Op 21 mei 2006 13:57:56 schreef Sine:
Jup,Die prijzen hebben niks meer met techniek te maken, dat is gewoon dikke handel.
Hoe komt dat eigenlijk, ik zie hier ook dat een EL83 van telefunken bijna 10 keer zo duur is als een van svetlava.
henkhuitema
Overleden
Telefunken is the way to heaven 
eh....maar dan alleen als er een ruitje onderop de buis te zien is, tussen de pennen....anders niet he, dan is het niet om aan te horen

Telefunken schijnt super te zijn....en ja, als het produkt al niet al te overvloedig aanwezig is het wat de gek ervoor geeft......(een heuleboel)
gr.
Op 21 mei 2006 14:55:31 schreef henkhuitema:
Telefunken schijnt super te zijn.
Is dat verschil zo enorm?
Op 21 mei 2006 15:38:07 schreef Bertrix:
[...Telefunken vs. andere merken...]Is dat verschil zo enorm?
Welnee, het is allemaal een beetje opgeblazen.
Telefunken (en ook Philips, Siemens) NOS (New Old Stock, oude productie buizen maar niet gebruikt en liefst in origineel doosje) wordt verondersteld altijd goed te zijn, het beste te klinken en zeer lang mee te gaan.
De werkelijkheid is even anders: NOS heeft minstens zoveel kans om uit de doos defect te zijn (DOA, Dead On Arrival), te ruisen, een te lage emissie te hebben of gasresten.
Sterker nog, na al die jaren mag je aannemen dat uit NOS partijen buizen, de besten er in de loop der tijd uit zijn gevist, zodat je met de duds zit opgescheept.
Terwijl er zeker verschillen zijn aan te duiden tussen bijv. TFK ECC803S en een gewone ECC83, heeft dat vaak meer te maken met constructie en eindcontrole dan met een bepaald soort Telefunken magie dat andere merken niet hebben.
Kortom: hype, zoals zo vaak in high end land.
Aan de andere kant is het ook wel weer zo dat goeie kwaliteit NOS vaak langer meegaat dan nieuwe productie.
Het uitselecteren van geschikte buizen is echter altijd wel nodig, NOS houdt niet automatisch in dat het altijd goed is.
(Te) Veel mensen laten zich hierdoor beetnemen, voorbeeld is bijv. de "metal rim" EL34 en GZ34 van Philips.
Ook al zijn ze op sterven na dood, Aziaten geven er honderden dollars voor.
Idem dito voor Mullard Blackburn (= Philips Sittard) of Bugle Boy.
Ook EL34s met productiecode XF4 zou het einde moeten zijn volgens de buizengurus.
Ik heb er hier een stelletje, en in alle gevallen waar ik EL34s nodig had, heb ik ze vergeleken met XF2, XF3 en andere merken, en geen verschillen kunnen vaststellen.
Daarmee samenhangend zijn de verhalen over "double D getters", long plate, ribbled plate, smooth plate enz.
Er zullen in bepaalde gevallen best verschillen zijn, maar die zijn dan gewoon terug te voeren op constructieverschillen.
De buisparameters zullen dan ook ergens verschillen, en dat is gewoon te meten.
Niets magisch aan, helaas.
Op 21 mei 2006 02:47:04 schreef henkhuitema:
@kt88: waarvoor is de 270 ohm in de kathodeleiding van de el90??? gaat de trafo anders in verzadiging??
Nee, maar de Rdc van die trafo alleen is niet genoeg om voldoende negatieve roosterspanning te genereren, vandaar de extra weerstand.
In deze instelling is 270 ohm vrij gebruikelijk voor 6V6, daarvan trek je de Rdc van de trafo af.
Dit is niet gedaan in het schema, foei heer van Bussel! 
Vind het een beetje onnodig om heel topic aan te maken voor klein vraagje:
Bij baco site zag ik buisjes die een lage spanning hadden: 6418. Dus als ik het goed begrijp werken ze op 30 volt(en natuurlijk dan de gloeispanning).
En is hier nog een mini versterkertje mee te maken of iets dergelijks?
