een controller is goed om de frequentie in te stellen. voor het hf werk gebruik ik een pll ic, eentje die er voor gemaakt is...
(ik heb eens een KF161 mobilofoon aangestuurd met een 386 pc, de par. printeruitgang gaf de binaire code voor de deler en zelfs dat ging goed).
Loenie
Ink fades. Voices die. So will I.
People may be curious to know to which question or remark you replied with "yes".
Loenie
Op maandag 17 november 2025 16:24:15 schreef danykas:
my post
Ah zo, lekker duidelijk. Toedels!
Loenie
Op maandag 17 november 2025 11:25:59 schreef mel:
een controller is goed om de frequentie in te stellen. voor het hf werk gebruik ik een pll ic, eentje die er voor gemaakt is...
(ik heb eens een KF161 mobilofoon aangestuurd met een 386 pc, de par. printeruitgang gaf de binaire code voor de deler en zelfs dat ging goed).
Maar de TSA5511 is een PLL-IC. Niet voor HF, wel voor VHF/UHF.
Op maandag 17 november 2025 21:33:12 schreef Loenie:
[...]
Maar de TSA5511 is een PLL-IC. Niet voor HF, wel voor VHF/UHF.
Dan is hij ook voor hf te gebruiken, het ligt aan de voordeler wat de hoogste frequentie is.
Voor 145 MHz, als je een voordeler van 100 gebruikt, kan de PLL gewoon 2MHz zijn.
De CMOS PLL 4046 74HCT4046 74HCT7046 zijn ook te gebruiken. Alleen nog wat instelbare digitale delers erbij.
Loenie
Op dinsdag 18 november 2025 05:55:33 schreef mel:
[...]Dan is hij ook voor hf te gebruiken, het ligt aan de voordeler wat de hoogste frequentie is.
Voor 145 MHz, als je een voordeler van 100 gebruikt, kan de PLL gewoon 2MHz zijn.
Uiteraard is de deler in te stellen voor een lagere PLL-frequentie; theoretisch tot minimaal de PLL-referentiefrequentie (50 kHz / 62,5 kHz @ resp. XTAL 3,2 / 4 MHz). De TSA5511 datasheet specificeert desondanks een ondergrens van 64 MHz, wellicht omdat deze chip oorspronkelijk was bedoeld voor analoge VHF/UHF TV tuners, maar lager zal vast ook werken.
Het topic hier was echter de universele Arduino TSA5511 controller die ik heb gemaakt, onder meer als vervanger van de controller die door Dutch RF Shop wordt meegeleverd met hun DRFS06, maar dus ook voor andere toepassingen met de TSA5511.
De TSA5511 is overigens nog volop verkrijgbaar, hoewel wss niet meer bij de professionele suppliers.
Op dinsdag 18 november 2025 20:37:18 schreef Loenie:
[...]
Uiteraard is de deler in te stellen voor een lagere PLL-frequentie; theoretisch tot minimaal de PLL-referentiefrequentie (50 kHz / 62,5 kHz @ resp. XTAL 3,2 / 4 MHz). De TSA5511 datasheet specificeert desondanks een ondergrens van 64 MHz, wellicht omdat deze chip oorspronkelijk was bedoeld voor analoge VHF/UHF TV tuners, maar lager zal vast ook werken.Het topic hier was echter de universele Arduino TSA5511 controller die ik heb gemaakt, onder meer als vervanger van de controller die door Dutch RF Shop wordt meegeleverd met hun DRFS06, maar dus ook voor andere toepassingen met de TSA5511.
De TSA5511 is overigens nog volop verkrijgbaar, hoewel wss niet meer bij de professionele suppliers.
Het werkt prima met een Arduino, ik heb er zelfs een nieuwe display print voor gemaakt.
Loenie
Op woensdag 19 november 2025 08:59:45 schreef Johan60:
[...]Het werkt prima met een Arduino, ik heb er zelfs een nieuwe display print voor gemaakt.
Nice, mooi gemaakt!
