@Kobuzzzzzzzzzzzzz106
Ook goeie info Kobus.
Die huisjes komen me bekend voor! Kan dat?
De volgende keer dat ik lans rij steel ik je verkorte dipool

Zou het niet weten of die jouw bekend voorkomen Rob, zover ik weet woon ik niet bij je in de buurt..hihi
En stelen hoeft niet hoor,....je kan het ook gewoon vragen.

Grts
Kobus

ik heb hier een mantelstroom filter volgens schema westcoast 12 mtr coax opgerold in 20 cm doorsnede en inmiddels ook een balun,een gekocht exemplaar en nu totaal geen instraling meer en wat meer AARDE gemaakt,zender hier sk010 25 watt en ik zit hier midden in de nieuwbouw dus go your gang heren,succes groetjes Martin

Inderdaad we kunnen het niet vaak genoeg zeggen, mantelstroomfilter(s) en balun. Hoort niet helemaal in dit topic, maar is natuurlijk wel een verlengstuk van de uitdaging, Het is niet de bedoeling een ander tot last te zijn dus ik denk vandaar het aandringen van diverse mensen.

@Rob, Helaas mijn bonus is ook al op, maar morgen trek ik de Jackpot dus kun je wel wat krijgen.

@Sparks, wil het lukken?

Ik heb vandaag even een oscilloscoop van mijn werk meegenomen.
Kan ik dat ding gewoon op de uitgang prikken?
Ik heb dat wel even gedaan en kan de zender op 90% modulatie krijgen.(dat meen ik ik te zien)
Maar wat is nu eigenlijk de goede meetmethode om de modulatiediepte te meten?
Maar wat het meest vreemde is....als ik de scoop op de zender prik is de modulatie op mijn ontvanger bijna goed!!!
Op mijn ontvanger is de modulatie aardig overstuurd.
Wat is daar de theorie achter,want ik lees wel meer dat de modulatie zelf slecht te bepalen is.

@Transmitter Inderdaad klinkt de (AM) modulatie overstuurt, de ontvanger wordt dit ook, Maar als je op een uitschieter of harmonische kunt luisteren klinkt het meestal al beter.

@Transmitter: Om een juiste indruk van jouw modulatie te krijgen zou je (naar mijn ervaring) het beste naar een buizenradio, ZONDER een antenne eraan gekoppeld, kunnen luisteren. Transistorontvangers raken vrij snel overstuurd door het signaal en het hoogfrequent. Dat ligt in principe aan de transistorontvangers zelf, die niet voldoende "afgeschermd" zijn tegen HF. Hetzelfde gold voor de thermostaat van de buren. Deze was niet voldoende ontstoord, maar kom daar maar eens mee aanzetten als piraat...
@Saturnus: Heee Martin, te gek dat je hier ook bent! Ga je ook naar de radiomarkt? Ik mail je nog!
@Robbie-boy: Deze jongen is van de partij op de radiomarkt! Ik heb tenslotte het Wintertreffen bij Frans al gemist, dus...
@Sparks: Als ik alles zo'n beetje gevolgd heb, denk ik dat jouw kennis omtrent het HF-gebeuren hoger ligt dan het mijne. Ik kan alleen werken met duidelijke schema's zonder allerlei berekeningen erom heen... Het aanbod geldt nog steeds. Bovendien heb ik hier nog allerlei sloopbuizenradio's vol onderdelen staan en genoeg buizen om wel 10 van zulke zenders in elkaar te flansen! Dus...
@Esoterist: Zonder juiste antenne bijna geen bereik, al heb je nog zo'n leuke zender... Persoonlijk vind ik het niet gek om wat mogelijkheden aan elkaar door te geven, aangezien ook dit een belangrijk onderdeel kan zijn van de KG-uitdaging...
@Barres: Last van je rug hebben is echt rot! Beterschap man!

@Hans, Inderdaad is een buizen radio een goed oplossing, weer die buizen!. Maar een goed kortegolf tranceiver of ontvanger kan ook. Ik heb ze alle twee, maar luister altijd op de Kenwood TS50 tranceiver. Zit helemaal in een metalen behuizing, en zonder antenne gaat het prima. ook met antenne klingt de modulatie nog niet gek, maar is hij wel erg overstuurd.
@Barres Fijn dat je het met me eens bent. Ik heb zelf een fabrieks ding ik de top, dit is een 1:1 balun en mantelstroom filter in een. Ben nu ook een losse mantelstroom filter aan het maken, altijd makkelijk als je wilt testen met antennes. Beterschap met je rug, Gaat het nog over? Volgens mij loop je er al een tijd mee.

