Het Grote Ets-vragen Topic!

Op 21 juli 2006 21:22:36 schreef Fantomaz:
Volgende potentiële tegenslag.
Ik heb even om me heen gekeken naar een verwarmingselement en dat viel toch even tegen. Die dingen (in ieder geval de 100+watt apparaten) zijn zo lang dat ze dik boven mijn etsbak uitsteken :-(
Dus geen Accubak van 13cm diep, tenzij ik een ander model element kan vinden.

Die vriend van me, ervaren Aquariumbouwer, begreep niet dat 13cm diepte geen verwarmingselement kon herbergen.
Eeeh... Bij etsbakken kun je niet in de breedte denken. :-)
Hij dacht (non-elektronicus) dat dat element wel plat kon liggen:-D.

Schuin >:)

Op 21 juli 2006 21:22:36 schreef Fantomaz
Dus zoek ik een warmtebron die niet aangetast kan worden door het zuur van de etsbak. Ik dacht nog even aan verwarmingsdraad oid...

bij conrad hebben ze "stikkers" waarin weerstandsdraad zit misschien dat dat etsbestendig is. (zelf nog niet geprobeert)

Op 21 juli 2006 21:43:39 schreef Ibanez:
Ik bedoel Icr.kempernet.net ;) (heb je amateur19 nog gespproken ofzo over dat hij zijn servers uit ging zetten??)

nope

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 21 juli 2006 21:53:29 schreef Stynus:
...
bij conrad hebben ze "stikkers" waarin weerstandsdraad zit misschien dat dat etsbestendig is. (zelf nog niet geprobeert)
...

Mmmm, spiegel verwarming.
Weet alleen niet hoe snel die op tempratuur komen, en hoe heet die worden.
(kun je desnoods ook op de buitenkant plakken)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Je zou eventueel ook kunnen proberen zelf zo'n aquarium-model te maken, maar dan korter.

Reageerbuis wat gewenste lengte, paar vermogensweerstanden, olie erin, goed afsluiten... qua principe heel eenvoudig maar het zal wat handigheid vereisen.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 21 juli 2006 21:43:39 schreef Ibanez:
30 topics over 1 onderwerp ook;)

Zullen we eens een polletje loslaten wat storender is?
Onzinnige posts plaatsen?
Of een reeks topics starten die informatief zijn bedoeld en waarbij elk antwoord voor derden ook weer als informatief bestempeld kan worden.
Sterker nog, Ibanezje, Het komt voor dat ik de antwoorden al weet, maar toch mijn vraag doorzet. Op die manier kun je onderwerpen van a tot z beschrijven ipv alleen die zaken die voor mij interessant zijn. >:)
Dat heet een vraaggesprek ;-)

Op 21 juli 2006 23:37:48 schreef Ben_:
Je zou eventueel ook kunnen proberen zelf zo'n aquarium-model te maken, maar dan korter.

Reageerbuis wat gewenste lengte, paar vermogensweerstanden, olie erin, goed afsluiten... qua principe heel eenvoudig maar het zal wat handigheid vereisen.

Dat is helemaal geen gek idee...
Alleen weet ik niet of deze werkwijze overeen komt met die van een echt verwarmingselement. Want waar moet de verhitte olie naar toe als hij uitzet?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Turbokeu

Golden Member

Op 21 juli 2006 21:22:36 schreef Fantomaz:
Hij dacht (non-elektronicus) dat dat element wel plat kon liggen:-D.

Aquariumverwarmingselementen mogen idd horizontaal gebruikt worden (niet in aquariums, door het verbrandingsgevaar voor de vissen).
Ze zijn tevens waterdicht en zuurbestendig (zolang je ze zelf niet geopend hebt).

Er bestaan ook aquariumverwarmingselementen zonder thermostaat (ik heb er een paar liggen) voor gebruik met een afzonderlijke thermostaat.
Deze elementen zijn veel kleiner en dunner (de mijne zijn +/-1cm dik en een 20cm lang voor 50W) dan de geregelde elementen maar ook moeilijker te vinden.
Ik weet niet zeker hoeveel het maximum vermogen bedraagt in deze modellen.
Rena (www.rena.fr) heeft ook een 100W verwarmingsnoer in zijn gamma.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Alleen weet ik niet of deze werkwijze overeen komt met die van een echt verwarmingselement. Want waar moet de verhitte olie naar toe als hij uitzet?

In een 'echt' element zit draad gewikkeld op een (zo te zien) keramische drager. Verder zit er geen olie oid in, verbazend genoeg, maar de draad zit wel weer heel mooi dicht tegen het glas.