De DRFS06 is in de basis een goed ontwerp, maar je moet er wel een aantal vebeteringen op loslaten om 'm professionele specs te laten behalen, waaronder een x-tal verwarming met temperatuurregeling (of externe TCXO) en extra ontkoppeling bij de buffertrappen om AM-ruis te onderdrukken, want die is met het standaard ontwerp vrij slecht. Ook extra ontkoppeling op de power-regeling aanbrengen, om AM-ruis verder te dempen agv een eventueel krakende potmeter.
Daarnaast moet je zorgen dat de modulatie-varicaps te allen tijde zo goed als mogelijk in hun lineaire werkgebied staan (ca. 7 VDC bias, dus het beste is om aparte (extra) varicaps voor de frequentie-instelling toe te passen. In het standaard ontwerp hangt dit nog rechtstreeks samen met de actueel ingestelde frequentie en wordt het dus steeds slechter naarmate de frequentie lager wordt ingesteld.
Verder moet het PLL-loopfilter véél trager gemaakt worden om modulatie bij zeer lage frequenties zonder 'tilt' mogelijk te maken (feitelijk om PLL-trackingvervorming te minimaliseren). Uiteraard gaat dat gepaard met een aanmerkelijk langere lock-in tijd, terwijl het standaard ontwerp kennelijk juist alleen een snelle lock-in als prioriteit lijkt te hebben gehad.
En in het algemeen uiteraard alle in-en uitgaande signaallijnen (voeding, audio, I2C, power-regelaar) goed ontkoppelen, opdat er geen RF-detectie binnen in de behuizing kan ontstaan door externe invloeden.
Ik heb deze verbeteringen on-the-fly aangebracht en de boel ingeblikt en dichtgesoldeerd, dus ik kan de details hier niet eenvoudig oplepelen. 
Maar met bovenstaande presteert ie dan wel extreem goed in alle opzichten!
Loenie
De BB409 is prima geschikt hiervoor. Ik zeg alleen dat ie (willekeurig welke varicap die voor FM-modulatie wordt gebruikt) zo goed als mogelijk in z'n lineaire werkgebied moet staan, om vervorming (en faseruis) te minimaliseren. Bij de BB409 bleek dat in de praktijk bij een bias van zo'n 7 VDC het geval te zijn.
Wat betreft de TSA5511, die is prima geschikt voor dit ontwerp. Het maakt trouwens ook niet veel uit welke PLL-chip je gebruikt, alles hangt af van de gekozen RC-constante van het loopfilter en dat blijft per definitie een compromis tussen PLL-trackingvervorming en lock-in tijd.
Het standaardontwerp van de DRFS06 i.c.m. de meegeleverde PIC controller software maakt geen gebruik van de mogelijkheid van de TSA5511 om tijdens PLL-acquisitie de charge pump op high te zetten en na lock-in op low (ze laten hem standaard op high staan). Als je die optie wèl benut, dan kun je - met een aangepast loop filter - nog aardig wat lock-in tijd besparen met behoud van dezelfde overall RC-constante. In mijn Arduino software heb ik die mogelijkheid dan ook ingebouwd (je kunt via het menu dus de instelling maken voor charge pump = low na PLL-acquisitie).
T.a.v. RF-afscherming; ik heb mijn controller in een externe behuizing geplaatst, dus er is geen enkele lekkage via het display. Als ik 5W output instel op een dummy-load dan is er volstrekt geen signaal meer aan de buitenkant te bespeuren. Zelfs als ik een zeer gevoelige fm-ontvanger met z'n antenne naast of zelfs tegen de zender aan houd, blijft het volledig stil (ruis dus). Er bestaan overigens lichtdoorlatende gaasjes voor RF-afscherming van displays, dus dat zou je nog kunnen proberen.
Uiteraard gaat dat gepaard met een aanmerkelijk langere lock-in tijd, terwijl het standaard ontwerp kennelijk juist alleen een snelle lock-in als prioriteit lijkt te hebben gehad.
Dat is de reden waarom men eigenlijk altijd softwarematig kiest om bij frequentie wijzigingen, eerst de 'Fast Lock' (CP setting bij de TSA) optie toe te passen en daarna de current in de loop omlaag te brengen.
