nonius
set SCE to AUX.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Het idee was niet nieuw maar het ontwerp van KSB was dat wel.KSB deed het met een paar IC's.
In de Racalator zat een "ietsepietsie" meer onderdelen 
En een heeeel ander prijskaartje..
Heb t spulletje opgebouwd, maar krijg er nog weinig leven in helaas.
Ik dacht te gaan meten op PIN 18 : TEST OUTPUT van de SAA1057. Op die manier kan
ik zien of t ic wordt geprogrammeerd. Je kunt op deze pin bijvoorbeeld de reference
frequentie bekijken.
Duurde even voordat ik door had dat t een open collecter uitgang was, heel bij dat ie
opeens omhoog ging ... maar ook bleef 
Op PIN 17 - Xtal meet ik inderdaad een 4Mhz clock.
Ook al een ander exemplaar geprobeerd, zelfde resultaat.
Hoe ga ik verder fout zoeken?
Ik heb eerst 20 klokpulses dan DLEN aktief en vervolgens de 17 bits voor Word B, DLEN weer uit.
Word A volgt daarna.
Ja, ben ik met je eens. AI zegt dit ... maar of dat waar is?
The ST Thomson saa1057 (more commonly known as the SAA1057) is a single-chip radio tuning PLL frequency synthesizer integrated circuit used to perform all the tuning functions for AM/FM radio receivers. It was originally developed by Philips/NXP and later manufactured by SGS-Thomson Microelectronics (now STMicroelectronics).
SGS (Thomson) heeft ze wel gemaakt, STMicroelectronics (Thomson) weet ik niet zeker.
SGS heeft (is) een ander logo dan ST.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dit IC komt van ST, in de tijd dat die afkorting nog stond voor SGS Thomson (zonder haakjes) en komt in dit geval mogelijk uit de koker van het voormalige SGS-ATES (die gebruikten oorspronkelijk 5 cijferige batchcodes).
ST en hun voorlopers maakten ook gewoon SAA chips, deels eigen ontwikkeling en deels second source. Onder andere afstandsbedieningschips voor RECS80 wat oorspronkelijk ook een Philipssysteem was.
Hij ziet er niet vals uit. Het zou best kunnen dat Philips ze in 1989 al niet meer maakte, het zijn typisch "begin jaren '80" chips.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lijkt mij ook dat het een fake is, ST heeft nog niet eens dat nummer op zijn eigen site staan. Geen enkele referentie te vinden ook niet in oude SGS catalogi, maar er zijn best veel boeken van hun.
Het lettertype is ook niet typisch ST.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (27%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Welk boek? Dan zou er geen ST opdruk op staan, maar iets van SGS.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (73%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als SGS hem had, ik dacht al aan SGS-ATES zoals ze voluit al een tijd heetten, dan is de kans erg groot dat ST hem ook nog een tijd in productie gehad heeft.
De site van ST toont bij mijn weten geen historische producten, dus dat zegt niets.
Het lettertype is bij nader inzien een beetje verdacht, maar SGS-ATES bracht meerdere fabrieken in die misschien ook niet helemaal gelijk liepen qua stempeling.
Ik denk dat de herkomst van de IC's hier ook een rol kan spelen in het beoordelen van of het vervalsingen zijn.
Onder de streep ziet het IC er voor mij plausibel uit, dus ik zou toch zeker ook naar de software kijken.
EDIT: een Philips exemplaar proberen zal uitkomst bieden, zolang die niet vals is. Waar heb je deze gekocht?
Ik ga sowieso een Philips exemplaar zien te bemachtigen. Ik zou werkelijk niet weten wat
ik fout zou doen namelijk. Heb zelfs de timing aangepast zodat t niet kritisch zou kunnen zijn.
Tijdrovend ... heb eerder fake gehad. Dat waren toen mosfet drivers die de bandbreedte niet
haalden....
Op woensdag 7 januari 2026 19:51:12 schreef henri62:
Welk boek? Dan zou er geen ST opdruk op staan, maar iets van SGS.
