Ca. een half jaar geleden ben ik dankzij een gulle gift van Henri62 bezitter geworden van een 12-kanaals schrijvende meter, een Transokomp 288 van het merk Withof Kassel. Een schrijvende meter was iets waar ik al wat langer mee aan de gang wilde. Voor een apparaat uit 1971 bleek het nog in verbazingwekkende goede toestand. Maar omdat het apparaat al een paar decennia ongebruikt had gestaan heb ik het eerst, module voor module, opengemaakt en gecontroleerd, vóór ik er spanning op durfde te zetten.

Voorkant:

Achterkant:

Het apparaat is behoorlijk groot en zwaar maar gelukkig volledig modulair opgebouwd, dus de modules konden één voor één uitgebouwd en gecheckt worden. De eerste module was de motoraandrijving:

Een prachtig stukje fijnmechanische techniek waar niets aan mankeerde. Een paar druppeltjes olie en het geheel liep weer als een zonnetje. Het is op deze module dat ook de voortloopsnelheid van het papier kan worden ingesteld met een selectiepal.

Een prachtig stukje fijnmechanische techniek, waar niets aan mankeerde. Een paar druppeltjes olie en het geheel liep weer als een zonnetje. Het is op deze module dat ook de voortloopsnelheid van het papier kan worden ingesteld met een selectiepal.

De volgende module die onder handen werd genomen was de voeding:

Een hele simpele voeding met een paar uitgangen. Slechts één uitgang wordt geregeld met een simpele zener-stabilisatie. Deze zenerdiode (NT9803) was defect; nergens op het internet waren er gegevens van deze diode terug te vinden, dus op basis van een educated guess heb ik de zener vervangen door eentje van 8V2. Achteraf gezien lijkt het een goede keus te zijn geweest, het apparaat lijkt volledig normaal te werken. Daarnaast werden alle elco's gereformeerd (was duidelijk nodig), met succes.

Vervolgens kwam het eigenlijke hart van het apparaat aan de beurt, de eigenlijke schrijfmodule:

Ook hier werden de 4 hoogspanningselco's gereformeerd.

De eigenlijke tekenkop:

Duidelijk is de indicatie te zien van welk kanaal gemeten & opgetekend wordt (1-12); rechts daarnaast de afdrukpinnetjes; daar rechts van een zwart rubber stempel van 1-12, dat om de zoveel aftekenpuntjes (ca. 40?) het kanaalnummer afdrukt op de grafiek. Daarachter zit een ronde zwarte kunststofhouder met 6 stempelkussentjes erin, elk met zijn eigen kleur inkt. (tot m'n stomme verbazing tekende het apparaat nog goed af met deze inkt, na ca. 30 jaar!)

Het geheel is volledig mechanisch met tandwieltjes; hierbij is het belangrijk dat alles netjes synchroon loopt. Iets wat ik aanvankelijk, door m'n eigen fout, om zeep heb geholpen. Daarna was het een kwestie van trial & error om te zorgen dat, wanneer kanaal 1 gemeten werd, ook kanaal 1 afgetekend werd (en kanaalnummer ook goed gestempeld werd). Dit is nu ook weer in orde.

De volgende module die onder handen werd genomen bevat de (weinige) transistors in het apparaat:

Ook hier weer alle elco's aan één kant losgesoldeerd en gereformeerd. Dat nam voor deze print toch wel 7 avonden in beslag.

De volgende module bevat o.a. de chopper van de meetschakeling:

Ook hier weer elco's gereformeerd. Het chopper-relais moest gedemonteerd worden om bij de onderste elco's te kunnen komen.

[Bericht gewijzigd door nonius op (10%)]

De 12 meetkanalen worden één voor één ingeschakeld door een hele batterij aan relais:

Nu juist, bij het schrijven van dit stukje, zie ik de draadbruggetjes op deze foto op de pertinax print aan de achterzijde; mogelijk dat hier geselecteerd wordt welke meetkanalen actief zijn! Dat moet ik eens uitproberen! Over dit probleem zat ik al een hele tijd m'n hoofd te breken (heb geen handleiding)! Mogelijk kan ik hier instellen dat er maar één kanaal gebruikt moet worden, i.p.v. alle 12.)

Nee, met de draadbruggetjes kun je waarschijnlijk per kanaal instellen welke van de 3 'signaalprocessors' gebruikt wordt. Bij mij zit er maar één module in.

