Het zou inderdaad kunnen dat die 4 draden er om puur mechanische redenen zitten (versimpelen van de bedrading in het apparaat).

Om zeker te zijn zou je de zelfinductie tussen A en C, en tussen B en D kunnen meten met een LCR-meter.

Meten is weten :)

Of anders sectie uitvoeren.

Op dinsdag 14 juli 2026 20:27:17 schreef nonius:
[...]

Neem aan dat ontstoor-condensator bedoeld wordt?

Doorvoer-condensators zien er meestal anders uit :)

Ja dat bedoel ik ook. Zijn er ook zonder spoelen erin, gewoon om de montage in een apparaat makkerlijker te maken.
Je kunt de netspanning "doorvoeren" door de condensator heen naar de motor (boormachine bijvoorbeeld). Ik ben ze daar wel eens tegen gekomen.

https://www.sos.sk/pdf/SMD_Catalog.pdf

Mischien ook handig heb m op mijn bureaublad staan.

[Bericht gewijzigd door daandc op (43%)]

Heeft er iemand of weet er iemand een datasheet van deze (vermoedelijke) ISDN lijntrafo(tjes)?

De nummers lijken op Siemens.

ISDN-transformatoren uit de L5051-serie van Vacuumschmelze.

Op dinsdag 14 juli 2026 20:40:43 schreef nonius:
Het zou inderdaad kunnen dat die 4 draden er om puur mechanische redenen zitten (versimpelen van de bedrading in het apparaat).

Om zeker te zijn zou je de zelfinductie tussen A en C, en tussen B en D kunnen meten met een LCR-meter.

Ik denk dat ik wel kan stellen dat er niets anders dan een condensator in zit ;)

Tussen A-B, C-D, A-D en B-C bedraagt L consequent -68 mH (geen idee waarom dat negatief is, maar zo goed ken ik m'n LCR-meter ook nog niet) en tussen A-C en B-D is L praktisch onbestaande met 50 nH (voor zover de laatste digit na nullen van m'n LCR-meter nog significante resultaten geeft, wat wel niet zo zal zijn, daar 00.00 uH het laagste bereik is)

Daarmee wordt het dus gewoon een standaard C > common-mode trafootje > C filter.
Eens kijken waar ik zo'n C kan vinden...

Dank voor de hulp allen ;)

Op dinsdag 14 juli 2026 20:40:43 schreef nonius:
Of anders sectie uitvoeren.

En dat heb ik ook gedaan... ik heb in ieder geval ontdekt waarom dat ding zo stonk, want eenmaal de ene aangegoten huls met draden verwijderd begon het ding een uur in de wind te stinken, met dezelfde penetrante stank die ook in de hele koffer zit :(

Ondanks dat ik 'm niet aangeraakt heb stonken m'n handen er toch nog naar, zelfs na 3 keer flink wassen.

Op vrijdag 17 juli 2026 17:25:05 schreef weardguy:
[...]
I
En dat heb ik ook gedaan... ik heb in ieder geval ontdekt waarom dat ding zo stonk, want eenmaal de ene aangegoten huls met draden verwijderd begon het ding een uur in de wind te stinken, met dezelfde penetrante stank die ook in de hele koffer zit :(

Ondanks dat ik 'm niet aangeraakt heb stonken m'n handen er toch nog naar, zelfs na 3 keer flink wassen.

Ach, zou het een rifa zijn? :)

Het is zover ik kan vinden een Eichhoff, die BV9400 is een serie van die fabrikant.

Ah ok. Nee, dat gaat er voorlopig niet uit.... ben ervaringsdeskundige. :)

Die -68mH is waarschijnlijk omdat de waarde te laag is voor de LCR-meter; is bij de mijne (Voltcraft LCR-9063) ook. Je moet dan eerst de draden van de meter kortsluiten (dan lees je bijv. -75mH af), daarna meet je het filter/condensator op bijv. -68mH, dan is de werkelijke gemeten waarde 75mH-68mH = 7mH.

(m'n andere, zelfbouw, LC-meter kan zoiets wel meten; zelfs een centimeter draad meet hij nog, in nH).

Op vrijdag 17 juli 2026 17:59:52 schreef revado:
Ach, zou het een rifa zijn? :)

Dat zou wel in lijn zijn met de rest van het innerlijk, dat maar liefst 7 rookbommen bevat, waarvan enkele bruine korstige smurrie bij hun aansluitpootjes naar buiten geperst hebben (dat heb ik ook nog nooit eerder gezien bij die dingen).

@ nonius: hoe kan 68 milli-Henry te laag zijn als het laagste bereik van de LCR meter 00,00 micro-Henry is? Ik leer graag bij, daar niet van, maar hier snap ik 'm even niet ;)
In de handleiding staat ook dat nullen alleen bij zeer nauwkeurige metingen of meting op de laagste bereiken noodzakelijk is.

Het is (in mijn geval) een Keysight U1733C. Die kan net zo laag meten als de jouwe, maar hoe significant/nauwkeurig het laatste digit nog is betwijfel ik.

(dat heb ik ook nog nooit eerder gezien bij die dingen).

Prijs jezelf gelukkig.... bij mij zijn de RIFA-condensatorsappen ooit door de nauwe spleet (0.5mm?) van een netschakelaar heen (!) geëjaculeerd tegen de muur. En die condensator zat ingegoten in een netfilter maar er zat blijkbaar toch genoeg druk achter....

De vlek op de muur zit er nog steeds.

Wanneer je een negatieve inductieve reactantie meet zou ik denken dat je een condensator meet?

Anders misschien toch een wasknijper op de neus zetten, latex handschoentjes aantrekken en sectie uitvoeren.... >:)

(er is toevallig niet een stagiar in de buurt?....)

Een "rifaliserende bende" dus Nonius? :)

Op vrijdag 17 juli 2026 17:25:05 schreef weardguy:
[...]
Ik denk dat ik wel kan stellen dat er niets anders dan een condensator in zit ;)

Tussen A-B, C-D, A-D en B-C bedraagt L consequent -68 mH (geen idee waarom dat negatief is, maar zo goed ken ik m'n LCR-meter ook nog niet) en tussen A-C en B-D is L praktisch onbestaande met 50 nH (voor zover de laatste digit na nullen van m'n LCR-meter nog significante resultaten geeft, wat wel niet zo zal zijn, daar 00.00 uH het laagste bereik is)

Daarmee wordt het dus gewoon een standaard C > common-mode trafootje > C filter.
Eens kijken waar ik zo'n C kan vinden...

Dank voor de hulp allen ;)
[...]

Is dat niet gewoon een C met twee aansluitdraden per zijde (als een soort van twee sterpunts aansluiting)?

Op vrijdag 17 juli 2026 19:45:19 schreef Bobosje:
Is dat niet gewoon een C met twee aansluitdraden per zijde (als een soort van twee sterpunts aansluiting)?

Ja zei ik een paar post geleden ook al.

Dus ik zal jullie uit de droom helpen:

Is een ontstoor condensator van Eichhoff, niet meer te koop. K009-400, zie datasheet.

De K018.300 (BV18300) komt het dichtst in de buurt (aarde kun je los laten/afknippen) die vind je hier en daar nog. Anders gewoon een X1 220 nF C over de aansluiting zetten.

Op vrijdag 17 juli 2026 20:59:26 schreef henri62:
Ja zei ik een paar post geleden ook al.

Dus ik zal jullie uit de droom helpen:

Is een ontstoor condensator van Eichhoff, niet meer te koop. K009-400, zie datasheet.

De K018.300 (BV18300) komt het dichtst in de buurt (aarde kun je los laten/afknippen) die vind je hier en daar nog. Anders gewoon een X1 220 nF C over de aansluiting zetten.

Ah, excuses. Is nogal een lang topic om alles te lezen.
De datasheet maakt alles duidelijk.