Hier komt de video er nog mee door en dat is totaal verkeerd. kloppen alle spanningen op B11? btw, C151 mag abqsoluut geen lek vertonen. de 1MOhm weerstand erover zorgt voor de juiste instelling dat enkel de sync tips versterkt worden.
In deze tijd met feestdagen, familiebezoek, oudejaars-bijeenkomsten, kerstborrels, etc is het maar mondjesmaat mogelijk te werken aan dit project.
Maar... ik heb C151 en R151 preventief vervangen. En alsnog nog weer wat composiet-weerstanden.
De sync werkt echter nog niet.
Weer 2 nieuwe scopebeelden:
Zonder antenne staat op de anode van B11 een puls die om de 64uS komt. Maar dus niet afkomstig van het tv-signaal:
Hang ik de antenne er aan, dan zie ik die puls weer, maar dan zo te zien geïnverteerd met een niet te syncen signaal:
Dan nog wat DC-waarden op B11:
pin 6 = 7,35V
pin 1 = 10,2V
pin 2 = -0,28V
.
Tja, maar door wat? 
Klopt het dat er pulsen op de Anode van B11 staan zonder antenne? Waar komt dat dan vandaan?
En dat bij een beetje antenne-ingang het wordt omgedraaid..
Die omgekeerde pulsen komen bijna zeker van B9, het zou kunnen dat het normaal is, want B9 wordt gevoedt door terugslagpulsen. zolang het zaakje niet synct zie je de twee door elkaar. wat staat er op de anode van B10(t)?
Oja, B1(p) is de reactantiebuis, de regelspanning komt van de anode van B1(t) . Om te checken of de reactantieschakeling werkt kan je die regelspanning bvb eens belasten met 220k weerstand bvb, de H frequentie moet dan wijzigen. Gebeurt dan niet, dan eens rond B1(p) snuffelen.
Als ik C152 (47k) loshaal en daarmee de storingsonderdukker schakeling B13t uitschakel, wordt het aanzienlijk beter. Op de anode van B11h komen dan strakke pulsen en de verticale sync werkt.
Keurig om de 64 uS, alleen synct hij niet horizontaal (wild gezwabber).
Maar blijft wel stabiel verticaal staan en ook de V-regelaar reageert goed.
Maar die pulsen op B11h zijn dus niet voldoende om de horizontale sync te verzorgen.
Kan dit wat extra aanwijzingen geven?
Beeld op anode B11h:
De ontknoping nadert..
Na weer wat componenten vervangen rond X7 en X8 was er opeens een strak beeld!
Om vervolgens weer af en toe in de niet-sync te vervallen.
Dat betekent volgens mij dat er niet echt iets stuk is maar eerde een contact op een steuntje of component die niet stabiel is. Of reageert op temperatuur.
Blijft wel dat ik C152 los moet houden, deze aangesloten sloopt meteen de sync!
Nog wat extra info:
Als het beeld weer horizontaal zwabbert, kan ik het stilkrijgen door de H-stabilisatie potmeter even heen en weer te draaien (potmeter is goed, heb ik vervangen door een nieuwe).
Blijkbaar gebeurt er dan 'iets', waardoor hij de sync weer 'vangt'. Maar meestal niet van lange duur.
Er zit ergens een instabiliteit.