Op 5 februari 2007 23:05:45 schreef Frederick E. Terman:
[...]Joh! Dat was dr. Blan niet, dat was Diederik Buisvoet! In Radio Elektronica."God zegen de greep," sprak Diederik, ijverig wikkelend, "zo zal het wel genoeg zijn."
Zijn afstemcondensator was van geplet conservenblik-blik.
You are right. Ik zie nu de tekening van die ontvanger weer voor mijn ogen (figuurlijk).
Zal de bibliotheek bij mijn broertje moeten raadplegen voor het originele artikel.
Op 5 februari 2007 21:31:17 schreef MRF-Technoligy:
Grappige link http://www.jogis-roehrenbude.de/Bastelschule/Riesen-3NF/Riesen-3NF.htm
Ik vind die soldeerlippen aan de pootjes heel creatief 
Ik ben hier nog nergens aan toegekomen... andere zaken helaas.
Op 5 februari 2007 22:04:26 schreef Hugo Welther:
[...]
Terug naar de basics van het fenomeen radio.
Vonkzendertje derbij en we zitten terug in de jaren 1900-1914:p.Dat is net wat ik wil proberen,met materiaal zoals toen en nauwelijks/geen versterking wat verbindingen maken.Overigens voor eventuele liefhebbers van deze ouwe "rommel" wat links naar foto's enz.
50kW vonkzender(let op de roterende vonkbrug op de voorgrond)=
http://www.zianet.com/sparks/sfr_50kw_1918.jpg
Foto(eigenlijk pagina)met de roterende vonkbrug van Poldhu,eerst 35kW(1903),75kW(1908)en uiteindelijk 150kW(1914 en zichtbaar op de foto:p)=
http://www.marconicalling.com/museum/objects/images/large/photographs/…
En dan hier de antenne's van zelfde station(nog in opbouw)
http://www.marconicalling.com/museum/objects/images/large/photographs/…
Overigens aan de ontvangzijde waren toen de antennes groter dan aan de zendzijde en de antenne werd zo groot mogelijk gebouwt om nog voldoende signaal aan de coherer of elektrolitische detector te leveren(kristalontvanger bestond nog maar nauwelijks,we spreken hier over 1902-1903),van versterking was nog geen sprake maar toch slaagden Marconi&Co. er in om 's nachts met dit meer duivels dan elektronisch lijkent materiaal de atlantische oceaan te overbruggen op een frequentie van 300kHz(Glace Bay)en 272 kHz(Poldhu).
Zo zie je maar,de vonkzender bleef niet bij een Rhummkorf,2 metalen bollen en seinsleutel.Dit waren de echte basics en hoe monsterlijk deze machines ook lijken,toch hebben we er veel van geleerd;-)
grtz,tho
beertje_01
My Tube is bigger then yours
beertje_01
My Tube is bigger then yours
Op 7 februari 2007 16:48:05 schreef beertje_01:
bij deze net men harec examen geslaag bij het BIPT
swat nu verder bouwen...
Van harte gefeliciteerd!!
73 de PA2HW
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Heb zojuist behaald wat bij teslaspoelen zo mooi 'first light' heet. Me direct-conversion ontvanger met IQ-signaal voor het eerst aan de gang gekregen. Nog wel op een erg amateuristiche wijze, maar dat gaat nog verbeteren...
Bij gebrek aan een mooie naam stel ik voor om dit de pythagorasdemodulator te noemen.
(de DSP zit tenslotte continu pythagoras uit te rekenen)
Het effect is duidelijk, ik krijg een enigszins zuiver signaal op de uitgang. Al is het nog niet echt mooi zuiver, maar dat komt doordat ik geen dubbelgebalanceerde mixers heb gebruikt. (een must, omdat je anders ook het HF signaal direct detecteert). Er is ook nog wel een piepje van de draaggolf te horen, maar tis best zachtjes. Ik zie ook netjes een DC-spanning uit de DA-convertor komen als ik afstem op een zender. Allemaal volgens plan 
nog een paar foto's voor de liefhebbers:
I en audio signaal (beetje vaag)
En nou nog het optimaliseren... Ik heb de komende maand nog lekker wat te hobbyen 
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
met veel moeite eventjes iets opgenomen op de computer. eerst even Arrow, daarna 747AM. En ook aan het eind eventjes het I-signaal, om te horen dat er toch best een groot verschil tussen het bewerkte en onbewerkte signaal.
Geinig resultaat, mooi experimenteer werk!
Gooi je die AVR er nog uit? Kwadrateren met mixers en worteltrekken met log-versterkers?
