je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Bizarre buizen heb ik niet echt. Meer het gangbare spul uit radio's en TV's . Gebruik ook niet echt andere buizen in de hobby.

De enige bijzondere buizen die ik heb zijn van de Kriegsmarine en een EZ2 van de Wehrmacht (omgestempelde EZ4's ).

En een stuk of 30 camera buizen; vidicon,plumbicon,saticon. Uit de periode 1960/1985.

Ik heb hier ook nog wat raar glas liggen:D
Het zijn Philips lampen, welke met de waarschuwing: PAS OP! UV STRALING! hier ligt.
Ze zijn 6 Watt, en geven bijzonder weinig licht af, het zijn wel NOS lampen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/100_4146.JPG

http://www.uploadarchief.net/files/download/100_4160.JPG
weet iemand hun verleden functie?

fzwart

Golden Member

Ik neem aan dat je de waarschuwing dan ook ter harte neem ?
Waarschijnlijk geven ze wel veel licht af maar zie je dat niet omdat het UV is.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Ik heb een eprom wisser waar zo'n lamp in zit.
Mocht je er 1 willen verkopen, neem dan contact met me op.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dat zijn sterilisatie lampen, voor biologische/medische doeleinden. Ze geven heel fel licht! Alleen zie je dat niet ...

Denk 't niet, verkeerde golflengte

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als het gaat om Philips TUV 6W UV-C lampen of soortgelijks:

Lampen waarbij de meeste energie wordt uitgestraald in het 253.7 nm gebied (UVC) voor sterilisatiedoeleinden. In verband met verbrandingsverschijnselen (erytheem en conjunctivitis) is uiterste voorzichtigheid geboden.

Quote uit de Philips Pocket lichtcatalogus 1981-82

Ik zou er buitengewoon voorzichtig mee zijn, behalve de genoemde korte-termijneffecten lijken de risico's op een naar vervolg mij mogelijk relevant. Maar ik ben geen medicus.

Ja, idd.
Nu ik die philips quote zo lees, ga ik er wel anders over denken ja..., zeker als ik bedenk dat ik die lamp vast gehad heb, terwijl hij aanstond..

maar het zijn inderdaad die Philips TUV 6W UV-C lampen.

Moet je er eens geld bij houden! Leuk effect krijg je dan. De kleurtjes die je dan ziet komen van fosforen die uv-licht omzet in 'zichtbaar' licht. De electronen van die fosforen worden door het relatief harde uv-licht in een hogere energie-niveau bebracht. Als ze weer terug vallen naar hun eigelijke niveau, dan stralen ze zichtbaar licht, plus een beetje warmte uit. Zo zijn er fosforen die groen, rood en blauw oplichten. Als je deze 3 mengt in de verhouding 2:2:1 dan krijg je een poeder dat wit licht uitstraalt. En dat is wat er aan de binnenkant van een tl-buis zit!

Volgens mij werken die niet zo best op UVC, meer op de langere en veeel veiligere UV-A golflengtes rond 350 nm.

Dat is het werkgebied van de bekende "Blacklights", TL kleur 08 volgens de catalogus.

Op 6 februari 2007 18:31:13 schreef Aart:
Volgens mij werken die niet zo best op UVC, meer op de langere en veeel veiligere UV-A golflengtes rond 350 nm.

Dat is het werkgebied van de bekende "Blacklights", TL kleur 08 volgens de catalogus.

Geen idee eigelijk... Misschien eens het proberen waard? Ben benieuwd...

Mijn vader heeft ermee gewerkt in het ziekenhuis vertelde hij. Mocht alleen door gekwalificeerd personeel mee gewerkt worden in het laboratorium.

Ik denk dat je er beter niet meer mee kan gaan spelen. De waarschuwing staat er niet voor niets op. En zeker het stukje "uiterste voorzichtigheid geboden" staat er niet voor niks !!!!

UV-C is sterk, je kan het gebruiken om algen mee te doden in vijvers etc.

[Bericht gewijzigd door Dominic op dinsdag 6 februari 2007 18:41:28

Turbokeu

Golden Member

Op 6 februari 2007 17:52:37 schreef Rd12tf:
Dat zijn sterilisatie lampen, voor biologische/medische doeleinden. Ze geven heel fel licht! Alleen zie je dat niet ...

