Overtollig filament is meestal de flow ratio te hoog...

Op zondag 10 mei 2026 17:55:09 schreef Arco:
@rew: mooi tandwieltje, zal wel niet heel erg klein zijn? (dat gaat meestal niet zo goed in een 3d printer)
Moest je nog veel 'nabewerken'?

28 tanden, mod 0.5, dus pitch diameter 14mm. Schuifmaat zegt buitendiameter bijna 15mm. Niet echt groot dus.

Er was wat overextrusie op het top oppervlak. Dat heb ik er afgeschuurd.

Op donderdag 23 april 2026 22:01:30 schreef nonius:
[...]

Bavelt, als het goed is komt er een UNC 1/4"-20 boutje je kant op via Revado. Was hier toch alleen maar een kwestie van de juiste lade uit het rek trekken. :)

Het boutje van Nonius is gisteren overhandigd aan Bavelt.

Op zondag 10 mei 2026 22:06:53 schreef Bavelt:
Ik heb Cura nu ingesteld op PETG (Generic).
..........Ik ben nu het huis aan het printen. Maar het gaat nu wel een héél stuk langzamer.
Dat zal vast wel horen bij de instelling voor PETG.

In Cura heb je meerdere instellingen waar je rekening mee moet houden.
Je begint altijd met je materiaal keuze. Je kunt kiezen uit de default instellingen. Je kunt ook je eigen materiaal profile maken, dat zou ik wel adviseren.
Daarnaar heb je je print settings. Een aantal van je print settings zijn afhankelijk van je materiaal keuze, zoals temperatuur. Misschien ook de snelheid, dat weet ik niet.
Ik heb mijn eigen print settings profiel per materiaal type opgeslagen. Ik rommel nooit in de default settings.

Wat voor jouw de beste instellingen zijn, dat moet je proefondervindelijk uitvinden. Het is niet zo dat de instelling van Arco of mij, ook jouw goede instellingen zijn. Heb je de juiste instellingen te pakken, bewaar deze dan in je eigen profiel. Op Youtube staan veel test prints om de verschillende parameters uit te testen.

=> PETG

Het printen met PETG steekt nogal nauw. Ben zeker drie weken bezig geweest voordat ik eindelijk de juiste instellingen gevonden had en een normale afdruk kon maken. Ik gebruik wel een verwarmde afgesloten printerkast en voorgedroogd filament (22%,30C) zodat warping door kou of tocht geen invloed heeft.

Zeer belangrijk is een purge en vooral een ruime skirt zodat de extruder goed loopt vordat de eerste lijn geprint gaat worden. Voor de hechting gebruik ik altijd blauwe schilderstape, die met een plamuurmes zo egaal mogelijk vlak aangedrukt wordt.

=> Jasbeschermklem

Het originele model is een spuitgiet-model. Bij 3D-printen zul je het model moeten aanpassen naar de 3D-printtechniek. Een dergelijke klem zou ik van PETG of Nylon maken.

Het huisje is zowaar nog helemaal geprint. Om 2:30 's nachts was hij klaar (maar was ik ergens op Jupiter).
Qua afwerking vind ik hem nog wat ruw. Dat zal om te beginnen met een schuurpapiertje moeten worden bewerkt.
Hier en daar lijnen, een bolletje, een krasje.
Maar wat ik al lees van posters is dat je met de instellingen vele kanten uit kunt.
Blijkbaar had ik de verwachting Plug & Play bij wisselen van PLA naar PETG, maar er komt dus meer bij kijken.
Het maken van een profiel op basis van tests en eigen proefafdrukjes is inderdaad een goede.
De camera past in het huisje en met het boutje van Nonius (waarvoor dank!) zal hij op zijn plek blijven.
Qua ontwerp heb ik nog iets niet goed. De camera zit weliswaar mooi in zijn huisje, maar zijn gezichtsveld is beperkt. als je hem wat draait, kijkt hij al snel tegen de zijwand aan. Misschien moet ik ter hoogte van 'het oog' een uitsparing maken.

Met deze OpenSCAD code heb ik hem geprint:

Huisje_Camera.scad

Ziet er goed uit!... ;)

Ik vind PETG een makkelijk filament om mee te werken, er gaat zelden iets mis.
Zolang de belangrijkste parameters kloppen (z-offset, bed level, nozzle en bed temp goed, bed schoon, flow ratio) heb je nooit problemen.

Ik heb wel gezien dat PETG veel sterker is. Ik dacht ik zaag het drempeltje er even uit.
Maar dat zit best stevig.
En dat het oppervlak niet helemaal glad zit zal veel te maken hebben met de instellingen denk ik.
De printsnelheid was wel erg laag, maar daar zou ik ook mee kunnen experimenteren.

Er komt wel een zekere lucht vrij, ik had de kamer waar hij printte dicht gedaan, maar bij openen rook je het meteen.
Goed ventileren zal dan ook wel belangrijk zijn.
Misschien dat de kwaliteit van het PETG filament ook wat doet.
Deze haspel van 1 kG kostte bij 3DJake € 14,19.
Word je ook niet arm van.

Ik heb het huisje aangepast. Maar nu een ander probleem: De printer ziet de .Gcode niet meer op de SD-card.
Ik heb hem opnieuw geformatteerd (niet snel), FAT32 en size=4096.

Maar hij ziet niks..
Edit opgelost. Met diskpart hele ding schoongeveegd en opnieuw geinitialiseerd.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (17%)]

Ik heb de uitsparingen gemaakt aan de zijkanten, zodat het bereik van de camera breder wordt.
Dat heb ik gedaan door een cylinder te pakken die dwars door de voorkant snijdt.
Dan is het wat mooier rond i.p.v. een rechthoek.
Is dat de geëigende manier zo?

