Dag lieve forumleden,
Voor de reparatie van mijn ATAG-oven ben ik op zoek naar een foliecondensator, maar ben niet zeker of ik zeker ben welke ik moet aanschaffen ter vervanging.
Het gaat om een fc met een pinafstand van 10mm, 100nF en een werkspanning van 520V. Dat laatste vermoed ik op basis van AI-Google, die de condensator geanalyseerd heeft. Aan alle overige info op de condensator kan de zoekmachine niets.
Het onderdeel komt uit een ATAG oven ZX6511D van een jaar of acht oud.
ATAG weigert iets te vertellen en adviseert me een nieuwe print te kopen van een kleine 140 euro. Laat me er even over nadenken, nee dank je.
Wie weet wat ik moet aanschaffen, en waar te vinden?
Groet!
Onderste regel: U1 K 520 : 0.1uF=100nF 10% 520V DC , merk is Epcos
Pin afstand kan je nameten met een liniaal.
Vervanger: https://www.tme.eu/nl/en/details/r71vf31004030k/tht-film-capacitors/ke…
Op dinsdag 14 april 2026 21:24:57 schreef flash2b:
Onderste regel: U1 K 520 : 0.1uF=100nF 10% 520V DC , merk is EpcosPin afstand lijkt me 25mm maar dat kan je nameten met een liniaal.
Dan was ik in de buurt
Pinafstand is 10mm. Maar ik ga nu zoeken naar Epcos. Dank!
De voorgestelde vervanging kost $17. Ik zoek nog even door, maar weet nu genoeg.
[Bericht gewijzigd door HerreZ op (11%)]
Ik heb er net een Kemet vervanger bijgezet, die is ook prima en een prima merk ook.
Je kunt ook zoeken op 100nF 250V AC, dan zal je er wat meer vinden.
nonius
set SCE to AUX.
Klopt dat? Ik zou verwachten dat een condensator van 250Vac geschikt is voor 350Vdc (1.41x).
Een DC-condensator van 520Vdc zou dan minimaal 520/1.41 = 368Vac moeten zijn.
Tenminste, dat heb ik altijd gedacht. Of zie ik iets over het hoofd?
[Edit: het is de rating van de fabrikant (520Vdc; 250Vac) dus dan zal het wel kloppen zeker....]
Dat is toch dezelfde print als in dit topic?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@nonius: De vuistregel is nog een factor 2 bovenop die 1,414 of om makkelijk te rekenen: een verhouding 1:3 van AC staat tot DC. Dan zit je in elk geval goed als je je op DC gespecificeerde condensator op AC wilt gebruiken.
Andersom kan de factor natuurlijk wel kleiner zijn, dus dat zoals hier de condensator gespecificeerd is voor een hogere AC-spanning dan je zou verwachten.
In de praktijk gebruikelijk is 630V DC en 250V AC met de nadrukkelijke vermelding dat je hem niet over het net mag hangen. Kennelijk heeft Kemet zijn polypropyleenproces goed genoeg onder controle dat een 520V DC condensator ook al 250V AC aan kan. Ik zou het liever wat ruimer dimensioneren om een eventueel senseosyndroom te voorkomen.
Op dinsdag 14 april 2026 23:04:19 schreef revado:
Dat is toch dezelfde print als in dit topic?
Helemaal correct, heb als laatste reactie daar aangekondigd jullie hulp in te roepen voor het uitvragen van de foliecondensator die ik nodig had, omdat ik er zelf niet uitkwam. Ik leer zoveel dankzij jullie 
Heb nu bestellingen lopen via Aliexpress. Een fractie van wat het kost als je een een ander in Nederland/Europa besteld. Snap oprecht niet dat het niet anders kan, terwijl de bron mogelijk hetzelfde kan zijn.
Anyhow, mocht die vijf euro voor 20 condensatoren (heb er nog meer nodig) niet de moeite waard zijn, heb nu inmiddels twee adressen waar ik relatief eenvoudig dat wat ik nodig heb kan bestellen, alleen 10 keer duurder.
Groet!
Herre
Daar is wel een verklaring voor.
Houd er rekening mee dat onderdelen van "de chinees" met grote regelmaat fake zijn.
Elco's zijn vaak gewoon slecht.
Dan zit je met mooie goedkope onderdelen die niet werken...
Voor reparaties gebruik ik alleen onderdelen van bekende merken en via bekende leveranciers.
@Fred kan je daar nog wel wat over vertellen.
En zoals in het ander topic ook al is aangegeven, elco's kan je alleen maar goed testen door ze uit te solderen en te meten ol waarde en ESR.
Met een multimeter gaat dat niet, en zeker niet in circuit, dan meet je van alles mee.
Ik zou de elco's eerst goed meten en desnoods gewoon vervangen, maar dan wel door een bekend merk zoals Panasonic of iets dergelijks.
Hoe weet je trouwens dat die 100n condensator defect is?
Op woensdag 15 april 2026 07:53:57 schreef revado:
Elco's zijn vaak gewoon slecht.
Dan zit je met mooie goedkope onderdelen die niet werken...
