Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

wellicht een KG mexicaan zodat we van Rob's muziekjes kunnen genieten?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
KT88

Overleden

Op 27 maart 2007 19:49:45 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Henry S.: ach lieve hemel, dan zitten er dus al DRIE op dit forum van ruwweg 12 man, een percentage van 25%. Dat kan statistisch eenvoudig niet tenzij er van een scherpe selectie sprake is.

De werkjes van HPL zijn ook hier niet onbekend.........sorry voor het doen wankelen van je geloof in de statistiek. ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Er begint zich een patroon af te tekenen... Lovecraft,éénkringers, Cthulhu, Yog-Sothoth, Zuster Buitenhuis (Of Yog-Sothoth zelf?).

Wisten jullie dat PHL verboden literatuur was in mijn tijd op school? Net als Boccaccio en een boel Amerikaanse dichters!
Maar wij hadden dan ook een soort Kultuurkamer destijds, bestaande uit nuffe jonge joffers die uitsluitend Petrarca en over Elektra lazen.

En aan allen jong van hart:
Als je vannacht gaat dromen van Cthulhu, dat is niet erg ...
Het is veel erger als Cthulhu gaat dromen over jou, in het huis in R'lyeh.

Iahh! Iaaaa! Iaaa-shub-niggouroth!! Fng'lui "Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn."

@Frithjof:
De Mysteriën des worms ken ik niet!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op dinsdag 27 maart 2007 20:17:08

leesvoer over oude radio, wel even zoeken op de rommelmarkt maar hier zie je de omslag hoe te herkennen:
http://wftw.nl/books/radio.html
Het boek "HET RADIO SPOOK" is interressant, hier wordt een beschrijving gegeven van een van de eerste muziek piraten in 1925 of 1928.

In "HET RADIO SPOOK", rond 1925 geschreven door Jacques Berghuis Jr (Jack Bulterman), schitterend geillustreerd door Jan Lutz en uitgegeven door Gebr. Kluitman te Alkmaar, wordt door een groepje Amsterdamse OHS'ers radiouitzendingen verzorgd onder de naam "Het Radio Spook". Om de PTT opsporingsdienst te misleiden wordt afwisselend uitgezonden vanuit verschillende plaatsen in de stad opgestelde zenders. Het verhaal speelt in hoofdzakelijk in Amsterdam. De "studio" wordt aangesloten via een normale telefoonlijn.

en dit is wegens het komende event ook leuk uit hetzelfde boek:

...plotseling begon een Mexicaanse hond heel in de verte z'n allerjammerlijkst gehuil. "Ba!", zei Freddie, "Daar gaat je muziek." Fred sprong uit z'n bed. "Dat is geen gehoor", zei hij wrevelig, "ik zal eens terug genereren. Misschien begrijpt hij dan, dat hij onhebbelijk is". Freddie bracht de terugkoppel spoel dichter bij de antenne spoel. Een afschuwelijk geraas ontstond.

en op dezelfde site de verschillende boeken over radio techniek voor de jeugd: http://wftw.nl/books/radiotechniek.html

Op naar de rommelmarkt om boeken te zoeken :9

fred101

Golden Member

Op 27 maart 2007 16:29:50 schreef Frithjof Sterrenburg:
Wat een vreselijke kerels zijn jullie. Nu krijgt de Golden Tulip Heiloo ook nog een duivelsmis te verwerken...

O O dan zien ze er dadelijk geen HEIL meer in.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@KT88: zie je wel, ik zei al dat die moderators niet deugen! Statistisch zitten we nu helemaal fout, de trefkans is nu 30%.
Zoals Rd12tf al zegt: er tekent zich een huiveringwekkend patroon af! Ik wist niet dat HPL taboe was op de middelbare scholen, in mijn tijd was dat Dick Bos. Moet je zien wat die originele uitgaven nú kosten! Wel iets meer dan de verzamelde werken van Petrarca... Dat de Decamerone op de verboden lijst stond kan ik me voorstellen! En voor de mysteriën van de wormen zie http://en.wikipedia.org/wiki/De_Vermis_Mysteriis. Ik schreef die titel hier op het forum uit mijn hoofd op en twijfelde even aan de juistheid van het Latijn (ik heb het genoegen dat ik als enige van mijn vroegere klas, en nog wel een bèta, Latijn SCHRIJF, moet dat kunnen vanwege mijn biologische publicaties waarin nieuwe soorten in het Latijn moeten worden beschreven). Het klopt, vermis is genitief van "vermis", enkelvoud. Moet dus Mysteriën des Worms zijn, ik dacht "Mysteriën der Wormen".
@jan w: dat boek heb ik in de oorlog gelezen! Daar komt weer iets naar boven: Jack Bulterman was volgens mij een lid van de Ramblers, trompet en arrangeur of zo. Even gegoogeld: klopt.
@fred101: Een vriendje van me die vloeiend Chinees spreekt vertelde me dat "Hei-Lo" in Mandarin "fraud and corruption" betekent. Klopt aardig...

Even wat anders, over radio. Sorry hoor, dat is zolangzamerhand off topic op dit vreselijke forum, maar het moet even. (Z)weetvoetje, heb jij niet een stapel artikelen over de MK ontwerpen, ik meen zoiets gezien te hebben op een ander forum. Zo ja, kun je eens kijken wat ze in de beschrijving van de UN-42 zeggen over het 100 pF C'tje dat van de detector anode naar aarde gaat? Misschien in Jongensradio, ik heb alleen het schema, niet de beschrijving.
Tweede puntje: ik herinner me opmerkingen in de literatuur dat die R/C combinatie in het rooster van de teruggekoppelde detector kritisch is maar kan nergens meer vinden hoe je dat berekent (áls het te berekenen is). Het vreemde is echter dat talloze schema's gewoon 100 pF en 1 MegOhm erin rammen, dus dat lijkt dan weer helemaal niet zo kritisch. OK, je neemt natuurlijk geen 1 kOhm en 0,1 microF, maar in de UN-42 (middengolf, ECC82) zit die combinatie, terwijl precies hetzelfde staat in het ARRL handboek 1958 voor het pentodedeel van een 6U8, op KG. Dat zijn dus totaal verschillende situaties qua versterking en impedanties die de detector te slikken krijgt.

De Grote Hellehond Zelve.

Op 27 maart 2007 18:33:34 schreef rob007:
@(Z)weetvoedje Henry S steekt de draak met me!
Zeg jij er eens wat van?

OK

Op 27 maart 2007 16:29:50 schreef Frithjof Sterrenburg:
Wat een vreselijke kerels zijn jullie. Nu krijgt de Golden Tulip Heiloo ook nog een duivelsmis te verwerken...

Bij een goede duivelsmis horen offers. Menselijke offers. Het boze oog van Rob007 heeft Henry aangewezen. Gefeliciteerd Henry, jij bent de gelukkige die Cthlutthlu en kornuiten als eerste echt mag ontmoeten... >:)

Ik krijg nu overigens ook zin om dat boekje te gaan lezen. zal het misschien eens halen bij de bieb ofzo.

@Frithjof: staan die dingen in de RadioBulletin? Ik heb van feb56 tot dec60. Misschien dat het ertussen staat. Ook heb ik nog een aantal electronische jaarboekjes. Heb je enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?
Ik kan overigens op zn vroegst op vrijdag het pas echt opzoeken...

Het zal wel gewoon een RC-filter met afsnijfrequentie 10kHz o.i.d. zijn. Je moet natuurlijk een beetje goed aanpassen met impedanties enzo, maar het lijkt me allemaal niet zo heel kritisch eigenlijk. Zelfs zonder filteren werkt zoiets vaak nog een heel eind.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Henry S.

Moderator

Helaas ben ik van een jongere generatie en heb al dat RB en boeken moois gemist, ik moest het doen met Kapitein Rob :P,
donaties zijn welkom.
HPL en consorten komt veelvuldig aan de orde bij m'n muzieksmaak.

On topic, nog geen tijd gehad om de spoelen te herwikkelen met litze, dat moet voor het event wel even gebeuren natuurlijk! En zal ik de klos maar even meenemen voor de liefhebbers? Ik heb genoeg voor een 'weeshuis'.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Schimanski

Golden Member

Op 26 maart 2007 22:50:22 schreef Rd12tf:
Je kan van mij een PP11 krijgen, geen probleem.

Gaaf!!! Ik heb verschillende schema's waar PP11 in voor komt, kan ik dat eens bouwen. Ik zal het boekje met de schema's meenemen.
Ik heb trouwens m'n avatar even aangepast om in stijl te blijven. De oudere lezertjes zullen het wel (her)kennen. "Mexicaantje, Oranje Hoed, ... IJs, Geweldig Goed..."

