De bouwplaat van deze printer is omkeerbaar, zou je ook nog kunnen uitproberen mocht de A4-instelling niet helpen.

'brim' is een extra support rand om je ontwerp. Dat stel je in je slicer in. Dan trekken je hoeken minder omhoog tijdens printen. Die instelling staat bij 'Build Plate Adhesion' in je slicer.
https://blog.snapmaker.com/content/images/2025/11/skirt-vs-brim-vs-raft-comparison.png

Op zaterdag 4 april 2026 09:48:20 schreef Bavelt:
Ik heb de PI constructie al een paar keer voorbij zien komen, dus bestel ik vandaag nu ook maar eens een Raspberri PI.
3B+ basis set lijkt me.

Dat valt nog best wel tegen om een 3B+ te kopen.
Bij een aantal leveranciers zoals Bol.com is hij uitverkocht. Amazon heeft hem wel, maar dat loopt helemaal spaak in het bestelproces. Die sturen een code naar een oud, niet meer bestaand telefoonnummer.
En dan grappig: dan zou je naar de 'recoverypage' moeten gaan. Om daar te komen moet je eerst inloggen, maar dat gaat dus niet omdat ze dan weer vragen naar de code.
"There's a hole in the bucket, dear Lisa..".

Conrad heeft hem nog wel. Maar misschien dan toch maar de pi 4?

I.p.v de Ender 3V3 SE had je beter de Ender 3V3 KE kunnen kiezen... (die heeft WiFi en Klipper)
En dat voor een paar tientjes meer...

Op maandag 6 april 2026 12:57:05 schreef Arco:
I.p.v de Ender 3V3 SE had je beter de Ender 3V3 KE kunnen kiezen... (die heeft WiFi en Klipper)
En dat voor een paar tientjes meer...

Idd, maar het kwaad is al geschied... ;(

Nu heb ik zelf weer een probleem: nieuw filament besteld in een andere kleur: donkergrijs.

Maar het 'klontert' erg. Daarom de 'leveling' weer opnieuw gedaan, de Z-offset met het A4-tje ingesteld

Maar zelfs het eerste streepje dat hij standaard altijd maakt (links, 2e foto) is al niet netjes..

Dit is toch normaal spul?

Het zou een rechthoekig plaatje van 6mm dik moeten worden...

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (69%)]

Is toch echt meestal een leveling probleem, of de nozzle/bedtemperaturen te laag...
Behalve de Z-offset moet je ook de leveling (meestal op de 4 hoeken) instellen...

Goede temperatuur ingesteld voor dit filament?

[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]

is die temp niet altijd hetzelfde?
als ik op Print druk staat op het schermpje dat hij naar 140 gaat maar na een paar seconden springt dat naar 190 (net zoals bij het witte filament). Eenmaal daar aangekomen gaat-ie printen.
Ik heb de Z-offset wat lager ingesteld op -1,35 maar dat is maar een gokje.
Wordt het wel beter van, nog niet helemaal goed.

De 'auto leveling' kwam uit op -1.10 en dat is een veel te lage waarde, dan zweeft het hele spul.
Maar ik durf hem niet zomaar verder op te hogen, met het risico dat hij weer gaat graveren...

Het jammere is dat Creality Print, in feite bedoeld voor het printen met de Creality 3D-pinters, geen usb ondersteuning biedt voor hun eigen printers.
Alleen met een 'LAN' verbinding' waarbij hij een ip-adres wil weten.

Het printen van mijn plaatje gaat met dit filament niet goed. Op de hoeken, vooral rechtsboven, is hij tijdens het printen kromgetrokken.
De nozzle 'stuitert' daar dan overheen. Ook op alle 'keermomenten' had hij het moeilijk.
Het eindresultaat is niet een mooie glad plaatje, maar een ruwe bedoeling.
https://youtube.com/shorts/koaDBrJB3do

Krom

Op maandag 6 april 2026 13:50:56 schreef Bavelt:
is die temp niet altijd hetzelfde?

Nee, dat varieert enigszins per materiaal (PLA,ABS,PETG,...) en per fabrikant.
Voor PLA meestal iets van 190-230 graden nozzle, 25-60 graden bed.

Ik houd dan altijd de hoogste waarde aan, dat blijft het beste aan het bed vast zitten... (190 graden vind ik wel erg 'koud')
Normaliter zit er een sticker op de filamentspoel met de gewenste temperaturen.

Ik heb ook wel eens filament (pla) gekocht waarmee ik het nooit voor elkaar heb gekregen dat het goed op het bed plakt. Ik vind persoonlijk dat er echt wel verschil tussen merken zit qua kwaliteit.

Op mijn anycubic uiteindelijk bij esun pla+ gebleven. Voor mijn Bambulab p1s hou ik het bij Bambulab filament.

Ik gebruik meestal Extrudr, nooit problemen mee...
https://www.3djake.nl/extrudr

Op maandag 6 april 2026 17:38:54 schreef Arco:

Normaliter zit er een sticker op de filamentspoel met de gewenste temperaturen.

