Mijn Labvoeding

dat word een heel leuk voekdingske F_E. alleen volgenmij ook wel een prijzig voedingkje. als je het al hebt over 4gb flashkaarten en de rest van de onderdelen is ook niet goedkoop... ik zal de volgende onderdelen volgen maar of hij voor mij haalbaar is... of we maken er een co-bouwpakket van, en dan groots inkopen bij reichelt oid.

ik heb net de 723 voeding opnieuw gelayout (over de oude layout). alleen kwam ik toen het probleem tegen dat ik graag digitale paneelmeters wil gebruiken of een PICje met een lcdschermpje. maar allebij zijn 1mA paneelmeters. hoe kan ik die nu ombouwen zodat ik ze met ene PIC kan inlezen?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Turbokeu

Golden Member

Op 15 juni 2006 22:35:00 schreef Sine:
[...]

Hmm, die foto is overduidelijk bewerkt, tot en met de jumper settings die erg 'handig' het type nr van het IC bedekken ... ik ben benieuwd hoe ze er in het echt uit zien.

In het echt is de chip ook beplakt met deze sticker, ik zal eens proberen hem voorzichtig te verwijderen.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Leuk topic dit!! Prachtig al die bouwsels!

Keep us posted F_E en Turbokeu!!

Turbokeu

Golden Member

Op 15 juni 2006 04:02:00 schreef free_electron:
[...]
coole voedingskes. post daar eens het schemake van ...
vooral da tof displayke.. kwijl...

En ze hebben ze ook in blauwe LCD-versie:

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/n2006pbluelcddc200v.gif

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Voor het probleem van de schakelstroompiek heeft Aedolon mij deze NTC van Epcos in de primaire van de trafo aangeraden: Conrad Bestnr.: 468037-89 (speciaal voor begrenzing van inschakelstroompieken).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
free_electron

Silicon Member

Op 17 juni 2006 11:43:58 schreef MAH:
dat word een heel leuk voekdingske F_E. alleen volgenmij ook wel een prijzig voedingkje. als je het al hebt over 4gb flashkaarten en de rest van de onderdelen is ook niet goedkoop... ik zal de volgende onderdelen volgen maar of hij voor mij haalbaar is... of we maken er een co-bouwpakket van, en dan groots inkopen bij reichelt oid.

hehe . das nog eens een idee. mmar ze is inderdaad prijzig. de twee opamps alleen al kosten 700 dollar ... ik denk dat tegen dat ze af is die voeding boven de 3000 euro kost. trouwens ik vrees dat je bij reichelt geneens de helft van dat spul kan krijgen.

die PA19's worden een klein probleemke. die vallen onder de gereguleerde componenten.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 17 juni 2006 15:50:45 schreef Turbokeu:
Voor het probleem van de schakelstroompiek heeft Aedolon mij deze NTC van Epcos in de primaire van de trafo aangeraden: Conrad Bestnr.: 468037-89 (speciaal voor begrenzing van inschakelstroompieken).

CD :)

zoiets komt er ook in. maar mijn 2 grootste dingen war ik schrik van heb is is de 'dump' bij het opladen van de 27000 uF naar 80 volt. diene bruggelijkrichter krijgt een serieuze klop. ik zou daar ook een ntc kunne zetten maar dat werdt mij afgeraden door de fabrikant van de pa19.
om die zijn operationele specs te laten halen moet de impedantie zo laag mogelijk zijn. ( dit ding moet ook kunnen sinken in plaats van sourcen. ) zelfs een volledig hete ntc is nog steeds een paar ohm. dus dat zou de voedingen van de PA laten dnsen met 3 a 4 volt. en das niet goed. nu kan ik de caps rechtsreeks zetten. via twee 120 ohm worden die geladne. en vanzodra er 60 volt overstaat gaat de relais de 120 ohms kortsluiten.

die condensatoren zijn ook geen normale dingen. ds geen doorsnee elcotje. gemaakt voor 105 graden en speciaal voor pulsstromen

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

je kan misschien een ntc in serie en als je elko's vol zijn die overbruggen met een relais?

