Met de dummy starte de voeding nr 1 'goed' op. Ik vertrouw hem nog niet helemaal. Dat bleek ook terecht, de +17 deed niets. dat bleek te komen doordat C6111 geen contact had met het bovenste printspoor. Raar maar waar. De C werd wel geladen maar de verbinding naar de connector was er niet.

Verder start de voeding zo te horen niet stabiel op. de ene keer is het min of meer in orde de andere keer is het een fluitspeler. Dus dat ga ik nog uitzoeken.

Wat verder opviel was dat de 5 Volt nu niet meer de thyristor V6112/BT151 triggert. Wat niet zó vreemd is met maar 4.5 volt. Dus dat pluis ik ook nog uit.

Ik ben op jacht naar een scheidingstrafo omdat kleine vergissingen nu al een paar keer het licht uit deden via de aardlek of een (on)aangename prikkeling gaven. :P De bedoeling is dat ik a.s. zaterdag ga kijken bij een aanbieder.

Ik heb deze "tante Agaath" al heel erg lang staan.
Net opgehaald in de berging en even getest, werkt prima.
Alleen 220 v, als ik er netspanning op zet, die is hier nu 235 volt, komt er 250 uit.
Maar omgekeerd gaat het beter, de sec wikkeling is iets hoogohmiger, dan komt er mooi 222 volt uit.
Ik ga zo naar Hilversum, ben toevallig de hele dag in Beeld en Geluid, ik zet opoe in de auto :)
Als ik je er mee kan helpen bel of app mij dan even, nummer is bekend.

Tante Agaath wordt op haar ouwe dag weer terug aan het werk gezet.... en ze genoot nog wel zo van haar pensioen! Enfin, 't is een stevig gebouwd oer-Hollands wuuf en d'r zit nog best wat leven in het ouwe beestje.

(heb mijn PM3055 hersteld en getest met een 200VA scheidingstrafo en die deed het op z'n sokken).

Harry64: toen ik nog jonger was en dacht dat ik het eeuwige leven had deed ik zulke reparaties ook zonder scheidingstrafo, maar tegenwoordig zeker niet meer! Eén moment van onachtzaamheid en het is 'einde oefening'. De aardlekken (300mA en 500mA) doen niet zo heel veel - die trippen pas wanneer ik lang en breed geroosterd ben. Daarom heb ik op de contactdozen van de electronicawerkbank ook een 10mA aardlek gemonteerd. Een grote rode noodstop-knop staat nog op het 'nog te doen'-lijstje.

Evt. kun je ook gewoon een 6 of 10mA aardlek aan een verlengsnoer monteren, als tijdelijke noodoplossing.

Op woensdag 29 april 2026 17:27:07 schreef harry64:
Super blij mee. _/-\o_

Mooi, dan heeft tante Agaath weer een mooie bestemming. :)
Het ding valt wel een beetje onder de bootankers wat gewicht betreft O-)

Sorry dat het vanmiddag wat kort was, volgende keer hebben we meer tijd.
We zijn ook vlak er na weggegaan, op de A1 op weg naar Alkmaar ( dat was de 2e bestemming vandaag) was het flink mistig, enorm veel rook, vanwege die enorme brand bij het Harde.
De ventilatie lang op circuleren gezet vanwege de enorme stank...
Net op de terugweg van Alkmaar naar Den Haag stonk het ter hoogte van Haarlem nog flink.

Nou ,
Er zit genoeg leven in de brouwerij.
Ik gebruik ook een dikke scheidingstrafo. Dat ding is idd heel zwaar.
Ik heb me aangeleerd alles wat open ligt via dat ding te doen.
Inderdaad, een moment van onachtzaanheid: in het begin even snel met de scope kijken. Maar ja de aarde van dat ding zorgde via de aardlek hier ook voor volledige duistermis..en stilte.

Ik kreeg eerst op het mediapark een NL alert en thuis rond 18.00 nog een keer.

Ik heb het eerste instelbare detectiedeel van m'n elektronische zekering klaar in de sim. Post ik later wel ff een plaatje van. In de sim reageert ie bij 10.0005 A nauwkeurig met een 0.01Ω shunt. :P.

@HArry,
De +17 deed het, maar had je ook de + en - 48V aan de praat?
Dat is volgens mij de meest kritische. Deze wordt door de thyristor kortgesloten als er iets mis is met de + 5V.

De + en min 48V doet het met de dummy er aan. De 5V zit dan op 4.5, wat te laag is.

En ik vind hem labiel starten. De ene keer netjes zonder bijgeluiden de andere keer lijkt het een beetje op een krolse kat. :P

Is de ESR van de elco's op de 48V +5V en -6.4V -lijn nog goed?

Ik kan me voorstellen dat als de ESR net iets te hoog is dat de regelaar dan te snel denkt dat de elco's 'vol' zijn en terugregelt, waardoor de +5V te laag wordt.

Meen me te herinneren dat Bavelt de elco's had vervangen door niet-Low ESR varianten, omdat dat de enige variant was die de onderdelenwinkel voorradig had?

In dat geval misschien eens een paar low-ESR elco's tijdelijk parallel zetten op de 48V-lijnen (en misschien ook de 5V-lijn) en kijken of dat de zaak verbetert?

[Edit: wacht even, ik bekijk net het schema, de voeding regelt op z'n -12V lijn; dus dan daar misschien even tijdelijk wat elco's parallel zetten; zijn +12V, -12V, +17V en -17V ook te laag? Of alleen de +5V lijn?]

Ik had andere HSP-elco's genomen, inderdaad van de plaatselijke e-boer.