Verdraaid ja. Niet eens op gelet. De nozzle-temperatuur moet volgens die sticker 200-230 graden zijn.
Dan zit ik dus inderdaad aan de 'koude' kant.

De haspel van de filament die ik met de printer mee bestelde (PolyTerra) heeft ook een mooiere haspel vind ik, van karton. De grijze filament (van TM3D) heeft een plastic haspel en ik heb de printer al af ten toe een handje moeten helpen omdat het filament aan de rand van die plastic haspel klem kwam te zitten.

Op maandag 6 april 2026 18:29:21 schreef Arco:
Ik gebruik meestal Extrudr, nooit problemen mee...
https://www.3djake.nl/extrudr

Ik blijf ook altijd bij het zelfde merk filament, dan weet je dat je instellingen goed zijn. Ik gebruik het huismerk van 123 3D
https://www.123-3d.nl/123-3D-Filament-PETG-Antraciet-1-75-mm-1-kg-i117…

Op maandag 6 april 2026 11:54:15 schreef Bavelt:
Dat valt nog best wel tegen om een 3B+ te kopen.

Kiwi electronics en SOS solutions kunnen hem uit voorraad leveren en zijn (mijn ervaring) betrouwbare webshops.

Heb inmiddels betere resultaten geboekt met het printbed, oa de A4 methode en de temperatuur hoger instellen, nu 210 en 65 graden. Eerst een behuizing voor de camera geprint en dat ging prima, daarna een poppetje geprint met 2 benen waarbij het ene been na een tijdje los liet terwijl het andere been goed vast zat. Filament is van ATA (bed 35-60 en nozzle 200-230)
Octoprint gebruikt de temp instellingen van de printer niet maar gebruikt de waarden die ingesteld staan in de software zag ik.

Op maandag 6 april 2026 11:05:00 schreef marcob:
'brim' is een extra support rand om je ontwerp. Dat stel je in je slicer in. Dan trekken je hoeken minder omhoog tijdens printen. Die instelling staat bij 'Build Plate Adhesion' in je slicer.
[afbeelding]

Thanks !

Ondertussen heb ik het witte filament er weer ingezet en het plaatje opnieuw geprint.
Dat ziet er nu wel mooi uit!

En for the time being Cura geïnstalleerd, die ondersteunt wel USB en kan ik printen zonder SD-kaarten wisselen. Omdat ik in deze fase steeds bij de printer blijft als-ie bezig is, is het nu even geen probleem dat de PC aan moet blijven.

Ik heb nu twee kleuren filament: wit en grijs.
Stel ik maak een huisje wit, kan ik dan 'halverwege' het printen, bijvoorbeeld het dak grijs printen?
Dus onderbreken en filament wisselen? Of wordt dat een rommeltje?

Nooit geprobeerd...
Er zijn ook multicolor oplossingen (bijv. van CoPrint, onder klipper), maar die kosten al gauw meer als de printer zelf... ;)

Op dinsdag 14 april 2026 01:25:47 schreef Bavelt:
Ik heb nu twee kleuren filament: wit en grijs.
Stel ik maak een huisje wit, kan ik dan 'halverwege' het printen, bijvoorbeeld het dak grijs printen?
Dus onderbreken en filament wisselen? Of wordt dat een rommeltje?

Je kunt tussen twee lagen een pauze inprogrammeren via:

Navigate to Extensions > Post Processing > Modify G-Code, click Add a script, select Pause at height, and set the pause trigger to Layer Number.

Maar of het succesvol werkt en je geen kleurverschil etc ziet, ik heb het nooit geprobeerd voor kleurwissel.

De nozzle moet dan op zijn minst 'zijn neus snuiten' om de oude kleur filamentresten eruit te krijgen...
Likje verf is simpeler... :)

Op dinsdag 14 april 2026 10:21:18 schreef Arco:
De nozzle moet dan op zijn minst 'zijn neus snuiten' om de oude kleur filamentresten eruit te krijgen...
Likje verf is simpeler... :)

Eens verven is makkelijker.
Het “snuiten” kun je wel met de hand doen.
Zorg er wel voor dat de temperatuur van je bed constant blijft en je de print niet per ongeluk losstoot

Op maandag 6 april 2026 19:45:50 schreef Blue Sky:
[...]

Kiwi electronics en SOS solutions kunnen hem uit voorraad leveren en zijn (mijn ervaring) betrouwbare webshops.

Heb inmiddels betere resultaten geboekt met het printbed, oa de A4 methode en de temperatuur hoger instellen, nu 210 en 65 graden. Eerst een behuizing voor de camera geprint en dat ging prima, daarna een poppetje geprint met 2 benen waarbij het ene been na een tijdje los liet terwijl het andere been goed vast zat. Filament is van ATA (bed 35-60 en nozzle 200-230)
Octoprint gebruikt de temp instellingen van de printer niet maar gebruikt de waarden die ingesteld staan in de software zag ik.

[...]

Thanks !

Octoprint gebruikt de temperaturen die de slicer in de G-Code zet

De Torture Toaster lijkt me leuk om te printen, moet ik nog steeds eens doen... :)
\https://www.printables.com/model/60985-the-torture-toaster