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Henry S.

Moderator

Schimanski

Golden Member

Na wat avondjes prutsen heb ik nu de eerste zeer bemoedigende resultaten.
Er komt geluid uit de mexicaan :D

http://home.wanadoo.nl/mans-veldman/co-mexicaan.jpg

Alles ligt nog als hooiberg op tafel, maar werkt goed en is behoorlijk gevoelig. momenteel ontvang ik op een draadje van 1 mtr. ruim 10 zenders op luidspreker sterkte.
Ik gebruik een EF22 als teruggekoppelde detector met daarachter een EBL21 als LF-trap. Een 0-V-1 dus. Generen is mooi te regelen door het varieren van de schermrooster spanning op de EF22. Anodespanning EBL = 250V, Ua EF22 = 130V schermrooster EF22 regelbaar tussen 0 en 75V. Zal binnenkort ook even schematje tekenen en hier posten. Hier nog een close-upje

http://home.wanadoo.nl/mans-veldman/co-mexicaan-close.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Henry S.

Moderator

fred101

Golden Member

Ooit ga ik ook zo'n ding bouwen. Echt heel erg mooi. Helaas heb ik helemaal geen buizenspul en ik zou ook niet weten waar dat te halen is en wat ik nodig heb.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

http://www.uploadarchief.net/files/download/un42.jpg

Zo, eerst even het stukje schema van de UN42 overgenomen, hoeven jullie niet te zoeken. Wel op het plaatje klikken. Links het origineel, er hangt een C'tje van 100 pF naar aarde aan de anode. Dat lijkt gewoon een HF filtertje, maar als je het anders tekent (rechts) blijkt dat hij in feite parallel aan de terugkoppeling staat. Dat komt er op neer dat op de middengolf (daar is de UN42 voor) de terugkoppeling van 47 kOhm overbrugd wordt door ruwweg 2 kOhm. Vreemd en ik ben benieuwd of ze daar iets van zeggen. Ik weet niet in welke RB het stond, heeft iemand Jongensradio, daar staat ie in.
@ Schimanski: welja, 3 voudige afstem-C, toe maar. Als je nou helemaal pseudo-bescheiden wilt doen moet je zeggen "ik had niks anders"... Die 21 serie vind ik altijd decoratief!
@Henry S.: meenemen die litze! Schimanski krijgt een kaal vormpje van de 402N van me, kan hij meteen wikkelen.
@fred101: adviezen over wat waar te halen is krijg je vast en zeker wel op de meeting!

En tenslotte nog even de literaire rubriek: Roeland, gezien je nog kwetsbare leeftijd vind ik dat Lovecraft nog "te wijs" (zo noemden ouders dat vroeger) voor je is. Dat is alleen voor door het Leven gerijpte personen. Maar goed, als je je jonge zieltje wilt verspelen: het is niet één boekje, maar hele reeksen, de man schreef zich wezenloos. Bovendien - en dat is heel curieus - is er een hele rits latere schrijvers die als een soort eerbetoon de reeks Cthulhu verhalen hebben voortgezet. Robert Bloch, August Derleth en vele anderen. Een echte cultus dus.
@Henry S.: hangt Lovecraft met je muzieksmaak samen??? Dat moet dan een soort Gothic Death Metal zijn, zeker niet de Matthaeus passie...!!

Het condensatortje dient hier waarschijnlijk, als compensatie of reductie van de meekoppeling, indien de afstemfrequentie hoger wordt.
De koppeling van het 'kietel' spoeltje *) met de kring wordt immers steeds vaster.
Aangezien alleen de middengolf al een omvang heeft van meer dan één octaaf ...
De rol als HF filter voor de detector, vind ik hier dubieus.

Frithjof, bedankt voor de link naar Wikipedia, er staat bijna alles over HPL!
Hubert Lampo, ook een favoriet van mij, heeft aan HPL een hoofdstuk gewaagd in zijn: De Neus van Cleopatra (1975), zeker het lezen waard!

Hubert Lampo is op 12 juli 2006 overleden, een groot verlies.

