Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Hallo,
zoals jullie weten heb ik een 80m DC ontvanger gemaakt. Ik ben bezig deze uit te breiden zodat ik er een leuk ding aan over houd. Als eerste wil ik er een varicap tune op bouwen. Nu heb ik wat van internet geplukt, zelf gebouwd (met iets grotere / kleinere waardes) en nu test ik hem. Wat raar: ik ontvang geen 80m zenders maar 10 GOLD! Als ik met de scoop kijk, zie ik geen oscillaties in de LO... Nu had ik dit probleem al voor ik de varicap inbouwde, al heeft hij ooit gewerkt. Met het ombouwen zag ik dat de 1667 variabele spoel een kapot pootje had, dus ik dacht dat het daar dan aan zou liggen. Spoel vervangen maar nu heb ik het probleem dus nogsteeds. Is er iets fout aan dit schema, of is de NE612 kapot? Hier volgt het schema (ik heb dus iets andere waardes gebruikt):
Je hebt last van pure AM doorbraak denk ik. Lees eerst eens wat informatie op internet over directe conversie ontvangers. Dat zal je een hoop inzicht geven.
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
oke... Maar als ik google vind ik niets met uitleg over AM doorbraak. Is gewoon AM golfen die je opvangt ofzo? Zou toch niet zorgen dat de LO het niet doet?
MGP
LDmicro user.
Eerst zou ik een condensator(elco mag) van 1µF plaatsen.. tussen de pot.loper en de GND, zo dicht mogelijk tegen de 82K.
Die 82K is volgens mij toch zeer hoog, meer couranter is er één van 10K..47K. Een kwestie van niet teveel hoogohmige componenten te hebben (pikken gemakkelijk storing op)
Nog 2 vraagjes, hoeveel is de capaciteitvariatie van die ZC111? omdat er 30pF in serie staat.
Hoe was het vroeger?
Als de LO uitstaat blazen sterke signalen dwars door de mixer, bij jouw is het toevallig 10 Gold, vroeger had iedereen last van Radio Moskva.
Berry
mensen bedankt! Die 30pF is idd fout, waarschijnlijk bedoelde ik iets in de nano's
Nu zit er 10n in.
Ik heb het probleem ook gevonden, het was namelijk een vermoord Ctje! De sporen wijzen aan dat het arme ding waarschijnlijk met een heet spits object is vermoord. RIP
Berry
Op 24 december 2005 18:16:43 schreef Berry:
Oke, vraag: hoe kan ik USB en LSB scheiden?
Met een eenvoudige DC ontvanger gaat dat helaas niet.
Dat kan wel met de faze methode:
http://home.hetnet.nl/~pa2ohh/98txrx.htm
http://www.hanssummers.com/electronics/gallery/4/index.htm
Berry
Nog niet zo tegengekomen (nog niet veel geluisterd) maar het kan voorkomen lijkt me.
Schema (waardes er niet bij gezet, moet ik opzoeken dit is uit mn hoofd, maar doet er denk ik neit veel toe):
http://img333.imageshack.us/img333/6089/radia4xm.gif
Berry
Heb vandaag 7m draad opgehangen en opeens ontvang ik vele malen meer! Nooit echt veel met dit radiotje gekloot, en nu bleek dat hij ergens rond de 1500kHz afgestemt stond! Ha dus nu heb ik hem afgestemd op 3,5MHz. Ik 'hoor' allemaal zenders (dat is, ik hoor even een fluittoontje als ik er langs ga), en een gebied kan ik heel sterk ontvangen. Maar dat zijn allemaal commerciele zenders! (Engels, duits en Frans). Ik kan afstemmen tot 4,2MHz oid, dus misschien zijn het wereldomroepzenders op 81m ofzo?
Wat nou het probleem is, de laagste frequenties (weet zo de freq. niet hoor) komen ZEER zacht door. Ik heb alle instellingen met de KANK3333 geprobeerd (aan de ingang) (er zat eerst zelfs een ander ik, dacht dat het misschien aan dat ding lag) maar ik krijg het niet voor elkaar om die zenders duidelijk te ontvangen. Ik denk juist dat dat de amateurzenders zijn (?) die aan het QRPen zijn.