Fast lock in a phase-locked loop (PLL) is used to significantly reduce the time required for the PLL to achieve synchronization with a reference signal, known as the lock time.
Nu zal je een FM zender niet vaak 'on the fly' een andere frequentie instellen, maar bij het aanzetten kan het wel een rol spelen om eerst in de 'Fast Lock' mode te gaan.
'Fast Lock' is vooral belangrijk in systemen waarbij een scan functie kan worden gedaan, want anders ben je constant aan het 'na ijlen' op de werkelijke gekozen frequentie.
Maar met de tegenwoordige moderne FM DDS systemen, zijn er weer andere uitdagingen.
Hoi allen,
Ik vroeg me zo af of de TSA5511 ook gebruikt kan worden voor de 8.33Khz kanaalscheiding bij de moderne vliegverkeer ontvangers, maw. is de minimale frequentiestap klein genoeg instelbaar ? Ik weet dat de SAA1057 bijvoorbeeld 1 / 10 of 1.25 resp 12.5Khz step heeft en dus 'onbruikbaar' voor luchtverkeer.
Of toch maar een ander - lees moderner- type gebruiken zoals bijv. de SI570 ?
Loenie
Op maandag 1 december 2025 09:02:49 schreef danny_m:
Hoi allen,Ik vroeg me zo af of de TSA5511 ook gebruikt kan worden voor de 8.33Khz kanaalscheiding bij de moderne vliegverkeer ontvangers, maw. is de minimale frequentiestap klein genoeg instelbaar ? Ik weet dat de SAA1057 bijvoorbeeld 1 / 10 of 1.25 resp 12.5Khz step heeft en dus 'onbruikbaar' voor luchtverkeer.
Of toch maar een ander - lees moderner- type gebruiken zoals bijv. de SI570 ?
Hi!
Theoretisch zou dat mogelijk zijn als je de kristalfrequentie van de TSA5511 verlaagt naar 533,33 kHz. Officieel is de ondergrens van de kristalfrequentie voor de TSA5511 gespecificeerd op 3,2 MHz, maar het is empirisch vastgesteld dat 1,6 MHz ook nog werkt voor een 25 kHz kanaalraster. Let op dat bij het verlagen van de kristalfrequentie behalve de stapgrootte, ook de bovengrens van de VCO-frequentie evenredig lager wordt. Voor de luchtvaartband (8,33 kHz raster) zou die VCO-bovengrens nog steeds ruim afdoende blijven (273,0583 MHz).
Loenie
Op zaterdag 10 januari 2026 09:58:41 schreef danykas:
No work this code only lcd...for tsa551 no work!!!
Just be nice to it and it will be nice to you!
xxx
paulp
I thought, I thought of everything
@ danny_m waarom niet een pll gebruiken die daarvoor bedoeld is,dit ding iprimair voor tv toepassingen bedacht er zijn veel betere keuzes beschikbaar.
Paul
Thank you my friend for the answer, do you have a similar project with Arduino that I can make? We are working on this because I can add other options....and to learn something else....
Op zaterdag 10 januari 2026 14:15:02 schreef paulp:
@ danny_m waarom niet een pll gebruiken die daarvoor bedoeld is,dit ding iprimair voor tv toepassingen bedacht er zijn veel betere keuzes beschikbaar.Paul
Ik denk dat je niet moet kijken waarvoor een IC is ontworpen maar naar de functionaliteit die het heeft, en dan zijn de meeste PLL IC in de grondslag het zelfde ene wat sneller als de ander maar het zijn fase vergelijkers. Ik ken professionele 2 meter (144mHz) zenders waar in de TSA5511 gebruikt wordt en dit zijn dus geen TV's
Op maandag 23 maart 2026 18:43:52 schreef DP-Hobby:
[...] Ik denk dat je niet moet kijken waarvoor een IC is ontworpen maar naar de functionaliteit die het heeft, en dan zijn de meeste PLL IC in de grondslag het zelfde ene wat sneller als de ander maar het zijn fase vergelijkers. Ik ken professionele 2 meter (144mHz) zenders waar in de TSA5511 gebruikt wordt en dit zijn dus geen TV's
???????????????????