Dan zou het mooi zijn als ik een soort luifeltje bovenin kan doen (zodat de regendruppels net iets verder van de camera naar beneden vallen.
Wat is de truc hiervoor?

Huisje_Camera.scad

Mijn eerdere 'huisje' had toch al een luifel? : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2649287#2649287
Die open 'zolder' trekt wel (on)gedierte aan dat op zoek is naar woonruimte trouwens...

Die had inderdaad een luifeltje, ja. Misschien ga ik dan met dat model verder en breng mijn uitsparingen etc daar in aan.
Ik had er inderdaad ook gedacht dat ik een tehuis voor dakloze spinnen aan het maken was...

Die spinnen hebben overigens sowieso een sterke voorkeur voor mijn camera's. Het gebeurde af en toe dat het alarm midden in de nacht afging omdat de spinnen bezig waren en een mooi web hadden gesponnen.
Het is ook een 'web'cam, vandaar..

Ik kom een eind in de buurt.

Alleen heb ik een extra commando gemaakt om de puntjes onder het luifeltje weg te halen.

// puntjes weghalen ,<= moet anders!
translate ([-37,0,90]) cube ([10,90,10], center = true);

Maar dat moet zeker anders. Die puntjes ontstonden toen ik met de maten aan de gang ging.
Het gedraaide balkje zorgde voor het luifeltje. Maar dat gaat nog niet helemaal goed.

De uitsparingen zitten nu wel op hun plaats, maar de vorm is het net niet ..

Dit is de status nu:
Ziet er al beter uit.

De overgang van de ronde uitsparing naar het luifeltje kreeg ik niet helemaal 100%.
Maar een schuurpapiertje doet wonderen...

Huisje_Met Luifeltje.scad

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (46%)]

Het huisje werd deze nacht geboren...
En het begint er echt op te ljken. Mooie openingen zodat de zijkanten meer zicht geven.
Maar wat een geur! Vanmorgen in alle vroegte het raam helemaal opengegooid. Het lijkt wel of er hier gegourmet is..

Maar het voelt stevig aan. en het printen gaat ook steeds mooier. Hier en daar nog een oneffenheid.

Nu nog de 'finishing touch'. Hij kan nét ietsjes breder en iets minder hoog. Het drempeltje aan de voorkant haal ik maar weg. Want het ding staat op het westen en als er toch wat regenwater in waait, kan het water niet weg. Je zou haast het vloertje een afschot moeten geven door de bodem iets schuin te laten lopen.
Of simpel wat gaatjes in de bodem...
Een andere optie waar ik aan dacht is om ipv het drempeltje een afneembaar plaatje te maken, dat met boutjes en moertjes aan de voorkant kan worden vastgemaakt. Die kan dan net zo hoog worden als de onderrand van de uitsparingen. Uiteindelijk gaat het om het 'oog' van de camera.

Of nog een alternatief: een dun doorzichtig plaatje er voor, bv plexiglas, dan is hij helemaal waterdicht. Maar dan krijg je vermoedelijk wel weer allerlei weerspiegelingen.

Op dinsdag 12 mei 2026 10:52:34 schreef Bavelt:
Maar wat een geur! Vanmorgen in alle vroegte het raam helemaal opengegooid. Het lijkt wel of er hier gegourmet is..

Ik heb hier totaal geen last van, PETG print ik vrijwel geurloos. PETG staat ook bekend als vrijwel geurloos. Misschien ligt het aan je merk filament.

Ik ruik ook nooit wat, enkele keer een heel erg zwak 'luchtje', te zwak om echt op te vallen...

@Bavelt, ik zou even goed controleren of het filament zo gaat stinken of dat er iets anders in je printer te warm wordt.

Tja, ik heb de geur nóg in mijn neus...
De printtemperatuur was 250 graden, bed 70 graden.

Ik zou die wel eens op deze stand kunnen verwarmen zonder te printen..

Het is echt het filament. Als ik de nozzle en het bed verwarm op 250/70 ruik ik niks.
Dan even wat filament er door mbv extrude, een bolletje dus.
Dat ruik je meteen, een nare plastic-achtige geur.
Het kan zijn dat 250 graden wat aan de hoge kant is. Maar bij een snelheid van 200 mms mag hij volgens het label zelfs 260 zijn.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (25%)]

Ik gebruik ook 240/250 graden, ik ruik (bijna) nooit wat... (zeker niet storend)

Nou het huis stinkt hier nog. De printer is hier al bijna verbannen naar de schuur...

Bijna alle huizen hebben een mechanisch ventilatiesysteem tegenwoordig, dus veel ruiken zou je sowieso niet normaliter...

Ik ken jouw printer niet, maar de kans bestaat dat in de hotend een PTFE-buisje zit. Als je de temperatuur onnodig te hoog stuurt deze gaat stinken. Daarom is het altijd handig om wat temperatuur tests te doen en niet klakkeloos op een hoge temperatuur printen.
Je printer is geen 'precisie meet instrument', de temperatuur instelling kan best 5% of meer afwijken van de werkelijke temperatuur.

Op dinsdag 12 mei 2026 16:39:26 schreef Arco:
Bijna alle huizen hebben een mechanisch ventilatiesysteem tegenwoordig, dus veel ruiken zou je sowieso niet normaliter...

jawel., maar de openingen zitten in keuken, badkamers, toilet. Niet in mijn vertrek.
Maar ik heb vandaag geprint met het raam wagenwijd open.
Dat scheelt een stuk (en de buren zullen wel denken dat iemand een houtkachel of zo aan heeft gedaan)...