@Hans
als dat die doos buizen is die je van mij hebt gekregen, kan je nog wel even doorbouwen, zaten daar ook niet een paar zwaardere pl's bij ?
ik verwacht van jou kant dan ook wel enig radio-geweld deze winter :-)

inderdaad orn en hans ik vind ook dat een beetje antenne techniek wel in deze topic past.
ik vind vooral een mantelstroomfilter (maar natuurlijk ook een balun wel nodig)
zender en antenne moet toch een geheel en op elkaar afgestemd zijn.
en nog bedankt voor het beterschap wensen .
en orn het gaat niet weer over (versleten en hernia`s)
hoop zondag trouwens weer te testen op 9269 khz
groetjes henk

Hallo @Martin(@saturnus)@iedereen
Weest welkom hier, leuk dat je er ook bent!
Gelijk je eerste post hier.
Ook over antenne en aarde ja dit is ook erg belangrijk natuurlijk.
Ik ben daar niet zo’n kei in.
En @Hans die tikt het al tegen @Esoteris zonder antenne
doe je niet veel tis lullig maar hoort ook hier in thuis
http://www.circuitsonline.net/forum/view/25277
Ik tik daar strakjes ook nog een stukje!
En nogmaals die links die naar al die goeie INFO
gaat moeten we eigenlijk bundellen, ik zou bijna zeggen stelen!
Nee maar dit alles onder brengen op
een site met de bron er bij natuurlijk!
Ook wou ik nog iets kwijt en dat is dat het jammer
is dat de band niet erg breed is waar wij zenden.
Ik heb niet als eerste maar toch ook wel eens zitten denken
om de 7MHZ er bij te gaan gebruiken.
Ik heb daar wel eens getest met de grenade met open dipool.
Dat werkte best goed moet ik zeggen,
alleen hoe ver ik er mee kwam???
Zijn er meer mensen die daar ook over gedacht hebben?

@Iedereen
Ik zat net dit stukje te tikken voor hier.
En wat ik precies deed weet ik niet meer
maar mooi heel mijn tekst kwijt.
Ik word te oude geloof ik, en ja dit klopt wel WANT!
Eigenlijk moeten jullie voor mij zingen!
Zo van: lang zal die leven lang zal die leven . . enz enz.
Maar of ik er nu blij mee moet zijn? . . (je word allen maar ouder!)

@Barres
Niet zo best @Henk!

FF wat reclame maken:
http://www.etherpiraten.com/
hij is ook weer in de lucht!

Rob007.

@rob allereerst gefeliciteerd met je verjaardag.
tja of je het nu leuk vind of niet elk jaar komt er een jaartje bij.
we kunnen natuurlijk ook nog een stukje naar beneden tussen de 5 en 6 mhz volgens mij test john daar al en de antenne hoeft maar ietsje langer
(ik doe dat trouwens met van die koppelstukjes van een originele dump(draad)antenne voor de grc9)

plezierige dag verder nog rob
en wat heb je op je taart staan kaarsjes of el84 buisjes?

groetjes henk

@Rob
Het storingsniveau is bij mij op 48 heel hoog, als dat bij meerderen zo is lijkt het mijn logisch dat jullie uitwijken naar een andere band, er zijn er genoeg dacht ik.

Dankjewel @Henk!

Ja uitwijken ik doe het liever niet!
Maar als het dan moet, waar naar toe?
Ik heb een voorkeur voor 7MHZ en Henk 5MHZ
@Hotman wat zou jij doen?
@iedereen waar naar toe?
En wat @Henk hier boven tikt klopt wel.
Ik had het idee om dat verlengen/verkorten
Te doen met bananen stekkertjes,
maar dit is ook een goeie natuurlijk.

Dankjewel Zweetvoetje!

Rob007.

Rond de 6500 is het een stuk rustiger.

Gefelicteerd Rob!

@Transmitter: Ik luister ook op een harmonische met een buizenradio.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

:) :) :) Proficiat Rob! Nog vele jaren! :) :) :)

Van harte gefeliciteerd ROB en dat je maar een ouwe zak mag worden :+

Ik heb nog even niks gedaan met mijn zendertje verder.
Ben u even weer met de tc bezig (beetje afwisseling om het zin gerust te houden)
Maar er komt ook bij dat ik immers een hoop onderdeeltjes besteld had dus dan kan ik gelijk even dat 150 ohm weerstandje verzwaren.