Slechte radio, slechte antenne of misshcien een antenne versterker maken?
Berry
Wat bedoel je met het eind van de spoel? Die kank3333? nee ergens midden in. Bij de 'vervanger' die er eerst in zat zat ik wel aan het uiterste wat ik kon instellen.
Wat ik me net bedacht: ik heb helemaal geen HF trafo aan de antenne zitten! Misschien dat ik op die manier een hoop verlies maak?
Als ik zo'n trafo ga wikkelen, hoe zit dat in elkaar?
N1 / N2 = (Z1 / Z2)^0,5
die weet ik, maar wat is dan de impedantie van de antenne?
En moeten de massa's van de ingang en de uitgang van die trafo aan elkaar? Of alleen de massa van de ingang naar aarde?
Dat bedoelde ik idd 
Je kan een extra kank voor je ingangs kank zetten, deze koppelen met een c'tje en mee laten lopen met de afstemming.
||
A---. ,--+--||----. ,-----+--
)|( --- || )|( ---
)|( --- )|( ---
G---' '--+--------' '-----+--
of 2e kank omdraaien
(created by AACircuit v1.28.5 beta 02/06/05 www.tech-chat.de)
Let wel dit is een breinscheet 
Berry
Moet die 1e KANK vanaf de ingang gezien dan het grootste aantal windingen eerst hebben, of op dezelfde manier als die 2e kank zitten? En heeft de 2e kank (die er nu zit dus) omdraaien hetzelfde effect? Of bedoel je, dat ik hem verkeerd heb aangesloten?
Enne, heeft zo'n BALUN (waar ik het dus over had voor de impedantieaanpassing) effect?
zweetvoetje
Free the whales!
Normaal kan de antenne ingekoppeld worden d.m.v. een spoel met aftakking.
Het licht eraan wat de ingangsimpedantie van dat IC is, maar ik neem aan dat ie vrij hoog is. In dat geval kan je het zo doen:
___________ O
| |
) |
) |
A__) ===
) |
) |
| |
|_____|______
op O de ontvanger aansluiten, en de antenne aan A hangen.
Berry
Hmmz maar ik heb het gewoon volgens het schema gebouwd. Vraagt de radio geen 50 ohm aan de antenneingang?
Henry ik zie nu wel wat je bedoelt, gewoon een beter banddoorlaatfilter maken. Maar als ik aan de kank draai zit de kern ergens midden in als het signaal op zijn sterkst is. Alleen is het dan nog niet hoorbaar.
Of zijn het vandaag (en gister avond) gewoon zeer slechte omstandigheden? (+ dat het kerst was, zitten er dan wel veel mensen te zenden kan je je afvragen
)
Op 27 december 2005 15:00:10 schreef Berry:
Hmmz maar ik heb het gewoon volgens het schema gebouwd. Vraagt de radio geen 50 ohm aan de antenneingang?
Zie de pre-amps in het boek van J. Carr, Deel 1, vanaf blz121, over de NE602 en getransformeerde inpedanties
Henry ik zie nu wel wat je bedoelt, gewoon een beter banddoorlaatfilter maken. Maar als ik aan de kank draai zit de kern ergens midden in als het signaal op zijn sterkst is. Alleen is het dan nog niet hoorbaar.
Of zijn het vandaag (en gister avond) gewoon zeer slechte omstandigheden? (+ dat het kerst was, zitten er dan wel veel mensen te zenden kan je je afvragen
)
Idd, beter bandfilter - betere selectiviteit. en je kern zit wat dat betreft goed, is de beperking van het filter. Pre-selector er voor helpt om meer signaal op te vangen.
De omstandigheden varieeren de laatste tijd per minuut, daar help soms geen versterker aan, soms is er gewoon niks te ontvangen. Zelfs de bekende stoorzenders vallen zo nu en dan weg.