De personen in een verhaal van HPL, zijn vaak zo plat al een dubbeltje, maar dat is nodig, want ze zijn slechts decor stukken, marionetten in een vreemd, bizar en bijna non verbaal toneelstuk. Het gaat om de sfeer.
Mijn vermoeden is, dat heel veel schrijvers uit dit genre minstens geïnspireerd zijn door HPL.

*) Vrije vertaling van: Ticklercoil.

Schimanski

Golden Member

Op 29 maart 2007 10:02:38 schreef Frithjof Sterrenburg:
.... Ik weet niet in welke RB het stond, heeft iemand Jongensradio, daar staat ie in.

Er zijn verschillende drukken van Jongens Radio. Ik heb er o.a. een uit eind '60. Ik zal vanavond even kijken of er wat in staat. Wat betreft het C'tje: als het dient om HF weg te leiden van de LF-trap dan lijkt het dat ze een weerstand (10K of zo) vergeten hebben tussen anode en knooppunt 100Pf, 0,01 uF. In de huidige situatie wordt HF op anode naar massa kortgesloten.

@ Schimanski: welja, 3 voudige afstem-C, toe maar. Als je nou helemaal pseudo-bescheiden wilt doen moet je zeggen "ik had niks anders"... Die 21 serie vind ik altijd decoratief!

Ik blijf altijd bescheiden. ;) Ik had hem toevallig liggen, er wordt echter maar één sectie gebruikt. Vroeger had je van die mooie "platte" pertinax afstem-C's van 500pF, maar dit werkt ook het neemt alleen meer ruimte in.

Misschien nog een antenne tip:
Neem een stuk computer bandkabel mee van ca. 4 m, je kan er een prima, oprolbare raamantenne mee maken, te bevestigen met zuignappen of iets dergelijks.

Ik weet alleen niet hoe het hotelpersoneel gaat reageren op het plaatsen van die nappen op hun gelapte ramen en houtwerk...

Tijdens De Grote Opruiming ben ik wat van dat bandspul tegen gekomen. Neem ik ook mee.

@Schimanski,
Ziet er al goed uit! Dat beloofd wat! Luidspreker eraan?

Hallo iedereen,

Ik volg dit onderwerp al een tijdje, en heb ondertussen een 0V1 in elkaar gezet..
ECC85 EL84
1 helft van de ECC wordt gebruikt voor Det. en de andere helft voor LF versteking, gezamelijk met de EL84
Gevoeligheid is redelijk op een stukje draad, op de MG komen de stations binnen. Vooral avonds gaat het goed. nu nog wat extra spoelen er bij maken voor de KG. Heeft iemand trouwens ervaring met de verschillen van triode of penthode als detector buis. Is de ene gevoeliger als de ander ?
Heb maar even een foto bij gedaan.. de gele PVC buis is de spoel, gewikkelt van litze draad op een ferrietkern.. ongeveer 58 micro. daarachter de ECC en de EL84, rechts de AZ1 voor gelijkrichting. (Laten we dan alles maar met buizen doen)
Er is nog plaats voor een EF buis voor HF versterking, maar daar ben ik nu mee aan het experimenteren.
(Vooral gelijkloop van de beide LC kringen lijkt me lastig)