De relais worden aangestuurd door een klein motortje met schakeldek (helaas geen foto van). Ook zit er nog een insteekmodule in het apparaat, vermoedelijk iets om weerstand te kunnen i.p.v. spanning. Zit verder geen actieve electronica in, alleen maar enkele weerstanden. Module zit linksonder op de foto:

Na al deze arbeid (viel eigenlijk wel mee: het merendeel van het werk was reformeren van de elco's. Voor de rest was het vooral uitvogelen hoe het werkt en hoe het bediend moet worden) konden de eerste tekenproeven gedaan worden. Na bijvullen van het inktkussentje (met ecoline, later met gewone Parker Quink vulpeninkt) tekende het apparaat wel af, maar met wat jutter van de kop wanneer hij op de overige 11 (niet aangesloten) kanalen plotte:

Dat probleem bleek veroorzaakt te worden doordat veel van de schroeven van de draadbruggen (achterkant van het apparaat) los zaten. Na aandraaien werd het een stuk beter. En nadat de niet-gebruikte 11 meetingangen werden kortgesloten, tekende hij daarna haarscherp af:

Het signaal was 0.5mHz bij 30mV. Ook de nauwkeurigheid van het apparaat is na al die jaren nog steeds prima!

Daarmee is dit project voorlopig af en toegevoegd aan het meetlaboratorium. Ik wil in de toekomst nog wel een kleine signaal-processor bouwen met een verzwakker en meetversterker, zodat diverse electrische signalen de juiste schaalfactor hebben (0-120mVdc) voor deze meter.

Nogmaals met dank aan Henri62!

Toevoeging van nog wat extra foto's van het binnenwerk van het apparaat:

Hopelijk heeft iemand anders in de toekomst voordeel van deze uitgebreide beschrijving/fotoreportage. Op het internet is er helaas heel erg weinig terug te vinden over dit prachtig gebouwde apparaat.

Er was een meetkabel kapot gegaan maar ik had nog een andere liggen die aan een kant niet voorzien was van een connector. Dus een BNC 50Ω aan een 75Ω kabel gezet met soldeer en voor de stevigheid een krimpkousje er omheen. Ik gebruik deze kabel voor laagfrequent.

Een verfstripper gun werkt erg goed om de kous te verhitten. Inmiddels ook weer een grote plastic draaistoel mat op de vloer geplaatst. Dan hoor je onderdeeltjes vallen.
edit: hmm nou twijfel ik of die plug 50 of 75 Ohm is (ff checken)

Op donderdag 2 april 2026 17:59:30 schreef nonius:
Ca. een half jaar geleden ben ik dankzij een gulle gift van Henri62 bezitter geworden van een 12-kanaals schrijvende meter, een Transokomp 288 van het merk Withof Kassel. Een schrijvende meter was iets waar ik al wat langer mee aan de gang wilde. Voor een apparaat uit 1971 bleek het nog in verbazingwekkende goede toestand. Maar omdat het apparaat al een paar decennia ongebruikt had gestaan heb ik het eerst, module voor module, opengemaakt en gecontroleerd, vóór ik er spanning op durfde te zetten.

Ha Nonius,

Dank je voor je uitgebreide verslag. Erg leuk om te lezen!
Goed om te zien dat je zo'n oud stuk techniek weer aan de pruttel krijgt.

groet, Gertjan.

Wat een prachtig apparaat Nonius, die kwaliteit koop je niet meer!

Wat krimpkous betreft.
Ik heb deze van Proxxon voor krimpkous, klein en werkt perfect.
Een in de werkplaats en een in de servicekoffer.

Ik heb zo'n ding:
https://www.aliexpress.com/item/1005007010178286.html

Bedoeld voor crea-bea toepassingen, maar ideaal voor krimpkous en dergelijke. Die hangt al tijden aan mijn werkbank.

Mijn krimpkous gereedschap heb ik zo'n 50 jaar geleden gekocht. Oorspronkelijk om kous te krimpen over dikke meeraderige kabel. 3cm doorsnede.
Maar nu krimp ik er ook kousje van 2mm mee. Dat opsteekstuk is makkelijk omdat de warmte rondom wordt verspreid.
De kunststof behuizing heb ik al moeten lijmen en met ductape "verstevigd".
ruud
Naschrift:
Ik zie dat dit type hete lucht blazers nog steeds door Master Mite wordt verkocht. :)

OK, we zijn ge side-tracked naar krimpkous krimpen?
Ik gebruik daar gewoon mijn toch al aanwezige heteluchtbout voor...

groet, Gertjan.