De UV-sterilisator van mijn zeewateraquarium gebruikte exact dezelfde Philips TUV 6W UV-C lamp.
Het omhulsel is geen glas maar quartz.
Inderdaad zéér gevaarlijke straling.
Was ook nog geen goedkope lamp...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Fl. 23,- (Gulden!) Bij een lokaal electro-installatie bedrijf, dat was ca. 1985. Ik gebruik deze (nog steeds) om eproms te wissen.

Juck. Dit is idd zeer kortgolvig UV. Ideaal om elke baccil mee om zeep te helpen.

Moet je voor de 'lol' maar eens kijken wat voor invloed deze lampen op plastics hebben.... Na ongeveer enkele dagen-weken wordt bijna elk stuk plastic bros en valt uit elkaar. Absoluut niet aan te raden dus!!!! Erg gevaarlijk en kan zelfs blindheid veroorzaken!!! Het glas is idd van quartz (en dus duur), aangezien normaal glas teveel van dit licht absorbeert.

It's a good day for science!
Henry S.

Moderator

:D

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 28 januari 2009 18:30:20 (97%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

De Philips TUV 6W UV-C lamp met E27 fitting was wel de zwakste in het UVC-gamma (of was dat de buisvormige 4W-16mm diameter TL?).
Deze UVC-lampen bestaan ook in hogere vermogens: 8,13,18,36,58W, dus de gangbare TL-buis formaten.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Aah, en dat is interessant !

Intel pre semiconductor, nice!

Robin F.

Golden Member

http://elektron.ewi.tudelft.nl/~kearey80/co/QBW5_tb.jpg
Een Philips QBW5/3500. Een HF vermogenstetrode, kan tot 5 kV anodespanning liefst 1,1 A verwerken. Is dan ook lucht- of watergekoeld :-)

http://elektron.ewi.tudelft.nl/~kearey80/co/QBW5%20detail_tb.jpg
Ik vind het wel een mooi contrast, zo met dat verweerde metaal aan de buitenkant en dat maagdelijke koper in het vacuüm.

http://elektron.ewi.tudelft.nl/~kearey80/co/telbuizen.jpg
Niet echt glaswerk, maar toch een soort buis: de telbuizen in mijn RKSB-104 geigerteller :-)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Lucky Luke

Golden Member

Op 4 februari 2007 19:26:39 schreef grotedikken:
Sine, je kunt een buis die helium bevat zoals een laser en dat prachtige ding van jou,regenereren door de buis in een ballon of plastiek zak te stoppen en deze op te vullen met Helium . Na enkele dagen is er voldoende gas terug door het glas de buis in gediffundeerd. Dat komt omdat de druk in zo'n buis laag is. Helium gaat makkelijk door het glas, maar door de grotere druk van buiten
krijg je het er makkelijker in.
Een fles Helium is wel vrij duur. Maar soms is er iemand mee bezig, een duikersvereniging, ballonvaarders, op een feestje om balonnen te vullen. Als je dan even met je plastiek zak passeert zal men je met plezier je zakje vol blazen.

lijkt mij het enige probleem: hoe krijg je een plastic zak met genoeg druk?

oplossing: neem een balon

probleem: de lamp past niet door de hals van de balon
oplossing (en daarvoor maar ik deze post, voor deze tip:)
neem een latexhandschoen!

ruime opening, rekbaar, kunnen redlijke druk aan, en als je eerst die lamp ering knoopt en dan een vinger afknipt, heb je ook nog een perfect "balonhalsvormig" "heliuminblaasgat".

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zo'n buisje is zo goed als vacuum, een niet-opgeblazen plastic zak heeft dus al zo'n 1 bar druk tov. de inhoud van het buisje. Jouw opgeblazen latexhandschoen zal met misschien 1.05 bar druk niet zo schokkend veel beter gaan :)

Op 6 februari 2007 18:26:58 schreef elektrohenri:
Zo zijn er fosforen die groen, rood en blauw oplichten. Als je deze 3 mengt in de verhouding 2:2:1 dan krijg je een poeder dat wit licht uitstraalt. En dat is wat er aan de binnenkant van een tl-buis zit!

Dus je kan een niet ontstoken TL laten licht geven in de buurt van dergelijke lampen

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten