[Elektuur] 220 naar 5V (aanpassing)

@Oxurane, je moet je niet zo laten imponeren. Die MBR745 is een prima diode en nu je die hebt kun je die voor tal van toepassingen gebruiken.
Ze was wel juist aangesloten, dat zal dus de fout niet zijn.

Op 19 februari 2007 18:37:33 schreef Henry S.:
[...]
.....
D1 verkeerd om is einde verhaal voor T1.[...]
.........

Niks van, als die zener verkeerd staat is het mogelijk dat dit de oorzaak is.
Die T1 zal veel vroeger geleiden dan bij 40V en dus geen spanning genoeg opbouwen om die mosfet open te sturen.
Maar T1 zal daarvan niet defect gaan, enkel vroeger in geleiding gaan.

Volgens mij is uw mosfet nog goed, anders zou C1 sneuvelen door te hoge spanning.

Alles nog eens goed nazien en blijven testen met de lamp tot ge 40V over C1 meet, daarna kunt ge verder.

LDmicro user.

Op 20 februari 2007 00:03:32 schreef MGP:
Alles nog eens goed nazien en blijven testen met de lamp tot ge 40V over C1 meet, daarna kunt ge verder.

Dank voor de opbeurende woorden. Maar goed, de pinnen van IC1 zijn afgebroken door het los/vastsolderen. Zoals je kon lezen, heb ik inmiddels een nieuw printje ontworpen en inmiddels ge-etst. Morgen zal ik de onderdelen van de "oude" print lossolderen en voor zo ver mogelijk, nameten. Verder begrijp ik dat ik alle componenten erop kan solderen, met uitzondering van IC1..
En dan moet ik over C1 dan nog een gloeilampje zetten ? Of beter : tot welke componenten kan ik er zoiezo op gaan zetten ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Niet IC1 maar C1..de condensator.
De lamp moet wel over C1 staan om een minimaal verbruik te hebben.
IC1 niet insolderen vooraleer ge die 40V meet op C1, anders is het te moeilijk om fouten te zoeken.

edit: ik zie dat ge uw foutje verbeterd hebt.

Edit2: alle componenten uitgenomen IC1 moeten erop, uiteraard moet die MBRxx en spoel er niet op, maar het kan geen kwaad.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 20 februari 2007 00:21:42

LDmicro user.
Henry S.

Moderator

Op 19 februari 2007 22:28:13 schreef oxurane:
[...]
:-( waarom sterven die electroshops zo snel uit hier in Nederland ?!

Omdat iedereen denkt dat ze online goedkoper uit zijn...

Op 20 februari 2007 00:03:32 schreef MGP:
[...]
Niks van, als die zener verkeerd staat is het mogelijk dat dit de oorzaak is.
Die T1 zal veel vroeger geleiden dan bij 40V en dus geen spanning genoeg opbouwen om die mosfet open te sturen.
Maar T1 zal daarvan niet defect gaan, enkel vroeger in geleiding gaan.

Ib is wel een snok hoger...

Volgens mij is uw mosfet nog goed, anders zou C1 sneuvelen door te hoge spanning.

Die zou dan in het plafond zitten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 20 februari 2007 01:19:08 schreef Henry S.:
...
Ib is wel een snok hoger...
...

Yep, op de toppen van de sinus: 8mA ipv 7mA en Ib_max is 200mA.

@Oxurane, zenerdiode juist insolderen, desnoods eerst nog eens doormeten. Heb je wel de juist waarde vast -> 39V en gene van 3,9V.

LDmicro user.

OK,. ik heb het nieuwe printje opgebouwd en er een foto van gemaakt, waarbij ik ook de componenten heb aangegeven. Verder heb ik de zenerdiode vervangen door een nieuw exemplaar. De vorige had de opschrift 039PH, wat me lijkt op 39V-zener. De huidige heeft dezelfde opdruk.

Schema
http://www.uploadarchief.net/files/download/220to5v_1.gif

Foto
http://www.uploadarchief.net/files/download/220to5V_2.jpg
P.S. Van R5 heb ik het vermogen opgeschroefd naar 1,25W (150 Ohm : 5 = 30 Ohm. 5 x 0,25W = 1,25W) Tjsa, ik heb nog steeds geen 1 Watter hier liggen en met SMD heb ik het ook snel voor elkaar.