Als je het zelf maakt met olie zou ik gewoon een cm of 2 ongevuld laten - het gaat er vooral om dat de weerstanden onder staan, en geleiding met het glas tot stand komt. Die 2 cm 'loze' ruimte zal dat niet al te ernstig verpesten lijkt me.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

OK 2cm lucht om uitzetting te voorkomen...
Maar wat is de uitzettingscooficient van die Olie?
Ook iets om rekening mee te houden.
En een tempmeter?
Extern?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 22 juli 2006 07:37:10 schreef Turbokeu:
[...]

Er bestaan ook aquariumverwarmingselementen zonder thermostaat (ik heb er een paar liggen) voor gebruik met een afzonderlijke thermostaat.
Deze elementen zijn veel kleiner en dunner (de mijne zijn +/-1cm dik en een 20cm lang voor 50W) dan de geregelde elementen maar ook moeilijker te vinden.

als 1 verwarmingselement niet genoeg verwarmd, zou je er een 2e bij kunnen doen op dezelfde thermostaat.

En een tempmeter?
Extern?

Extern lijkt me sowieso beter, het is uiteindelijk het etsbad wat op temperatuur moet komen, niet de kachel... vraag me ook af hoe ze dat doen met die aquariumthermostaten.

Als thermometer zou je bijv een thermokoppel kunnen ingieten in een beetje epoxy of iets in die geest.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

zijn er geen clixon's die schakelen bij 40°C?

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
Turbokeu

Golden Member

Op 22 juli 2006 14:30:07 schreef Ben_:
[...]
In een 'echt' element zit draad gewikkeld op een (zo te zien) keramische drager. Verder zit er geen olie oid in, verbazend genoeg, maar de draad zit wel weer heel mooi dicht tegen het glas.

Het glas is geen gewoon glas maar 'Pyrex' (of hittebestendig) glas.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 22 juli 2006 23:10:39 schreef Stynus:
zijn er geen clixon's die schakelen bij 40°C?

Zeker, maar de in het verwarmingselement ingebouwde thermostaat schakelt meestal reeds bij maximum 32°C...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 22 juli 2006 22:31:57 schreef Ben_:
[...]
Extern lijkt me sowieso beter, het is uiteindelijk het etsbad wat op temperatuur moet komen, niet de kachel... vraag me ook af hoe ze dat doen met die aquariumthermostaten.

Als thermometer zou je bijv een thermokoppel kunnen ingieten in een beetje epoxy of iets in die geest.

Aquariumverwarmingselementen met ingebouwde thermostaat zijn meestal niet erg nauwkeurig (hysteresis van 0.5 tot 1°C) door de directe invloed van het verwarmingselement op de thermostaat.

In mijn aquarium gebruik ik een 200W verwarmingselement met ingebouwde thermostaat (afgesteld op 30°C).
De echte regeling (25°C) gebeurt door een Velleman elektronische thermostaat (kit K2649) met KTY10 sensor (hysteresis ingesteld op 0.2°C).
Deze KTY10 sensor heb ik ingebouwd in een glazen buisje (ongeveer 5x30mm, van een gratis parfum monster), gevuld met olie en waterdicht afgesloten met siliconenkit.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Het glas is geen gewoon glas maar 'Pyrex' (of hittebestendig) glas.

Dat geldt voor (niet decoratieve) reageerbuizen en ander labglaswerk ook. Het is niet eens zozeer hittebestendig in de niet van niet-smelten, als wel bestendig tegen snelle verandering van temperatuur.

Wellicht wordt die spiraal gewoon heel erg heet in zo'n element, zodat de warmte door straling ipv geleiding naar het glas gaat - no idea.

Maar voor een etsbad zijn de wensen sowieso anders dan voor een aquarium: Je wilt eigenlijk de vloeistof zo snel mogelijk van kamertemperatuur naar behoorlijk warm krijgen, aquariumthermostaten zijn meer gemaakt om een groot volume op een matige temperatuur te houden.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Kijk en leer Fantomaz>:)

http://f10.putfile.com/thumb/8/21304565074.jpg

2.5 min belichten ontwikkelen 15 sec afspoelen,, 20 minuuten etsen( koffie drinken) en dan afspoelen en boren.

daarna de laatste fotolaag er af,, afspoelen en ontvetten en dan de flux er op en 10 min op 75C in de oven:D:D

Etsen gebeurde op kamer temp:) de print lag net boven de vloeistof waardoor de bubbels en spetters de print raakten.

