Op woensdag 6 mei 2026 21:43:43 schreef Arco:
Met Minkowski kun je ook mooie afgeronde hoeken maken, maar is afschuwelijk traag... :Z
[bijlage]

Stap over op de 'Nightly Builds' van OpenScad, deze versie is zoveel maal sneller dan de huidige release versie. dat is een verademing.

Op woensdag 6 mei 2026 13:39:14 schreef Arco:
Voor echt stevig zou ik de infill op 100% zetten...
Dit lijkt er ook aardig op:

[bijlage]
[bijlage]

Ik heb deze even geprint, met 100% infill.

Het eerste exemplaar mislukte, omdat halverwege de print losliet.
Hebben deze printers geen sensor die ervoor zorgt dat hij dan stopt?
Want hij gaat gewoon door met 'in de lucht' printen, resulterend in een grote klomp bij de nozzle.

100% infill, voelt wel sterk aan..

Op woensdag 6 mei 2026 22:36:53 schreef Bavelt:
[...]
Het eerste exemplaar mislukte, omdat halverwege de print losliet.
Hebben deze printers geen sensor die ervoor zorgt dat hij dan stopt?

Hoe zou 'ie moeten weten wat er zich afspeelt op het printbed?
Hij kijkt alleen of er nog filament is en dat is voldoende om door te gaan...

Mijn K1 heeft een 'spaghettidetector' middels een AI camera:
Hij kijkt of het plaatje van de camera klopt met wat er verwacht is bij een goede print...

Het is iig niet losgetrild, omdat de schroefjes nog tussen het rubberen plaatje en spatbord klem zaten. Je zou haast denken dat iemand de fiets aan de drager heeft opgetild.

Dan zijn de schroeven uit het blokje getrokken en is de draad in het blokje dus volledig gestript. Schroefjes terugschroeven gaat in dat geval niet werken.

Als er parkers ingeschroefd moeten worden zou ik in elk geval die delen met 100% infill printen; schroeven hebben niet veel grip in lucht.

Dat iemand een keer de fiets aan de drager optilt lijkt me niet vreemd: daar moet 'ie toch tegen kunnen?

Een familielid heeft een Sparta electrische fiets waar ik in het verleden onderhoud aan pleegde; daar wordt uitdrukkelijk in de handleiding voor gewaarschuwd om hem NIET op te tillen aan het (verende) zadel of bagagedrager. Alleen aan het handvat bij het frame. Het is met zijn 28kg ook nog eens een loeizware fiets.

De moderne, lichte aluminium bagagedragers zijn net sterk genoeg om een klein beetje lichte bagage te dragen (10kg?). Da's niet te vergelijken met mijn oude stalen ros die mijn gewicht, twee zware boekentassen en een klasgenootje-met-lekke band achterop kon dragen over een afstand van 8km :)

Ik was verbaasd over een eerdere opmerking van Bavelt, dat de bagagedrager was bevestigd aan het spatbord (met dat kunststof blokje); ik zou het eerder andersom verwachten: dat het spatbord aan de bagagedrager bevestigd zit. Enfin. De oer-Hollandse traditie van je vriendin meenemen achterop de bagagedrager gaat met moderne fietsen niet meer lukken :)

... ach, het zijn ook geen vriendinnen meer zoals vroeger. Tegenwoordig komt er een auto aan te pas, en misschien zelfs nog niet eens de eerste de beste auto.

https://www.youtube.com/watch?v=0OJhthL0WFA&list=RD0OJhthL0WFA&amp…

Dat zijn idd lang vervlogen tijden, een vriendin achterop de bagagedrager van je fiets meenemen.
De tegenwoordige bagagedragers zijn erg fragiel. Niet gemaakt voor een extra passagier.
Dit is een RIH e-bike.

De bagagedrager / accuhouder zit met een stang naar de as gemonteerd. Het blokje waarmee het ding aan het spatbord zit, fixeert hem zodat hij niet kan kantelen.
Maar als je hem daaraan optilt, komt er wel degelijk het volle gewicht van de fiets op.
Ik heb de originele zelftapper er even ingedraaid en zit toch best wel behoorlijk vast (in ieder geval niet lam).
De tweede krijg ik er niet in, je komt praktisch niet tussen het spatbord en de band, zeker niet met een torx schroevendraaier. En dan ook nog in een hoekje draaien.

Dat die ene wel lukte kwam doordat ik de schroef door het gaatje van het spatbord stak en het blokje net zo lang draaide dat het vast zat.
Maar dat kan natuurlijk niet bij het tweede schroefje.

Normaliter zal de fietsenmaker het hele wiel demonteren. Dan kun je er goed bij.
Om dat zelf te doen met zo'n e-bike, nee dank u.

Kun je eventueel voor tijdelijk geen slangenklem gebruiken om de boel vast te zetten? (weet niet waar je wel/niet bij kunt)
Daarmee kun je in ieder geval de boel goed bij elkaar trekken.

Een slangklem biedt in dit geval geen uitkomst.
Maar hij zit met 1 schroef nu al behoorlijk vast (er kan niks worden bewogen) en voor de zekerheid borg ik het geheel met een spanband.
Dan kan er vandaag nog gewoon gefietst worden.

Eenmaal thuis neem ik het ding onder handen en ga eens kijken of ik het verse blokje kan gebruiken. (eerst even met nieuw PETG filament printen, besteld bij 3dJake).