Op vrijdag 3 april 2026 13:31:37 schreef miedema:
OK, we zijn ge side-tracked naar krimpkous krimpen?
Ik gebruik daar gewoon mijn toch al aanwezige heteluchtbout voor...

groet, Gertjan.

Sorry, ruud

Ik gebruik een 1400W Black&Decker verfafbrander dat werkt goed en ook voor andere klusjes komt ie goed van pas. Het drogen van printlak, verwijderen van etiketten, plastic deformeren over een vorm. Zo heb ik wel perspex kasten gemaakt voor oa. een AY8500 tennisspel. Voordeel is dat je de hoeken scherp kan buigen en dat het over 4 hoeken één geheel is! Ik had alleen soldeer BNC'tjes liggen en dat werkt goed. Dat aanknijpgereedschap is niet aan mij besteed.

Op de foto zit het stangetje bij de pijl scheef door een foutieve montage bij een vorige reparatie. Daardoor bleef de drukknop op het front iets hangen in ingedrukte toestand. De schakelaar is schoongemaakt en gesmeerd en nu werkt het goed. De stang is gebogen in een haakse hoek vlakbij de bedienknop. Dat is niet zichtbaar op de foto. Na het draaien van de stang in de goede stand werkt de knop weer zoals het moet.

klik voor groter

Hi,

Hier een klein topic van een reparatie van een voeding, en dit gaat om de E3612a van Keysight.
Deze heb ik 13 jaar geleden gekocht bij Farnell omdat ik een voeding wou hebben die wat hogere spanningen levert.

En wat denken jullie... het meeste gebruik is voor lagere spanningen. :-)
Deze voeding heeft een kleinere elco over de uitgang staan en deze is 100µF, zodat je niet zo snel iets opblaast,
dit samen met dat de voeding ook geen grote stromen kan leveren, dat is 250mA of 500mA afhankelijk van de gekozen spanning bereik.

Spanning en stroom wordt ingesteld met 10 slagen potmeters.
Bij één van de potmeters zat het probleem, de spanning potmeter beneden de 10V "kraakte" een beetje en dat moest hersteld worden.

Dit is het onderwerp van misdragingen ;)
https://www.bramcam.nl/Diversen/E3612a-01.png
.

Hier de kast open gemaakt en ik was verbaast hoeveel stof er in de kast was gekomen, de voeding staat redelijk ingebouwd hier op een van de planken.
Met perslucht, kwast en later een vochtig doekje de voeding schoon gemaakt.
https://www.bramcam.nl/Diversen/E3612a-02.png
.

Sorry voor de slechte foto, dat zag ik pas, toen de voeding weer klaar op de plank stond...
Maar het gaat er om dat ik alleen 100K 10 slagen heb zonder plat kantje aan de as, dus dat werd vijlen, omdat de as van messing is, duurde deze handeling maar een paar minuten.
https://www.bramcam.nl/Diversen/E3612a-03.png
.

Op deze foto kunnen jullie zien dat de potmeter niet "normaal" is aangesloten, maar als variabele weerstand gebruikt wordt.
In het schema is dat R37 en er staat "Voltage Control" bij en hij is een onderdeel van de "Sense" aansluiting en is verbonden met de -banaanbus.
https://www.bramcam.nl/Diversen/E3612a-04.png
.

Het schema, klik voor een grotere versie.
https://www.bramcam.nl/Diversen/E3612a-10-Klein.png
.

Deze serie voedingen zijn er in meerdere spanningen/stromen, nu ik de kast open had kon ik ook mooi even aanschouwen, hoeveel Power transistoren er worden gebruikt in mijn model.
Dat zijn twee stuks IRFP450 MOSFets, deze zijn voor lineair gebruik ontwikkeld, 0,4Ω 500V en 12-Ampere en een mooie SOA karakteristiek, niets mis mee!

De achterzijde van het frontje twee DVM Chips en twee instelpotmeters voor de spannig en stroom Cal. van de metertjes.
Er zijn op de print nog een paar potmeters voor cal. aanwezig welke ik niet hoefte te beroeren.