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 28 februari 2007 15:37:07

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Wat is het voordeel van deze (gevaarlijke) schakeling boven een 8 Volt trafo'tje, brug, elko en 7805?

Ze zeggen dat het voor de plaatsbesparing is, liever een beetje groter dan men schakeling aan het net denk ik zo...

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Nou ik zou hier niet op vertrouwen. Als er iets doorslaat op de verkeerde manier hangt het hele zooitje aan de gelijkgerichte netspanning. Zit je zo op de 325 volt ofzo ? :S

Dan liever een trafotje en wat extra ruimte dan zon ding.

Op 20 februari 2007 13:49:28 schreef oxurane:
OK,. ik heb het nieuwe printje opgebouwd
.........................

En al eens getest..

LDmicro user.
Henry S.

Moderator

Op 20 februari 2007 10:33:30 schreef MGP:
[...]
Yep, op de toppen van de sinus: 8mA ipv 7mA en Ib_max is 200mA.

Ja... ok, dat zal hem de kop niet kosten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De reden waarom ik voor dit ontwerp heb gekozen, is omdat het inderdaad klein en (nog belangrijker) zelfgebouwd is. Ik had inderdaad ook voor een adapter of trafo-oplossing kunnen kiezen, maar dat is voor mij een "been there, done that"-project. Het huidige schema leek en lijkt mij nog steeds leuk om gereed te krijgen. Zeker nadat ik ook nog eens de meer gedetailleerde en toch eenvoudige uitleg van free_electron erbij kreeg.

Zie het als het zelfbouwen van een labvoeding. Toen ik pas begon te stoeien met electronica (ruim 1.5 jaar geleden) werd mij ook al meteen gezegd : "koop toch een kant en klare", nadat ik tegen een paar probleempjes aanliep. Dat vond ik bijzonder jammer, want ik beschouw deze hobby als een startpunt om dingen te leren en te begrijpen, waardoor ik zelf een deel van mijn creativiteit kwijt kan.
Maar goed,. ik heb uiteindelijk de labvoeding klaar gekregen, met hulp van F. Bemelman (via een nieuwsgroep). En ik kan je aangeven, dat ik een stuk minder voorzichtiger met de labvoeding was omgesprongen, wanneer ik nu een kant-en-klare-versie op mijn buro had staan.

Had ik telkens voor kant-en-klare oplossingen gekozen, had ik nu minder van electronica begrepen. (Toegegeven, mijn kennis is nog steeds beperkt op dit gebied, maar dankzij CO kom ik stapsgewijs verder)

En dit is hier toch een hobby-site ? Dat betekent volgens mij dat hier geknutseld wordt. Ik heb de instelling : indien het echt niet wil, kies dan voor een "kant-en-klare" oplossing.
Misschien dat enkele leden nu begrijpen waarom ik deze keer niet voor een adaptertje heb gekozen / zal kiezen. Ik wil een volgend stapje maken....

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 20 februari 2007 21:49:29 schreef MGP:
[...]
En al eens getest..

Nee, helaas had ik onvoldoende tijd vandaag. Ik hoop morgen weer wat te kunnen doen. De print is in ieder geval bijna gereed. Als blijkt dat ie nu wel werkt, dan hoef ik er alleen maar 3 onderdeeltjes op te zetten. (De 100nF heb ik, nadat de foto gemaakt was, er nog opgezet).

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

OK,. even opnieuw gemeten, waarbij ik de lamp heb aangesloten over C1.
(Alleen DC-waarden)
1 - 2 : 202.7 V
1 - 3 : 2.7 V
1 - 4 : 2.0 V
1 - 5 : 3.4 V

2 - 3 : 201.6 V
2 - 4 : 201.3 V
2 - 5 : 199.9 V
2 - 6 : 26.9 V

En dan nog het volgende :
1) Ik heb er nu een 200 mA zekering in
1) Direct over de zener meet ik 38.9 V DC.
3) Lamp werd voorzichtig warm

P.S. Ik zoek nog een site waar ik de foto's kan dumpen, want ik haal ze na verloop weer van mijn site af... En ik denk dat het nog wel leuk kan zijn voor anderen hoe ze 'n dergelijke converter kunnen bouwen...

