Bestellen bij Mouser/Farnell/Digkey: EUR 3 per productregel aan de douane betalen?

Sorry, maar wat hierboven staat klopt niet. De systemen wel, maar niet wie die €3 krijgt of wat het is.

Die €3 zijn géén afhandelingskosten, het is een import heffing die niet naar de transporteur gaat. Bovendien is het €3,63 in de praktijk met de BTW erbij.

Op 1 november komt er een extra toeslag van €2 (ex BTW) erbij die wél naar de transporteur/douane gaat.

Op woensdag 1 juli 2026 20:59:29 schreef fred101:
Mouser.com (usa) levert op papier aan mouser.nl en mouser.nl levert aan mij.

Nee, Mouser levert aan Mouser frankrijk en die levert het (ICL) aan jou in Nederland.

DigiKey heeft ook gewoon een warenhuis in Europa. En als je via de NL website van DigiKey iets bestelt dat ze niet in het EU warenhuis hebben liggen, dan komt het gewoon uit de US. Drop-shipment zelfs. Maar zover ik weet betaalt DigiKey dan de import kosten.

Ik heb net even gebeld met Farnell Benelux: ze zeggen dat zij eventuele douanekosten voor hun rekening nemen. En dezelfde vraag heb ik ook bij Mouser neergelegd, ik wacht nog op antwoord.
Wie weet heb ik me zorgen gemaakt voor niets... ;-)

Ik ben een beetje verbaasd dat Aliexpress en Temu nog niet via één van die landen met een handelsverdrag versturen om onder die heffing uit te komen. Ik verwacht dat ze het wel gaan merken in het volume van vooral goedkope artikelen waar die 3 euro relatief veel is.

PostNL en consorten profiteren er natuurlijk ook dik van, want die vangen ook een tientje of zo voor het draaien van een paar queries op een server.

Op donderdag 2 juli 2026 10:27:24 schreef SparkyGSX:
Ik ben een beetje verbaasd dat Aliexpress en Temu nog niet via één van die landen met een handelsverdrag versturen om onder die heffing uit te komen.

Ik heb hier over zitten nadenken. Probleem is dat ze dan aan miljoenen Nederlanders tegelijk bekend maken dat ze op die manier de boel aan het ontduiken zijn. En daar zit natuurlijk heus wel een douane of belasting-mijnheer tussen.

Ontduiken is een zwaar woord.
Meer ontwijken. En dat is gewoon legaal. Dus zelfs als er een douane vogel tussen zit... Nou en?

Mocht je toevallig in Luxemburg verzeild raken, dan gooi je de tank ook vol voor je weer naar Nederland rijdt tenslotte...

[Bericht gewijzigd door EricP op (33%)]

Op donderdag 2 juli 2026 10:27:24 schreef SparkyGSX:
Ik ben een beetje verbaasd dat Aliexpress en Temu nog niet via één van die landen met een handelsverdrag versturen om onder die heffing uit te komen.

Twee redenen:
- Ali & Co hebben veel te veel artikelen in het assortiment (zeker met alle 3de verkopers erbij) om in één warenhuis op te slaan.
- De bevoorrading van dat warenhuis is natuurlijk erg makkelijk te controleren voor de douane. Dus alle zooi die geen CE mag voeren kan daadwerkelijk tegengehouden worden. En een land als Vietnam (wel handelsverdrag, geen CE verplichting) kijkt wel uit, die willen niet voor een habbekrats de export-afleiding van Jack Ma en zijn 40 chinese rovers worden.

Op donderdag 2 juli 2026 08:49:29 schreef flash2b:
Sorry, maar wat hierboven staat klopt niet. De systemen wel, maar niet wie die €3 krijgt of wat het is.

Die €3 zijn géén afhandelingskosten, het is een import heffing die niet naar de transporteur gaat. Bovendien is het €3,63 in de praktijk met de BTW erbij.

Hoe je het noemt maakt mij verder niet uit.

Maar hier gisteren een bestellen bij JLCPCB en daar staat geen 3,- extra bij

Ik ben benieuwd of je het dan zo krijgt of dat je eerst nog even mag aftikken omdat het niet geregeld is. Uiteraard met handling kosten erbij...

Het is een verkoop platform met faciliteiten. Het is geen toko waar je met de toko zelf zaken doet - meestal in elk geval.
Een beetje zoals Brol punt kom dus.

[Bericht gewijzigd door EricP op (53%)]

NU even een proef order aangemaakt bij mouser maa ik zie daar geen 3,- extra bij staan. Wel de extra BTW.

Hier op de website van post.nl het verschil tussen inklaringskosten en afhandelingskosten. Import heffingen zie ik er niet bij staan.

De 3,- per orderregel vallen onder afhandelingskosten.

https://www.postnl.nl/klantenservice/inklaringskosten/verandering-afha…

Wat zijn afhandelingskosten?

Afhandelingskosten maken deel uit van de inklaringskosten. Inklaringskosten bestaan uit 3 onderdelen:

Btw, die naar de Belastingdienst (douane) gaat.

Invoerrechten, die je alleen betaalt voor pakketten met een waarde boven € 150. Dit bedrag gaat ook naar de Belastingdienst.

Afhandelingskosten.

De afhandelingskosten betaal je aan ons, omdat we jouw pakket uit het buitenland verwerken. Zo onderzoeken we pakketten als dat nodig is.