Ik heb het blokje nog iets aangepast met gaten.
Wat ik wel lastig vind (maar misschien is dat te omzeilen), dat wanneer je een cilinder uitsnijdt, je niet kunt zien hoe diep hij er in gaat.
Ik doe dat dan door een ! voor de commandoregel te plaatsen zodat je alleen het gat ziet. En dan weer terug zonder !.
In Tinkercad kun je zo'n uitsnij-element ('hole') een andere kleur geven.

RIH_Afgerond.scad

Op donderdag 7 mei 2026 11:27:56 schreef Bavelt:
In Tinkercad kun je zo'n uitsnij-element ('hole') een andere kleur geven.

Dat kan toch door er een '#' voor te zetten?

Het # werkt alleen in de preview mode. Je kunt ook diverse kleuren aan objecten geven:

color("Yellow", 1)

Hij verandert de kleur wel, maar zodra hij in een ander object valt, zie je het niet meer.
In mijn voorbeeld verdwijnt het 'gat' in het blokje.

Op donderdag 7 mei 2026 16:41:00 schreef Bavelt:
Hij verandert de kleur wel, maar zodra hij in een ander object valt, zie je het niet meer.
In mijn voorbeeld verdwijnt het 'gat' in het blokje.

Wordt die ook niet zichtbaar als je na F5 op F6 drukt?

Gisteren zat ik een filmpje van MasterMilo te kijken waar ze een "cursus" 3D printen kregen.
Daar werd oa dit "bakje" geprint :

Om "warping" te voorkomen alsook het afbreken van de middelste lippen werd het bakje onder een kleine hoek op het bed gelegd. Daar komt dus (wat) support onder de bodem. Ik weet niet of ik dat zo een mooie oplossing vind. Verhaal daarbij was dat de lippen schuin geprint worden , dus steviger

Ik snap dat niet. Kwaliteit wordt belabberd omdat zowel de buitenkant als de binnenkant van je bodem lelijk worden.

Daarnaast helpt het niet.

De layer-lines lopen nu iets schuin maar als dat zwak is dan breekt ie gewoon langs zo'n schuine lijn.

Constructief is 3D-printen te vergelijken met metselen; dezelfde opbouwregels zijn van toepassing. Om afbreken van de middelste lippen te voorkomen zou ik zelf een steunbeertje aan de binnenzijde toevoegen.

En geen (lage waarde) infill gebruiken bij zoiets duns, dat breekt gegarandeerd bij enige belasting.

Op donderdag 7 mei 2026 16:52:09 schreef rudig76:
[...]

Wordt die ook niet zichtbaar als je na F5 op F6 drukt?

Nee, ook dan niet.

Het blokje houdt het keurig op de fiets!
Het daadwerkelijke probleem van het losraken was dat het spatbord blijkt te zijn gebroken.
Ik dacht dat dat hoorde en je hem als twee delen in elkaar kon schuiven.
Niet dus.

En dan zij nde klemmetjes van de jasbeschermer ook stuk. Dat heb ik nu met een stukje je duct tape gedaan.
Niet echt fraai dus.
Bij de fietsenmaker waren ze echter niet voorradig.

Maar deze dingen zijn waarschijnlijk net een brug te ver om zelf te printen lijkt me...

Als je wat duidelijkere info geeft is dat best te maken.
Zo is het moeilijk gokken, je kunt niet alles duidelijk zien, en de exacte maten ontbreken.
(achterplaatje vorm/maat, inkeping, binnen/buitendiameter van rond klemdeel,...)

Al ruim zo relevant lijkt me de vraag: "uit welk materiaal te printen?" m.a.w. "welke soort filament?" Want het moet flexibel zijn en blijven, om goed te klemmen. En om regelmatig indien al niet permanent buiten te komen zou het redelijk resistent moeten zijn aan ultraviolet licht.

Dat laatste niet zo. De jasbeschermers worden deels afgedekt door een fietstas aan weerszijde.
Daar komt niet zoveel licht bij.
Ik dacht om dit eens te proberen met mijn kersvers gearriveerde PETG-Filament.

Op zaterdag 9 mei 2026 16:03:52 schreef Arco:
Als je wat duidelijkere info geeft is dat best te maken.
Zo is het moeilijk gokken, je kunt niet alles duidelijk zien, en de exacte maten ontbreken.
(achterplaatje vorm/maat, inkeping, binnen/buitendiameter van rond klemdeel,...)

Tja maten,
Zoiets..

Ben je zeker van die 24 en 25? Dan zou het maar een halve mm dik zijn en volgens mij zijn ze dikker (als fietsenmaker honderden van die dingen door de handen gehad).

Voor zulke onderdelen is trouwens het huidige ontwerp afgestemd op het gebruikte materiaal en productieproces. Als je het gaat namaken met een 3d printer is meestal je materiaal, maar zeker het productieproces anders. Het meest geschikte ontwerp voor dit onderdeel wordt dus ook anders. Exact namaken geeft in mijn ervaring vaak niet het gewenste resultaat, maar als je het vanuit de functie zelf opnieuw ontwerpt met de beperkingen van je materiaal en productieproces in je achterhoofd kom je vaak tot een goede vervanger.

Die maten zijn wat losjes gemeten met een lineaaltje.
Het is wel een ding waar veel objecten samenkomen om zoiets te kunnen maken.