Gr, Andre

http://www.uploadarchief.net/files/download/new_p3260013_1.jpg

Kijk, daar heb je nu zoiets tergends. Ik heb nog even verder in mijn oude Muiderkring documentatie gekeken, en in alle schema's van de UN-42 staat het zo. Nog sterker: er is een UN-24 schema (met een ECL11) waarin het PRECIES ZO staat! Geen schemafout dus. En bovendien: dit moet toch tientallen malen nagebouwd zijn, dus als het fout was, had iemand dat toch wel opgemerkt? Al is het me wel eens opgevallen dat schema's met fouten erin de ronde blijven doen, je vraagt je dan af of men het werkelijk wel gebouwd heeft...
OK, neem dus aan dat het geen schemafout is. Dan werkt dit als HF filter voor geen meter natuurlijk, of liever: áls het goed HF filtert komt er niks meer door de terugkoppeling ook. Ik zou er dan een HF smoorspoeltje tussen de anode en de C willen zien.
De suggestie van de Rd12tf: frequentie-afhankelijke compensatie van de terugkoppeling. Briljant gevonden natuurlijk, maar het komt er op neer dat de 47kOhm potmeter op 1500 kHz wordt overbrugd door 1 kOhm en op 500 kHz door 3 kOhm. Da's bijna een kortsluiting...
@Rd12tf: zuignappen zijn in Golden Tulip hotels taboe :-) Misschien 2 latten voor een kruis meenemen? Op wat voor frequentie kom je dan, en hoe doe je het met de terugkoppeling? Dat wordt een draderige massa...
@radioasm: welkom, een nieuw geluid! Ten eerste: ben je van plan om de vergadering van de Vereniging de Mexicaanse Hond (zo staan we officieel bij Golden Tulip ingeschreven!) persoonlijk bij te wonen? Ik moet daar rekening mee houden i.v.m. de consumpties. Hier antwoord op je vragen:
1) triode/pentode als detector: hangt van je buistype af. Ik neem aan dat je een roosterdetector neemt, dan werkt het rooster als diodegelijkrichter, de hele buis werkt als AF versterker. Voor een halve ECC82 krijg je dan minder herrie dan voor een halve ECC83 of voor een 6SJ7 pentode bijvoorbeeld. Het voordeel van een pentode is dat je de terugkoppeling lekker met de schermroostespanning kan regelen. Een halve ECC85 lijkt me interessant, da's een lekker steil pitje. Ik ben er helemaal vóór om een buis als gelijkrichter te gebruiken, loopt lekkerder soepel aan bij het inschakelen dan een seleengelijkrichter en zeker een zootje Si dioden!
2) hé je hebt een ferrietstaaf als spoelkern, maar hij staat rechtop en je hebt er een antennedraad aan. Wat doet ie als je er geen antenne aan hangt en de staaf horizontaal laat wijzen? Moet je veel minder storing van het net etc. krijgen.

P.S. Gelijkloop bij een tweekringer is een fluitje van een cent, werkelijk niks aan de hand. Gewoon zorgen dat de twee spoelen op het lage eind pieken en de twee trimmertjes op het hoge eind en klaar is Kees. Gelijkloop is alleen janken geblazen bij een super als je de spoelen zelf maakt. Overigens: bij fabrieks spoelsets deugt het ook vaak voor geen meter. Kom ik nog wel eens op terug....

P.S. 2: nog even het literaire forum: ja die personen zijn bij HPL van karton. HPL is ook niet een echt groot schrijver wat het uitdiepen van karakters etc. betreft, natuurlijk, ik zou het eerder "Edelkitsch" willen noemen. De karakters van Cthulhu en zijn kompanen zijn echter zo dominant dat de mens slechts als slachtobject (Roeland!!) fungeert. Overigens ben ik dol op Edelkitsch.

@Frithjof, Dankjewel, inderdaad nieuw maar niet helemaal, ik volg dit forum al langer en ook oa de KG-uitdaging. Als wat met buizen te maken heeft vind ik interessant.
(Zenders, Ontvangers, Audio). Wat betreft de meeting: Ik zou graag komen maar helaas heb ik die dag al wat anders, en Heiloo ligt ook niet echt in de buurt.
ECC 85 doet het goed, de Mexicaan speelt nu lekker op Radio10Gold.
ben onderstaand schema aan het bouwen, van de Site van RadioMorningstar. De ferrietstaaf is de spoel in de detector, het staat op een 5 polige din connector, zodat het makkelijk wisselbaar is. het draad aan de spoel gaat naar de kathode v/d ECC85. Als ik geen antenne eraan hang, komt er weinig tot niets door. De antenne is nu 4 mrt draad. Storing van het net is me niet echt opgevallen. Als de ferrietkern horizontaal ligt en dicht tegen het metaal van het chassis komt, gaat de gevoeligheid omlaag.

Ik wil er nog een EF89 voorhangen als HF versterker, maar dan met de huidige draaicondensator, voor 2 kringen. 1 sectie voor de HF versterker en de andere sectie voor de detector. Maar zal de gevoeligheid hier veel groter van worden, of is dit alleen maar om ongewenste straling van de detector niet naar buiten te laten stalen ?
http://members.home.nl/radiomorningstar/schemas/r1.gif

Gr, Andre
ps: kan iemand mij zeggen hoe ik echte thumbnails maak? heb al wat met img afmetingen gedaan, maar dat hielp niet echt.

KT88

Overleden

Radio ASM kan mijn plaats innemen, als hij dat wil.

Ikzelf ben door zeer drukke prive-omstandigheden die datum verhinderd, helaas.