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
free_electron

Silicon Member

Op 17 juni 2006 16:13:18 schreef Stynus:
je kan misschien een ntc in serie en als je elko's vol zijn die overbruggen met een relais?

das het geen ik nu doe. alleen zijn het geen ntcs maar gewone weerstanden. das goedkoper dan ntcs :p

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 17 juni 2006 16:00:36 schreef free_electron:
[...]

hehe . das nog eens een idee. mmar ze is inderdaad prijzig. de twee opamps alleen al kosten 700 dollar ... ik denk dat tegen dat ze af is die voeding boven de 3000 euro kost.

OMG! das wel een boel voor een voedingske. dan denk ik dat ik het toch maar bij de 723 blijf...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Turbokeu

Golden Member

Mijn tweede blauwe LEDDPM is deze morgen per post toegekomen en het nieuwe 2mm dik geanodiseerd voorpaneel is ondertussen proper geboord/uitgezaagd/afgewerkt.

Ik heb even alle componenten gemonteerd om een idee van het uiteindelijk uitzicht te krijgen:

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0019.jpg

De potentiometers zijn niet de definitieve, 't was gewoon om de draaiknoppen te kunnen bevestigen:
http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0020.jpg

Ik zit wel met een plaatsprobleem rond de 3 afvlakcondensatoren.
De afstand tot het L-profiel met de eindtransistoren is te klein (warmte!):

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0021.jpg

Ik zal dus toch moeten uitzien naar kleinere circa 1x 20.000µF/63V of circa 2x 10.000µF/63V ter vervanging...:(
Het voordeel is wel dat ik deze dan toch vertikaal op de bodemplaat kan monteren.

Ik moet ook nog een plaatsje vinden voor de 0.1R/25W Dale shuntweerstand voor de stroombegrenzing/stroomuitlezing (waarschijnlijk links van het EMF filter).

Ik zal eens uitrekenen of ik met de condensatoren, 3 kwaliteitspotentiometers en nog wat ander grut voor de Elektuur Combi C-meter (printje is ook deze morgen aangekomen) aan het minimumorder van 50 Euro bij Farnell geraak.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
free_electron

Silicon Member

ziet mijn lodder oog daar SENSE lijnen !
indien ja. bravo. eindelijk eens iemand die weet wat een ECHTE high power voeding nodig heeft.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Turbokeu

Golden Member

Op 20 juni 2006 17:13:08 schreef free_electron:
ziet mijn lodder oog daar SENSE lijnen !

Inderdaad!

Linkse blauwe= Sense-
Zwart=massa (0V)
Groen=aarde
Binnenste rode=+DC out
Buitenste rode=Sense+

Ik ga waarschijnlijk de rode Sense+ aansluiting vervangen door een gele (om geen verwarring met de DC uitgang mogelijk te maken).

CD :)

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op dinsdag 20 juni 2006 17:21:36

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

kun je dat plaatje links-achter niet wat vooruit monteren op je links zijnrails in de kast ?

wat zijn SENSE lijnen ? zijn dat die aansluitingen om de belasting de voedingsspanning te laten controleren ?
EDIT ja dus :) lekker :p

Op 20 juni 2006 17:16:33 schreef Turbokeu:
[...]
Ik ga waarschijnlijk de rode Sense+ aansluiting vervangen door een gele (om geen verwarring met de DC uitgang mogelijk te maken)...

DOEN :p want ik was al aan een dubbele voeding aanhet denken ... maar kheb de rest nu ook gelezen dus idd sense ...

Turbokeu

Golden Member

Op 20 juni 2006 17:31:55 schreef Mr Soldeer:
kun je dat plaatje links-achter niet wat vooruit monteren op je links zijnrails in de kast ?

Zou kunnen, maar dan hangt de voorste afvlakcondensator boven de 0.22R/5W emitterweerstanden...
Ik heb ondertussen beslist om (op advies van Aedolon) een enkele Epcos 20.000µF/63V/105°C kwaliteitscondensator te bestellen bij Farnell en deze vertikaal te monteren (dan houd ik nog wat plaats over voor het PCB van de elektronische ventilatorregeling).

wat zijn SENSE lijnen ? zijn dat die aansluitingen om de belasting de voedingsspanning te laten controleren ?
EDIT ja dus :) lekker :p

Idd, om de voeding de spanningsval in langere kabels bij hogere stroomsterktes te laten compenseren.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Een high power voeding zonder sense is no-sense en nonsense ;)

Mooi Turbokeu! Doe je er mij ook een? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 20 juni 2006 17:57:23 schreef Turbokeu:

[...]
Idd, om de voeding de spanningsval in langere kabels bij hogere stroomsterktes te laten compenseren.

