Labje

Ja, stel de amplitude is 10V, je hebt 1Volt/div ingesteld, dan krijg jem et een 1:10 probe op de scoop een amplitude van 1V te zien (dat is, zoals een 1Vt signaal met een 1:1 probe). Nogmaals 1:10 probe veranderd niets aan de frequentie!

Tjeeee, die Speccie ziet er verdomt cool uit! Hoeveel kost zo'n I2C tuner?
En als je het zonder die software doet, met een analoge tuner dus, dan moet je hem tussen scoop en probe hangen ofzo?
BTW is dit wel nuttig voor enkel een ontvanger-bouwer?
Ohja zoals die speccie, dat is dus een analyzer met de PC, kan je dan zo SIMPEL ook een PC scoop maken (dus met een TV tuner oid)?

Nog een idee voor 100MHz op een 20MHz scoop (denk dat het zal werken toch), maar een mixer (NE612) locale oscillator: 90MHz en je krijgt bij 100MHz 10MHz dr uit. Makkelijk te bekijken met een 20MHz scoop dus.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Naja ik wil alleen het signaal maar even zien dus dat wil wel met probe :)

Voor het echte werk kom je toch niet onder een spec. analyzer uit. En voordat ik zo'n project als Henry aan kan ben ik wel een paar jaar verder vrees ik. Ik heb nu zoveel dingen die ik wil gaan maken ...

Maar begin maar met de labvoeding :D Kan je die makkelijk uitbreiden naar een 50V versie d.m.v. een andere trafo? Of is dat niet wenselijk?

Edit: en andere spanningsregelaar natuurlijk.

Anders maak ik deze wel:
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/lesson10.html

[Bericht gewijzigd door Ectholian op donderdag 16 februari 2006 14:12:22

Scoopje

Is dit wat ? Kan ik met die probe wel mijn 105MHz signaal toonbaar maken?

toonbaar wel, iets uit een dergelijk snel signaal afleiden met een 20mhz scoopje lijkt me niet mogelijk

Naja ik zie dat hij toch al verkocht is :(

Ik denk dat ik maar heel hard moet gaan sparen voor een degelijke scoop en later misschien een spectrum... zolang zal ik het maar met mijn multimeter moeten doen. Misschien bij kennis aan de scoop hangen als ik iemand kan vinden die eentje heeft :)

Op 16 februari 2006 13:43:24 schreef Berry:
Nog een idee voor 100MHz op een 20MHz scoop (denk dat het zal werken toch), maar een mixer (NE612) locale oscillator: 90MHz en je krijgt bij 100MHz 10MHz dr uit. Makkelijk te bekijken met een 20MHz scoop dus.

:P

Op 16 februari 2006 14:09:55 schreef Ectholian:
Maar begin maar met de labvoeding :D Kan je die makkelijk uitbreiden naar een 50V versie d.m.v. een andere trafo? Of is dat niet wenselijk?

Edit: en andere spanningsregelaar natuurlijk.

Anders maak ik deze wel:
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/lesson10.html

Of je maakt er 1 zonder IC! Als je de onderdelen van tevoren een beetje ruim kiest kan je er later wel een grotere trafo in doen :)

Zo ben ik bezig met een 2x30V 3A voeding, enige IC is voor de referentiespanning. Makkelijk aan te passen voor hogere stoom en/of spanning. Bij intresse: mail me maar

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Op 16 februari 2006 15:57:57 schreef Berry:
[...]
:P

[...]
Of je maakt er 1 zonder IC! Als je de onderdelen van tevoren een beetje ruim kiest kan je er later wel een grotere trafo in doen :)

Zo ben ik bezig met een 2x30V 3A voeding, enige IC is voor de referentiespanning. Makkelijk aan te passen voor hogere stoom en/of spanning. Bij intresse: mail me maar

Als je die LM317's vervangt door LM350 en een 2x12V trafo (LM350 mag maar 35Vin krijgen), de brugcel vervangt door een 50V/3A brugcel (ongekoeld, 5A gekoeld) dan heb je al een 30V 3A voeding, toch? :)

Kijk gewoon op rommelmarkten e.d. of evt. zo'n krantje waar allerlei tweedehands spullen worden aangeboden. Dan kan je er binnen een half jaar eentje hebben. Een snelle zal het niet zijn, maar je betaalt er dan iig weinig voor, en zonder scoop kan je ook niet...

