Tjonge, dat is me een ding...Een roaster..
Ik ben zelf nog aan het wennen / knoeien met TinkerCad. Een huisje waar mijn camera in kan.
In principe een kubus, één kant open (zodat de camera er in kan) en een schuin dak erboven.
Zou in principe niet moeilijk moeten zijn.
Toch is het lastig het dak er goed op te krijgen. Het overkomt me vaak dat ik nét even verkeerd klik en het hele spul is veranderd in een ruïne..
Ik heb nog niet ontdekt hoe je tussenresultaten even opslaat zodat je weer terug kunt naar dat punt.
Alles staat 'in de cloud' en het werkt met autosave.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb Tinkercad wel eens geprobeerd, kan er niet aan wennen...
('de cloud' is voor mij ook een no-no; ik wil controle over wat er gebeurt en waar mijn data blijft...)
Je haalt me de woorden uit mijn mond toen ik dit wilde schrijven.
Ik ben een hele morgen aan het prutsen maar kan niet aan dat TinkerCad wennen. Alles vliegt van hot naar her, pijltjes werken soms andersom, als ik een dak maakt zinkt hij in de kubus. De align-tool werkt heel raar.
Dan vliegt het werblad bijna buiten beeld of over de taakbalk, etc, etc.
En ik heb geen controle over versies. Ik heb gewoon het liefst dat ik met de verkenner met een map op mijn PC kopieën kan maken.
OpenScad was leuk maar daar mis ik de visuele weergave (die moet je dan al in je hoofd hebben).
Is er niet een simpeler programma voor beginners?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tot nu toe ben ik het meest tevreden met Openscad.
Toegegeven, duurde even voordat ik er snel mee kon werken. (je moet begrijpen wat alle functies precies doen en kunnen)
Je moet inderdaad 'in je hoofd' tekenen en meer als een programmeur dan als een tekenaar denken...
Sommige dingen mis ik wel in Openscad, o.a. een meetlat (ruler), om afstand tussen 2 punten op te meten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 14 april 2026 15:01:33 schreef Bavelt:
OpenScad was leuk maar daar mis ik de visuele weergave (die moet je dan al in je hoofd hebben).
Huh?
Ik zit gewoon te kijken naar waar ik mee bezig ben in openscad.
Met # voor een object zie je hem ALTIJD, ook als ie bijvoorbeeld negatief moet zijn en hij "mist" waar ie vanaf moest.
Bijvoorbeeld:
difference () {
cube (20, center=true);
translate ([10,10,10]) cube (10); // Oeps, ik wilde een hoek er uithalen, maar was vergeten dat center=true op de eerste cubus stond.
}
Wat ik me niet realiseerde is dat er nog steeds ontwikkeling plaatsvindt op Openscad waarbij de 2021 versie de laatste stable versie is. Ik heb een "Nightly" (van vannacht) gedownload en dat scheelt nogal een pak (zeker snelheid maar ook functionaliteit.
Ik had nog een laatste poging ondernomen om in Tinkercad een dakje op een kubus te krijgen.
Niet gelukt. Ik kon draaien aan het dakje wat ik wilde, maar hij verdween soms gewoon in de kubus. En stond haaks op het vlak. Of na draaien in een rare hoek t.o.v het vlak. De pijltjes toetsen reageren ook heel vreemd. Klik je op te rechts, dan gaat hij omhoog. Een klik op een hoekpuntje en alle verhoudingen zijn weer fout, etc.
Vreselijk. Verre van intuïtief.
Hiermee gaat de lol er gauw vanaf. 
Arco
Special Member
Ik heb zo'n Openscad 'nightly build' ook eens gedownload, kan inderdaad veel meer...
Wat ik niet goed krijg is de lay-out.
Na verplaatsen van windows en verwijderen van onnodige zooi op het scherm zie ik niet hoe je die settings op kunt slaan.
(iedere keer na beeindigen en weer opstarten kun je opnieuw beginnen...
)
nonius
set SCE to AUX.
[Bavelt] Is er niet een simpeler programma voor beginners?
FreeCAD al eens uitgeprobeerd? Is een redelijk conventioneel open-source 3D-CAD programma.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Een met nonius, freecad zal ff lastig zijn 8n begin maar als je met dergelijke tools leert tekenen dan is straks echt alles mogelijk. Mijn advies zou freecad of de gratis variant van fusion360 zijn.
Sketchup zou ik overslaan omdat (bij mij) de conversie naar .stl soms misgaat en je dan alsnog een slechte print hebt
Voor de eenvoudigere dingetjes kan ik lezen en schrijven met Tinkercad. Ik vind het véél makkelijker dan een CAD programma. Ik maak eigenlijk alles in Tinkercad.
ScetchUp was vroeger leuk toen een ontwerp nog niet 'dicht' hoefde te zijn. Heb ik hele huizen mee gebouwd, op papier dan. 