P.S. Ik heb hier nog een rits SMD zekeringen liggen : 63V bij 500 mA. Zou ik die als extra beveiliging in kunnen zetten (vlak voor de 5V aansluiting)? Omdat men zo huivering is voor dit ontwerp, dacht ik dat ik met deze SMD-zekering, vlak voor de 5V-uitgang, de max. spanning tenminste terug kon brengen tot 63V, mocht er iets kapot gaan.

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 21 februari 2007 16:55:48

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Blijkbaar werkt alles naar behoren.
26.9V over C1.

Als je een beveiliging wilt plaatsen moet je dat doen VOOR dat IC. Een extra zenerdiode of beter nog een transient suppressor over C1, zodat de max ingangsspanning van dat IC niet overschreden wordt.
Moest de mosfet doorslaan dan zal de spanning over C1 oplopen en die zenerdiode of transient suppressor zou de zekering moeten laten springen.

Foto's van schema's die niet van u zijn mag je niet publiceren, als alles werkt zou je die beter terug van uw site halen.

LDmicro user.
Henry S.

Moderator

Op 21 februari 2007 16:39:07 schreef oxurane:
[...]

P.S. Ik zoek nog een site waar ik de foto's kan dumpen, want ik haal ze na verloop weer van mijn site af... En ik denk dat het nog wel leuk kan zijn voor anderen hoe ze 'n dergelijke converter kunnen bouwen...

http://www.uploadarchief.net/
Maar alleen voor eigen werk en public domain.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

R2,R3 en R4 krijgen het wel erg zwaar, als ik je naar je spanningsmetingen kijk.
1206 weerstanden mogen meestal maximaal 100V zien....

Op 21 februari 2007 18:22:09 schreef MGP:
Als je een beveiliging wilt plaatsen moet je dat doen VOOR dat IC. Een extra zenerdiode of beter nog een transient suppressor over C1, zodat de max ingangsspanning van dat IC niet overschreden wordt.

Oh,. misschien vergeten te vertellen : als ie werkt, wil ik 'm in hars gieten (*), waarbij de zekering wel bereikbaar blijft. Daarom ging het mij om de uitgang....

Foto's van schema's die niet van u zijn mag je niet publiceren

Ik was niet van plan om het PDF'je te blijven sharen (link inmiddels gecorrigeerd). Nee,. het gaat me puur om de afbeeldingen van de (aangepaste) schema's en de foto's van het printje. Dan kan een ander die er ook mee stoeit zien hoe de componenten geplaatst zijn en eventueel de meetpunten nalopen.

Goed,. als ik morgen tijd heb, zal ik de rest erop zetten.

(*) Nadat dit systeempje werkt is natuurlijk mijn volgende vraag : waar kan ik giethars kopen. 'T liefst transparant en in de omgeving van Groningen.

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 21 februari 2007 21:30:48

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 21 februari 2007 21:07:31 schreef oxurane:
[...]

(*) Nadat dit systeempje werkt is natuurlijk mijn volgende vraag : waar kan ik giethars kopen. 'T liefst transparant en in de omgeving van Groningen.

Remmers Bouwchemie heeft setjes van ca 2kg kunsthars, hiermee is het goed te doen.
Als je het heel mooi wilt doen, zou je het na het gieten het object vacuum moeten trekken, dit i.v.m luchtbellen.
Bij bedrijven die kunststofvloeren aanbrengen, zou je wellicht ook terecht kunnen.

Ik waardeer je doorzetingsvermogen echter ik denk dat je de gevaren van direkt aan het net toch niet helemaal begrijpt.
Als je straks meet tussen aarde en de +5 volt zul je ongeveer 220volt meten wat onder veel omstandigheden dodelijk is daar helpt een zekering niet aan ook een van 100ma niet.
En ook de giethars verhindert niet dat de de schijnbaar veilige 5 volt altijd 220volt tov aarde is.
Alleen als je ook de voledige gebruiker ingiet is het misschien acceptabel maar in ken zo 1 2 3 geen toepassing van eeen nuttige volledig ingegoten schakeling incusief knopjes.

