Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

Ik zie in de discussies nogal eens "rechtuits" opduiken en om oeroude folklore door te geven hierbij twee kleine delicatessen (vind ik zelf tenminste).
1) een teruggekoppelde detector is uiteraard een oscillator. Zit je buurman ook nabij die frequentie aan de radio dan krijgt hij een jankende pieptoon van jou te horen. In de jaren Dertig van de vorige eeuw kwam dat veel voor, de mensen hadden toen ook forse antennes dus het straalde de hele buurt door. Dat werd algemeen "de Mexicaanse Hond" genoemd. Niemand weet waar dat vandaan komt, maar ik vind dat die term het verdient voort te leven bij de volgende generaties.
2) Ik ben van vóór de oorlog (40-45), maar mijn Opa was uiteraard van nog een paar oorlogen eerder. Dat was een geduchte knutselaar die rond 1912 al aan "radio" deed. In de familie deed het verhaal de ronde dat hij op een avond met koptelefoon half op enthousiast tegen Oma riep: "ik heb de Eiffeltoren" (daar stond toen een kanjer van een morsezender op). "O ja?" zei Oma, van haar haakwerk opkijkend, "en wat zeggen ze?" "Ze geven de juiste tijd" antwoordde Opa nog steeds stralend. "Dat doet de klok op de schoorsteenmantel ook" zei Oma lakoniek. Grootpa's antwoord leek op de Mexicaanse Hond en kan worden weergegeven als @#$%&!!!

De Grote Hellehond Zelve.
Evarist

Golden Member

Leuk voor je dat je die tijd nog hebt meegemaakt. Ik ben 'ingesprongen' bij de opkomst van de TV en de E en P buizen. Oldies hadden toen ook nog U en D buizen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik krijg het vermoeden dat we hier te maken hebben met *de* F.A.S. Sterrenburg, auteur van onder andere, Ontvangers. Een boek dat velen hier op het forum, stukgelezen hebben!
Maar wie je ook bent, welkom op het forum.

//Edit
Het is dus echt zo? Dan heet ik "De Bouwer" welkom! :)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op woensdag 24 januari 2007 20:11:14

ik blijf erbij ik ben 50 jaar te laat geboren......
rechtuitontvangers zijn best leuk.
maarja welke jongere mens vind dat nu nog leuk....ze lopen allemaal scheef met hunnen ipod op de kop. aarrrg
tjah
allesinds ook welkom....;
geef me maar de vette buisjes van toen :p alhoewel er van mij nog geen sprake was

My Tube is bigger then yours
Henry S.

Moderator

Jazeker Rd12tf, the one and only!

Ik heb zenders 1 en 2 stukgelezen, ben op zoek naar nieuwe. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zenders is van J. Bron, PA0JBN ... :)

Op 24 januari 2007 19:40:38 schreef Frithjof Sterrenburg:
Ik zie in de discussies nogal eens "rechtuits" opduiken en om oeroude folklore door te geven hierbij twee kleine delicatessen (vind ik zelf tenminste).
1) een teruggekoppelde detector is uiteraard een oscillator. Zit je buurman ook nabij die frequentie aan de radio dan krijgt hij een jankende pieptoon van jou te horen. In de jaren Dertig van de vorige eeuw kwam dat veel voor, de mensen hadden toen ook forse antennes dus het straalde de hele buurt door. Dat werd algemeen "de Mexicaanse Hond" genoemd. Niemand weet waar dat vandaan komt, maar ik vind dat die term het verdient voort te leven bij de volgende generaties.
2) Ik ben van vóór de oorlog (40-45), maar mijn Opa was uiteraard van nog een paar oorlogen eerder. Dat was een geduchte knutselaar die rond 1912 al aan "radio" deed. In de familie deed het verhaal de ronde dat hij op een avond met koptelefoon half op enthousiast tegen Oma riep: "ik heb de Eiffeltoren" (daar stond toen een kanjer van een morsezender op). "O ja?" zei Oma, van haar haakwerk opkijkend, "en wat zeggen ze?" "Ze geven de juiste tijd" antwoordde Opa nog steeds stralend. "Dat doet de klok op de schoorsteenmantel ook" zei Oma lakoniek. Grootpa's antwoord leek op de Mexicaanse Hond en kan worden weergegeven als @#$%&!!!

Rechtuits!Mijn favoriete soort ontvanger:).Ben zelfs 17 maar m'n vader is 85 en die heeft ook nog serieus wat met die dingen geknoeit.Heb zelf een ganse collectie antieke radio's,zo'n 3 eenkringers(ook de fameuze volksontvanger zit dertussen),2 tweekringers en nog wat supers.Ook tevens zelf reeds 9 eenkringers gebouwt.Meestal voor communicatie doeleinden.Dus Beertje neem je woorden maar terug:p.Maandagavond 80km overbrugt op de MG met een 5W CW buizenzendertje en 20 meter draad als antenne.Staat nu ook nog een 1kW vonkzender projectie op de stapel voor op de LG:-)

Welkom en groeten,Thomas

Henry S.