Ik denk dat ik Donderdag wel even weer een actie dag ga houden dan moet ie gewoon werken.

OWHJAH
Hans het lijkt me best wel grappig om samen eens iets te gaan bouwen.
Zoeken we een leuk schema uit passen dat wat aan met behulp van de cracks in dit topic.
En dan sleutelen we dat in elkaar.
Ik heb wel een scoop om het 1 en ander te kunnen bekijken (kan handig zijn)
Het lijkt me op zich wel wat.
Maar nogmaals ik ben geen hf wonder.

Rob, gefeliciteerd !!!! en hier een lekkere taar... oh sorry, ja hij was ook zo lekker :9~

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=taart.jpg

Wat de frequentie betreft, boven 40 meter heb ik bijna geen storing meer, maar dat kan per straat verschillen.
Veel van de storing komt van de apparatuur die hier in de buurt gebruikt wordt.

misschien even een minipoll, wat is de meest geschikte frequentie (zo dicht mogelijk in de buurt van de 48 meter)

Hier even een paar piratenbandjes in de buurt van de 48M.
52M. van +\- 5700-5875Khz
43M. " " 6940-6955Khz (erg smal)
41M. " " 7375-7555Khz
Zijn mischien wel een beetje lastige frequentie's om Xtallen voor te vinden.

@Rob, Van harte jongen en dat je maar een grote vent mag worden! zo dat klink niet zo oud he.

@Barres, Ja dat vermoede ik al, sorry. Inderdaat test ik in de 52 meterband, is in iedergeval een goede avond/nacht frequentie overdag nog nit zo getest. Als we bove de 7mc komen gaan we dx-en en loop je de kans dus alleenmaar een eind weg gehoord te worden. denk aan 9,2mc 10,1 mc 15,1 mc etc. Zeer goed edx-freq. Ben er in New zeeland gehoord op gehoord, maar niet (of slecht) in europa, maar dat lukt ook on de 48meter, maar dn heb je goede condities nodig en een rustige freq.

zo nu de hond uitlaten.

Op 13 september 2005 15:44:53 schreef rob007:
Ja ik heb er hier inderdaad ook geen aandacht aan gegeven!
Sorry!
Die KG uitdaging is heel erg uit de hand gelopen.
Niet te min is de INFO in deze discussie ook erg belangrijk.
Want waar ben je zonder antenne, zonder ben je helemaal nergens!
Ik zelf ben niet echt een antenne man (slecht van mij!)
Ik hoop dat jullie toch de kennis die jullie hebben, of hier,
Of op zijn minst in het forum willen zetten?
Liefst zo simpel mogelijk A.U.B (ik ben niet zo slim!)
Misschien is er ook iemand die goed is met sites bouwen?
Ik had het elders ook al getikt misschien kunnen we al die INFO
Pikken en op een site zetten? Wel met bron er bij natuurlijk!

Rob007.

Ik ben eventueel bereid de site+cgi bin te programmeren.

er zijn wel kristallen voor de 7.5000 € 3.86 bij barend hendriksen.

of allemaal aan de vfo

@Rob, Ja kerel je zult wel aan de bier zitten he. Ik had ook al aangegeven deze info op de site te willen zetten, staat ook ergens in deel 1 of twee, maar het moet A wel werken, en B Dus wel getest zijn. Er is veel info te vinden, maar ook spul wat of niet werkt of niet getest is, en daar heeft niemand wat aan. Het mooiste zou dus zijn dat we samen iets maken wat door anderen ook gezien of gehoord is.

[edit] @Barres, inderdaad is de antenne maar 2 keer 1,10 meter langer of zo. Bij mij past de Inverted V net in de tuin, de extra stukken hang ik er aan met een kroonsteentje, gewoon naar beneden werkt perfect.

[Bericht gewijzigd door ORN op ]

Op 13 september 2005 19:03:36 schreef ORN:
@Rob, Ja kerel je zult wel aan de bier zitten he. Ik had ook al aangegeven deze info op de site te willen zetten, staat ook ergens in deel 1 of twee, maar het moet A wel werken, en B Dus wel getest zijn. Er is veel info te vinden, maar ook spul wat of niet werkt of niet getest is, en daar heeft niemand wat aan. Het mooiste zou dus zijn dat we samen iets maken wat door anderen ook gezien of gehoord is.

ik wil graag meedoen, ik wil de technische kant wel doen