Mijn Labvoeding

Turbokeu

Golden Member

Op 21 juni 2006 11:58:53 schreef setsunakaede:
Ik heb een paar kleine vraagjes:
-Kan ik ook een trafo van bijv. 42V 8A voor de hoofdvoeding gebruiken, en ipv die 2x12 een 2x15V trafo voor de schakeling voeding gebruiken?

Dat kan (was ik eerst ook van plan met een zware 42V/723VA ringkerntrafo die ik nog liggen heb).
Je zit dan wel met een gelijkgerichte spanning van om en bij de 56-57V (misschien onbelast nog iets meer, dus 100V afvlakelco's gebruiken, 63V is te krap!), en bij de maximale uitgangstroom van 5A (8A/1.6) moet je ongeveer 57x5=285Watt verstoken in de eindtransistoren bij kortsluiting!
2N3055's voor de vermogentransistoren zoals in het originele schema zullen ook niet meer voldoen (Ucemax=60V).
Ik gebruik 6 stuks BDY58's, ik heb ook nog 2N3442's, 2N3773's en BD183's liggen die allemaal voldoen.

De 741 opamps mogen maximum 36V zien tussen hun +V en -V aansluiting (dus max + en -18V), de 723 regelaar maximum 40V.
Met een 2x15V trafo krijg je gelijkgericht ongeveer een + en -20V, dus teveel voor de 741.
Je kan na de 2x15V trafo ook een 7812 en 7912 (of 7815 en 7915) gebruiken om de spanning te beperken (dat was ik eerst ook van plan omdat mijn trafo nog een ongebruikte 2x16V laagvermogen wikkeling heeft, maar dan moest ik een printje voor de regelaars ontwikkelen in "sandwich" op mijn reeds bestaande print).

En... heeft iemand voor mij het volledige artikel? Zo ja, zou ik het over de mail mogen hebben op diede aapje bolkhuis punt tudelft punt nl?
Alvast bedankt!

Ik heb enkel de originele Elektuuruitgave van december 1982, en géén scanner beschikbaar op het ogenblik.
Misschien dat iemand anders het artikel kan inscannen?

CD :)

Edit: Als je meer dan 5 eindtransistoren parallel zet moet de originele BD241 drivertransistor vervangen worden door een BD711 of BD911.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

ik krijg zin om ook eens een deftige voeding te maken, in plaats van zo'n kl*te LM317 ...

mar euh, Turbokeu, je voeding is symetrisch heb je dat ook met die 6 3055's geflikt, of zit er iets anders in die daar voor zorgt ? (als er iemand dat schema vindt, wil je em ook ff naar mij sturen :+ ;p)

voor dat doorlussen van de sense ingangen als je ze niet gebruik ... schakelaartje voor voorzien ?, dat doorlussen is het eerste wat ik zou vergeten. of beter nog, automatisch :p

Turbokeu

Golden Member

Op 20 juni 2006 23:00:12 schreef ZX6RR:
Wordt een mooi apparaat Turbokeu!! Als de blauwe DPM's branden even een plaatje schieten graag ;)

Mersie!
Ge kent mij, zal ik zeker doen.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
fzwart

Golden Member

Nu het toch over power supplies gaat ... ik ben op zoek naar een schema voor een 0 - 300 Volt PSU. Stroom zal beperkt zijn, max 100 mA ofzo. Het liefst uitgaande van een lagere ingangsspanning. 30 Volt trafo's heb ik wel genoeg liggen.
Zijn er step-up regulators die dit aankunnen?

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 21 juni 2006 16:20:10 schreef Mr Soldeer:
...je voeding is symetrisch...

Ik denk toch van niet ;-).

Op 13 juni 2006 18:46:41 schreef Turbokeu:
...Al snel wou ik de originele specificaties (0-35V/3A) iets opkrikken, en gezien de beschikbare onderdelen kwam ik uit op een 0-35V bij 6A of hoger...

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 20 juni 2006 10:02:36 schreef Turbokeu:
.....
[afbeelding]
....CD :)

Op 21 juni 2006 17:12:16 schreef Stynus:
[...]
Ik denk toch van niet ;-).
[...]

blauw, zwart, groen, rood, rood ... buitenste zijn de sense, en de andere 3, waarvoor zijn die dan ? aarding ? hmmm ik dacht dus symetrisch, maar ik zal wel mis zitten ...