(ik heb er zelf een 2*35MHz scoop voor 20 euro gekregen op deze manier. Dat ding is met een HF probe wel te gebruiken om wat dingen af te leiden. Al is het natuurlijk niet zoals eentje waar je het echt allemaal op kan zien...

[Bericht gewijzigd door zweetvoetje op donderdag 16 februari 2006 18:14:06

Free the whales!

Ik zal daar zeker eens naar kijken. Alhoewel ik wel altijd erg huiverig ben om te kopen via marktplaats; ik heb liever persoonlijk contact, dus kopen van iemand die ik beetje ken :D Maargoed ... ik heb leuke ideeën opgedaan hier.

Klopt mijn verhaal trouwens over die labvoeding? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb net een etsbakje ineengeflanst voor een kleine 10€. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de aquariumverwarming en het pompje al had.
http://www.joris.janssens.easynet.be/etstank/images/etstank8.JPG

Op 16 februari 2006 13:43:24 schreef Berry:

Nog een idee voor 100MHz op een 20MHz scoop (denk dat het zal werken toch), maar een mixer (NE612) locale oscillator: 90MHz en je krijgt bij 100MHz 10MHz dr uit. Makkelijk te bekijken met een 20MHz scoop dus.

Klinkt inderdaat leuk,
Maar waar blijft je eerste harmonische?
Die zit normaal op 200 Mhz, en nu dus op 110Mhz.
Dus nog steeds onzichtbaar

Voor informatie over componenten, datasheets en manuals http://wruiter.demon.nl/electronics/

Op 16 februari 2006 19:19:28 schreef Zjokkeh:
Ik heb net een etsbakje ineengeflanst voor een kleine 10€. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de aquariumverwarming en het pompje al had.
http://www.joris.janssens.easynet.be/etstank/images/etstank8.JPG

Zoiets ben ik ook van plan, alleen dan met aluminium hoekprofielen eromheen voor de stevigheid/tegen beschadiging. Nu nog op zoek naar een 300W verwarmingselement :D

Op 16 februari 2006 19:52:33 schreef walru:
[...]

Klinkt inderdaat leuk,
Maar waar blijft je eerste harmonische?
Die zit normaal op 200 Mhz, en nu dus op 110Mhz.
Dus nog steeds onzichtbaar

Sh*t :P
Naja, scoop is voor dat werk toch niet echt goed...

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Neej, dat doen we wel met de spectrum :D Ik ken wel iemand die iemand kent die een spectrum heeft (werkt bij een of ander satellietbedrijf) dus... eens kijken of ik mijn brouwsels daar aan de spectrum kan hangen :)

Voor als het iemand zou interesseren. Op mijn website staat een tutorial over hoe je een etstankje bouwt. Let wel de site is nog helemaal niet af. :)

http://www.joris.janssens.easynet.be/etstank/index.html

Mvg,

Joris

Ziet er goed uit, toch ben ik voor een kant en klare gegaan.

Jammer dat het hoofdstukje belichtingsbak nog niet af is, ik ben er zelf ook volop mee bezig, het gaat goed.

edit: Wat moet nou de afstand zijn tussen de lampen en de print? ca. 10 cm?

[Bericht gewijzigd door Laurens66 op donderdag 16 februari 2006 20:56:41

daar ben ik ook vollop mee bezig. de gezichtsbruiner staat al klaar zoals je op de laatste foto kan zien :)

Hugo Welther

Moderator

De frequentie van een signaal wat je op een scoop zichtbaar kan maken hangt van twee factoren af.
(Er zijn er nog een paar maar das ff niet belangrijk voor dit voorbeeld)

De bandbreedte van de Y-versterker en de herhalingsfrequentie van de tijdbasis de X-as.

De bandbreedte van de Y-versterker is in jouw voorbeeld scoopje DC tot 20MHz. Dit houdt in dat signalen boven de 20MHz sterk verzwakt of niet meer worden doorgeven.
Als de Y-versterker met met bijv. 3dB per 10 MHz afvalt boven de 20MHz kan je uitrekenen wat je aan signaal er in moet stoppen om een bijv. een beeld van 1 schaaldeeltje te krijgen.
Bij 3dB afval moet de spanning al met een factor 1,4 verhoogd worden. Bij 6dB een factor 2.

De herhalingsfrequentie van de tijdbasis geeft aan of je één periode van je inputsignaal weer kan geven of te wel 1/frequentie.
Dit wordt uitgedrukt in Sec, m(illi)Sec, µ(micro)Sec of n(ano)Sec (het laatste alleen bij hele dure scoops).
De 50Hz lichtnetfrequentie heeft een periodetijd van 20mSec.
100MHz geeft een periode tijd van 1/100.000.000 = 0,01µSec

Om de 20MHz als één periode weer te geven moet de snelste tijd al 0,05µsec zijn.
Sommige scoops hebben nog een optie om de tijdbasis met een aparte schakelaar door 10 te delen.

Mijn TEK465 heeft een bandbreedte van 150MHz, de maximale tijdbasis tijd is echter maar 0,05µSec.
Bij 100MHz zie ik dus 5 volle sinus perioden.

Het voordeel van een grote bandbreedte zit hem in het zichtbaar maken van complexe signalen, zoals blokgolven met een ringing of overshoot op de stijgende flank. (Hier gaan dan ook de andere niet genoemde factoren zoals de stijgtijd van de scoop meespelen)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 16 februari 2006 20:05:34 schreef Ectholian:
[...]

Zoiets ben ik ook van plan, alleen dan met aluminium hoekprofielen eromheen voor de stevigheid/tegen beschadiging. Nu nog op zoek naar een 300W verwarmingselement :D

Heb er vroeger ook een ineengestoken van glas.
Inhoud 5l en 1900Watt verwarming (2*950W weerstanden van een wasmachine)
Het enige probleem is die dingen weten te beschermen voor je chemicaliën.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 16 februari 2006 13:43:24 schreef Berry:
Tjeeee, die Speccie ziet er verdomt cool uit! Hoeveel kost zo'n I2C tuner?
En als je het zonder die software doet, met een analoge tuner dus, dan moet je hem tussen scoop en probe hangen ofzo?
BTW is dit wel nuttig voor enkel een ontvanger-bouwer?
Ohja zoals die speccie, dat is dus een analyzer met de PC, kan je dan zo SIMPEL ook een PC scoop maken (dus met een TV tuner oid)?

Iemand?

Op 16 februari 2006 21:35:41 schreef big bang:
[...]

Heb er vroeger ook een ineengestoken van glas.
Inhoud 5l en 1900Watt verwarming (2*950W weerstanden van een wasmachine)
Het enige probleem is die dingen weten te beschermen voor je chemicaliën.

- - big bang - -

Ja zeker, bij die aquarium elementen zorgen dat de rubber bovenkant / kabel niet in het etsmiddel komt.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Op 16 februari 2006 21:51:52 schreef Berry:
Ja zeker, bij die aquarium elementen zorgen dat de rubber bovenkant / kabel niet in het etsmiddel komt.

Probleem was ook dat ze uit bloot inox bestaan.
En inox of niet, ferrichloride valt elk metaal aan.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Henry S.

Moderator

Op 16 februari 2006 14:09:55 schreef Ectholian:
Naja ik wil alleen het signaal maar even zien dus dat wil wel met probe :)

Zie mijn reactie hieronder.

Voor het echte werk kom je toch niet onder een spec. analyzer uit. En voordat ik zo'n project als Henry aan kan ben ik wel een paar jaar verder vrees ik. Ik heb nu zoveel dingen die ik wil gaan maken ...

Dat zal meevallen, binnenkort gooi ik een simpele versie op het forum die met een tuner zonder I2C werkt, geen PICjes alleen een paar potmetertjes.
Dit is bijv een geschikte tuner.

Maar begin maar met de labvoeding :D Kan je die makkelijk uitbreiden naar een 50V versie d.m.v. een andere trafo? Of is dat niet wenselijk?

Edit: en andere spanningsregelaar natuurlijk.

Anders maak ik deze wel:
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/lesson10.html

50V gebruik je heel weinig, ik denk dat op een BLX15 doelt maar dan heb je ook de nodige ampère's nodig...