De afhandelingskosten waar de 3,- per order regel ook onder vallen zijn een import heffingen maar zijn kosten die je aan post.nl betaald voor het afhandelen van het goederen en dat is dus geld voor post.nl.

Die extra kosten worden berekend bij het inklaren, dat staat er ook. Achteraf dus.

Mouser en digikey hebben beide geen magazijnen in de EU omdat ze toch al heel erg snel leveren meestal al in 2 dagen. Dus wat zou een extra warehouse dan moeten toevoegen?

Ik dacht dat die €3 per opdrachtregel naar de douane gingen om daar meer personeel mee te kunnen bekostigen om zo meer pakketjes te kunnen controleren / onderscheppen.

De douane is enkel wat ambtenaren die de controle uitvoeren maar het inklaren word gedaan door bv post.nl. Die moeten elk pakketje scannen en verwerken. Maar dat kan dacht ik ook DHL of fedex zijn. Die krijgen de 3,- per order regel als afhandelingskosten omdat zij ook het werk doen.

Bij pakketten via het DDP-systeem van mouser doet UPS dat en er is dan meer geregeld door mouser en minder werk voor UPS

Bij IOSS (zoals AliExpress of JLCPCB) is elk pakket een individuele, losse douane-aangifte op naam van de burger, terwijl DDP (zoals Mouser) als één massieve, vooraf geconsolideerde bulk-aangifte op naam van het bedrijf de grens passeert.

PostNL moet voor elk afzonderlijk pakket een unieke, digitale douane-aangifte (via de HS-tariefcodes en orderregels) in hun DECO-systeem schieten.

Het verschil tussen mouser en ali is dat bij mouser de hele pallet in 1 keer door de douane kan en er niets hoeft te gebeuren en dat de pakketje van ali elke individueel door de douane moeten en dat de pallet van mouser daarna meteen in zijn geheel door kan naar UPS.

Dat het pakket van mouser direct door de douane kan noemen ze ook wel pre-clearance, dan zijn alle documenten en formulieren al digitaal opgestuurd en aanwezig voordat het vliegtuig geland is.

De douane heeft toch enkel de bevoegdheid om pakketjes te mogen openen om te controleren of er verschillende produkten wel of niet in een pakket zitten?

Precies dat is het werk van de douane controleren of het wel naar binnen mag er niets illegaals bij zit geen narcotica ens. Maar het werkelijke inklaren van pakketten uit China gebeurd door de post.nl zelf.

Hoe weet Post.nl wat er in een pakket uit China zit en hoe kan zij dit controleren?
Post openen mogen ze niet.

Dat weten ze niet en hoeven ze ook niet te weten. Ze kunnen dan ook alleen maar afgaan op wat er op het etiket staat. Maar ik denk dat er bij twijfel wel de douane erbij gehaald word

Maar post.NL hoeft alleen maar te controleren of de BTW al is betaald. En daarvoor krijgen ze van bv ali de HS-tariefcodes die gelinkt is aan een nummer op het pakketje.

Toch rammelt het verhaal van benleentje denk ik nog een beetje.
De pakketjes van de internetchinees worden pas in Nederland (Schiedam) gedistribueerd. Soms bezorgt PrutsNL, soms Duurt Heel Lang en we hebben ook nog wel eens wat andere vage bedrijven gehad.
Het lijkt erop dat het toch in bulk naar Schiedam komt en daar pas 'losse pakketjes' worden.

In beide gevallen is het 'in bulk' binnen gekomen, zo lijkt het...

Er gebeurt meer in Schiedam: daar worden ook losse pakketjes (die in bulk zijn binnengekomen) gebundeld per klant.
Ik heb regelmatig een verzendzak met daarin verzendzakken met daarin pakketjes mogen ontvangen...

Dat zou ook in China kunnen gebeuren. Ik zie regelmatig dat de meuk in het consolidatie magazijn zou moeten zijn. Dat kan natuurlijk 'maak er een pallet van' zijn. Maar ook 'gooi wat naar dezelfde moet bij elkaar'.
De laatste tijd lijkt het zo te zijn dat bezorg adres alleen maar op 'de grote zak' staat, niet meer op alle zakjes die erin zitten. Sterker nog... een deel van de inhoud lijkt alleen een generiek label te bevatten.
Dan zou je zeggen... dat is aan de andere kant van de planeet al bij elkaar geharkt. Tenzij dat uit een EUSSR magazijn komt.

Ofwel: beiden kan. Ik weet het niet zo precies.

Op vrijdag 3 juli 2026 09:36:07 schreef fatbeard:
Er gebeurt meer in Schiedam: [...]
Ik heb regelmatig een verzendzak met daarin verzendzakken met daarin pakketjes mogen ontvangen...

Nee, dat gebeurt in een warenhuis in china. Bijvoorbeeld Mayong is d'r eentje. Ik had de indruk dat er de laatste tijd andere waren, maar een random sample (de eerste de beste) recente zending van mij is inderdaad via Mayong gekomen.

[Bericht gewijzigd door rew op (22%)]

Op donderdag 2 juli 2026 16:28:15 schreef benleentje:
Wel de extra BTW.

Mouser laat de BTW in dit schermpje wel zien, maar als je vervolgens afrekent als zakelijke klant met BTW nummer, 'verdwijnt' deze weer en betaal je het bedrag zonder BTW.