Mexicaanse hond level is hoog, BTW!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
kon het niet laten, heb weer een kristalontvanger inelkaar gezet, zo rechtuit als het maar kan dus. met 17m antenne en de kachel als aarde kan ik Radio 10 en Radio 5 duidelijk en zeer goed verstaanbaar horen met een 800 ohm luidspreker uit een plano. met een enkele schelp van een koptelefoon gaat hij zo'n 80dB hard, met het meetkopje tegen de opening aangedrukt. de selectiviteit is best goed, maar minder als ik de computer aansluit (impedantieverschil?)
dit is wat ik zoal hoor als ik hem direct op mijn computer aansluit (ik rommel wat met de taps op de spoel die kortgesloten moeten worden voor kortere golflengten... dan komen er ook wat engelse en duitse stations doorelkaar op de hoge MG)
na gut, luister maar even
http://media.putfile.com/Kristalontvanger
de niveau's varieren sterk, zo'n ding heeft natuurlijk geen AVR! luisteren met de hand aan de volumeknop dus.
(Z)weetvoetje
Tja, idd nog veel mexicaanse hond. Maar me mixers leveren dan ook geen mooi signaal. Het lijkt vaak meer op een driehoek dan op een mooie sinus. Erg veel vervorming dus, en dat hoor je...
Ik moet er nog dubbelgebalanceerde mixers in zetten. Maar die heb ik niet op voorraad. Als het goed is wordt het dan wel een stukje beter. Nouja, we zullen wel zien... Wat voor dubbelgebalanceerde mixers zouden de beste zijn? Ik zat zelf aan de LM1496 te denken. Maar NE/SA612 nemen, of een (dure) SO42P. Ik weet niet of jullie ervaring hebben met die dingetjes, en wat het beste presteert?
@ledlover klinkt goed... Nou nog even een FETje erachter...
Wat bedoel je met het kortsluiten van taps? Want zodra je een kortgesloten winding op je ferrietstaafje hebt, dan valt bijna alle ontvangst weg. (weet ik uit ervaring, die fout had ik bij de constructie van mn éénkringertje gemaakt) (zie pag. 2 van dit topic, ik had eerst de stukken ijzerdraad aan elkaar, later doorgeknipt, en een stukje isolerend draad ertussen)
Mixers zelf maken van dioden en varkensnuitjes, de echte, met twee gaten! Kent heeft ze.
Heb je al geprobeerd met een stereo hoofdtelefoon te luisteren naar het I en Q signaal? Moet je eens proberen!
@Ledlover
Mooi kristal geluid! Alsof je op een ether-oceaan zit en de radiogolfen op je af hoort komen.
(Z)weetvoetje
DBM's met diodes zijn alleen geschikt om zenders mee te moduleren, maar op klein signaal vervormd dat vreselijk. Dan moet je transistoren o.i.d. nemen. Het valt in principe ook wel zelf te maken, maar een chip heeft veel betere kwaliteit, omdat alle torren op een chip eender presteren, en da's niet het geval met alle torren uit mijn torrenbakje.
Kleinsignaal gedrag van een diode DBM is prima, er wordt niet gemengd door de diode karakteristiek maar door het 'choppen' van het ingangssignaal. Alleen de LF versterker moet aan nogal bizarre eisen voldoen: Lage Zi (50 ohm, breedbandig), lage ruis en hoge dynamiek.
Dat een ringmixer ook voor zenders gebruikt kan worden, toont de enorme dynamiek van deze mixers aan.
Maar als het met een chippie moet, zou ik voor de SO42p gaan of de 612, niet de 602 vanwege de lagere dynamiek.
(Z)weetvoetje
Nouja, ik vraag me af hoe het presteert rekening houdend met ruis enzo...
Nadelen zijn:
beperkte bandbreedte door toepassing van transfo's.
Balancering is niet heel eenvoudig in te stellen.
lage ingangsimpedantie. (die 50 Ohm geldt natuurlijk alleen voor het gebruik met 50 Ohms antenne, maar met een te hoge impedantie van de antenne ga je waarschijnlijk last krijgen met de traagheid van de diodes) Maar goed, dan moet ik er gewoon een preselectietrap bij zetten.
voordelen:
simpel
goedkoop
onderdelen goed verkrijgbaar
Misschien ga ik het toch eens proberen. Maar goed, dan moet ik morgen eerst een setje shottkey's gaan halen. Met standaard 1n4148's wordt het waarschijnlijk niet zo'n succes...
beperkte bandbreedte door toepassing van transfo's.
Valt mee, hangt natuurlijk van het feriet af, Amidon 43 is prima voor HF en VHF. De "L2" van Voti is uitstekend voor LF, MF en HF, is een klein, groen varkenssnuitje. Kent heeft deze ook (nog?)
http://www.voti.nl/winkel/p/L-2.html
Balancering is niet heel eenvoudig in te stellen.