30V/3A, of nog liever + en -30V/3A, is heel mooi, de negatieve spanning de positieve volgend (tracking).
1,5A is in mijn ervaring vaak net te weinig.

Op 16 februari 2006 15:44:17 schreef Ectholian:
Scoopje

Is dit wat ? Kan ik met die probe wel mijn 105MHz signaal toonbaar maken?

Zet aub het toonbaar maken van een 105MHz signaal op een scoop uit je hoofd, het heeft bijna geen nut, of je wilt je modulatie bekijken, dat doe je 1 of 2 keer.

Op 16 februari 2006 16:04:53 schreef Ectholian:
Als je die LM317's vervangt door LM350 en een 2x12V trafo (LM350 mag maar 35Vin krijgen), de brugcel vervangt door een 50V/3A brugcel (ongekoeld, 5A gekoeld) dan heb je al een 30V 3A voeding, toch? :)

Je diodebrug gaat niet lang mee:
-3Adc betekent 5Aac.
-Vergeet de inschakelpiek van de 3x 2200uF buffer elco niet, die is een stuk hoger dan 3A.

Je mag gerust een zwaardere brug nemen, KBU8M (8A-plat) of W400C10A (10-A vierkant, printmontage), anders is het na een paar keer inschakelen gebeurt.

Op 16 februari 2006 20:32:12 schreef Ectholian:
Neej, dat doen we wel met de spectrum :D Ik ken wel iemand die iemand kent die een spectrum heeft (werkt bij een of ander satellietbedrijf) dus... eens kijken of ik mijn brouwsels daar aan de spectrum kan hangen :)

Te vriend houden :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 16 februari 2006 13:43:24 schreef Berry:
[...]
Tjeeee, die Speccie ziet er verdomt cool uit! Hoeveel kost zo'n I2C tuner?

Nog geen €20 bij Van Dijken.

En als je het zonder die software doet, met een analoge tuner dus, dan moet je hem tussen scoop en probe hangen ofzo?

In principe wel, zie uitleg onder.
Zelfs zonder tuner, wat handiger is omdat standaard TV tuners pas vanaf 48MHz gaan: NE612 die via een zaagtand getuned wordt met daarachter een CA3089 detector.

Ook is er deze tuner, die vanaf 1MHz ontvangt (tot 500MHz).

BTW is dit wel nuttig voor enkel een ontvanger-bouwer?

Kan voor het meten aan mixers heel gemakkelijk zijn, en nu met de bouw van de 'actieve preselector' vervloekte ik me zelf omdat ik al jaren tekeningen heb liggen...

Ook wordt een monitor icm een antenne gebruikt om te kijken of een bepaalde band 'open' is voor DX.

Ohja zoals die speccie, dat is dus een analyzer met de PC, kan je dan zo SIMPEL ook een PC scoop maken (dus met een TV tuner oid)?
[...]

Een scoop meet amplitude tov tijd, een spectrum analyzer/monitor amplitude tov frequentie. Een monitor sweept een bepaald frequentiegebied, je x-as, op de y-as zie je de amplitude bij een bepaalde frequentie. Als je dan ook nog een extra oscillator van bijv. 10MHz met veel boventonen maakt, dan heb je meteen een 'marker' (een smalle piek) op elke veelvoud van 10MHz op je scoop.

Een PC scoop werkt mbv een ADC, geheugen en een databus.

Je kan een analoge scoop wel uitbreiden met een ADC, geheugen en DAC zodat je meetsignalen opslaat.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Nog een toevoeging wat spectrum monitors betreft:

Barend Hendriksen verkoopt kitjes van een spectrum monitor (SM-Kit - €115,71), en van een converter voor 1-50MHz (Upconsa - €56,72).

Voor meer opties even op een spectrum monitor topic van mij wachten. ;)

Linkjes:
http://www.nitehawk.com/rasmit/sa50.html
http://hem.passagen.se/communication/tuner.html

Hier een plaatjes van PE0SSB:
http://www.veron.nl/veron/dat/dvda97/6/mvc-008f.jpg

Plus de specs van zijn analyser:
http://www.veron.nl/veron/dat/dvda97/6/mvc-011f.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 17 februari 2006 03:53:22

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.