Let ook op de bedrading van de aansluitbussen, op beide bussen is een dikke draad(stroomvoerend) en een dunne draad gesoldeerd, de dunne draden zijn de sense draden.
Heel simpel zou je de sensing naar buiten kunnen brengen, ik heb hier voor mijn gebruik echter geen behoefte aan.
https://www.bramcam.nl/Diversen/E3612a-05.png
.

Dit is vlak voor dat de deksel van de voeding er weer op gaat en ik heb maar een enkele instel potmeter hoeven aan te passen en de afwijking was minimaal, dus een mooi stabiel ontwerp/apparaat.
https://www.bramcam.nl/Diversen/E3612a-06.png
.

De kast is ook een beetje apart, deze gaat open door gebruik te maken van een platte schroevendraaien waarmee je de rand van de voor en achterzijde een beetje oplicht.
Zo gebeurd als je weet hoe het werkt, ik heb eerst naar de kast gekeken, en toen een video opgezocht die het een en ander uitlegde, dat scheelt krassen en beschadigingen van de kast.
De voeding werkt nu weer goed en ik ben er na zeker 13 jaar nog steeds blij mee.

Nu een volgende klus!

Groet,
Bram

Ik snap dat je daar blij mee bent, ik blijf dit mooie voedingen vinden. Hopelijk komt er nog eens een 30v variant op mijn pad.

Leuk verslag ook.

Ha blackdog,

Goede reparatie, dank je voor verslag en foto's.
Leuk om die populaire voeding van binnen te zien, en interessant om in het schema rond te neuzen.

Aan de ene kant verbazingwekkend dat zo'n kwaliteitspotmeter problemen geeft. Aan de andere kant een indicatie dat je deze voeding héél veel gebruikt hebt. En dus veel plezier van hebt, dat is mooi :-).

groet! Gertjan.

dus dat werd vijlen, omdat de as van messing is, duurde deze handeling maar een paar minuten.

Volgens mij zijn deze potmeters ook goed open te halen en de asjes over te zetten. Maar vijlen is ook zo gebeurd.

Zelf doe ik in dit soort gevallen altijd wat masking-tape over de as en de lagerbus, om te voorkomen dat er metaaldeeltjes in kunnen komen. Of zelfs de potmeter helemaal inpakken in masking-tape om vuil buiten te houden (vooral bij meer 'open' geconstrueerde potmeters).

En zachte bekken in het bankschroefje laten minder bijtsporen achter :)

(of evt. ook wat masking-tape om het asje wikkelen)

Op zaterdag 18 april 2026 12:37:52 schreef nonius:
[...]
En zachte bekken in het bankschroefje laten minder bijtsporen achter :)

Dat hebben we al eerder geprobeerd om over de bühne te krijgen... :-)

groet, Gertjan.

Hi,

Er zijn geen beschadigingen op het asje te vinden van mijn bankschroef.
Ik ben vrij voorzichtig bij behandelingen.
Ook nog naar wat messing stof gekeken na het verwijderen van het knopje, er was nog een heel klein beetje stof aanwezig, een kwastje loste dat op.

De potmeter uit elkaar halen en daarna weer monteren, waarom zou ik dat doen als ik vier stuks heb liggen en het en model is dat gewoon nog te koop is.
Geen idee of de gerepareerde dan weer goed zou blijven werken, dan is een nieuwe uit het laatje halen een stuk efficiënter.

Ik heb vele potmeters en schakelaars uit elkaar gehaald van apparatuur die oud is en niet makkelijk te vervangen is.
Dus die handelingen zijn mij niet vreemd.

Wat betreft de bijtsporen van mijn bankschroef, ik had bij deze kleine bankschroef ook wat alu plaatjes te bescherming.
Daar heb ik positieve en negatieve ervaringen mee, als het nu redelijk onbeschadigd moet blijven neem ik een stukje dik papier of wat karton,
dit net wat goed uitkomt voor het gebruikte materiaal.

Groet,
Bram

De recent in m'n bezit gekomen Philips PM5715 pulsgenerator lijkt nu weer operationeel te zijn. Al met al waren het lekker simpele probleempjes:

Als eerste werd de geblokkeerde netschakelaar weer gangbaar gemaakt met een vleugje siliconenspray. De krimpkous over de schakelaarcontacten werd vervangen door een nieuw stukje.