Ik wil namelijk spelen met buizen maar ik zie die hoge spanningen niet zitten.
hey,
Ik ben ier aan een oude radio bezig met lampen,
Nu wil ik wat meer leren over deze lampen.
Iemand nuttige links?
Op 21 mei 2006 17:41:08 schreef Meert:
hey,
Ik ben ier aan een oude radio bezig met lampen,
Iemand nuttige links?
Wat voor radio is het en wat voor buizen zitten erin?
Op 21 mei 2006 17:39:35 schreef jcg:
Vind het een beetje onnodig om heel topic aan te maken voor klein vraagje:Bij baco site zag ik buisjes die een lage spanning hadden: 6418. Dus als ik het goed begrijp werken ze op 30 volt(en natuurlijk dan de gloeispanning).
Ik wil namelijk spelen met buizen maar ik zie die hoge spanningen niet zitten.
Je kunt er een klein middengolf-ontvangertje mee maken: http://www.schmarder.com/radios/tube/6418.htm
Op 21 mei 2006 17:41:08 schreef Meert:
Iemand nuttige links?
Hier vind je alles:
http://www.worldtubeaudio.com/
Buizenbeginselen:
http://www.john-a-harper.com/tubes201/
Op 21 mei 2006 17:39:35 schreef jcg:
Bij baco site zag ik buisjes die een lage spanning hadden: 6418. Dus als ik het goed begrijp werken ze op 30 volt(en natuurlijk dan de gloeispanning).
Voorversterkertje:
http://members.aol.com/sbench/6088pre1.html
Datasheet:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/127/6/6418.pdf
Op 21 mei 2006 18:32:47 schreef smsmonster:
[...]
SBR 264A,
Vermoedelijk mag weg want het is zo 
Op 21 mei 2006 18:32:47 schreef smsmonster:
[...]
Voor diegenen die een draagbaar buizenversterkertje willen: gebruik 5676 subminiatuur triodes. Dit zijn de sterkste potloodbuisjes die ik heb kunnen vinden.
Ze zijn te koop op de NVHR beurzen, 20 cent per stuk.
ze leveren ongeveer 125mW aan audiopower, afhankelijkv an de instelling enzo.
toelaatbare anodespanning en stroom liggen rond de 150v en 11mA. zie daarvoor de datasheet op frank's electron tube data sheets.
ikzelf heb er al een radiootje mee gebouwd met een eindtrapje, en ipv een uitgangstrafo een hoogohmige freischwinger luidspreker.
henkhuitema
Overleden
hallo ledlover,
Bekijk ook eens de 5703wb van raytheon.....
1w normale anodedissipatie(je kan zelfs nog wat verder pushen....zie datasheet)
ook kun je het rooster goed positief aansturen waardoor zo'n klein dingetje nog best wat kan presteren!!!
gr.
Henk
henkhuitema
Overleden
hmmm weer een maf geval van toeval....ik was klaar met tyoen en ging terug naar het forum, waar de rubriek high voltage bovenaan stond....
het aantal posts...? 845
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 20 mei 2006 23:33:11 schreef KT88:
Voor een ECL/PCL86 versterkertje kun je ieder EL84 PP gebaseerd schema gebruiken, mits de fasedraaier en 1e trap een ECC83 zijn.
Voldoende schema'tjes op het net te vinden, hooguit de kathodeweerstand aanpassen (ietsje groter nemen).Uitgangen de git-80 van Menno? Moet kunnen!
Ik had gedacht aan een push-pull ultra-lineair versterker.
(later misschien met de super-triode mod van Menno, als dat mogelijk is)
Ondertussen heb ik dit al gevonden:
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el84_8.htm
Is dit wat?
Een ontwerp van Rainer zur Linde.
Waarmee dien ik rekening te houden (behalve kathode weerstand)als ik hier de E/PCL86 wil gaan gebruiken?
Kun je zonder wijzigingen overnemen, want je kunt de kathodeweerstand instellen.
Denk aan de maximale anodedissipatie, die is nl. maar 9 watt voor de penthode helft!