@ 100 pF: da's toch een mexicaan-killer?
De stroom door de tikkelaar behoeft immers maar heel erg klein te zijn?
De spanning over de parallelschakeling is gelijk, alleen de stromen in de takken verschillen.

- edit -
Gepost tijdens bericht van ASM. Iemand anders misschien?

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
fred101

Golden Member

Ik durf het bijna niet te zeggen tussen al deze cracks op HF gebied maar voor wat betreft het schema van frithjof.

Zie ik het goed dat de twee 100 pf condensators voor wisselstroom parallel staan naar aarde kan het dus zijn dat daardoor nu maar een deel van het signaal wordt teruggekoppeld als een soort beveiliging tegen te makkelijk oscilleren.

Zal wel onzin zijn want ik weet niet meer van buizen als de twee bladzijdes van het F-boek.

Fred

@radioasm: EF89 ervoor is prima. Gevoeligheid wordt duidelijk veel hoger en straling van de detector wordt minder. Dat laatste is echter irrelevant vind ik, je laat dat ding toch niet voortdurend genereren - tenzij je CW wilt horen natuurlijk. De extra preselectie is ook de moeite waard, doorslaan van de zeer sterke zenders kan met één kring lastig zijn.
@fred101: je slaat de spijker volgens mij op de kop. Ik heb sterk het vermoeden dat de UN42 met de voorhanden terugkoppelwikkeling op de 402N lastig te temmen was en dat ze daarom een portie HF naar aarde afleidden. Dat zou dan in de schema beschrijving moeten staan, eigenlijk, als ze eerlijk waren.

@ALLEMAAL: rond 25 april ontving ik graag van iedereen die komt een definitieve bevestiging. Stuur nog wel even een reminder rond tegen die tijd. Hangt samen met de reserveringskosten.

Schimanski

Golden Member

Op 29 maart 2007 19:22:16 schreef fred101:
Ik durf het bijna niet te zeggen tussen al deze cracks op HF gebied maar voor wat betreft het schema van frithjof....

Niet zo bescheiden Fred, je heb denk ik het raadsel opgelost. Ik heb gezocht naar Frithjof's UN-42 maar niets gevonden. Wel veel andere UN- eenkringers met veelal dezelfde schakeling, of een variant hierop. b.v. UN-9 en UN-10 met een indentieke schakeling.
UN-9
http://home.wanadoo.nl/mans-veldman/un-9.jpg
UN-10
http://home.wanadoo.nl/mans-veldman/un-10.jpg
Een variant is UN-58 hierbij is de 47K vervangen door 500pF naar massa en een trimmerje als grenspolitie om de "mexcican-border" te bewaken
http://home.wanadoo.nl/mans-veldman/un-58.jpg
Bij een andere layout is heel de 100pF niet nodig. Hier staat 47K parallel aan de terugkoppelspoel (dempt wel) en terugkoppeling is regelbaar van niets tot max. (C7 is koppel-C naar de hoogohmige telefoon)
http://home.wanadoo.nl/mans-veldman/un-3.jpg

Dit vindt ik nu het leuke aan eenkringers, een eenvoudig schema waarmee je op heel veel manieren kunt varieren en experimenteren. :)

Hugo Welther

Moderator

Op 29 maart 2007 21:52:33 schreef Schimanski:
[...]
Niet zo bescheiden Fred, je heb denk ik het raadsel opgelost. Ik heb gezocht naar Frithjof's UN-42 maar niets gevonden. Wel veel andere UN- eenkringers met veelal dezelfde schakeling, of een variant hierop. b.v. UN-9 en UN-10 met een indentieke schakeling.
UN-9
[afbeelding]
UN-10
[afbeelding]
Een variant is UN-58 hierbij is de 47K vervangen door 500pF naar massa en een trimmerje als grenspolitie om de "mexcican-border" te bewaken
[afbeelding]
Bij een andere layout is heel de 100pF niet nodig. Hier staat 47K parallel aan de terugkoppelspoel (dempt wel) en terugkoppeling is regelbaar van niets tot max. (C7 is koppel-C naar de hoogohmige telefoon)
[afbeelding]

Dit vindt ik nu het leuke aan eenkringers, een eenvoudig schema waarmee je op heel veel manieren kunt varieren en experimenteren. :)

UN-42 => Eenkringer met ECC82 en 402N spoel.
RB december 1955

ARTIKEL

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten