Altijd een dilemma, waarbij de juiste printorientatie voor de ene helft van het onderdeel juist slecht uitpakt voor het andere deel. Wat is de diameter van de staande achtervork op het punt waar deze clip komt?

Dat is geen ronde stang maar meet en trapezium-vorm.
Op het grootste deel meet ik 23,6 mm met een schuifmaat.

Veel is nog onduidelijk helaas... ;)

Is de onderste (grond)plaat links smaller als rechts? (lijkt rechts ook iets uit te steken)
Is de opening bij pijl 1 links hoger als rechts? (of is dat 'optisch bedrog'?)
Bij pijl 2 'lijkt' een gat te zitten?
De cylindervorm schijnt bij pijl 3 horizontaal smaller als bij pijl 2? (of ook illusie?)

De maten op de andere foto kunnen inderdaad onmogelijk kloppen (24 en 25mm)
0.5mm dik gaat je niet eens van staal lukken, denk dat het minstens 1.5mm is.

Is de 'bodemplaat' rechthoekig of links smaller als rechts?

Vaak is een snel lijnschetsje van het object wat makkelijker. (duidelijke foto van een zwart object is lastig)
Zoiets:

Is best wel lastig om de maten te schetsen.

Inmiddels weer afgebroken

Het materiaal is 2mm dik

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (20%)]

Ondertussen net met mijn verse PETG filamanet van 3DJake opengemaakt.
En er een huisje mee willen printen.

Maar dat lukt niet; hij print korrelig, trekt draadjes en en pakt niet op de bouwplaat.
De temperatuur zou 235 Graden moeten, zijn. Geprobeerd met 240 Graden, maar dat helpt niet.

Bedtemperatuur te laag? (ik gebruik 75 of 80 graden)
Hechten de eerste lagen wel en komen die daarna los?

Heb je ook opgegeven dat je een 'smooth' PEI bed hebt en niet textured? (kun je ergens opgeven)
(tenminste, zo te zien is het een 'smooth' bed)

Er zijn ook simpele 'adhesion test' objects om te printen.
Daarmee kun je ook zien of de bed leveling klopt (moet overal even dik zijn en goed vastzitten als/zolang het bed heet is)
https://www.thingiverse.com/thing:4637894

Ik had het bed op 62 graden.
Volgens de sticker op de haspel moet dat 60-70 graden zijn.
De bouwplaat is een Creality textured plaat, maar dan omgedraaid (omdat de voorkant was 'gegraveerd')
Het eerste proefstreepje wat de printer maakt gaat wel goed. Maar dan gaat de kop naar het midden, een draad achter zich aan trekkend op weg naar een ruïne printen..

Dus de achterkant is ook 'textured'?
Met die verschijnselen is het bed te koud, of klopt de z-offset niet. (hij print de 1e laag te hoog boven het bed)

Ik controleer de temperatuur altijd even met een IR thermometer of die inderdaad klopt.

[Bericht gewijzigd door Arco op (23%)]

Als ik over ga van PLA naar PETG dan moet ik altijd de z-offset aanpassen. De nozzle moet dan een pietsie lager staan.

Na PTEG weer PLA en dan vergeten de z-offset weer terug te zetten resulteert dan in 'elephants-foot' (eerste en tweede laag komen dan te dicht op elkaar).

Just my 2 cts.

Nog een vraagje:
Ik heb een ontwerp van zgn. Raaco lades gemaakt. Indien daarvoor hier interesse bestaat kan ik de STL wel posten. Maar waar dan? Hier in deze groep?

[Bericht gewijzigd door gghouweling op (22%)]

Maar waar dan? Hier in deze groep?

Onderstaand topic was daar ooit voor bedacht, maar 't blijft rustig... :)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166247#highlight=3d+ontwerpe…

Ik heb de bouwplaat maar weer even omgedraaid, originele kant boven.

En opnieuw gestart met leveling.
Eerst de autoleveling. Dat geeft deze waarden
:

Vervolgens 'Prepare', dan geeft hij de waarde van de z-offset -1,03.

Maar die waarde klopt niet, dan print hij gewoon in de lucht
Als ik daarna met Move de nozzle naar beneden beweeg, zodat het A4-tje er precies onder past, dan geeft hij: 0,1.

Wat moet ik hier nu doen om het goed te doen? (normaal stond de offset op -1.39)

Velletje papier moet er stroef onder passen.
Z-offset heeft in principe niets met levelen te doen, maar is de offset afstand tussen de levelsensor en de nozzlesnuit.

