Kenwood: merkwaardige netvoeding

KT88

Overleden

Net als je denkt alles al wel gezien te hebben......

Ik heb een Kenwood L-1000M eindtrap ter reparatie hier staan.
(De reparatie is gelukt, dank u! ).

Net toen ik de kast weer dicht wilde schroeven, viel mijn oog op twee bruggelijkrichters op een gekke plek, nl. in de toevoerleidingen van de nettrafo's.
Ze zitten met de beide AC aansluitingen in serie aangesloten naar de trafo's toe, in beide kanten.
De "plus" en "min" zitten aan elkaar vast, zodat er een kortsluiting wordt gevormd.

Weet iemand wat hiervan het nut/idee/geniale oplossing is?
Het enige wat dit zou kunnen doen is een geringe mate van DC op de trafo vanuit het net voorkomen (nl. tot zo'n 1.4V, zijnde twee dioden in geleiding), anderszijds lijkt het me dat dit "schakelen" ook wel weer stoorpiekjes kan veroorzaken.

Iemand???

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
echtepino

Golden Member

Sander, zou je het willen tekenen?

[Bericht gewijzigd door echtepino op zaterdag 28 januari 2006 18:08:26

Word lid van de Benelux DX Club
klein is fijn

Moderator

Goedkope overspanningsbeveiliging? Spanning tehoog, diodes roken eruit.

KT88

Overleden

http://img220.imageshack.us/img220/3197/kenwood16cm.jpg

Zo zit het dus, met nog een ontstoorspoeltje en zekering ervoor.
Is origineel Kenwood zo te zien, dus geen overijverige hobbyist aan het werk geweest......

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

De L-1000, een bakbeest

http://members.home.nl/hcmjanssen/fotos%20van%20derden/Kenwood_L1000m_1.jpg

Hele dure serie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

aanloopstroombegrenzing.
verhindert dat je netzekering eruit vliegt als de transfos nog hun veld moeten opbowen.

-edit- brrr dan staat er een thyristor waar die short zit in de brug ( brug staat anders ook )

damned. hoe kan ene mens zo in de war zijn ...

nu ben ik ook geinteresseerd wat ze daar in godsnaam mee doen.

[Bericht gewijzigd door free_electron op zaterdag 28 januari 2006 19:37:11

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Sine

Moderator

Die mag je uitleggen ...

De 2,8V die in totaal over het zooitje valt gaat niet veel spannends uithalen, je nuldoorgang wordt er echter niet mooier op ...

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 28 januari 2006 18:49:30

KT88

Overleden

Donders, dit is wel een heel ongeloofwaardige versterker....

Ruim 50 Veff per kanaal, beide kanalen uitgestuurd, 4 ohm dummyload met 2 uF in parallel, snaarstrakke blokgolf vanaf DC tot ruim 40 kHz, waarboven een beetje overshoot begint op te treden.
221 watt dus in 4 ohm met deze zware capacitieve belasting.
In 2 ohm een kleine volt verlies, dus vrijwel stroomverdubbeling en dus ook vermogensverdubbeling.
En er is nog wat over ook (rokende dummies...)

Ding geeft geen kik......dit is beter dan een Krell KSA80 die ik ooit op de pijnbank had!

Mijn dummyloads zijn maar 200 watt, dus het moest snel gemeten worden ;-)

- edit -
Nog snel even wat vervormingsmetinkjes gedaan: bij 1, 10, 100 watt: kleiner dan -80 dB THD (mijn meter gaat niet verder) op 100 Hz en 10 kHz (uiteraard zonder die C als belasting).
Ik kan niet eens de dominante harmonische bepalen.....bah, zo is er niks meer aan natuurlijk >:-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op zaterdag 28 januari 2006 21:13:49

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Kostte ook een paar duiten, ik heb hem hier in de orginele prijslijst 1992 staan voor 3000 gulden.