BTW
Nu ik toch in het boek van Carr bezig ben, heb je hoofdstuk 6 al doorgespit? blz151 en verder gaat over DC ontvangers met op en aanmerkingen. Staat ook een stuk in over een MW sperfilter, omdat die met megawatts door je ontvanger blazen.
Berry
Oke, na wat rekenen geef ik je gelijk, ik hoef geen aanpassing te doen 
Maar als het filter een slechte selectiviteit heeft zou dat de zenders toch niet zacht door laten komen?
Misschien toch maar zo'n preselector (of antenne amp) bouwen.
Op 27 december 2005 15:55:38 schreef Berry:
Oke, na wat rekenen geef ik je gelijk, ik hoef geen aanpassing te doen
Maar als het filter een slechte selectiviteit heeft zou dat de zenders toch niet zacht door laten komen?
Hogere ruisvloer, omdat meerdere signalen op de ingang van het IC komen, je hoort ze niet maar er is wel meer ruis wat weer nadelig is voor zwakkere zenders.
Misschien toch maar zo'n preselector (of antenne amp) bouwen.
Berry
Ik bedenk me net, toen ik in het weekend op de club het spul afregelde met de RF generator, moest ik er zo'n 50mV (!) inpompen wou ik een mooi hoorbaar signaal hebben! Ik neem aan dat er dan geen ruis bij komt, dus wat kan het probleem dan zijn? Toch weer die KANK denk ik he?
Als ik de ingang van de KANK aan de uitgang kortsluit (pootje 4 aan pootj 3 dus, dus signaal uit de potmeter komt op de C die naar de ingang van de NE612 gaat) blijft het signaal hetzelfde... Er loopt natuulijk nogsteeds een stroom door de koppelwikkeling van dat ding... Maar dit zou toch gewoon moeten werken? Ik zie veel schema's zo in elkaar zitten..
50mV is wel heel erg veel...
Fig6-9, blz 165, zoiets heb je, staat in de begeleidende tekst iets over ruis. Snelle verbetering door een gebalanseerde uitgang, zie fig6-10, blz166.
(toch handig die boeken, scheelt veel tikwerk
)
Ahhh laat maar, ik zie net dat je al een balansuitgang gebruikt...
Sorry!
Maar wel even wat anders... Jij gebruikt c's tussen kank en ic, laat de c's eens vervallen en zet c's van pen 1/2 naar de massa. Pen1: eventuele afstem-c, Pen2: 47nF + 10uF
Zie ook weer 'het' boek.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Berry,
begin eens met serieus aandacht te besteden aan je voeding.
DC ontvangers hebben erg veel last van elende die nagenoeg onmeetbaar via het lichtnet binnen komen.
Een van de redennen (een ervan) is dat je LO signaal door de gelijkrichtbrug fase gemoduleerd het lichtnet opgaat.
dat signaal zit op je lo en dus ontvangstfreq en dan zijn de rapen gaar he.
paar C'tjes van 10nF over de brug doet wonderen en lost gelijk een hoop andere herrie op.
(will je al die zeik niet, probeer dan gewoon eens met een 9v batterijtje ipv een voeding)
Omroepzenders tegengaan is ook lastig ja.
probleem is dat je (vermoed ik gezien je mixer IC) een zelfoscilerende mengtrap hebt die ook nog es met een gevoelige varicap afgestemd wordt.
nou als daar Radio10Gold op instraald wordt je VFO mooi FM gemoduleerd met die herrie... raak je nooit meer kwijt.
bandpass filter in de antenne (voor de ingang) kan wonderen doen.
Goede aarde en voorkomen van directe instraling is ook zinnig.
ik wil een een nieuwe versie van mijn http://pascal.nedlinux.nl/zelfbouw/FKM-QRP-5.html
maken... die moet ook een VFO krijgen...
Daarnaast betere LF, en iets meer vermogen (wattje of 5)
dus ik zal me ook wel amuseren.
Sucses en houd ons op de hoogte van vorderingen.