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op woensdag 21 juni 2006 17:22:10

Op 21 juni 2006 17:19:33 schreef Mr Soldeer:
[...]

[...]

blauw, zwart, groen, rood, rood ... buitenste zijn de sense, en de andere 3, waarvoor zijn die dan ? aarding ? hmmm ik dacht dus symetrisch, maar ik zal wel mis zitten ...

Op 20 juni 2006 17:16:33 schreef Turbokeu:
Linkse blauwe= Sense-
Zwart=massa (0V)
Groen=aarde
Binnenste rode=+DC out
Buitenste rode=Sense+

;)

ja man ... lomp van me, het staat in een post die ik zelf deels gequoted heb :s

Turbokeu

Golden Member

Op 21 juni 2006 17:19:33 schreef Mr Soldeer:
[...]
blauw, zwart, groen, rood, rood ... buitenste zijn de sense, en de andere 3, waarvoor zijn die dan ? aarding ? hmmm ik dacht dus symetrisch, maar ik zal wel mis zitten ...

Aan elke zich respecterende voeding zit toch een (groene) aardingsaansluiting? (ik gebruik die meestal, doorverbonden aan de massa-aansluiting).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Merci voor de antwoorden!

Ik hoop dat iemand mij nog kan voorzien van het volledige originele artikel, zodat ik ook weet wat ik aan het doen ben als ik aan de knutsel ga! :p

Eerst maar eens onderdelen scharrelen.

broem, broem, broem....
Sine

Moderator

Op 21 juni 2006 18:07:42 schreef Turbokeu:
Aan elke zich respecterende voeding zit toch een (groene) aardingsaansluiting? (ik gebruik die meestal, doorverbonden aan de massa-aansluiting).

Groen is aarde, maar in een voeding is het niet echt handig als die ook meteen massa is ( als in min aan aarde )

Op 21 juni 2006 21:08:23 schreef Sine:
[...]

Groen is aarde, maar in een voeding is het niet echt handig als die ook meteen massa is ( als in min aan aarde )

je bedoelt vast dat je "aardlussen" kunt krijgen. Stel de gnd van je scoop aan de aarde, of de gnd van je functie generator, en je voeding ook --> kan sluiting geven via lichtnet als die op verschillend potentiaal staan. (kan krijg je ook als je de gnd van je functiegenerator wisselt met de signiaaldraad van je scoop) Is het dat wat je bedoeld ?

Op 21 juni 2006 16:53:54 schreef fzwart:
Zijn er step-up regulators die dit aankunnen?

Tsja, als je een mosfet pakt met voldoende DS spanning en een groot genoege feedback deler kan het met elke he.
Je kunt die ook zelf maken he.

[Bericht gewijzigd door Bertrix op woensdag 21 juni 2006 22:49:22

Henry S.

Moderator

Op 21 juni 2006 21:08:23 schreef Sine:
[...]

Groen is aarde, maar in een voeding is het niet echt handig als die ook meteen massa is ( als in min aan aarde )

Het is of kast aan aarde of kast aan de min. Niet beide, dat geeft rotzooi.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 22 juni 2006 01:16:48 schreef Henry S.:
[...]
Het is of kast aan aarde of kast aan de min. Niet beide, dat geeft rotzooi.

Dat bedoel ik, het liefste gewoon min en aarde gescheiden houden ( en min en kast ook als het eventjes kan )

En ik begreep uit turbo zijn uitleg dat hij iets anders van plan was ... of ik lees het verkeerd.

Henry S.

Moderator

Omdat ik met HF stoei knoop ik de kast aan een kant aan de min en gebruik ik een 2-aderig netsnoer.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Op 22 juni 2006 01:26:11 schreef Sine:
[...]

Dat bedoel ik, het liefste gewoon min en aarde gescheiden houden ( en min en kast ook als het eventjes kan )

En ik begreep uit turbo zijn uitleg dat hij iets anders van plan was ... of ik lees het verkeerd.

