Ik zie in de discussies nogal eens "rechtuits" opduiken en om oeroude folklore door te geven hierbij twee kleine delicatessen (vind ik zelf tenminste).
1) een teruggekoppelde detector is uiteraard een oscillator. Zit je buurman ook nabij die frequentie aan de radio dan krijgt hij een jankende pieptoon van jou te horen. In de jaren Dertig van de vorige eeuw kwam dat veel voor, de mensen hadden toen ook forse antennes dus het straalde de hele buurt door. Dat werd algemeen "de Mexicaanse Hond" genoemd. Niemand weet waar dat vandaan komt, maar ik vind dat die term het verdient voort te leven bij de volgende generaties.
2) Ik ben van vóór de oorlog (40-45), maar mijn Opa was uiteraard van nog een paar oorlogen eerder. Dat was een geduchte knutselaar die rond 1912 al aan "radio" deed. In de familie deed het verhaal de ronde dat hij op een avond met koptelefoon half op enthousiast tegen Oma riep: "ik heb de Eiffeltoren" (daar stond toen een kanjer van een morsezender op). "O ja?" zei Oma, van haar haakwerk opkijkend, "en wat zeggen ze?" "Ze geven de juiste tijd" antwoordde Opa nog steeds stralend. "Dat doet de klok op de schoorsteenmantel ook" zei Oma lakoniek. Grootpa's antwoord leek op de Mexicaanse Hond en kan worden weergegeven als @#$%&!!!