Je hebt een punt, het is afwachten wat er binnenkomt. Overigens zijn mijn ervaringen met Ali helemaal niet slecht. Ik heb een keer een artikel besteld dat het gewoon niet deed. Ik kreeg direct excuses en mijn geld terug. Voor het overige voldeden de bestelde spullen aan de verwachtingen.
Hoe weet je trouwens dat die 100n condensator defect is?
Uitgesoldeerd en gemeten. Waarde was 1nF.
Iemand een suggestie voor een 2 (of meer) polige stekker - contrastekker combi die vrij, buiten mag hangen ?
Ofwel (regen)water dicht , laagspanning 12V.
Het is voor de koppeling tussen de (afneembare) slagboom en de arm (verlichting op de slagboom).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 15 april 2026 12:49:30 schreef HerreZ:
[...]Je hebt een punt, het is afwachten wat er binnenkomt. Overigens zijn mijn ervaringen met Ali helemaal niet slecht. Ik heb een keer een artikel besteld dat het gewoon niet deed. Ik kreeg direct excuses en mijn geld terug. Voor het overige voldeden de bestelde spullen aan de verwachtingen.
[...]
Uitgesoldeerd en gemeten. Waarde was 1nF.
Elco's op Ali kopen is ook slecht als ze goed lijken te zijn. De kans is te groot dat je ze binnen een paar weken tot een paar jaar opnieuw moet vervangen omdat ze niet de spec hebben (zoals low ESR) die je apparaat nodig heeft of omdat ze zelfs hun eigen spec niet halen. Het loont niet om iets anders te bestellen of op voorraad te houden dan long life low ESR types van bijvoorbeeld Nichicon of Panasonic (FR reeks).
Voor dit soort foliecondensatoren geldt in jouw toepassing hetzelfde. Als je originele al last had van het Senseosyndroom (capaciteitsverlies) dan gaat de nieuwe dat minstens zo snel ook krijgen.
nonius
set SCE to AUX.
Iemand een suggestie voor een 2 (of meer) polige stekker - contrastekker combi die vrij, buiten mag hangen ? Ofwel (regen)water dicht , laagspanning 12V.
Ik heb zelf goede ervaringen met deze Amphenol-connectors (C16-1). Niet goedkoop, wel goed. Worden ook veel in de watersport gebruikt
https://www.wiltronics.com.au/product/80226/amphenol-c16-1-connectors/
(desondanks monteer ik ze altijd zodanig dat water zoveel mogelijk niet via de kabel in de connector druipt)
EricP
mét CE
De Belden CA 3 serie is iets goedkoper, lijkt dezelfde maatvoering te hebben en doet het ook prima.
Eigenlijk gaat het met elke connector wel goed als het het inpakt in zelf vulcaniserende tape - wel even RTFM doen.
Op zaterdag 18 april 2026 12:23:15 schreef EricP:
De Belden CA 3 serie is iets goedkoper, lijkt dezelfde maatvoering te hebben en doet het ook prima.Eigenlijk gaat het met elke connector wel goed als het het inpakt in zelf vulcaniserende tape - wel even RTFM doen.
Dank ! Hier kan ik wel wat mee.
Roland11
Golden Member
Beste CO'ers,
Ik zoek een potmeter 47k, lineair, met een schakelaar erin.
De schakelaar moet een 'drukknop' zijn, dus als je duwt op de draaiknop schakelt het contact open of dicht en blijft ook in die stand staan.
Het asje is diameter 4 mm.
Weet iemand zoiets te vinden?
Geen probleem als de aansluiting op een iets andere plek zitten, dat is wel op te lossen.
In de bijlage een foto van de te vervangen originele, de schakelaar werkt niet jofel meer.
(De schakelaar in het origineel heeft 3 aansluitpunten, dat heet een wisselschakelaar?, maar ik heb genoeg aan 2 aansluitpunten, open of dicht.)
Bedankt!
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op dinsdag 14 april 2026 20:20:49 schreef rudig76:
Uit de buitenunit van een wat ouder weerstation van Alecto WS-4800 heb ik de volgende sensor defect. Het is de temperatuur en luchtvochtigheid sensor. Vervangen voor een sht30 maar dat is niet de juiste sensor.
Iemand een idee welk type sensor dit is op de foto?[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
Voorzichtige kick, iemand een idee?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
@Roland11: Even zoeken op 'push-push potmeter', er zijn er genoeg. (alleen maar heel weinig met 4mm as)
De originele zul je hooguit nog NOS vinden, want radiOhm bestaat al een tijdje niet meer...
[Bericht gewijzigd door Arco op (31%)]
RAAF12
Golden Member
10A 250V~ switch is idd wel een stevige push switch. Hier zijn blauw/zwarte (dimmer) pots te koop met switch. Wellicht zit er iets bij?
http://www.czkennon.com/html/168/ evt. een met 6mm as erin met een passende knop.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]
Roland11
Golden Member
Ah, dat heet "push-push". Klopt: komt uit een dimmer.
Zijn inderdaad lastig te vinden... als ik niets kan vinden ga ik hem maar openmaken en kijken of ik hem kan fixen (schakelaar klikt niet meer vast).
Iedereen bedankt voor de reacties!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco
Special Member