[Bericht gewijzigd door Ibanez op woensdag 2 augustus 2006 11:29:58

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Zooo Ibanez... Eens geen woorden maar daden. >:)
Ziet er erg mooi uit!
Kun je ook eens wat meer foto's laten zien? Met name die van je fluxverhaal.
Ik begreep dat je daarmee een zilver of tin coating over je sporen krijgt oid?

Geef ook even aan wat je gebruikt hebt als ontwikkelaar, de verhoudingen en de tijdsspanne van het ontwikkelen.
En hetzelfde eigenlijk voor het etsen.
Ik merk in andere topics dat daar nogal wat struikelblokken zijn.

Maar nogmaals mijn complimenten! :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Flux is een soort coating laagje.

Belichten tja een gezichtsbruiner met 4 buizes 2min30 was lang genoeg.

Ontwikkelen verhoeding was gewoon uit de fles en in 10 a 15 sec klaar.

Etsen 15 a 20 min in een bak met etsmiddel de print lag boeven het ijzer 3 chloride en dat spoot/bubbelde tegen de print. (aangemaakt zoals op de zak staat)

Foto's gaan niet lukken (i've killed my cam (9V ipv 3V |:())

Maar hij ziet er mooier uit dan op de scan:)

Voor verhoudingen TRAIL & ERROR:)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Ik heb een 400watt verwarmingselement (!) even "onder handen genomen".
De thermostaat-blokkering (niet meer dan een palletje dat de instel knop begrensde) heb ik weggebroken.
En met een thermometer heb ik de temperatuur opgenomen. Die liep langzaam op tot 42 waarna hij piepte dat ik contact moest opnemen met een arts. >:)
Het verwarmingselement was toen inmiddels uit, waardoor ik vermoed dat de temp ca 45graden is. En zelfs al zou hij een paar graden hoger zijn, zal dat geen belemmering zijn voor het Etsen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik heb een etstank gekocht bij conrad. Ik ets met fijnets kristal 500Gram op 2L.

Tijden:

Belichten sheet 2-2.5 Min
Belichten met papier 6-7 Min

Ontwikkelen 5Sec

Etsen 15 min ong. (op het oog)

Ik belicht met een gezichtsbruiner met een glasplaat er op.
Ontwikkelaar uit die zakjes 1 zak op 1L.

Ik boor met een dremel in een standaart ,, gebruik velleman boorsetje.

Suc6 Fantomaz

E D I T:

Ik gebruik een Verwarmings element voor aquaria 100Watt (zat bij de tank) Tot 32C maar als je de Luchtstoom zachter zet kom ik makkelijk tot 45C.

Oja een thermometer is een must!

[Bericht gewijzigd door Ibanez op zondag 17 september 2006 11:45:49

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Wat zijn je spoordiktes bij die print?
Ik kan net 0,254mm redden, ik moet dan wel verdomd goed opletten dat ik goed belicht.
Tussen 45 en 50 seconden, ga ik langer dan worden de sporen lelijk.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Turbokeu

Golden Member

Op 17 september 2006 12:33:19 schreef diode:
Wat zijn je spoordiktes bij die print?
Ik kan net 0,254mm redden, ik moet dan wel verdomd goed opletten dat ik goed belicht.
Tussen 45 en 50 seconden, ga ik langer dan worden de sporen lelijk.

Fijnste lijntje dat ik succesvol kan etsen (cirkeltje met kruisje als indicatie voor een boorgat):

http://www.turbokeu.com/myprojects/pcb/pcb1.jpg

Ik schat de lijndikte op zo'n 1 à 2mil (0.0254 à 0.0508mm), de koperbanen op de print zelf zijn 20mil (0.508mm)
Het linker boorgat is wazig omdat ik gefocust heb op het rechter (200mm objectief op 25cm afstand in macromode).

- 180 seconden belichten (4x15 Watt Cleo lamp uit gezichtsbruiner in scannerbehuizing))
- 45 seconden ontwikkelen (zakje poeder in 1 liter water)
- 12 minuten etsen in FECL3 aan 50-60°C.
- 15 minuten vertinnen in chemisch bad

Wie doet beter? :-p

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Standaard tekst in Ultiboard ets ik ook netjes, ik weet alleen niet wat de dikte is.

Belichten: 50 Seconden
Ontwikkelen: 20 Seconde
Etsen: 15 Minuten

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Wat van een etsbak hebben jullie??

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Henry S.

Moderator

Zou je het topic niet eerst doorlezen? Of is dat teveel gevraagd?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.