Maar later de originele weer terug geplaatst. Die blauwe 'deuk-elco's. die waren volgens de later aangeschafte esr meter wel in orde.
Labiel starten komt wel overeen zoals ik de scope kreeg. Soms deed hij het en even later helemaal niks meer.
Dat was de start van dit project.

Ik had andere HSP-elco's genomen, inderdaad van de plaatselijke e-boer.

Maar later de originele weer terug geplaatst. Die blauwe 'deuk-elco's.
Die waren volgens de later aangeschafte esr meter wel in orde.
Labiel starten komt wel overeen met zoals ik de scope kreeg.
Soms deed hij het en even later helemaal niks meer.
Dat was de start van dit project.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (13%)]

De ESR van de HSP-elco's is niet echt relevant, omdat de stromen hier relatief laag zijn (Ploss = I²*ESR). De verliezen gaan omlaag met het kwadraat van de stroompieken en bovendien zijn het fysiek flinke elco's met een redelijke warmtecapaciteit, waardoor de temperatuur minder snel oploopt.

Maar heb je de overige elco's (m.n. in het secundaire deel) dan niet getest en/of vervangen?

(sorry als je dat al vermeld had, maar de thread is lang, mijn geheugen slecht en het gaat ook nog eens over 2 verschillende voedingen - ik ben de draad een beetje kwijt :) )

Heel herkenbaar.
Het waren 2 voedingen en op een gegeven moment liep alles door elkaar..
Van de originele voeding had ik volgens mij alle elco's vervangen.
Plus een aantal zener's , de thyristors en weet zelf ook niet meer wat.
Maar kreeg het niet aan de praat.
Dus de hoop is gevestigd op Harry64, alias El Salvador..

Ik krijg hem wel. Ik moet de boel nog ff nalopen met de scope. Maar omdat ie zelfs met een 100W halogeen er tussen niet start, zit er nu geen beveiliging tussen. Dus als het dan misgaat sloopt ie waarschijnlijk m'n variac. Ik wil van de week nog ff proberen met 2x 100W parallel er tussen. Als het dan mis gaat zit er wat veiligheid tussen.

Klopt inderdaad, mijn PM3055 startte ook niet op met een 100W gloeilamp in serie. Zonder deed 'ie het wel prima. Omdat de lamp niet fel oplichtte bij het testen (dus geen 'harde' kortsluiting) durfde ik het aan om hem er tussenuit te halen. Altijd een spannend momentje....

Dus als het dan misgaat sloopt ie waarschijnlijk m'n variac.

Daarvoor hebben ze zekeringen uitgevonden :) Mijn 200VA scheidingstrafo is afgezekerd met 1.25A traag, als ik me goed herinner. En soms moet ik inderdaad een zekeringetje vervangen....

@Harry, als je een 26 polige header voor de (nieuwe) dummyprint nodig hebt slobber ik er even een van een orgelprint af.
Die heb ik zat liggen, maar geen spare headers hier thuis.
Wel zat connectoren en 100 meter bandkabel liggen hier thuis.
Dat kabel en die connectoren gebruik gebruik ik in flinke hoeveelheden voor een orgelbesturing.

[Bericht gewijzigd door revado op (20%)]

@ Nonius. Ik heb nog ergens een bak glaszekeringen. Zal vast wel een 2AT o.i.d. tussen zitten. Dus die doe ik dan op de scheidingstrafo die ik van revado heb.

Dan laat ik de variac er wel tussenuit.

@ revado

Ik heb ze nu nog niet nodig. deze dummyprint werkt nu. Dus eerst maar eens die voeding onderhanden nemen.

Hoe gaat het hiermee, Harry? Nog aan toegekomen?

Nog niet. Ik moet m'n huidige PC met win10 een aantal programmas gaan overhevelen naar de nieuwe met win11 die ik van Blackdog (Bram) heb gekocht.

Da's voor een dwangneuroot zoals ik nogal een dingetje. Vooral omdat ik de instellingen van het account dat Blackdog zo zorgvuldig heeft opgesteld niet wil verkl**ten. Dus ga ik eerst een 'immage' maken van de hdd die er inzit zodat ik altijd weer terug kan naar de situatie zoals die nu is.

Ik heb al een keer 10 jaar en 1.6 TB aan data e.d. vernageld toen ik m'n data-opslag server een upgrade gaf, daar ben ik maanden ziek van geweest. Dus dat ben ik liever voor.

Ik gebruik voor het maken van een backup altijd Macrium Reflect.
Daarmee kun je een complete image maken, incl operation system. Dan kun je altijd helemaal terug.
Met als voordeel dat je zo'n image ook even kunt 'mounten', om snel even een bestand terug te halen.

Voor het maken van een backup van de data gebruik ik dan ffbackup.
Ik ben voorheen ook wel eens data kwijtgeraakt, ook door ransomware.

Die data-server was een raid5 2TB over 5 500GB sata disks. Na een update van de firmware was de complete raid5-configuratie weg en ook niet meer terug te halen. Dus dat ben ik i.i.g. afgeleerd.

Meestal werk ik met AOMEI backupper. Maar anders heb ik diskgenius ook nog. Het vreet tijd i.i.g., welke je ook gebruikt. Komt wel goed. :P

Goed weer even terug naar de voeding. Aan de voeding zelf nog niet verder onderzocht. Dat wil ik een der de komende dagen wel gaan doen. Inmiddels wel een tweede scheidingstrafo'tje ( :P ) rijker.

Deze vereist met z'n 3.3Kva wel iets van een opstart schakeling omdat anders de automaat er uit klapt.