Dus bij ca. 280V over k-a, mag de stroom niet groter zijn dan 32 mA, Ig2 en Ia gecombineerd.
Beter is misschien om de voedingsspanning iets te verlagen, dan kan de bias wat hoger.
Let ook op dat de bovenste triode gecombineerd wordt met de bovenste penthode, en de onderste idem.
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 22 mei 2006 19:19:50 schreef chipje:
....Ondertussen heb ik dit al gevonden:
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el84_8.htm ....
Nou, ik heb even verder gezocht, want die vorige schema snap ik niet helemaal.
(ligt aan mij
).
Nu heb ik dit gevonden:
Revox G36 Buizen Bandrecorder (ik heb alleen het deel rechts-onder nodig.)
http://web.tiscali.it/audiofanatic3/Tipo/Valvole/pic_altrischemi/Revox…
Lijkt mij iets beter.
Alleen klopt de voedings deel volgens mij weer niet.
230V~ word 265V= na gelijkrichten?
En misschien iedere kathode zijn eigen weerstand?
Op 24 mei 2006 20:50:15 schreef chipje:
230V~ word 265V= na gelijkrichten?
Yep.
Gelijkrichting en afvlakking geeft, onbelast, 1.41 maal de wisselspanning.
Ietsje belasting doet dit wat zakken, vandaar de 265 volt.
En misschien iedere kathode zijn eigen weerstand?
Kan, maar hoeft niet per se.
In klasse A schakelingen (ik bouw niets anders) doe ik dat inderdaad wel, maar dan moeten de buizen wel goed gepaard zijn. Ook is de balancering van de fasedraaier dan kritischer.
In klasse AB zoals deze, met een ontkoppelde kathodeweerstand, worden verschillen tussen buizen uitgemiddeld door een enkele kathodeweerstand, dus gewoon maar zo laten.
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Jes in de vakantie ga ik beginnen een buizen versterker van Fender die champ (15watt voor oefen ruimte):7 en ik koop een vette head en cabinet voor optredens,, rond de 600watt>:)>:)>:)>:)>:)
[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]
chipje
Nog een vraagje:
Waarvoor dient de potmeter P1 tussen uitgangs trafo en kathode van de eerste triode? Kan ik dat weglaten zonder ernstige gevolgen?
En voor ultra-lineair kan ik gewoon die scherm rooster met de gebruikte weerstanden aan de ul-tabs van de uitgangs trafo hangen i.p.v aan 'B'? Of moeten de weerstands waarden dan wat hoger?
Op 24 mei 2006 21:07:13 schreef chipje:
Waarvoor dient de potmeter P1 tussen uitgangs trafo en kathode van de eerste triode? Kan ik dat weglaten zonder ernstige gevolgen?
Dat is een frequentie afhankelijke tegenkoppeling, oftewel een hoog af filter.
Pot en C eruit, en de 22 kohm handhaven.
En voor ultra-lineair kan ik gewoon die scherm rooster met de gebruikte weerstanden aan de ul-tabs van de uitgangs trafo hangen i.p.v aan 'B'? Of moeten de weerstands waarden dan wat hoger?
Schermroosters met weerstanden kunnen zo aan de UL taps, geen wijzigingen verder.
chipje
Op 24 mei 2006 21:12:51 schreef KT88:
Dat is een frequentie afhankelijke tegenkoppeling, oftewel een hoog af filter.
....
Daarmee kan ik dus een beetje met de 'treble' spelen?
Of zie ik dat fout?
Ieder geval bedankt tot zover. 
Ik ga wat onderdelen zoeken...
Op 24 mei 2006 21:17:38 schreef chipje:
[...]
Daarmee kan ik dus een beetje met de 'treble' spelen?
Of zie ik dat fout?
Dat zie je goed, maar toonregelen in de tegenkoppeling wordt gezien als een doodzonde.
Je vergroot nl. de vervorming in die gebieden waar de condensator minder werkzaam wordt, en dat is in het midden/laag.
E.e.a. is dan ook nog eens afhankelijk van de stand van de potmeter.
Not recommended at all.