Wat gaat er gevoed worden met deze schakeling?
Als je er vanuit gaat dat op de voeding en alles wat er achterhangt 230V staat en de regels voor 230V toestellen volgt hoeft dat ingieten niet. Als er knoppen op staan moeten die voor 220V geschikt zijn, als het een metalen behuizing heeft moet die geaard zijn.
Er een MP3 speler ophangen en dan fijn de oortjes aandoen is niet aan te raden.

[offtopic]
Een beetje jammer dat dit interessante topic steeds vervuilt met discussies over het nut van de schakeling. Ik kan zo een tiental projecten bedenken waarbij een dergelijke schakeling nuttig is. Bijvoorbeeld het bekende klikaan-klikuit systeem (draadloos schakelsysteem) wordt op deze manier gevoed.

De TS heeft aangegeven de veiligheidsrisico's te kennen, en ik zie dus niet in waarom iedereen steeds weer over de het veiligheidsissue begint.
[/offtopic]

Bij de gamma zijn gietmoffen verkrijgbaar, waarin je twee grondkabels kunt verbinden en vervolgens ingieten. De hars wordt bijgeleverd. Als je zo'n doosje koopt kun je die hars gebruiken voor het ingieten.

Op 21 februari 2007 21:48:34 schreef snameroc:
Als je straks meet tussen aarde en de +5 volt zul je ongeveer 220volt meten wat onder veel omstandigheden dodelijk is daar helpt een zekering niet aan ook een van 100ma niet.

Point taken.

[opbiechtmode]
Maar ik kan je geruststellen. Ik wil het inderdaad later met een uC gebruiken met, jaja, 2 toetsen voor de invoer. De toetsen die ik daarvoor wil gebruiken zijn -volgens mij- vrij veilig. Zie hier voor een beschrijving, al zegt de bijbehorende foto al genoeg...
[/opbiechtmode]

Kan ik er nu van uitgaan dat ik geen afraders meer krijg op dit ontwerp, eerder supportende, handige tips ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 21 februari 2007 22:12:45 schreef Laurens83:
De TS heeft aangegeven de veiligheidsrisico's te kennen, en ik zie dus niet in waarom iedereen steeds weer over de het veiligheidsissue begint.

Deels moet ik snameroc gelijk geven. Echter, voor mijn toepassing was het niet nodig.

Bij de gamma zijn gietmoffen verkrijgbaar, waarin je twee grondkabels kunt verbinden en vervolgens ingieten. De hars wordt bijgeleverd. Als je zo'n doosje koopt kun je die hars gebruiken voor het ingieten.

Dank voor de tip. Als 'k tijd heb, zal ik er eens naartoe gaan. Wel leuk, gratis kabelmoffen bij wat giethars :)
En anders naar Remmers bellen (net even gekeken, 't zal wel "Rofaplast" worden, denk ik).

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 21 februari 2007 22:34:00 schreef oxurane:
[...]
Point taken.

[opbiechtmode]
Maar ik kan je geruststellen. Ik wil het inderdaad later met een uC gebruiken met, jaja, 2 toetsen voor de invoer. De toetsen die ik daarvoor wil gebruiken zijn -volgens mij- vrij veilig. Zie hier voor een beschrijving, al zegt de bijbehorende foto al genoeg...
[/opbiechtmode]

Kan ik er nu van uitgaan dat ik geen afraders meer krijg op dit ontwerp, eerder supportende, handige tips ?

Waarom komt me dat nou zo bekend voor ?

Ik weet niet wat je achter wilt hangen -en- zo`n step-down is natuurlijk ook heel elegant. Maar zou je niet gewoon een weerstand-condensator-zenercombinatie kunnen gebruiken ? Wel meer low-tech maar wel simpeler en goedkoper en goed mogelijk mits je niet teveel stroom gebruikt...

In het zomernummer 1999 staat een "aanraakdimmer" daar kun je goed zien wat ik bedoel.

Voor de safetyfetisjisten, in deze is "aanraak" niet sarcastisch bedoeld ;)

Ja... en toen ?