Klopt, je zal de mixer zo symmetrisch mogelijk op moeten bouwen. Draadjes twisten en dus trifilair wikkelen.
Het impedantie verhaal heeft,onder andere, te maken met de impedantie van de transformator, als je ze zelf maakt hoeft dat dus geen 50 ohm te zijn. Zo heel erg kritisch is het niet, behalve in top ontvangers waar je een super dynamisch gedrag wilt ... Zolang je het maar niet te gek maakt.
Alle dioden zijn al eens gebruikt in DBM's 1n4148, Shottky, germanium. Ieder heeft zijn/haar eigen recept, over één ding is iedereen het eens: De dioden eerst selecteren op gelijke doorlaatspanning bij een gegeven stroom.
Recept van de bekende Japanner:
http://www.intio.or.jp/jf10zl/dbmhow.htm
Je kan ze ook nog kant en klaar kopen, zijn vaak niet goedkoop ...
(Z)weetvoetje
Ja, je moet natuurlijk een goede impedantieaanpassing hebben, om overmatige ruis(=ongevoeligheid) te voorkomen. Maar goed, ik hang er eerst wel een trapje HF versterking voor met een FETje, en een sourcevolg-torretje. Heb ik lekker wat versterking, een lage uitgangsimpedantie, en een hoge ingangsimpedantie. Ideaal voor dit werk. Dan maakt de ruis verder ook niet meer zo heel veel uit. Nouja, t gaat natuurlijk wel weer ten koste van wat intermodulatievervorming. Maar goed, dat kan moeilijk anders. Ik houd iig nog wel ene mooie sinus op de uitgang.
(Z)weetvoetje
Ok, er komt idd best een mooi signaal uit zo'n dubbelgebalanceerde mixer. achteraf best logisch. Maar tis tegen me verwachting in. Als je gewend bent met actieve componenten te mixen, dan probeer je grote signalen te vermijden. En het gebruik van diodes als mixer is ook meestal niet echt bevorderlijk.
Nou nog me tweede mixer maken voor het Q-signaal, en dan eens kijken of het I-signaal tegen het Q-signaal nou wel een mooi rondje wordt op me scoop in X-Y mode. (ziet er wel bronstig uit namelijk
)
(Z)weetvoetje
Ik heb gelijktijdig ook de ruis ontdekt! Minder mooi! 
Nou weet ik niet hoeveel ruis er afkomstig is uit de ADC, en hoeveel er uit de ringmixer komt, maar da's dan ook vrij lastig om te meten. Ik heb er iig de apparatuur niet voor.
nouja, ik heb ook niet de moeite gedaan om de impedanties serieus op elkaar af te stemmen enzo. Dus tis ook nie zo vreemd. Maar het is ook lastig om een lage afsluitweerstand met transistoren te bereiken. Je zit dan al snel met veel vervorming... En audiotrafo's heb ik ook nie zo'n trek in.
Ik heb nu een uitgangsweerstand van rond de 200 Ohm, en een ingangsweerstand van de audio-versterker van zo'n 20kOhm. Dus daar gaat nogal veel verloren. (mijn intuitie zegt dat dit min. +/-20dB extra ruis oplevert, maar dat zal wel niet kloppen. Geen zin om me hierin te verdiepen...)
Toch ga ik het zaakje uiteindelijk afwerken met van die IC'tjes. Da's volgens mij toch wel wat beter. Dit ruist als een gek, en met een flinke antenne haal ik nog steeds maar een stuk of 5 zenders uit de lucht.
Ik luister even naar twee mooie opnames
Idd jammer van de mexicaanse hond bij (Z)weetvoetje, verder klinkt het wel goed.
En het kristalontvangertje, mooi hoor.
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik zet m'n radio wel eens gewoon op een frequentie en laat de geluiden voorbijkomen. Vooral de strijd tussen stations is mooi, zal wel een DX'er kwaal zijn.
Op 12 februari 2007 19:34:10 schreef (Z)weetvoetje:
Ik heb gelijktijdig ook de ruis ontdekt! Minder mooi!
Nou weet ik niet hoeveel ruis er afkomstig is uit de ADC, en hoeveel er uit de ringmixer komt, maar da's dan ook vrij lastig om te meten. Ik heb er iig de apparatuur niet voor.
Man, man, pak toch eens een echte antenne! Niet de breinaalden van je moeder! 
@Henry, dat doe ik ook, lekker ontspannend op de golven voortbewegen ...
Hoe is het eigenlijk met Fritjof? Ik begin mij een beetje zorgen te maken.