Ik heb FreeCad o.i.d. op de PC staan. prachtig programma maar mij te ingewikkeld met al die lagen enz.
Ik ben nu bezig met een andere uitdaging, frezen op m'n CNC 3018. Die krijgt eindschakelaars op dit moment. De vormpjes voor de eindschakelaars van de Y-as, het bed, maak ik in... Tinkercad. 
[Bericht gewijzigd door harry64 op (58%)]
En ik was al twee dagen aan het prutsen met Tinkercad. Heb het nog niet voor elkaar.
Wat had ik: als test een kubus van 30x30x30. Dan een tweede kubus die daar in gaat als 'gat' van 24x24x24.
Dan hou je dus een raamwerk dat een een kant open is.
Dat lukt nog wel.
Maar dan.
Een dakje er op. Krijg ik niet voor elkaar. ik kan aan het dakje draaien wat ik wil , maar krijg het er niet boven op de kubus.
Of het zit er haaks op, of aan de zijkant, of het zinkt in de kubus. Of onder een helling.
Klik ik er op, dan gaan bij de eerste de beste muisbeweging alle maten aan de haal en kan ik opnieuw beginnen. Een tussenresultaat kon ik niet opslaan vanwege de 'autosave' na de laatste mutatie.
Ik had al 10 keer het dakje verwijderd en een nieuwe geprobeerd. Zelfs een mini Youtube-cursus bracht geen uitkomst. Daarna gaf ik het op..
nonius
set SCE to AUX.
Ik ken TinkerCAD verder niet, maar de gebruikelijke methode bij 3D-CAD ontwerpen is het aanbrengen van een 'mate' of 'mates'. Zit er geen dergelijke functie in TinkerCAD? (bijv. met symbool van een paperclip)
Door het aanbrengen van mates verminder je het aantal vrijheidsgraden, die twee objecten t.o.v. elkaar hebben, steeds verder, tot alles eenduidig gedefinieerd is. (en als je dan doorgaat met het toevoegen van mates krijg je waarschijnlijk een foutmelding dat de boel 'overdefined' is.)
Mijn inziens moet je dat dakje niet apart maken maar de bovenzijde van de kubus manipuleren zodanig dat je er een "edge" erbij krijgt (de nok van het dak) en je die "edge" dan naar boven verplaatst waardoor je het dak zijn uiteindelijke spitse vorm geeft.
Arco
Special Member
Op woensdag 15 april 2026 22:40:49 schreef Bavelt:
Ja. Deze is het. Maar ik krijg dat dakje er niet op. Heb je dit met TinkerCad gemaakt?
Ja, met TinkerCad.
Eerst de grote kubus, dan het dakje erop en vervolgens het gat met een kleinere kubus.
Als je het dakje plaatst let dan op waar het blauwe vlakje is, als dat bovenop je eerste kubus komt, dan laat je hem los. Dan plakt hij het er bovenop. Vervolgens je zichtpunt veranderen om het dakje goed midden op de eerste kubus te leggen.
Gat maken is net zoiets, eerst je 'gat' naast de kubus, dan erin en een stukje omhoog.
Als je klaar bent, een kader om het hele geval trekken en met ctrl g de boel samenvoegen.
Op donderdag 16 april 2026 01:11:13 schreef Arco:
Blijft in Openscad toch simpel...[bijlage]
[bijlage]
Niet te geloven hoie snel je zoiets in elkaar flanst. Als je begint, heb je dus al het model 'in je hoofd' en gaat daar naar handelen (en uiteraard gebaseerd op ervaring).
Ik zit nu tussen 2 dingen in: programmeren met OpenScad vind ik ook wel leuk, maar mis het visuele concept.
Dat hoopte ik in TinkerCad te vinden, maar daar ben ik al helemaal mee aan het worstelen.
Uiteraard kan alles daarmee, maar ik doe dan dingen helemaal verkeerd. Het gaat dus gewoon tijd kosten en vallen en opstaan.
En nu ik toch bezig ben: als ik een opstaand randje wil (zodat de camera er niet uit glijdt), moet ik dat dan ook binnen de difference doen? of toch een extra lipje er aan plakken?
Arco
Special Member
Arco
Special Member
Een 'rolletje' ipv. balkje kan ook:
Als je cylinder(),cube(),hull(),difference(),union(),translate() en rotate() bestudeert kun je de meeste dingen wel maken...
(en de for loop voor repeterende zaken.)
Zie ook: https://openscad.org/cheatsheet/
In TinkerCad kun je schijnbaar niet direct faces en/of edges van objecten manipuleren en moet je predefined shapes (sphere.box,cone, etc) toevoegen en manipuleren en dan samenvoegen tot een object om het gewenste resultaat te krijgen.