Mijn Labvoeding

Op 1 augustus 2006 19:35:16 schreef Turbokeu:
Thanks...

Sorry, effe verward (heb hier verschillende KTx sensors liggen), 't is de KTY81-122 in TO39 behuizing (van bij Elektronica Onderdelen).
Schema is op pagina 136 in de Elektuur HG 2006.

CD :)

Dat ontwerp van Elektuur gebruikt een KTY81-110 werkt het goed met een KTY81-122?

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Turbokeu

Golden Member

Dat moet ik nog uittesten.

De KTY81-122 heeft een verschuiving van de R25-waarde van 10 Ohm naar boven t.o.v. de KTY81-110 (1000-1020 Ohm i.p.v. 990-1010 Ohm).
Met een beetje geluk heeft één van mijn KTY81-122 sensoren dezelfde R25-waarde als een KTY81-110, in het slechtste geval (indien de temperatuurdrempels teveel verschoven zouden zijn van de originele waarden, wat ik sterk betwijfel) pas ik een paar weerstandswaarden in de schakeling aan.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

@diode: heb je het schema nu al ontvangen?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Nee, op de hotmail lukte niet zei je.
En op het andere account heb ik nog niks gezien, anders had ik je een berichtje terug gestuurd, hier nogmaals het adres:
info(apestaartje)trskoi.nl
Wel raar, neem tenminste aan dat je hem naar het juiste adres had gestuurt.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Bedankt Turbokeu, de bestanden staan in de mail box!

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Turbokeu

Golden Member

Niet speciaal een directe link met mijn labvoeding, maar sommige CO-leden hier zijn er mischien toch in geïnteresseerd.

Ik heb via marktplaats.nl een aantal Lascar mini-DPM's op de kop getikt voor 5.00Euro/stuk + verzending:

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0025.jpg

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0026.jpg

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0027.jpg

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0028.jpg

3.5 digit DPM van het bekende merk Lascar, model DPM1S.
199mV full scale reading, aan te passen met spanningsdeler/shunt.
LCD, no backlight (wat wil je bij zo'n minuscule DPM ;) ).
4.5mm digithoogte.
Afmetingen extern 30x14mm
Viewable area: 18.5x7mm.
Panel cutout: 28.4x11.4mm
Power supply: 5VDC
Autopolarity
Auto-zero
Programmable DP
Aansluitconnector is bijgeleverd.

Nog 16 12 exemplaren voorradig bij verkoper Duco van D.B. Techniek.
Snelle levering, professionele verpakking.
Zolang de voorraad strekt! (das toch geen geld?)

PS: Stonden aan meer dan 30 Euro +BTW/stuk bij Farnell toen ze deze nog in hun gamma hadden.

CD :)

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op zaterdag 2 september 2006 04:56:28

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Oeh, die zien er lief uit ...

Had mijn voeding toch nog kleiner gekund... ( en had ik me het werk om 6 paneelmeters te bouwen kunnen besparen :P )

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/KIF_3096.JPG

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/KIF_3097.JPG

Turbokeu

Golden Member

Mooi Sine! (zoals gewoonlijk!)

Kan ik eindelijk mijn supermini-labvoeding van 0-10V/20mA in een luciferdoosje maken met deze DPM's ;)

PS: heb je mijn laatste mail i.v.m. de SAE800 chip ontvangen (ik wacht op je adres om hem eindelijk te kunnen opsturen)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Heel erg lief :P

Sine is ook lekker bezig, 7107's? De kleinere digit is een 'nice touch' :)

Wel een opmerking, ik zie Bourns multiturn potmeters in de front, knopjes met een aanwijzing zijn dan overbodig ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

klopt 7107's daar heb ik een hele tijd geleden een stang van ingekocht, nu zijn ze op, ik heb er zelfs eentje gepikt van die "kwaliteits" paneelmeters.

knoppen zonder markering zijn vrij zeldzaam, en dit zijn ongeveer de goedkoopst verkrijgbare knoppen EN ze zitten op bijna al mijn meetapp.

Ik had ook nog mooie 10slagen knoppen met schaaltje enzo, maar daar geef je niet zo gemakkelijk een zwieper aan ...

Henry S.

Moderator

Helaas zijn die mooie 'Elektuur' knoppen met losse kapjes niet meer te krijgen of stervens duur...

Ach, straks de permanente stift er over heen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 2 september 2006 00:10:47

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Voor gegadigden die een betaalbare blauwe LED DPM met meer dan 3.5 digits wensen:

eBay

4.5 digits, programmeerbare DP, autozero, native range +/-199.99 mv, deze DPM wordt geleverd voor +/-199.99V range (aanpasbaar via weerstandswaarden van ingangsspanningdeler, 7 weerstanden worden meegeleverd).

hmmm..., situatie van mijn bankrekening eens nazien...;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

oeh, dat zijn wel hele mooien. maar die kosten ook wel wat... 14€ per stuk en dan nog de verzendkosten.... dure metertjes...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Turbokeu

Golden Member

Mijn blauwe 3.5 digit LED DPM's van op blz. 2 van dit topic waren toch ook al 16.79 Euro/stuk, t.o.v. 21.77 Euro voor deze 4.5 digit (beiden verzending inbegrepen), dus al met al een zeer redelijke prijs voor de 4.5 digit.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

ik zeg ook net dat het onredelijk duur is maar duur blijven ze wel. en als ik er dus niet gelijk een toepassing voor heb laat ik ze aan mij voorbij gaan.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sine

Moderator

Duur is relatief ...