Mijn breadboard met blauwe LEDklok en DCF77-ontvanger draait continu op mijn HQ power voeding (ingesteld op +5V en +12V).
Als ik de groene aardeaansluiting niet met de zwarte massa-aansluiting verbind kan ik geen correcte DCF-ontvangst krijgen.
Voor de meeste andere toepassingen is dat natuurlijk niet nodig.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 21 juni 2006 16:20:10 schreef Mr Soldeer:
(als er iemand dat schema vindt, wil je em ook ff naar mij sturen :+ ;p)

Kl*te, mijn enige USB scannertje (van de Aldi) ligt voor het ogenblik op 80km van hier...
Ik heb nog twee grote massieve perfect werkende HP 6100C Scanjets liggen maar geen (werkende) computer meer met een SCSI-kaart. :(

voor dat doorlussen van de sense ingangen als je ze niet gebruik ... schakelaartje voor voorzien ?, dat doorlussen is het eerste wat ik zou vergeten. of beter nog, automatisch :p

Ik dacht eerst twee 'W' plaatjes te maken om de sense-aansluitklemmen elektrisch te verbinden met de uitgangsklemmen maar een dubbelpolig schakelaartje is nog zo geen gek idee..

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Verdorie, ik verwachtte een MAX038 chip te ontvangen (van een CO'er), vind ik hier in mijn brievenbus een DERDE blauwe LED DPM...(heb er maar 2 betaald)

Wat moet ik nou met 3 DPM's in een voeding?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

temperatuur van je koelblok weergeven?

Free the whales!
Turbokeu

Golden Member

Zou mooi zijn als ik nog plaats had op het (reeds afgewerkte) voorpaneel...

CD :)

PS: ik zal maar eerlijk zijn en de verkoper contacteren (zolang IK maar niet moet betalen voor de terugzendkosten...)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Op 22 juni 2006 13:00:17 schreef Turbokeu:

Wat moet ik nou met 3 DPM's in een voeding?

CD :)

UxI = P :) Alleen vervelend dat je dan je front moet verbouwen ;)

naar mij sturen die DPM deuh :p

die persoon heeft het vast en zeker al door dat hij het verkeerde inde envelop heeft gestoken, of heeft het hier gelezen ... terug sturen of bijbetalen en men houden zal de meest vredevolle oplossing zijn :)

iets anders dan:Ik neem aan dat je die 33V wikkelinge parallel gebruikt, dus dan kom je op 45V na gelijkrichting. en in de specs zeg je max 6A, dus dan disipeer je bij kortsluiting 280W.

je koelplaat wordt dan toch al iets van 125°C warmer dan de omliggende lucht ... hoe ga je dat flikken ?

Turbokeu

Golden Member

We zullen zien wat de verkoper antwoord i.v.m. de DPM.

Die wikkelingen leveren 30, 33 of 36V, afhankelijk of ik de 210, 230 of 250V primaire aansluiting gebruik.
Er is ook nog een 2x8V wikkeling van dezelfde draaddikte waarmee ik zou 'spelen".

De koelplaat is een 0.4K/W model (waarvan 2cm afgezaagd is van de originele 14cm breedte).
Ik zit inderdaad ergens tussen 240W en een 300W bij kortsluiting, dus een temperatuursverhoging van pakweg 110 à 125°C is te verwachten.
Hoeveel exact zullen tests uitwijzen (er gaat ook nog geforceerd en temperatuursgestuurd gekoeld worden met een ventilator).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Doet me denken aan mijn eerste versie van deze voeding die ik in 1982 gemaakt heb (ik was toen nog jong, en stom, en ik had nog nooit van het begrip SOA (Safe Operating Area) gehoord).

't Was toen een 0-35V/3A versie met één arme 2N3055 transistor als eindtor.
Bij de burn-in (stroombegrenzing op maximum, uitgang kortgesloten) moest dat beestje (de 2N3055 dus) zo een kleine 120W gedurende uren verduren op een koelplaat van pakweg een goeie 1K/W...
Als ik op de koelplaat spuwde was dat net een druppel water op een gloeiende steenkoolkachel. :D

Het beestje leeft nog altijd (is wel op pensioen ondertussen)...
Het was zo te zien wel een goed exemplaar (zal het merk eens controleren).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"