Moderator

Op 24 januari 2007 20:06:01 schreef Rd12tf:
Zenders is van J. Bron, PA0JBN ... :)

Verrek... Nouja, nog zo'n icoon van dezelfde uitgever.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op radiomarkten koop ik ze nog, zowel Zenders als Ontvangers, als ik de betreffende druk nog niet heb.

Eénkringers, rechtuitontvanger en consorten blijven boeien, zeker als je de prestaties afzet tegen de complexiteit van alles wat daar boven zit.

Henry S.

Moderator

het heeft me altijd geboeid, van de plee-rolversie af aan :)

Dus jij kaapt altijd die boeken voor m'n neus weg! :+

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 24 januari 2007 20:22:30

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hé, het is dus toch gelukt Frithjof. Gelukkig maar, want we willen je beslist op het forum hebben!

Ik weet het niet zeker, maar de honden die ik weleens in Mexico heb gehoord konden behoorlijk janken, net als ontvangers die door de storing van die naam werden geplaagd - ik houd het erop dat het daarom zo heet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 januari 2007 20:15:52 schreef Rd12tf:

Eénkringers, rechtuitontvanger en consorten blijven boeien, zeker als je de prestaties afzet tegen de complexiteit van alles wat daar boven zit.

inderdaad,met die Volksontvanger(das gwn triode met terugkoppeling,trafotje van 1:4 en dan een eindpentode(gelevert vermogen ongeveer 1W)+hoogohmige speaker pik ik zenders tot 3000km ver(Oostblokkers enz.).Dit alles met buisjes die 25(triode)en 100x(eindpentode)versterken:-)

Nou mooi, misschien moeten we maar gelijk een club oprichten: De Mexicaanse Honden Club ...

;)

Op 24 januari 2007 20:28:36 schreef Rd12tf:
Nou mooi, misschien moeten we maar gelijk een club oprichten: De Mexicaanse Honden Club ...

;)

misschien geen slecht idee :-D

Richt dan gelijk maar een vonkzender clubje op voor de liefhebbers van de echt ouwe rommel zoals ik:p.Heeft iemand hier eigenlijk ervaring met vonkzenders?

Op 24 januari 2007 19:52:14 schreef Rd12tf:
Ik krijg het vermoeden dat we hier te maken hebben met *de* F.A.S. Sterrenburg, auteur van onder andere, Ontvangers. Een boek dat velen hier op het forum, stukgelezen hebben!
...........

Nu weet ik dat hij nog op onze wereldbol rondloopt, heb mij dat al dikwijls afgevraagd.
Buiten dat boek, nooit iets anders van u gelezen of gehoord, maarja waarschijnlijk staat alles wat je weet of te zeggen hebt in dat boek ....en dat is al héél wat ;)

Op 24 januari 2007 20:21:47 schreef Henry S.:
....
Dus jij kaapt altijd die boeken voor m'n neus weg! :+

Hebben die dan enige verzamelwaarde?...anders doe ik er nog een kaft rond voor later ;)

LDmicro user.

Op 24 januari 2007 20:08:03 schreef Sparkman:
[...]Ben zelfs 17 maar m'n vader is 85

ik zeg nix....:+

85 - 17 is ehhhhhhhh

Op 24 januari 2007 20:55:29 schreef draadjelos:
[...]

ik zeg nix....:+

85 - 17 is ehhhhhhhh

Is nochtans zo en ja het is m'n biologische vader:p

Op 24 januari 2007 20:56:34 schreef Sparkman:
[...]Is nochtans zo en ja het is m'n biologische vader:p

Super. ik teken ervoor....

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Klinkt als een nieuwe uitdaging!
"bouw de ultime rechtuit ontvanger!"
(schemas!)

HF door me brain!

Op 24 januari 2007 21:19:49 schreef killerbeezz16:
Klinkt als een nieuwe uitdaging!
"bouw de ultime rechtuit ontvanger!"
(schemas!)

'k heb dr al zoveel gebouwt in alle mogelijk vormen(eenkringers en 1xtje een tweekringer),met torren,FET's,buizen.De buizen deden het beste nog steeds vind ik en m'n laatste bakseltje met ouwe EF6 pentode als detector,3D6 als eindtrap en EZ80 als gelijkrichter daar kunnen veel eenkringertjes nog denkek een punt aan zuigen kwa gevoeligheid.Selectiviteit is niet uber super maar het is het een of het ander hé;)

Op 24 januari 2007 21:03:27 schreef Sparkman:
Wat bedoel je hiermee?

Ik denk de leeftijd...

* D@nny leest weer met aandacht mee...

[Bericht gewijzigd door D@nny op woensdag 24 januari 2007 21:25:35

Als je denkt dat je er bent ben je er geweest...

hmmm ik kan denk ik nog aan redelijk oude triodes geraken. miss dat ik ook nog eens een éénkringertje ga bouwen.

My Tube is bigger then yours

Dit topic is gesloten