2*340W 'dynamisch' vermogen in 2 ohm
5Hz - 100kHz +0dB,-3dB
Dempingsfaktor bij 8 ohm: 130 @50Hz

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

vet beest :p
lijkt me leuk voor een bass gitaar door te jagen. toevallig niemand een schema van dit beest
is miss wel interessant. miss dat die brug toch iets speciaals doet.
btw wat was er stuk?

My Tube is bigger then yours
Henry S.

Moderator

Ohja, de rest van de componenten in deze serie:

Preamp L-1000C - Fl 2000,-
CD-speler L-1000D - Fl 3000,-
Tuner L-1000T - Fl 2000,-

Totaal een kilootje of 60.
Wat heb ik vaak die bladzijdes in de catalogus bekeken...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Op 28 januari 2006 22:08:15 schreef beertje_01:
toevallig niemand een schema van dit beest

Helaas niet, had ik ook wel handig gevonden.
Maar om 30 euro ervoor te betalen bij Menho ging me net eventjes te ver, de eindtorren waren al duur genoeg!

is miss wel interessant. miss dat die brug toch iets speciaals doet.
btw wat was er stuk?

Geen idee wat die brug doet, maar het defect was een opgeblazen eindtrap.
4 stuks lekkere dikke Sanken torren, en de nodige brol in de stuurtrap.
Vandaar ook die kooktest met de dummies, ik wilde zeker weten dat ik geen fake Sankens had gekregen..........

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Die brugcellen zijn wel bizar zeg, kan me er totaal geen nut van voorstellen... weet je 100% zeker dat er niet nog ergens aan vast zit, of kan zitten? Ik kan me nog voorstellen dat het een of andere hele creatieve overspanningsbeveiliging kan worden met een MOV tussen de 2 bruggen ofzo, maar verder..

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
KT88

Overleden

Op 29 januari 2006 01:23:17 schreef Ben_:
Die brugcellen zijn wel bizar zeg, kan me er totaal geen nut van voorstellen... weet je 100% zeker dat er niet nog ergens aan vast zit, of kan zitten?

Pertinent.

Inmiddels heb ik een oude Audio & Techniek gevonden met een test, en daar verbaast ome John zich ook over de aanwezigheid van deze bruggen.
Het artikel maakt gewag van een "verbetering in de nuldoorgangen van het net", citerend uit een Kenwood brochure uit die tijd..........

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

ff iets over rokende dummies....

Je kan je dummies in een bakje frituurolie leggen. Klinkt mss wat raar maar het is prima koeling. Frituurolie is isolator.

Sine

Moderator

Of een ventilator er op, dat geeft wat minder zooi :)

De bruggen bemoeien zich idd met de nuldoorgang, maar waarom die er beter op zou worden is me een raadsel !?

Op 28 januari 2006 17:59:23 schreef KT88:
Het enige wat dit zou kunnen doen is een geringe mate van DC op de trafo vanuit het net voorkomen.

Dit is ook de enige reden die ik kan bedenken. Ik heb wel eens gelezen dat een kleine DC component op de netspanning mechanische brom in nettrafo's kan veroorzaken. Dat zou dan voorkomen worden door deze bruggelijkrichters.

Edit: Op deze pagina van de firma "LC Audio" vond ik de volgende toelichting bij een "Mains DC Filter":

This filter is inserted between the mains grid and the primary winding of the transformer. This way you can avoid mechanical humming from the mains transformer, caused by a varying DC component on the mains grid's AC voltage. The DC component comes from unbalanced loads on the mains grid, such as hair dryers, industrial machinery etc. with only half wave rectification. One half of the AC sine wave is loaded while the other is not. This causes imbalance, and a DC.
With this filter module, which also doubles as a safe mains distributor for your DIY power amplifier, you can remove the DC component and keep your power transformer quiet. It can be used for up to 500 VA idle load, and 1000 VA max load.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op zondag 29 januari 2006 12:34:29

Met wat simuleren viel me op dat bij inschakelen op de nuldoorgang de trafo een stuk sneller uit verzadeging gaat met de bruggen. Lijkt dus idd op filteren van dc component.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Ik snap het probleem van DC wel, maar niet zo goed hoe dit soort schakelingen zou helpen.

