Op 29 maart 2007 10:02:38 schreef Frithjof Sterrenburg:
[...]
@Henry S.: meenemen die litze! Schimanski krijgt een kaal vormpje van de 402N van me, kan hij meteen wikkelen.
Doe ik zeker.
@Henry S.: hangt Lovecraft met je muzieksmaak samen??? Dat moet dan een soort Gothic Death Metal zijn, zeker niet de Matthaeus passie...!!
... Metal (en de ... staat voor alle metalstromen behalve Grunge, Nu en NS black metal).
Op 29 maart 2007 19:42:26 schreef Frithjof Sterrenburg:
@radioasm: EF89 ervoor is prima. Gevoeligheid wordt duidelijk veel hoger en straling van de detector wordt minder. Dat laatste is echter irrelevant vind ik, je laat dat ding toch niet voortdurend genereren - tenzij je CW wilt horen natuurlijk. De extra preselectie is ook de moeite waard, doorslaan van de zeer sterke zenders kan met één kring lastig zijn.
Gelijkloopproblemen komen dan ook om de hoek kijken... Of niet?
@ALLEMAAL: rond 25 april ontving ik graag van iedereen die komt een definitieve bevestiging. Stuur nog wel even een reminder rond tegen die tijd. Hangt samen met de reserveringskosten.
De centjeskwestie moet natuurlijk met duidelijke afspraken.
Op 30 maart 2007 09:30:38 schreef Frithjof Sterrenburg:
Mijn oorspronkelijke vermoeden van "temmen van de terugkoppeling" lijkt dus jullie instemming te hebben. Maar merk op dat de heren auteurs van de MK in het oorspronkelijke artikel (dank, Hugo!) er met geen woord over reppen, het hele C'tje wordt niet genoemd... Over dat terugkoppelcircuit is trouwens nog meer te zeggen, dat komt wel op de meeting...
Ook in mijn setje komt deze C (100pF) voor, het enige wat er in het Elektuurartikel gezegt wordt is dat het voor HF-onderdrukking gebruikt wordt.
Op 30 maart 2007 20:35:26 schreef fzwart:
Nou, hier eindelijk ook geluid uit de doos. Ik heb net een nieuwe camera en GPS ontvanger gekocht dus was dit op de achtergrond geraakt.
Schema is deze: http://www.b-kainka.de/kosmos/radiomannpcl86.htm
Bereik: geen idee ..... niet erg veel in ieder geval en signaal valt regelmatig weg. Moet dus nog een hoop aan gebeuren om het stabiel te krijgen. Zou de onderdelen opstelling kritisch zijn? Met name de spoel ten opzichte van de rest?
Foto's: Zijaanzicht, Bovenaanzicht
Korte MP3 opname
Kunstig!
Op 30 maart 2007 22:35:52 schreef fred101:
[...]
Ik luister altijd naar arrow maar de gemiddelde omroepdoos klinkt voor geen meter op AM.
Arrow komt echt tot z'n recht met een buizenontvanger
Op 30 maart 2007 23:09:29 schreef Hugo Welther:
Wat voor type buisvoetjes heb je nodig?
De UN-42 (zie mijn eerdere post) geeft luidspreker sterkte.
voor de belangstellende de UN-10:
ARTIKEL
@Frithjof. Het 100pF C-tje is bedoeld als HF ontkoppeling zodat dit niet de "eindtrap" in verdwijnt, volgens het verhaal bij de UN-10.
De versterkingruimte van de eindtrap wordt anders volledig voor HF gebruikt ipv LF.
Kleine zusje ook maar onder scanner, de UN9:
ARTIKEL
Bedankt voor dit mooie leesvoer, en de 100pF verklaring komt overeen met die van Elektuur.
Op 31 maart 2007 00:05:10 schreef Schimanski:
[...]
Als het c'tje dient voor HF ontkoppeling, zoals uit de tekst blijkt, dan zou ik persoonlijk een C'tje van 1nF nemen en dan 100K tussen Anode en C'tje zetten om wel HF op de anode te houden.
Dat is idd beter dan een enkele 100pF C, morgen eens kijken wat het uitmaakt.
Beneden de 3Mhz maak je spoelen eigenlijk het liefst met litzedraad, maar dat heeft niet iedereen meer liggen tegenwoordig
Komt goed
Ik hanteer zelf altijd de volgende vuistregeltjes voor parallel capaciteit. Als je deze capaciteit aanhoudt en hierbij een spoel fabriekt voor de genoemde frequentie zit je altijd goed.
< 1,8 Mhz 300 á 500 pF
1,8 Mhz 200 á 300 pF
3,5 Mhz 150 á 200 pF
7 Mhz 60 á 100 pF
14 Mhz 50 pF
21 Mhz 30 pF
28 Mhz 20 pF
Realistisch lijstje
Op 31 maart 2007 10:30:57 schreef Frithjof Sterrenburg:
Zat ik lekker te antwoorden, klik ik m'n hele tekst weg. Dan maar opnieuw.
Ai, ik ben al een half uur met deze post bezig...
@fzwart: misschien komt die PCL86 uit een TV en heeft ie iets vreselijks met pulsen enzo gedaan. Gewoon rot?
IRC, een audiobuisje in de z/w TV.
Heb daar ook nog een bak vol van liggen, ik zal de boel eens op speakernivo brengen, heb hier ook nog veel hoogohmige speakers