CD :)

en omdat er nagenoeg geen stroom naar de sense ingang vloeit, verlies je daar geen spanning over die draad, en zal je driverstage van je vermogentorren wat meer open gaan, en zo dus de spaningsval over je draden die het vermogen transporteren, compenseren ?

Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
free_electron

Silicon Member

inderdaad.
sense ingange verplaatsen het tergukoppelpunt van de klemmen van de voeding naar de klemmen van de aangesloten belasting.

die sens ingangen worden soms met 2 weerstanden van 470 ohm aangesloten aan de uitgang. ( daar loopt toch geen stroom.

code:



---------+----- OUT
         |
        470R
         |
         +----- + sense
     /|  |
    / |__|
   <  |__
    \ |  |
     \|  |
         +----- GND sense
         |
         |
         470R
         |
---------+-- GND

zo bestaat er geen gevaar dat als de sense draad losvliegt die spanning oploopt aan de uitgang

als de spanningsval over de draden te groot wordt krijg je een verschilspanning die meegneomen wordt in je regellus. de spanning klopt dus altijd aan de belasting. 10 ampere en draden van 1 ohm ... das 1 volt die je verliest ne je hebt 2 draden ( dus vna je 12 volt schiet maar 10 meer over.

door sensing te doen meet je aandebelasting. de regellus stelt zichzelf dan automatisch bij.

code:


drive ---------------------
                           \
sense ---------------------o-
                             belasting
sense ---------------------o-
                           /
gnd ----------------------
 
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 20 juni 2006 20:03:16 schreef free_electron:
......... 10 ampere en draden van 1 ohm ... das 1 volt die je verliest ne je hebt 2 draden ( dus vna je 12 volt schiet maar 10 meer over..............

jaja 10A door 1Ohm is 10V hier in belgie :):+

ik snap wat je bedoeld, dat zal al volstaan :p

Wordt een mooi apparaat Turbokeu!! Als de blauwe DPM's branden even een plaatje schieten graag ;)

free_electron

Silicon Member

Op 20 juni 2006 22:21:10 schreef Mr Soldeer:
[...]

jaja 10A door 1Ohm is 10V hier in belgie :):+

ik snap wat je bedoeld, dat zal al volstaan :p

Ik gebruik altijd van die in unobtainium gemaakte weerstanden met -1000% tolerantie. je moet ze wel stikstofkoelen anders krullen ze van je print.

tmoest natuurlijk 0.1 ohm zijn... als je draden hebt van 1ohm : smijt ze maar weg.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Turbokeu

Golden Member

Op 20 juni 2006 20:03:16 schreef free_electron:

code:



---------+----- OUT
         |
        470R
         |
         +----- + sense
     /|  |
    / |__|
   <  |__
    \ |  |
     \|  |
         +----- GND sense
         |
         |
         470R
         |
---------+-- GND

zo bestaat er geen gevaar dat als de sense draad losvliegt die spanning oploopt aan de uitgang

Bij mij zijn die senseweerstanden 47R, zou ik die beter niet verhogen naar 470R?

Ik stel mij ook nog een andere vraag:
Moeten de senseingangen bij niet-gebruik niet doorverbonden worden naar hun respectievelijke uitgangen (Sense- naar massa, Sense+ naar DC out) met bvb. aluminium of koperen W-plaatjes tussen de aansluitklemmen?

Edit: Bij nalezen van het Elektuurartikel staat er expliciet in dat ze moeten doorverbonden worden...|:-(

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Hallo daar,

Ik heb een paar kleine vraagjes:
-Kan ik ook een trafo van bijv. 42V 8A voor de hoofdvoeding gebruiken, en ipv die 2x12 een 2x15V trafo voor de schakeling voeding gebruiken?

En... heeft iemand voor mij het volledige artikel? Zo ja, zou ik het over de mail mogen hebben op diede aapje bolkhuis punt tudelft punt nl?

Alvast bedankt!

broem, broem, broem....