Voor een 4,5 digit meter is dit echt een koopje, pak voor de gein de farnell of conrad catalogus er maar eens bij.

Leuke voeding Turbokeu! Ik ben ertoe bewogen om ook maar een labvoeding te gaan maken. De aanzet daartoe is een kastje dat volgens enkele forumleden om de ombouw naar labvoeding schreeuwt :)

Wat is er zo bijzonder aan het elektuur-schema dat je gebruikt? Ik zie veel mensen erom vragen (en ik heb je zelf ook maar even een mailtje gestuurd), maar ik kreeg ook deze voorgeschoteld van Sine.

Geen idee wat nou 'beter' is?

edit: inmiddels in m'n eigen topic antwoord van Sine: het lijkt niet zoveel uit te maken, opbouw is hetzelfde.. Nou weet ik het dus niet meer :P

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 5 september 2006 15:16:16

If you want to succeed, double your failure rate.
Turbokeu

Golden Member

Op 5 september 2006 15:14:57 schreef Jochem_S:
Wat is er zo bijzonder aan het elektuur-schema dat je gebruikt?

Niets...
Recht-voor-de-raap-schema met een goeie ouwe 723.
Goedkoop (heb de voeding gebouwd met 90% sloopmateriaal), simpel, makkelijk aan te passen i.v.m. de beschikbare tra(ns)fo-powertorren-gelijkrichter-koelprofiel (maximum uitgangsspanning-uitgangsstroom).

Daarbij was ik reeds aan deze labvoeding begonnen in 1985. (moest ze dus wel afwerken ;) )

Ik zie veel mensen erom vragen (en ik heb je zelf ook maar even een mailtje gestuurd)

Heb je mijn antwoord al ontvangen?

maar ik kreeg ook deze voorgeschoteld van Sine.

ELV maakt en verkoopt mooie projecten...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 18 juli 2006 09:48:56 schreef Turbokeu:
@ setsunakaede en Scout77:
Indien jullie mij een mailtje sturen antwoord ik met de 8 pagina's in bijlage (scan van het originele artikel van december 1982).

CD :)

Hmmm, alweer een tijd geleden... Bedankt voor het voorstel Turbokeu, ik was gelukkig al geholpen door de lokale elektroboer die het artikel zo voor me uit het kopieerapparaat toverde :)

Nu maar eens rustig printplaatje ontwerpen (komt dit eigenlijk kritisch, of kan ik gewoon lekker de componenten plaatsen waar ik dat wil?) en dan bouwen.

broem, broem, broem....
Turbokeu

Golden Member

De printopbouw is niet kritisch.

Hier is mijn PCB layout voor de labvoeding (verkleind voor de weergave, klik voor PDF op ware grootte):

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pcb.gif

Mijn PCB layout is gebaseerd op deze van het Elektuurartikel maar uitgebreid voor 6 parallel uitgangstorren (i.p.v. 3), en twee dikke BBC dioden als dubbelfasige gelijkrichter (voor een trafo met middenaftakking) i.p.v. de originele B80C5000/3300 bruggelijkrichter.
Ik heb geen plaatje van de componentenplaatsing maar deze is grotendeels identiek aan de Elektuurprint:

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/pict0005.jpg

CD :)

Edit: Grrr...Mijn webserver is onbereikbaar voor het ogenblik, de modem van onze DSL leased line synchronizeert niet meer...:(
Tijd voor een belletje naar de Versatel Helpdesk.

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op maandag 11 september 2006 06:26:07

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Op 9 september 2006 09:40:52 schreef Turbokeu:
De printopbouw is niet kritisch.
[...]

Maar het niet overdrijven ;)
Netjes hoog en lage stromen scheiden en stervormig werken vanuit de bufferelco's. Zie de ELV pdf.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ehrm... sufsch van mij... ik zit nu in het appartementje dat ik ivm afstuderen tijdelijk bewoon, en ik heb hier dus tijd zat en te weinig om handen, en ik ben van het weekeind dus de sheets van de labvoeding vergeten...

Kan je ze toch nog doormailen Turbokeu? diedevanabs aan gmail puntje com

Alvast bedankt :)

broem, broem, broem....
Turbokeu

Golden Member

De link in mijn laatste mailtje doet het voor het ogenblik.
Morgen komt een technieker van Versatel een diagnostic stellen maar de ADSL verbinding lijkt voor het ogenblik weer te werken.

indien het toch niet zou lukken laat me iets weten.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

De foto's uit je laatste post werken inderdaad weer, die had ik al. Ik ben nu op zoek naar het artikel, dat ik dus stom genoeg in Delft heb laten liggen (grrr stom stom stom...).
Ik heb al even op je page rondgesnuffeld maar heb daar zo snel niet iets kunnen vinden (behalve dan een foto van die motor van je, cool apparaat!)

Mailtjes heb ik nog niet van je ontvangen, of ze moeten nog ergens onderweg zijn, ergens wat file op het web ofzo...

broem, broem, broem....
Turbokeu

Golden Member

Mailtje opgestuurd (sorry voor de verwarring, heb het artikel al zo dikwijls opgestuurd...).

Als de link niet lukt, laat iets weten.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"