SGS heeft een tijd een eigen duidelijk logo gevoerd (niet de letters ST maar de letters SGS naast elkaar aan elkaar geplakt.
De SAA1057 staat hier genoteerd als zijnde een product van SGS (SAA1057 pagina 74)
1987_SGS_Shortform_Catalog
maartenbakker
Golden Member
Klopt. SGS en SGS-ATES hebben door de jaren heen diverse logo's versleten. Sinds de fusie met Thomson is het toen ingevoerde ST logo wel altijd hetzelfde gebleven alleen de betekenis veranderde.
EDIT: er staat niet echt of je DLEN actief moet maken tijdens het sturen van die eerste 10 of meer clockpulsen. Heb je dat al geprobeerd?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]
maartenbakker
Golden Member
Wat staat er in dat rondje? Ik geloof dat dat de productielocatie moet zijn. Die andere opdruk kan ik trouwens ook niet echt goed lezen en vind ik er opzich raar uitzien (heb geen vergelijkingsmateriaal).
Ik heb trouwens mijn vorige berichten nog aangevuld terwijl er al weer andere berichten achteraankomen. Mogelijk staat daar nog wat nuttigs voor je bij.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (33%)]
Een betere foto:
Ik denk dat als je DLEN aktief maakt je heel veel nullen inleest .. 8 0f meer klokpulsen, het is wel
vaag.
Overigens is t wel frappant dat als t een fake zou zijn er wel een clock tot stand komt op PIN 17.
Tis jammer dat t ding niet terug kan praten, want nu weet ik gewoon niet of t aankomt.
Zou die referentie frequentie er ook staan als je t IC koud opstart?
[Bericht gewijzigd door EgbertG op (92%)]
maartenbakker
Golden Member
Taiwan... Ik denk dat ST daar nooit een fabriek heeft gehad. Dat maakt de kans op een vervalsing toch weer fors groter. Maar zoals je al zegt, raar dat hij dan toch wel soort van reageert.
Komen jouw IC's bij TVSAT in Polen vandaan? Ik zie op ebay dat die dezelfde datumcode hebben.
In de appnote (https://archive.org/details/bitsavers_signeticsdataManualVolume1Commun… vanaf pagina 4-197) staat dat hij de binnengeklokte data controleert op validiteit. Een zooi nullen naar binnen clocken met actieve DLEN zou dan geen ellende veroorzaken vermoed ik... Maar alternatief geeft hij aan dat je gewoon 2 keer achterelkaar een word B naar binnen mag gooien. Dan weet je zeker dat je DLEN actief moet maken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Yes, STMicroelectronics has a presence in Taiwan, but primarily for R&D, sales, and services
(not for large-scale, wholly-owned manufacturing factories (fabs).)
STMicroelectronics (ST) operates as an independent device manufacturer (IDM) with 11 of its own manufacturing sites located across the world, but none of these dedicated fabs are in Taiwan. ST uses Taiwan's well-developed semiconductor ecosystem and its leading foundries, like the Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), to produce some of its products.
ST's operations in Taiwan include:An initial office in Taipei established in 1984.
A plant in the Hsinchu Science Park, which expanded operations in 2010 and focuses on R&D and design, leveraging local expertise.
maartenbakker
Golden Member
Dus ongeveer 0 kans dat ST dit IC in Taiwan maakte. Hooguit een kleine kans dat ze het bij Philips in Taiwan lieten maken, maar die zetten dat denk ik niet op deze manier in de behuizing en de vorm van de bovenkant lijkt ook niet op Philips. Ook de andere opdruk onderop de behuizing oogt niet goed, te modern.
Ik ben omgeslagen van "zal wel echt zijn" naar "vermoedelijk vals". Als het anders initialiseren geen uitkomst biedt, zou ik een Philips bestellen. Ik zag minstens 3 zaken met oude voorraad (dus geen "we hebben hem weer") die hem nog betaalbaar kunnen leveren.