Het LC-audio-knutsel lijkt me slechts tegen DC op een manier gepoold te kunnen werken vanwegen de diode en elco.

En de brugcellen helpen naar mijn gevoel weinig tegen een asy sinus.
Er wordt gewoon symmetrisch 2.8 V afgetrokken, dus blijft het resultaat asy. Of zie ik dat verkeerd ?

Aart, ik denk dat het zoiets is.
Als de spannings positief is wordt er 2,8 afgetrokken. Is spanning negatief komt er 2,8 bij. Als de Ac een positieve dc component heeft is de spanning langer positief en wordt er langer 2,8 afgetrokken dan opgeteld. De effectieve spanning word dus symetrischer. De piekspanning blijft even asymetrisch.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
KT88

Overleden

Ik denk dat we kunnen concluderen dat dit weer een typisch Japans verschijnsel is van audiofiele neurotica over een zeer klein detail wat zeker niet hoorbaar zal zijn.

Idee is voor mijn eigen ontwerpen hierbij verworpen. :-)

(maar het is zeker een mooie versterker, zijn baasje is dan ook weer zeer blij dat hij het weer doet)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Anoniem

Op 29 januari 2006 01:43:39 schreef KT88:
[...]
Pertinent.

Het artikel maakt gewag van een "verbetering in de nuldoorgangen van het net", citerend uit een Kenwood brochure uit die tijd..........

Daar heb je toch niks aan, van die wisselspanning wordt een mooie dc spanning gemaakt en de nuldoorgangen worden opgevuld door de elco's. Rare hersenkronkel van een ontwerper zeker die niet meer wist hoe de verkoopprijs geloofwaardig te houden?

KT88

Overleden

Op 29 januari 2006 19:46:14 schreef grotedikken:
Rare hersenkronkel van een ontwerper zeker die niet meer wist hoe de verkoopprijs geloofwaardig te houden?

Komkom GroteDikken, ge weet toch zeker zelf ook wel dat ontwerpers part noch deel hebben aan het bepalen van de verkoopprijs van een product?

If anything, worden ze in de nek geblazen om te zorgen dat er nog 1 of 2 componentjes *uit* kunnen..........

De door mij en ieder ander fatsoenlijk electronicus zo geminachte gladjakkers in snelle pakken met stroppen en BMWs-van-de-zaak bepalen dat allemaal lekker zelf wel.

Ontwerpen is als roeien met de riemen die je niet hebt......

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Anoniem

Op 29 januari 2006 19:59:58 schreef KT88:
[...]
Komkom GroteDikken, ge weet toch zeker zelf ook wel dat ontwerpers part noch deel hebben aan het bepalen van de verkoopprijs van een product?

If anything, worden ze in de nek geblazen om te zorgen dat er nog 1 of 2 componentjes *uit* kunnen..........

De door mij en ieder ander fatsoenlijk electronicus zo geminachte gladjakkers in snelle pakken met stroppen en BMWs-van-de-zaak bepalen dat allemaal lekker zelf wel.

Ontwerpen is als roeien met de riemen die je niet hebt......

Behalve als in het ontwerp "iets" moet zitten wat de concurrenten niet hebben.
Dat maakt het des te vreemder, omdat het in serie met een transfo zetten van antiparallel geschakelde dioden niet gebruikelijk is. Dus moet het weloverwogen zijn.

kwil dat bakbeest anders wel is bezig horen. as die dergelijke specificaties haalt dan kan ik me voorstellen dta deze zeeer dynamisch en strak klinkt.

My Tube is bigger then yours