Ja maar hoe doe ik dat dan? Als ik move gebruik en de nozzle omlaag laat bewegen, mag ik niet lager dan 0. Toch zweeft de nozzle dan nog boven het A4-tje
Edit: ik zie dat ik bij Prepare de offset kan instellen. Als ik hem laat zakken en het papiertje er net nog onder kan schuiven komt hij op -1,29

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (32%)]

Toch gaat het nog niet lekker.
Even een simpel testkubusje. 20x20x5.
Je ziet dat hij bij het maken van de Skirt al draden trekt.
Het kubusje komt er wel maar is kromgetrokken en mist ook een stukje in de rechterhoek.

De eerste teststrook waar hij altijd mee begint (links op de bouwplaat) is ook net mooi strak.

Het tweede kubusje lukte wel. Daarna het huisje maar weer eens proberen.

;( ;(

Direct hier achteraan het filament weer naar PLA verwisseld en het huisje geprint.
Gaat meteen weer prima.

Het lijkt er een beetje op dat deze PETG filament van 3DJake geen gelukkige keuze was voor mijn printer.
(of ik zie iets over het hoofd met de instellingen).

PETG heeft hogere temperaturen nodig als PLA, anders hecht het niet aan het bed...
(60 graden is te koud, bed wordt ook niet egaal warm, sommige spots zijn 5 graden kouder als ik met de IR meet...)

Ik gebruik nooit anders als 3d-jake, nog nooit een probleem gehad met loslating van het bed, zit ongelooflijk vast.
Als het soms verkeerd ging lag het altijd aan mij: meestal z-offset of bed te koud, dat werkt niet.

Als ik de printer laat afkoelen, kun je het geprinte object zo optillen (staat dan los op het bed)

Kies je in je Slicer wel PTEG, standaard staat Cura op PLA?

Het ligt echt niet aan het filament, het zijn toch je instellingen. Het is bij een nieuw type en/of merk filament altijd uitproberen en zoeken naar de juiste instellingen. Deze instellingen kun (moet) je opslaan als materiaal profiel in je Slicer software.

Als op de rol een bed temperatuur staat van 60-70 graden, begin dan maar op 70 graden. Ik print PETG op 70 graden bed temperatuur. Staat trouwens ook in de default PETG instelling in Cura.

Op zondag 10 mei 2026 16:34:59 schreef Arco:
Als ik de printer laat afkoelen, kun je het geprinte object zo optillen (staat dan los op het bed)

Op 1 van m'n creality printers is dit zo. Op de andere moet ik vaak iets moeite doen om het los te krijgen. Ik vermoed dat daar de Z offset iets omhoog kan (hij staat te dicht op het bed).

Ik heb zojuist

deze geprint. Het tandwiel van de rol van m'n label-printer was in tweeen gebroken. De vervanger ge-3D-print en hij doet het weer. "Call me surprised!" ;-) (en: In 1x goed. :-))

Ik heb in Cura idd niet expliciet gekozen voor PETG.
Wel de nozzele temp op 240 en het bed op 65 graden.

Het 'vloeit' niet lekker bij het printen. Het doet me denken aan een ballpoint die half leeg is, dan krijg je ook niet 1 streep inkt.

Ik zou de bedtemp op minimaal 70 graden zetten (PETG houdt niet van kou... ;) )
Als er dan nog te weinig filament uit lijkt te komen zou ik de flow rate wat hoger proberen...

@rew: mooi tandwieltje, zal wel niet heel erg klein zijn? (dat gaat meestal niet zo goed in een 3d printer)
Moest je nog veel 'nabewerken'?

[Bericht gewijzigd door Arco op (29%)]

Op zondag 10 mei 2026 17:14:19 schreef Bavelt:
Ik heb in Cura idd niet expliciet gekozen voor PETG.
Wel de nozzele temp op 240 en het bed op 65 graden.
.

Begin daar maar eens mee, altijd het juiste materiaal kiezen in je slicer software. Niet alleen de temperatuur wordt ingesteld, maar nog een aantal instellingen worden aangepast.

Ik heb Cura nu ingesteld op PETG (Generic).
De print temperatuur op 250Gr.
Het bed op 70 Gr.
Lekker warm dus allemaal...

Ik ben nu het huis aan het printen. Maar het gaat nu wel een héél stuk langzamer.
Dat zal vast wel horen bij de instelling voor PETG.
De basis blijft op zijn plaats dit keer. Maar je moet er wel bij blijven om af en toe wat sliertjes, bolletjes gauw met een pincet weg te halen voordat de nozzle daar weer overheen gaat.