Vervolgens de voeding onderhanden genomen. Het bleek dat er alleen +22.5V was; de 6V-lijn was 0.57V en de -22.5V-lijn was +(!) 0.7V. Niet goed. Als eerste werden de twee krokante voedingselco's C301 en C303 (beide 1000u/63V) vervangen door nieuwe exemplaren. De overige elco's op de voedingsprint waren nog goed maar zijn wel eenzijdig losgesoldeerd en langzaam gereformeerd.

Op de print was de omgeving rond gelijkrichtbrug GR302 (voor de 6V-lijn) duidelijk bruin verkleurd. Daarom alle diodes van alle 3 gelijkrichtbruggen doorgemeten, maar die leken 'ok' (DMM op stand 'diodetest').

Voeding tijdelijk aangesloten op z'n trafo maar nog steeds geen +6V en -22.5V; het bleek al snel dat regelopamp IC302, een 741, van de +6V-lijn defect was. Na vervanging deden zowel +6V en -22.5V het weer prima, zonder belasting (de 741-regelaar van de -22.5V lijn betrekt z'n positieve voedingsspanning uit de +6V-lijn, dus het was logisch dat de -22.5V het ook niet deed).

Daarna de voeding terug ingebouwd en de PM5715 kwam weer tot leven. Er verschenen pulsen op het scherm, maar allemaal niet erg stabiel. Na wat meer spelen met de knoppen bleek er in bepaalde standen (inverted signal, of +/- ingeschakeld) toch een 50Hz-brom op het signaal te zitten. Dit was snel teruggetraceerd naar de +6V-voeding, die niet stabiel bleek onder belasting. Aangezien het om een 50Hz-brom ging en geen 100Hz-brom, was de eerste verdachte toch een slechte diode in de bruggelijkrichter, ondanks eerder doormeten met de DMM. Voor de lol toch ook even met de thermische camera gekeken waarbij bleek dat die betreffende gelijkrichter ook behoorlijk veel warmer was dan z'n buren. Dus gedesoldeerd en een oude, goede ex-equipment BY-164 teruggeplaatst. Daarna waren alle voedingslijnen weer 'normgemäß', ook onder belasting.

Voor zover ik kan nagaan werkt het apparaat nu weer helemaal goed. Ik moet de resterende elco's op de andere twee modules nog wel even controleren. Maar vooralsnog zit er weer leven in het oude beestje:

Bij het uitproberen van het apparaat dacht ik een paar keer dat er toch nog een probleem was omdat de pulsen plots verdwenen van het scherm, maar dat bleek operator-error: kwestie van 'onmogelijke' instellingen, waar Miedema al voor waarschuwde....

De buit aan defecte onderdelen:

Ter leringhe ende vermaeck heb ik daarna ook nog even de defecte gelijkrichtbrug aan de curvetracer gehangen maar daar was niets ongewoons op te zien (alle halfgeleiderdoorgangen leken in orde en ook geen reverse-leakage....). Dus met de DMM en curvetracer leken alle diodes goed, maar toch was de brug defect....

Dat is wel bijzonder dat een brug zo defect is, ik heb veel gezien, maar dat dus nog nooit.

Ik zit me af te vragen of de thermische shock van het desolderen misschien invloed heeft gehad? Want het blijft ongewoon.

De bruine verkleuring op de print, de 50Hz-brom op de ongestabiliseerde spanning en de beduidend hogere temperatuur van deze gelijkrichter wijzen er toch op dat daar het probleem zat.

Op dinsdag 21 april 2026 22:15:28 schreef henri62:
Dat is wel bijzonder dat een brug zo defect is, ik heb veel gezien, maar dat dus nog nooit.

Jep, ook die sneuvelen, ironisch genoeg willen die BY164 of de groene versie daarvan wel eens doorslaan. Meestal faalt een diode in sluiting.

Op dinsdag 21 april 2026 22:33:28 schreef Sine:
[...]

Jep, ook die sneuvelen, ironisch genoeg willen die BY164 of de groene versie daarvan wel eens doorslaan. Meestal faalt een diode in sluiting.

Maar dan is duidelijk te meten dat ze defect zijn. Niet op deze manier. Het zal dan toch doorslag zijn.